@ Duschka: respect hoor zo lang bv geven. iets wat je niet zo heel vaak hoort, maar idd wel logisch hoe de natuur het regelt. Ik kom het in mijn werk mn bij de marokkaanse of turkse moeders nog weleens tegen, die stoppen vaak rond de 2e verjaardag.
Ikzelf vond het de 1e keer heel moeilijk om te stoppen (rond 5 a 6 maanden), was toen bijna niet te combineren met opleiding en werk, toen dus eigen keus, maar achteraf spijt van. Bij de 2e gewoon gegeven zo lang ze wilde, maar dat was nooit een geweldige drinker...bij 10 maanden weigerde ze consequent de borst en ben toen gestopt, vond ik ook moeilijk, maar voelde voor mij beter, omdat ze daarna veel beter ging drinken met de fles

...., maar goed, hoort wel bij haar, ik loop nog steeds met een beker achter haar aan omdat madam niet wil drinken (nu 2,5)
Ben benieuwd hoe dat met nr 3 gaat, we zien het wel...
Verder probeer ik altijd bv erg te stimuleren, er is zooo weinig kennis bij veel moeders. Beginnen snel met flesjes bijvoeding met het idee dat ze te weinig hebben. Die probeer ik wel te motiveren, en dat lukt soms ook.
Aan de andere kant, zijn er ook vrouwen die bijna eraan onder door gaan met bv geven, er alles aan doen, maar het lukt gewoon niet goed, of kost teveel stress, ondanks begeleiding etc., en dan overstappen op flesvoeding, waarna er veel meer rust komt. Tja, en dan vind ik een schuldgevoel niet terecht, ik leg dan ook altijd uit dat stress ook niet goed is voor een kind en dat je dan beter met liefde de fles kunt geven.
Uiteindelijk is elke ouder daar anders in, en dat mag gelukkig ook...., belangrijk is dat je de keuze maakt waar je zelf achter staat.