Gelovig en niet gelovig...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gelovig en niet gelovig...

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2025 23:16

Marnix schreef: Dus voel je vooral niet persoonlijk aangesproken ;-)

Dat deed ik niet, maar bedankt voor de bevestiging :-)

Toch heeft de kerk doorgaans wel een rol gehad in omzien naar elkaar, nog steeds ook wel denk ik, als ik zie wat er allemaal wordt georganiseerd. Van maaltijden voor eenzamen uit de buurt, inzamelingen voor de voedselbank, schuldhulpsystemen, koppelen van hulpvragers aan hulpbieders enzovoorts. Ze geven veel meer aan goede doelen dan niet-christenen gemiddeld doen (waarschijnlijk ten dele omdat de kerk ook als goed doel wordt gezien :) ) Wat best logisch is want omzien naar elkaar is ook gewoon een opdracht van Jezus aan zijn volgelingen.

Hmm, ook hier weer soms wel en soms niet. Ik zie je punt absoluut, maar aan de andere kant zie ik ook wat er momenteel in de VS gaande is waar "de kerk" volledig de weg kwijt lijkt te zijn. De grap die toch steeds meer waarheid lijkt te bevatten is dat als Jezus terug naar de aarde zou komen, de Amerikaanse christenen hem per direct zouden deporteren. :-/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2025 10:23

Mortlach schreef:Dat deed ik niet, maar bedankt voor de bevestiging :-)

Hmm, ook hier weer soms wel en soms niet. Ik zie je punt absoluut, maar aan de andere kant zie ik ook wat er momenteel in de VS gaande is waar "de kerk" volledig de weg kwijt lijkt te zijn. De grap die toch steeds meer waarheid lijkt te bevatten is dat als Jezus terug naar de aarde zou komen, de Amerikaanse christenen hem per direct zouden deporteren. :-/

Ik denk dat dat wederzijds zou zijn :roll: :mrgreen: Maar goed "de Amerikaanse christen" bestaat natuurlijk niet, hooguit een doorsnee en een stereotypering ervan. Dat mensen zich christenen noemen wil nog niet zeggen dat ze het ook zijn en zich zo gedragen zoals Hij wilde. Donald Trump noemt zich ook christen bijvoorbeeld... Overigens is dat niet nieuw. Slavernij werd bijvoorbeeld ook zowel door de kerk / christenen verdedigd maar ook aangevallen en afgeschaft. De kerkinstituten doen lang niet altijd wat hun Heer van ze vraagt... Los daarvan speelt de kerk altijd wel een verhoudingsgewijs grote rol als het gaat om het bieden van hulp, het opkomen voor zwakkeren etcetera, het geven aan goede doelen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 feb 2025 13:53

Denk dat de serie 'God, Jezus Trump' een goed en duidelijk beeld geeft van de standpunten van de Amerikaanse christenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2025 16:00

ajl schreef:Denk dat de serie 'God, Jezus Trump' een goed en duidelijk beeld geeft van de standpunten van de Amerikaanse christenen.

Ja eens, boeiende serie, ook wel leerzaam omdat we als Nederlanders al met een oordeel klaar staan terwijl dingen hier heel anders gaan dan daar. Het ging me trouwens meer om Trump zelf dan om zijn kiezers, die hebben ook best een ingewikkeld keuze, er zijn maar twee opties. Het is lastig daar te stemmen op een partij waar je het op alle vlakken helemaal mee eens bent, genoeg mensen zien het ook als kiezen tussen twee kwaden en kiezen in hun ogen de minst slechte optie. Hoewel er ook mensen zijn die de optie helemaal niet slecht vinden natuurlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Relaties”