ajl schreef:Ben ik de enige die zich verbaasd over de stelligheid waarmee " scheiden" genoemd wordt? Er worden a.d.h.v. 1 verhaal psychiatrische diagnoses gesteld alsof het niets is. Lekker makkelijk allemaal.
Inderdaad, het is haar verklaring. En dat is ook juist het punt. Zijn verklaring kennen wij niet. Misschien vertoont zij hetzelfde gedrag of zijn er nog andere dingen die spelen. Daarom "kunnen" wij hier niets van vinden. Het enige advies is ; samen het gesprek aangaan evt met een derde. Communiceren, daar zit veelal het probleem.
Misschien ben ik erg scherp, maar ik zie momenteel te veel relaties stranden door miscommunicatie of het ontbreken van communicatie. Wie zijn de dupe? Juist, de kinderen die je samen op de wereld hebt gezet.
Een paar jaar terug stond in de volkskrant elke week een interview met een kind van gescheiden ouders. Alle 52 kinderen ondervonden problemen met de scheiding en hechting in latere leven, ongeacht de leeftijd waarop ouders uit elkaar gingen en hoe de relatie tussen de ouders nadien was.
Het gaat hier zo te zien om narcisme. Ik weet niet in hoeverre je weet wat dat is? Klik anders even op de link en de links die daarbij staan in mijn eerste reactie. Bij narcisme gaan de problemen veel verder dan miscommunicatie. Narcisme houdt in dat de schuld volgens iemand per definitie aan de ander ligt. Dat zie je ook terug. Zij moet veranderen. Zij doet alles fout. Hij niet. Hij doet volgens zijn optiek alles goed. Met die instelling gaan narcisten doorgaans ook in therapie als dat moet. We doen samen therapie maar het probleem ligt bij haar.
Desondanks heb ik (en volgens mij ben ik niet de enige) gezegd: Probeer therapie. Wil hij niet, dwing hem door te zeggen dat het anders klaar is. Als dat niet werkt denk ik echter dat scheiden de beste overgebleven mogelijkheid is in de hier beschreven situatie (als die dus klopt, waar ik vanuit ga).
Ja, scheiden is nooit een ideale oplossing. Het is ook niet goed voor het kind. Maar zoals ik eerder zei, er is 1 ding nog veel slechter voor het kind en dat is opgroeien in een onveilige omgeving waarbij de ouders niet van elkaar houden en de vader de moeder fysiek heeft mishandeld en dat verbaal telkens weer doet, waar de vader de moeder kleineert, negeert, vernedert enz. Allemaal totaal onbijbelse zaken die niet thuishoren in een huwelijk en als dat niet samen of met therapie wordt opgelost is scheiden de beste keuze. Ook vanuit christelijk oogpunt. Ook voor het kind. Het feit dat Sammie zelfs co-ouderschap al een vreselijk idee vindt geeft wel aan hoe schrijnend de situatie is.
Het is echt niet zo hier makkelijk gedacht wordt over scheiden. Het moet waar mogelijk voorkomen worden. Maar soms is het niet te voorkomen. En als je je een beetje verdiept in narcisme en hoe het relaties stuk maakt, mensen kapot maakt en het alle geluk in een relatie laat verdwijnen snap je misschien waarom het hier (als therapie niet helpt) toch als mogelijkheid wordt genoemd.