Onbeantwoorde liefde

Moderators: Memmem, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Onbeantwoorde liefde

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 18 jul 2024 14:25

@BasH91
Ik heb je reactie gelezen. En wil er nu op gaan reageren. Je schrijft dat je niet weet wat je met jezelf en het leven aan moet. Dat raakte me omdat ik dat over mijn eigen persoon ook niet weet. Een stukje herkenning dus. Tegelijkertijd is mijn verdriet niet jouw verdriet en kan ik het (sowieso) niet wegnemen door een relaas over mijzelf te gaan vertellen. Schiet jij niets mee op. Ken je ze ook die mensen? Die als je zelf in de knoop zit het alleen over zichzelf kunnen hebben? Zo wil ik je niet gaan antwoorden.

Op de een of andere manier voel ik me geroepen (door mijn geweten?) om je te zeggen dat ik qua christelijke geloofsstromingen meer binnen de orthodoxen thuis hoor. Misschien omdat ik zo opgevoed ben, maar ook omdat ik er zelf achter sta.
Je zegt dat je op mannen valt en ook dat je smoorverliefd bent op iemand maar dat het onbeantwoord blijft. Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Ben jij degene die ondanks je gevoelens geen relatie met hem wil aangaan of is hij degene die ze niet beantwoord? Nu begrijp ik het als volgt: jij zou best een relatie met hem willen aangaan maar hij voelt geen liefde voor jou. Jij vindt het dus oké als een man met een man een seksuele relatie heeft. Met dat punt heb ik wel moeite. Ik geloof dat seksualiteit thuis hoort in het huwelijk met een man en een vrouw. Dat iemand seksuele gevoelens heeft naar een ander toe kan ons allemaal overkomen. God heeft seksualiteit aan ons mensen gegeven in het begin van de Schepping. Maar sinds de zondeval is ook daar het een en ander aan stuk gegaan.

In Leviticus 18 vind je een heel hoofdstuk over seksualiteit. God heeft zijn geboden gegeven aan Zijn volk (de joden) opdat het hen goed zou gaan. Leviticus is een Bijbelboek wat ik (in het begin) al zuchtend en steunend gelezen heb. Het lijkt er soms op of God aan discriminatie doet. Ik leer nu pas bij stukjes en beetjes dat God Zijn wetten heeft gegeven om de mensen te beschermen.

In een van je reacties las ik dat je kerkt bij een Mozaïek-gemeente? Kun je daar om pastorale hulp vragen? Ik weet natuurlijk niet welk standpunt zij aannemen binnen het LHBTQIA gebeuren. Ik viel zowat van mijn stoel toen ik erachter kwam dat ergens in Nederland binnen de PKN een praktiserende homoseksuele dominee voorgaat. Hij woont met zijn partner in de pastorie en de gemeente heeft er geen problemen mee. Ik kerk ook binnen de PKN maar als zoiets gebeurt dan ga ik geloof ik echt weg.

Verliefde gevoelens kunnen (wat ik echt een troost vind) weer overgaan. Het kan ons allemaal overkomen dat we verliefd worden (ook binnen een huwelijk). Daarom vind ik het zo’n troost dat het ook weer over kan gaan want stel je wordt verliefd op iemand en het zou niet goed zijn om daar een relatie mee aan te gaan…; dan hoef je daar niet altijd onder te lijden.

Dan wat mijzelf betreft; ik ben nu een 37-jarige vrouw die geen huisje-boompje-beestje verhaal heeft. Wat ik dus wel altijd graag gewild heb. Gewoon een plekje waar je geliefd bent en gewild. Zo het er nu naar uitziet moet ik leren dat het er wel niet meer van zal komen. Behalve het verlangen naar… (geborgenheid, intimiteit, een stukje geluk) wat ik dan af moet gaan leggen; moet ik ook leven met de voortdurende schaamte die ik bij me heb als ik onder de mensen kom. Mensen die het wel allemaal zo goed voor elkaar (lijken) te hebben. Ik heb niets gemeenschappelijks met ze. Waardoor ik me vaak eenzaam en raar voel. Natuurlijk mag je bij God altijd komen zoals je bent. Hij wil toch het goede voor alle mensen; dat geloof ik (graag). Alleen betekend dat niet automatisch dat Hij je leven wel in zoete valleien zal leiden. En je nooit struikelt over de een of andere steen. Of steenklomp.

Wat betekent het om een christen te zijn? Dat vraag ik me dagelijks af. Ik probeer om daarnaar te leven. En zo mijn leven nuttig en waardevol te laten zijn.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2024 15:28

Yada schreef:Daarom gaat Bakker terug… voor iedereen… lege briefjes…

Voor Bakker is het verschil ''natuurlijk en tegennatuurlijk''.
Maar toevallig is het voor een homo tegennatuurlijk om een hetero-relatie te hebben.
En Bakker heeft het over de scheppingsopdracht om zich te vermenigvuldigen en de aarde te bevolken.
Nou, daar is al lang aan voldaan, dus waarom zou iedereen daar naar terug moeten?
De opdracht voor een christen is om het gedachtengoed van Jezus na te volgen, niet om in een bepaalde cultuur te blijven hangen.
Sluit je aan bij de realiteittzou ik zeggen: https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... dentiteit/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 jul 2024 06:43

Precies Nederland en Europa is al een aardig eind op weg terug naar Sodom en Gomorra en dat zal Jezus best wel goed keuren. De scheppingsopdracht is niet meer van deze tijd / achterhaald we leven nu in een lhbtqia+ cultuur en Jezus vind dat prachtig. ](*,)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2024 23:22

benefietdiner schreef:Precies Nederland en Europa is al een aardig eind op weg terug naar Sodom en Gomorra en dat zal Jezus best wel goed keuren. De scheppingsopdracht is niet meer van deze tijd / achterhaald we leven nu in een lhbtqia+ cultuur en Jezus vind dat prachtig. ](*,)

Nou, je hebt als heteroman die dit totaal niet kent weer even je zegje kunnen doen. Bedankt voor je liefdevolle bijdrage. Dan kan het echte gesprek nu weer verder gevoerd worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2024 08:04

benefietdiner schreef:Precies Nederland en Europa is al een aardig eind op weg terug naar Sodom en Gomorra en dat zal Jezus best wel goed keuren. De scheppingsopdracht is niet meer van deze tijd / achterhaald we leven nu in een lhbtqia+ cultuur en Jezus vind dat prachtig. ](*,)

De scheppingsopdracht is achterhaald in die zin dat ie al is vervuld als het gaat over het bevolken van de aarde.
Logisch om over een man-vrouw relatie te spreken voor dat onderdeel van de scheppingsopdracht.
Om over de aarde te heersen (hoort ook bij de scheppingsopdracht) is een hetero of homo-relatie helemaal niet relevant.

En wat Jezus prachtig vind.., ik zou zeggen: zie zijn woorden en daden.
Waar veroordeeld/verbiedt Jezus homorelaties?
Hij levert maatwerk, en liefde en trouw is zijn kompas.
Verder, de zonde van Sodom was niet homoseksualiteit, lees Ezechiël 16:49 en 50.
De zonden van Sodom waren arrogantie, vraatzucht en onverschilligheid, hoogmoed, en de armen en behoeftigen lieten ze stikken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 jul 2024 11:16

naamloos schreef:Waar veroordeeld/verbiedt Jezus homorelaties?
Jezus is NIET gekomen om het Oude Testament af te schaffen maar om die waar te maken / na te leven, zie Matteüs 5:17.

En dat er veel meer aan de hand was in Sodom en Gomorra zoals jij noemde blijkt wel uit de vraag die de mannen aan Lot roepen ze zeiden: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen. Wat voor een gruwel zij door deze manier van spreken verstaan kan men uit het antwoord van Lot duidelijk zien in:

Leviticus 18:22: Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Leviticus 20:13: Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Romeinen 1:26: Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;

Romeinen 1:27: En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.

1 Korinthiërs 6:10: Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

Jezus is dus niet zoals jij voorstelde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2024 11:36

Nogal off topic. Er zijn genoeg topics over homofilie en homoseksualiteit om het verschil in visie in te bespreken. Om nou in ieder topic jouw standpunt te delen heeft niet zoveel zin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2024 13:50

benefietdiner schreef:Jezus is NIET gekomen om het Oude Testament af te schaffen maar om die waar te maken / na te leven, zie Matteüs 5:17.

Hij is gekomen om die te vervullen staat er. En wat zegt hij aan het kruis? ''Het is volbracht!"
En verder, als je even door leest in Matt. kom je direct de maar's al tegen: er staat geschreven .... maar ik zeg u .... (er gingen nogal wat jota's en tittels af)
En in Markus veegt Jezus in 1 zin alle reinheidswetten van tafel. En ook de rest wat je noemt zijn geen woorden van Jezus.
benefietdiner schreef:En dat er veel meer aan de hand was in Sodom en Gomorra zoals jij noemde blijkt wel uit de vraag die de mannen aan Lot roepen ze zeiden: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen. Wat voor een gruwel zij door deze manier van spreken verstaan kan men uit het antwoord van Lot duidelijk zien in:

Leviticus 18:22: Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Ja vast, Lot haalt Leviticus aan wat toen nog niet geschreven was. Het oude verbond (tussen God en ISRAEL!!) kwam pas in de tijd van Mozes tot stand.

Wat ik zeg staat in Ezechiel. Ezechiel zegt dat DIT (dat wat ik aanhaalde) "DE" ongerechtigheid van Sodom was. Homoseksualiteit staat daar niet bij.
Maar seksuele losbandigheid en verkrachting is uiteraard ook uit den boze, zowel bij homo's als bij hetero's zoals we elders kunnen lezen.

BasH91 schreef: Ik zie een berg voor me die met geen mogelijkheid te beklimmen valt, ik heb de klimuitrusting naast mij neergegooid en blijf maar naar die berg staren.
Heeft iemand advies wat ik met deze gevoelens aan moet? ik ben bang dat dit een druppel is in de emmer die hem doet overlopen.

Misschien eens onderzoeken of die berg niet bestaat uit drogredenen?
Neem niet alles klakkeloos aan wat 'de kerk' zegt, wat christenen zeggen maar onderzoek zelf of deze dingen alzo zijn.
Welllicht is de berg veel kleiner dan hij lijkt, of bestaat hij niet eens.
De 5 G's: gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag en gevolg. Dat wat je denkt/gelooft leidt tot bepaalde gevoelens.
Daarom is het belangrijk te weten of het klopt hoe je denkt en wat je gelooft.

Hulp zoeken lijkt me wel goed, maar ik vrees dat de berg niet verdwijnt als je hulp krijgt van conservatieve 'deskundigen'.
Hun religie is nogal eens gebouwd op een 'bevroren cultuur' (een soort van cultuuraanbidding) , naar de letter.
Dat kom ik gelukkig niet tegen in het gedachtengoed van Jezus. De letter doodt, maar de geest maakt levend!
Veel sterkte en wijsheid toegewenst!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 jul 2024 18:02

BasH91 schreef:Hoi iedereen,

laat ik eerst even mijn achtergrond kort uitleggen.
Mijn leven is nooit één groot geweest, niet een al te leuke jeugd, dit jaar iets te veel moeten meemaken. weet even niet wat ik met mijn leven aan moet op dit moment. oke, ik ben 10 jaar geleden uit de kast gekomen, iedereen in mijn omgeving weet dat ik op mannen val. nu, 10 jaar later ben ik smoor verliefd op iemand, een liefde die onbeantwoord blijft. Ben eerlijk tegen hem geweest en was blij dat hij het positief opvatte. Waar ik opluchting verwachte, bleef dat gevoel weg. integendeel, de pijn blijft. Op dit moment merk ik dat ik vast loop en niet weet wat ik met mijzelf of het leven aan moet. Ik zie een berg voor me die met geen mogelijkheid te beklimmen valt, ik heb de klimuitrusting naast mij neergegooid en blijf maar naar die berg staren.
Heeft iemand advies wat ik met deze gevoelens aan moet? ik ben bang dat dit een druppel is in de emmer die hem doet overlopen.
Sorry voor dit onsamenhangend verhaal.

Ja.. je bent teleurgesteld maar deze teleurstelling heeft wat te zeggen.

Alle dingen in je leven hebben wat te zeggen voornamelijk tegenslagen en teleurstellingen.

Als het feest is in je leven vraag je het minder af wat dat feest te beteken heeft.

En houd er rekening mee dat mensen die zeggen geen tegenslagen of teleurstellingen hebben liegen en het is waar dat daar per persoon grote verschillen in kunnen zijn.

Je bent met je vraag hier naar refoweb gekomen en in de vragenrubriek staan heel veel vragen en antwoorden over homoseksualiteit.

Mensen die hier in het forum zijn geven geen juist antwoord en zijn ook geen reformatorische mensen maar in de vragenrubriek staan reformatorische mensen / predikanten die een juist antwoord geven op jou vraag, zie artikelen met tag: geaardheid.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/geaardheid/

Persoonlijk kan ik het bijna met al de vragen en antwoorden eens zijn. Het zijn reformatorische antwoorden. Kijk eens naar deze, die springt er voor jou lijk mij uit: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ziet-homo/

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 20 jul 2024 18:15

benefietdiner schreef:Ja.. je bent teleurgesteld maar deze teleurstelling heeft wat te zeggen.

Alle dingen in je leven hebben wat te zeggen voornamelijk tegenslagen en teleurstellingen.

Als het feest is in je leven vraag je het minder af wat dat feest te beteken heeft.

En houd er rekening mee dat mensen die zeggen geen tegenslagen of teleurstellingen hebben liegen en het is waar dat daar per persoon grote verschillen in kunnen zijn.

Je bent met je vraag hier naar refoweb gekomen en in de vragenrubriek staan heel veel vragen en antwoorden over homoseksualiteit.

Mensen die hier in het forum zijn geven geen juist antwoord en zijn ook geen reformatorische mensen maar in de vragenrubriek staan reformatorische mensen / predikanten die een juist antwoord geven op jou vraag, zie artikelen met tag: geaardheid.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/geaardheid/

Persoonlijk kan ik het bijna met al de vragen en antwoorden eens zijn. Het zijn reformatorische antwoorden. Kijk eens naar deze, die springt er voor jou lijk mij uit: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ziet-homo/

Ik vind het razend knap dat je uit het onsamenhangende verhaal van de topicstarter niet alleen weet af te leiden dat hij teleurgesteld is, maar ook dat hij advies nodig heeft over zijn geaardheid. Heb jij een glazen bol ofzo dat je dit allemaal weet? Of vul je maar gewoon iets in vanuit je eigen denkkader.
En dat je mensen die antwoorden geven die niet in jouw straatje passen even in de hoek schopt… tja…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 jul 2024 20:35

Erik1960 schreef:Ik vind het razend knap dat je uit het onsamenhangende verhaal van de topicstarter niet alleen weet af te leiden dat hij teleurgesteld is, maar ook dat hij advies nodig heeft over zijn geaardheid. Heb jij een glazen bol ofzo dat je dit allemaal weet? Of vul je maar gewoon iets in vanuit je eigen denkkader.
En dat je mensen die antwoorden geven die niet in jouw straatje passen even in de hoek schopt… tja…

Wie de schoen past, trekke hem aan en mensen die niet in het reformatorische straatje passen bestrijd ik ja.
Mensen die het niet met de drie-eenheid eens zijn en zeggen dat Jezus in het Nieuwe Testament iets anders gezegd heeft als God door zijn profeten in het Oude Testament gezegd heeft bestrijd ik. in het Oude Testament wordt explicit door de offerdiensten heen gewezen naar Jezus dé Messias wat in het Nieuwe Testament waargemaakt, vervult wordt. Als God in het Oude Testament de uitlevende zonden straft en vervloekt is dat ook in het Nieuwe Testament zo, daar zit niets geen verschil in. Het enige divergentie tussen OT en NT is dat de belofte vervult is die voornamelijk in de offerdiensten, zicht baar was in het geslachte Lam, waargemaakt / vervult door Jezus de Christus. Jezus heeft dus ook geen reinheidwetten van tafel geveegd. Wel zijn de Ceremoniële wetten die betrekking hebben op de offerdienste veranderd of volbracht door Jezus . De homoseksualiteit is in het OT en NT geen verschil daar heeft Jezus nog jota’s nog titels afgedaan zoals hij Zelf gezegt heeft.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 jul 2024 11:06

benefietdiner schreef:Wie de schoen past, trekke hem aan en mensen die niet in het reformatorische straatje passen bestrijd ik ja.
Mensen die het niet met de drie-eenheid eens zijn en zeggen dat Jezus in het Nieuwe Testament iets anders gezegd heeft als God door zijn profeten in het Oude Testament gezegd heeft bestrijd ik. in het Oude Testament wordt explicit door de offerdiensten heen gewezen naar Jezus dé Messias wat in het Nieuwe Testament waargemaakt, vervult wordt. Als God in het Oude Testament de uitlevende zonden straft en vervloekt is dat ook in het Nieuwe Testament zo, daar zit niets geen verschil in. Het enige divergentie tussen OT en NT is dat de belofte vervult is die voornamelijk in de offerdiensten, zicht baar was in het geslachte Lam, waargemaakt / vervult door Jezus de Christus. Jezus heeft dus ook geen reinheidwetten van tafel geveegd. Wel zijn de Ceremoniële wetten die betrekking hebben op de offerdienste veranderd of volbracht door Jezus . De homoseksualiteit is in het OT en NT geen verschil daar heeft Jezus nog jota’s nog titels afgedaan zoals hij Zelf gezegt heeft.

benefietdiner schreef:"mensen die niet in het reformatorische straatje passen bestrijd ik ja"

Wat een militant toontje.
Zo wordt het nooit wat met de hoofdsom der wet: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.
Laat staan dat we anderen tot jaloersheid wekken vanwege onze daad, ons gewaad, ons gelaat en ons gepraat, om er even een bekende zegswijze uit een reformatorisch straatje tegenaan te gooien.

En verder:

- Nieuwe zinnen dienen te beginnen met een hoofdletter.
- Het voltooid deelwoord van vervullen is "vervuld"(met een d).
- "niets geen verschil" Ik zou het gewoon houden bij: geen verschil.
- zicht baar moet natuurlijk zijn: zichtbaar.
- Ceremoniële wetten: dit hoeft niet met hoofdletter.
- "Wie de schoen past trekke hem aan" (geen komma nodig in de staande uitdrukking).
- "Het enige divergentie.." moet waarschijnlijk zijn: het enige divergente.
- "De homoseksualiteit is in het OT en NT geen verschil": deze zin is qua stijl en inhoud onduidelijk geformuleerd.
- "daar heeft Jezus...": Graag "daar" met een hoofdletter, want hier begint een nieuwe zin.
- Met "jota's nog titels" wordt uiteraard de staande uitdrukking "tittel noch jota" bedoeld.
- Het voltooid deelwoord van zeggen is "gezegd" (met een d).

Om maar aan te geven, dat het niet alleen door de inhoud komt, waarom ik dit soort agressieve posts niet serieus neem, maar ook door de vorm.
Te snel, te makkelijk, schreeuwerig en onzorgvuldig. "Zet, Heer, een wacht voor mijne lippen..."
De gebrekkige vorm verklapt hier de ongelukkige inhoud.
Net zoals de uiterlijkheid van onze daad, ons gewaad, onze praat en ons gelaat iets zegt over ons innerlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 21 jul 2024 16:32

benefietdiner schreef:Wie de schoen past, trekke hem aan en mensen die niet in het reformatorische straatje passen bestrijd ik ja.

Ook hier weer een bijbeltekstendiarree waar je u tegen zegt. Maar totaal geen reflectie op jouw vooringenomen inkleuring van ‘het probleem’ van topicstarter.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 22 jul 2024 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2024 23:02

.
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 jul 2024 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 22 jul 2024 13:20

Ik ben het in ieder geval met je eens dat Jezus in het N.T. niet iets anders zegt dan in het O.T. Ik gaf in mijn eerdere post al aan dat ik moeite heb met het praktiseren van homoseksualiteit op basis van Leviticus 18. Toch lijkt het mij echt verdrietig en moeilijk om erachter te komen dat je seksuele gevoelens hebt voor hetzelfde geslacht.
De link die je eerder bijvoegde van Herman van Wijngaarden is in ieder geval wel waardevol vind ik en bied ook perspectief. Ik kom er hier op het forum nu wel achter dat de meningen over homoseksualiteit wel verdeeld zijn.

Misschien kan er inderdaad een nieuw of oud topic gebruikt worden om te discussiëren of je nu wel of niet een praktiserende seksuele relatie mag hebben met iemand van hetzelfde geslacht.

Terug naar “Relaties”