Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor vanellus » 11 feb 2015 21:54

Wat dan? Is dat aantoonbaar of meetbaar, of is dat je gevoel? Ik ben hier wellicht te academisch/rechtlijnig voor :D Ik trek me beter terug uit dit topic.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 feb 2015 21:56

Dat is mijn gevoel en gedachte. Niet meer niet minder 8)
Geen idee of het ooit wetenschappelijk onderzocht is. Als jij academisch ingesteld bent.... heb jij geen tijd om een onderzoekje te doen? 8)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2015 23:45

Duschka schreef:@Chaya
Dat lijkt me echt ontzettend naar om mee te maken.
Heb je er geen klacht over ingediend?

Hierdoor had ik geen kraambed en elke dag 4 x heen en weer naar het ziekenhuis vergt zoveel van je dan, dat je daar echt geen puf voor hebt. Ik was lamgeslagen.
Acire schreef:Wat een rotverhaal @chaya! Heel raar ook dat je niet in de puntjes uitgelegd krijgt hoe en wat

Ik was zo trots dat ik nog zoveel kon kolven, ik wist heus wel dat dit teveel zou zijn, maar tamelijk onnozel, omdat ik meende dat dit aan andere zwakke kindjes zou worden gegeven.
Dat had ik wel eens gelezen nl.
Dat moeders een soort "zoogbaby" adopteerden, weet even niet hoe dat heet.
Een moeder die dus teveel b.v. had, dat haar eigen baby het niet eens aan kon.
Mijn kindje kon mijn hoeveelheid niet aan, omdat het nog te zwak was, maar het werd gewoon al die tijd door de afvoer gespoeld.
Ik denk dat ze mij aan de gang wilden houden, voor later, als het wel kon.
Of om mij op de been op te houden, want het ging echt heel slecht.
Hij was te licht, teveel afgevallen, kreeg een bacterie, daarna nog een buikoperatie, dus hij was heel kwetsbaar. Ik vond nog een voedingstabel, hij kreeg 5 cc per keer/uur! :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 feb 2015 08:30

@ acrire
Ik denk persoonlijk dat het niets uitmaakt voor de hechting of je een kind bv geeft of fv. Mijn dochter heeft de kortste tijd bv gehad, maar is niet anders gehecht dan de andere kinderen. Het gaat volgens mij erom of je tijd en aandacht hebt voor je kind en dit ook fysiek toont.

En verder ben ik het eens met pien :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 feb 2015 21:57

Ergens voelde fles voeden wel anders als live aan de borst. Heb bij M gekolfd en toen in de fles. Voelt anders als nu bij T. Was beide bv... maar tis gewoon andersm t is niks met de hechting mar soort van... tja. Niet in woorden uit te leggen.... wat et is...

Overigens prima gehecht met M! Haha....
Hier voor et eerst vande drie met een natuurlijk ritme nu ik koemelkvrij eet..bizar gewoon dat een baby leuk kan zijn!!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 16 feb 2015 09:43

Fijn zeg, weet uit ervaring dat het een wereld van verschil kan zijn. Geniet er van!!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 16 feb 2015 14:27

Het is denk echt een persoonlijke beleving of je het verschil vindt uitmaken of niet.
Hier 5 maanden borstvoeding gegeven en bij de ander gelijk kv en merk geen enkel verschil in hechting o.i.d.

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 16 feb 2015 14:33

Acire schreef:Dat zeg ik ook niet he, dat ze niet hechten. Begrijp me aub niet verkeerd.
Mijn punt is hooguit dat BV iets doet in die hechting.

Ja, door bv MOET je wel, of je het nu leuk vindt of niet. Als jij je als moeder daar goed bij voelt, werkt dat dus inderdaad dubbel positief.
Maar voel jij je als moeder niet goed, dan kan dat juist averechts werken denk ik. Je hebt al moeite met alles, en dan MOET je ook nog altijd beschikbaar zijn, terwijl je dat nu juist zo lastig vindt.

Wanneer je meer rust voelt als jij je kind ook eens aan een ander kunt overlaten, dan kan DAT juist weer positief werken voor de hechting. tenminste, dat denk ik.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 feb 2015 14:57

Ik denk dat het 'hechtingsprobleem'zich vooral bij de moeder bevindt. Ik vind het nl altijd vreselijk als iemand anders iets voor de eerste keer bij mijn kind doet. Dus de eerste keer dat ik het niet doe. Dat heb ik met alles, eerste keer flesje door een ander, eerste badje door een ander, eerste keer alleen thuis laten, eerste keer werken zonder kind etc etc. Mijn ervaring is dat je als moeder het kind vooral heel dicht bij je wil hebben. Niets mis mee, maar het heeft niets met het hechten van het kind te maken. Bij normale affectie en aandacht hect het kind zich heus wel aan de moeder. Het is vooral het onthechten van de moeder dat pijn doet. :D

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 feb 2015 15:04

Ik moet zeggen dat ik met een fles geven meer bezig ben met Jet dan dat ik borstvoeding geef dan heb ik namelijk een hand over en zit ik vaak te internetten of een boek te lezen :oops:
Met de fles heb ik alle twee mijn armen/handen nodig en ben ik bewuster van Jet.

Ik ben op het gemak de BV aan het afbouwen 1 voeding per 1,5week ongeveer dan kom ik rond de 6 maanden uit.
Nu krijgt Jet de voeding die ik stop ook gewoon nog BV omdat ik overschot heb.
De BV loopt super maar het is zo onhandig met mijn werk helaas ik plan zelf en ik heb op ''papier'' gewoon tijd om te kolven maar in de praktijk werkt het gewoon niet(client die meer zorg nodig heeft of door al het heen en weer rijden) het is nu zo druk bij ons in de thuiszorg dat ik geregeld een route van 6uur heb en dan in totaal 7,5 uur weg ben en niet kolf of voed. En dat voelt niet zo heel fijn aan mijn borsten.
Misschien kan ik op 3 voedingen nog wel een tijdje doorgaan dat zouden dan de voedingen zijn in de tijd die ik eigenlijk thuis ben of in de gelegenheid om te kolven alleen geen idee of mijn productie dit trekt.
We wachten het maar af.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 feb 2015 17:44

Ik lees graag hoe je het ervaart met afbouwen, liefie. Kan ik daar tzt mijn voordeel mee doen :).
Wow, dat zijn echt lange tijden zonder voeden/kolven zeg... kan me voorstellen dat dat niet fijn is. Ik had vorige week een lange zitting op anderhalf uur rijden en voordat ik weer naar kantoor reed heb ik dus aan de (vrouwelijke) bodes gevraagd of ze ergens een kamertje hadden met wat privacy om te kolven. Dat hadden ze wel: een lege zittingszaal :lol:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 feb 2015 17:23

Vermoedelijk heeft Jorrik zijn eerste regeldag erop zitten, of beter, regelnacht. Hij is gistermiddag om 1 uur begonnen met drinken, hij sliep uiteindelijk om 1 uur 's nachts, na héél erg veel voeden, werd om half 5 weer wakker om pas om 7 uur weer in slaap te vallen. Gelukkig gaat het nu al de hele dag beter. Hij drinkt wel erg lang, maar laat er weer wat langer tussen. Pff, wel erg vermoeiend. Nu weet ik weer hoe dat was bij dochter ;)
Het was ook wel even nodig vermoedelijk, omdat hij tot eergister alleen maar af viel, nog niet de 10%, maar wel zo'n 7%, dus dag erna hele dag aanleggen elke 2 uur, en toen kwam hij gelukkig iets aan, en vanmorgen weer. Ben blij dat ze tegenwoordig niet meer op geboortegewicht hoeven te zijn voor ze naar buiten mogen, anders zat ik vast nog een week of 2 'vast', want het gaat maar erg langzaam. Maar van de vk mag ik er lekker op uit met hem :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 feb 2015 10:41

MissF hoe gaat het nu?

Le Chat Aan mij heb je niks wat afbouwen betreft wat een gedoe is dat haha ik geef gewoon weer volledig BV dan hoef ik tenminste niet na te denken wanneer ze wel en wanneer Jet geen bv mag :oops:
Ik blijf het gewoon nog maar een tijd geven en dan bouwt het vanzelf wel af als ik met 6 maanden ga beginnen met bij voeden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2015 11:59

Het gaat prima. Hij heeft medicijnen tegen verborgen reflux gekregen en dat werkt geweldig, net als bij Frederiek toen ze een week of 8 was.
Jorrik is in de afgelopenn week 380 gram aangekomen, ik kon het bijna niet geloven, hij is ruim over zijn geboortegewicht heen nu, de borstvoeding doet z'n werk dus prima :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 feb 2015 15:49

liefie schreef:Le Chat Aan mij heb je niks wat afbouwen betreft wat een gedoe is dat haha ik geef gewoon weer volledig BV dan hoef ik tenminste niet na te denken wanneer ze wel en wanneer Jet geen bv mag :oops:
Ik blijf het gewoon nog maar een tijd geven en dan bouwt het vanzelf wel af als ik met 6 maanden ga beginnen met bij voeden.

Haha. Dan zien we tzt zelf wel hoe dat is :lol:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Relaties”