Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 13 apr 2015 09:15

Op het CB geven ze inderdaad aan dat je vanaf 4 maanden mag beginnen, Jaccootje. Ik denk dat veel ouders dat ook doen, dus zo extreem vroeg was je niet hoor :wink: . Er zijn alleen ook onderzoeken die stellen dat de darmen van de kleintjes er dan nog niet aan toe zijn. Acire heeft daar een tijdje terug een link naar geplaatst meen ik. Wij zijn gewoon begonnen toen we het idee hadden dat T er behoefte aan had.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 apr 2015 12:14

Jaccootje Wij zijn van het weekend gestart met groente (bij ons op cb zeiden ze ook moet echt met 4 maanden enz) Ik had het artikel van Acire gelezen en toen wisten we zeker dat we tot 6 maanden wilden wachten en dat ging makkelijk.
We wilden met Rapley starten maar Jet zit nog niet super goed in de kinderstoel doen nu eerst even wat groente fijn prakken en dan ging van het weekend erg goed.

Als Jet beter zit gaan we stukken geven erg leuk om te doen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 13 apr 2015 12:52

Onze dochter is over een weekje 6 maanden en ze krijgt nog volledig bv. Wel begint ze meer belangstelling te krijgen voor ons eten, dus binnenkort gaan we beginnen met een prakje of wat fruit. Het cb hier focust niet echt op de leeftijd, maar let meer op de signalen die een kind zelf afgeeft. Dat is ook waar je mijns inziens naar moet kijken; het ene kind zal eerder toe zijn aan vast voedsel dan het andere kind.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 apr 2015 19:54

maar ik snap dat signaal niet... als ik nu met een beweging kraaltjes van de een in het andere bakje doe kijk hij ook zijn ogen uit... ga ik eten.. kijkt hij ook zn ogen uit.. het is gewoon de beweging waar hij op gefocust is.... dus wat is dan het signaal? sabbelen en alles in de mond stoppen doet hij al vanaf het prilste begin.

Ik ga ook zeker voorlopig niet beginnne.. ik vind het een groot gesmeer. Overigens is hij telkens ziek dus eerst maar eens goed op laten knappen..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 apr 2015 21:16

Wat die signalen betreft:
T had bij de oppas dus gewoon z'n melk te snel op, dat was 1 ding. Daarnaast begon hij al heel vroeg het lepeltje van de vitaminen uitgebreid af te likken (en ziet hij de vitaminen nog dagelijks als een traktatie :)) en als je 't lepeltje hem in handen gaf ging het al met een maand of 4 naar z'n mondje en serieus proberen van te happen. Dat lukte al vrij snel nog ook. Ook houdt hij (als hij zin heeft) z'n fles zelf vast. Hij is echt gefocust op eten :wink:.
Toen zijn we 't gewoon een x gaan proberen en de eerste keer was hij niet geïnteresseerd in dat wat er op het lepeltje lag (appelmoes uit zo'n probeerverpakking), toen hebben we het een tijd lang gewoon niet meer gedaan. Een paar weken later ofzo hapte hij wél gretig de wortel weg (toen was hij 5 maanden).
Nu uit nieuwsgierigheid een stukje broodkorst gegeven, kijken wat hij daarvan vond, omdat hij overal graag op sabbelt. Nou, niet op broodkorst dus :lol: - hij reageerde alsof ik hem iets héél smerigs gegeven had. Dat doen we dus voorlopig niet meer 8).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 apr 2015 21:26

liefie schreef:Wij moeten volgende week ook naar CB Jet heeft ook lekkere volle beentjes enz alleen is ze een stuk lichter dan Nina wel grappig om te zien.

Ben je ook vandaag geweest? T vanmorgen 'een wolk v/e baby' volgens de CB-arts :). Hij weegt nu 8,2 kg en is 68 cm lang.

Hierna pas weer met 10 maanden naar het bureau. Op zich vind ik dat niet erg, maar voor het wegen vind ik het wel een lange tussenperiode van 6 naar 10 mnd. Juist ook omdat je nu de 'echte' omslag naar ander voedsel krijgt, dan zou ik het wel fijn vinden een keertje te checken...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2015 09:34

Hebben jullie geen weeguurtje Lechat? Hier is dat sinds kort, een keer per week mag je gewoon binnenlopen om je kindje tussendoor te laten wegen en meten.

Hier gaat de borstvoeding eigenlijk nog steeds goed. Het verbaasd me soms, bij Frederiek was ik er nu mee gestopt, maar ik kan me dat nu amper voorstellen. Hij mag er overdag wel wat langer tussen laten van mij, hij drinkt ruim een half uur en dan na max 2 a 2,5 uur weer. Maar gelukkig slaapt hij de nachten erg goed nu, dus ik klaag maar niet :) Enige lastige is nog wel het clusteren 's avonds, ik kan nog echt niet weg 's avonds, hij wil dan echt 2 uur lang drinken. Ach, ook niet zo heel erg, de kerkelijke activiteiten moeten maar wachten en mijn vriendinnen moeten maar gewoon naar mij toe komen, het hoort er gewoon nog even bij.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 apr 2015 14:38

Hoelang heb je Frederiek gevoed dan, MissF? Jorrik is toch nog maar een paar maanden oud, of gaat de tijd zo snel?
Wel tof dat het zo goed gaat :)

Ik ben weer enorm sacherijnig over het CB. De arts vond dat D geel zag dus moest ik naar de huisarts om een verwijzing om haar te laten prikken in het ziekenhuis. De huisarts moest erom lachen en we hebben bedacht dat we het niet gaan doen. Bij S werd ik ook al om niets naar de huisarts gestuurd toen ze zo klein was. Dan probeer je als moeder niet om elke poep en scheet naar de huisarts te gaan, stuurt het CB me 2 keer voor niets.
Ik denk er serieus over om het CB een vriendelijke brief te sturen dat ik niet meer kom. Ik heb niets aan hun adviezen want óf ze vertellen me niets nieuws, óf het past niet bij onze stijl.
Ik kom er ook doodmoe vandaan, omdat ik elke keer aan het schipperen ben. Ik wil niet onbeleefd zijn of boos worden terwijl ik me wel zo voel. Heel irritant. Het enige antwoord op alle vragen is: "laten huilen, ze moeten het toch leren." Van mij hoeft een uk van 4 weken nog helemaal niets te leren, die mag gewoon rustig en veilig wennen aan het leven 'buiten'. En dat leren doen ze uit zichzelf wel.

Zijn er mensen hier die niet (meer) naar het CB gaan? En hoe bevalt dat?

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 15 apr 2015 15:57

Acire schreef:Hoelang heb je Frederiek gevoed dan, MissF? Jorrik is toch nog maar een paar maanden oud, of gaat de tijd zo snel?
Wel tof dat het zo goed gaat :)

Ik ben weer enorm sacherijnig over het CB. De arts vond dat D geel zag dus moest ik naar de huisarts om een verwijzing om haar te laten prikken in het ziekenhuis. De huisarts moest erom lachen en we hebben bedacht dat we het niet gaan doen. Bij S werd ik ook al om niets naar de huisarts gestuurd toen ze zo klein was. Dan probeer je als moeder niet om elke poep en scheet naar de huisarts te gaan, stuurt het CB me 2 keer voor niets.
Ik denk er serieus over om het CB een vriendelijke brief te sturen dat ik niet meer kom. Ik heb niets aan hun adviezen want óf ze vertellen me niets nieuws, óf het past niet bij onze stijl.
Ik kom er ook doodmoe vandaan, omdat ik elke keer aan het schipperen ben. Ik wil niet onbeleefd zijn of boos worden terwijl ik me wel zo voel. Heel irritant. Het enige antwoord op alle vragen is: "laten huilen, ze moeten het toch leren." Van mij hoeft een uk van 4 weken nog helemaal niets te leren, die mag gewoon rustig en veilig wennen aan het leven 'buiten'. En dat leren doen ze uit zichzelf wel.

Het is een tijd geleden dat ik meegeschreven heb ;-), wel meegelezen overigens, .

Wat betreft het CB, ik kom er minimaal 3x/week....maar het is dan ook mijn werk :mrgreen: . Jammer dat je deze ervaring heb Acire met het CB....
Als je zo ontevreden bent zou ik idd of in gesprek gaan (waarom niet, zeker als je zo aan het schipperen bent?), of een brief schrijven, met daarin wel jouw ervaring en beleving. En ook hoe het volgens jou beter kan. Daar heeft een organisatie wat aan.
Bij ons zijn wel ook wel bezig met ouderpanels enzo. Maar ik heb geen idee bij wat voor organisatie jouw CB zit. Er zitten wel grote verschillen in. Ik zou het graag weten als ouders anders over dingen denken dan ik, verschillen mogen/moeten er zijn toch? Als ik een advies geef (doe ik alleen als ouders een vraag hebben) vraag ik meestal ook wat ze ervan vinden en of ze er wat mee kunnen. En dat het belangrijk is dat zij de beslissingen nemen en er achter moeten staan. En als ze dingen liever anders zien op het cb , meldt dat, graag zelfs, daar leren zij/ik/wij van. Volgens mij is het probleem meer dat je je niet begrepen voelt als ik het zo lees. Zou een andere locatie van het CB met andere artsen nog een optie zijn? Sterkte met beslissen. Jammer dat het regelmatig zo gaat, er zijn ook zoveel leuke dingen aan het CB....en de één heeft meer behoefte aan ondersteuning dan de ander. Allebei prima toch? Als je meer info wilt, mag je PBen :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 apr 2015 19:30

acire, bij frederiek heb ik iets van 8 weken gegeven.
Over het cb, ik stel gewoon nooit vragen :wink: ben altijd zo weer weg. ik vind wegen en meten leuk en ze krijgen de inentingen. de verpleegkunduige is een leuke meid, die vindt het prima hoe ik het wil of doe. de arts is iets kritischer, maar daar trek ik me weinig van aan. :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 15 apr 2015 19:47

MissF schreef:acire, bij frederiek heb ik iets van 8 weken gegeven.
Over het cb, ik stel gewoon nooit vragen :wink: ben altijd zo weer weg. ik vind wegen en meten leuk en ze krijgen de inentingen. de verpleegkunduige is een leuke meid, die vindt het prima hoe ik het wil of doe. de arts is iets kritischer, maar daar trek ik me weinig van aan. :D

@ MissF: Ook prima toch? Als je geen behoefte hebt aan meer en geen vragen hebt of daar wil stellen....tja, dat is voor iedereen anders.
Fijn dat de BV lekker loopt.

Hier de bv alweer een half jaar geleden gestopt, vond het bij beide kinderen een totaal andere ervaring. J. dronk altijd gulzig en snel en de boel goed leeg, F was altijd traag, zodra ze enigszins vol zat stopte ze ermee en zat ik nog met een halfvolle borst en bij 10 maanden hield ze het zelf voor gezien. Ze weigerde gewoon....dus toen ben ik ook maar gestopt ;-). Gelukkig is ze nu een goede eter, echter drinken....blijft een gedoe.... :?

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 15 apr 2015 20:10

Acire schreef:Ik kom er ook doodmoe vandaan, omdat ik elke keer aan het schipperen ben. Ik wil niet onbeleefd zijn of boos worden terwijl ik me wel zo voel. Heel irritant.

Ah jammer dat het zo gaat, maar ik herken 't wel een beetje.
Bij ons is het de vpk die nogal haar stempel erop wil drukken, maar de arts is fijn.
Niettemin... ik kom, knik en lach en ga weer weg. Heb eenvoudigweg geen zin om mij druk te maken om de visie van 't CB en ook geen energie om hun ervan te overtuigen dat onze visie ook "oké " is :-oo
Reden dat we toch gaan is omdat ML heel graag wilde dat DL gevaccineerd wordt, anders waren we denk ik niet gegaan.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 apr 2015 21:04

Acire schreef:

Wij komen er ook niet (meer). Al een lange tijd niet meer.
Ik mis het niet, vond het altijd zo'n vreselijke omgeving. Het bevalt ons prima.
Mochten we nog een kindje krijgen gaan we zowieso niet naar het cb toe, zowieso niet naar reguliere cb.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 apr 2015 12:22

@MissF: ik weet niet of er een weeguurtje is, nooit iets over gehoord.. ik zal eens kijken, want dat zou ik idd wel fijn vinden.

En in aansluiting daarop v.w.b. CB: ik vind het ook leuk en handig om er te wegen en meten, en T krijgt er zijn inentingen, maar verder gewoon niet teveel vertellen en niet teveel vragen :). De eerste keer zei de arts dat ik T na 5 minuten drinken maar moest afkoppelen want dan had hij heus wel genoeg gedronken (hij dronk rustig een halfuur, en ik had al gezegd 'oh, ongeveer 20 minuten 8)'). Nou, hij was nog zo klein en zou dan acuut onbedaarlijk zijn gaan huilen - dat doen we dus niet. Maar ik denk dat ik te eigenwijs ben om gefrustreerd te raken van die ongetwijfeld goedbedoelde adviezen 8).
Nu hebben we sindsdien steeds een andere arts gehad (en verschillende verpleegkundigen) en ze beginnen allemaal over T's wat steunende ademhaling, m.n. als hij huilt of zich inspant of enthousiast is. Naar alle waarschijnlijkheid beweegt het kraakbeen mee en komt het daardoor. Maandag vertelde de arts zelfs dat ze met collega's had overlegd en onderzoek had gedaan omdat ze het geluidje niet helemaal thuis kon brengen, en dat we desgewenst voor een sec. opinion naar de huisarts mochten. Vervolgens belt ze me thuis op, dat ze vond dat ze het niet helemaal goed had gecommuniceerd, en dat ze zelf gerust even naar de kinderarts wilde bellen om te overleggen, want dat het echt waarschijnlijk niks is omdat hij zo'n wolk van een baby is, maar ze voelt zich verantwoordelijk en wil graag zelf ook weten wat het is. Had ze meteen kinderarts gebeld en belt ze me weer dat die idd ook denkt dat het dat kraakbeen is maar dat we voor een sec. opinion ook wel ff langs mogen bij die kinderarts. Nou ja, dan gaan we toch een x... beter 'te goed' gekeken dan dingen over het hoofd gezien hoor. Ik kom anders (gelukkig) vrijwel nooit bij een arts, heb onze huisarts zelfs nog nooit gezien en als het dan op advies van de CB-arts een keer gebeurt en wellicht 'overbodig' dan zij dat maar zo.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 16 apr 2015 12:36

LeChat schreef:@MissF: ik weet niet of er een weeguurtje is, nooit iets over gehoord.. ik zal eens kijken, want dat zou ik idd wel fijn vinden.
.

Hier is dat ook. Op dinsdagmiddag. Niet alleen voor meten en wegen overigens, ook gewoon voor een korte vraag. Volgens mij heeft bijna elk CB dit?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Terug naar “Relaties”