'Moeder' gezocht

Moderators: Memmem, Moderafo's

annemieke345
Verkenner
Verkenner

'Moeder' gezocht

Berichtdoor annemieke345 » 11 sep 2023 18:30

Het is misschien een gekke titel, maar soms zou ik zo graag een moederfiguur in mijn leven willen. Ik ben opgegroeid in een narcistisch gezin en heb daar te maken gehad met de nodige mentale mishandeling. Inmiddels heb ik geen contact meer met mijn moeder, wat mijn gezondheid ten goede is gekomen.

Ik ben volwassen en heb mijn leven op orde. Ik ben getrouwd met een lieve man en we hebben het goed samen. Maar natuurlijk mis ik moederliefde in mijn leven. Tegelijkertijd zijn er zoveel vrouwen die ongewenst kinderloos zijn... Soms denk ik weleens: wat zou het mooi zijn om daar een match mee te kunnen vinden.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: 'Moeder' gezocht

Berichtdoor Erik1960 » 11 sep 2023 20:59

Wat een zoektocht joh… wat hoop je te vinden in zo’n match? Wat betekent moederliefde voor jou?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

annemieke345
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor annemieke345 » 12 sep 2023 08:15

Iemand die je altijd kunt bellen, niet alleen over problemen of twijfels, maar ook om te vertellen dat je een badkamerkastje geschilderd hebt, bij wijze van spreken. Iemand die betrokken is op je leven, geïnteresseerd is in wat je doet en hoe het met je gaat, zonder veroordeling. Zoiets...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2023 09:41

annemieke345 schreef:Iemand die je altijd kunt bellen, niet alleen over problemen of twijfels, maar ook om te vertellen dat je een badkamerkastje geschilderd hebt, bij wijze van spreken. Iemand die betrokken is op je leven, geïnteresseerd is in wat je doet en hoe het met je gaat, zonder veroordeling. Zoiets...

Ik snap je gemis en ik hoop dat je zo iemand vindt in je leven, of het nou een moeder is of een vriendin of een vriend of een vader.

Ik denk alleen niet dat je die op een forum zomaar vindt, ik weet ook niet of dat je intentie is. Ik denk dat je eerst een band met iemand opbouwt door iemand goed te kennen en zo iemand dan misschien steeds meer als een moeder voor je wordt, dat je daar echt in moet groeien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hanneke0891
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hanneke0891 » 09 sep 2024 17:44

Hoi,

Ik las net je berichtje, het is een hele zoektocht om dit te kunnen realiseren. Ik zoek sinds mijn kinderjaren een moederfiguur, omdat het bij mij thuis ook niet lekker ging. Ouders gescheiden en moeders aan de drank. Heb tot mijn 19e bij mijn moeder gewoond en ben toen letterlijk het huis uit gevlucht omdat ik het niet meer trok.

Al tijden ben ik aan het rondkijken op internet, maar dit is zo lastig en om mij heen heb ik ook niet veel mensen. Genoeg over mij, ik hoop dat je iemand kan vinden waar je lekker jezelf kan zijn.

Liefs Hanneke

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2024 21:24

Hanneke0891 schreef:Hoi,

Ik las net je berichtje, het is een hele zoektocht om dit te kunnen realiseren. Ik zoek sinds mijn kinderjaren een moederfiguur, omdat het bij mij thuis ook niet lekker ging. Ouders gescheiden en moeders aan de drank. Heb tot mijn 19e bij mijn moeder gewoond en ben toen letterlijk het huis uit gevlucht omdat ik het niet meer trok.

Al tijden ben ik aan het rondkijken op internet, maar dit is zo lastig en om mij heen heb ik ook niet veel mensen. Genoeg over mij, ik hoop dat je iemand kan vinden waar je lekker jezelf kan zijn.

Liefs Hanneke

Mag ik een vraag stellen als toeschouwer aan de zijlijn?

Kijk, een echte moeder ga je nooit vinden want je hebt niet de bloedband die een moeder met haar kind heeft en zo. Dus het wordt dan misschien lastig om een soort moeder-kind-band op te bouwen. Is het dan niet makkelijker om een goede vriendin te zoeken, misschien ook een lotgenoot? Waar je over dit soort dingen kan praten maar ook gewoon over de dagelijkse dingen? Ik zie hier twee gelijkgestemden hier die daarnaar op zoek zijn, misschien eens met elkaar gaan praten?

Of moet het iemand zijn die ook qua leeftijd je moeder zou kunnen zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hanneke0891
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hanneke0891 » 10 sep 2024 03:00

Tuurlijk mag je een vraag stellen.

Ik typ dit nu in het holst van de nacht, maar heb ook nachtdienst :D
Ik weet dat ik geen echte moeder kan vinden, maar dat gemis is wel heel erg en soms doet dat ook best wel zeer.
Vriendinnen heb ik bijna niet, dat heeft ook grotendeels met mijn verleden te maken en ik ben iemand die de kat uit de boom kijkt. Verder ben ik wel heel erg spontaan hoor :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2024 08:17

Hier in de stad is een project voor mensen die een maatje zoeken. Dan word je gekoppeld aan iemand waar je dan regelmatig mee afspreekt. Dat kan het begin zijn van een vriendschap, als het klikt.
https://indebuurt033.nl/volwassenen/maa ... lwassenen/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2024 08:34

Hanneke0891 schreef:Tuurlijk mag je een vraag stellen.

Ik typ dit nu in het holst van de nacht, maar heb ook nachtdienst :D
Ik weet dat ik geen echte moeder kan vinden, maar dat gemis is wel heel erg en soms doet dat ook best wel zeer.
Vriendinnen heb ik bijna niet, dat heeft ook grotendeels met mijn verleden te maken en ik ben iemand die de kat uit de boom kijkt. Verder ben ik wel heel erg spontaan hoor :D

Ja precies, ik vroeg me af of wat je nu zoekt in een moederfiguur, niet te vinden is in een goede vriendin. Het lijken misschien verschillen "rollen" maar een goede vriend ziet je ook, kan je altijd even bellen, de meeste problemen die je hebt mee bespreken enz. Daarom vroeg ik me af waarom jij en Annemieke zo expliciet naar een moederfiguur zoeken en of je niet beter kan zoeken naar een goede vriendin. En misschien kunnen jullie eens met elkaar contact leggen, als Annemieke nog meeleest, wie weet vind je als lotgenoten bij elkaar wel een luisterend oor.

En verder zijn inderdaad maatjesprojecten en zo wel mooi, ik weet niet of zoiets in je buurt te vinden is. Of andere sociale projecten, misschien iets in de kerk (ik weet niet of je gelooft / naar de kerk gaat maar in de kerk is omzien naar elkaar als het goed is een heel belangrijk aspect) waar je mensen leert kennen waar je een vriendschap mee kan opbouwen. Want ik denk dat het gemis van je moeder / een moederfiguur extra groot is omdat je nauwelijks vriendinnen hebt?

Ik hoop dat je snel iemand vindt waar je veel mee kan delen!
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 13 sep 2024 20:33

Marnix schreef:Ja precies, ik vroeg me af of wat je nu zoekt in een moederfiguur, niet te vinden is in een goede vriendin. Het lijken misschien verschillen "rollen" maar een goede vriend ziet je ook, kan je altijd even bellen, de meeste problemen die je hebt mee bespreken enz. Daarom vroeg ik me af waarom jij en Annemieke zo expliciet naar een moederfiguur zoeken en of je niet beter kan zoeken naar een goede vriendin. En misschien kunnen jullie eens met elkaar contact leggen, als Annemieke nog meeleest, wie weet vind je als lotgenoten bij elkaar wel een luisterend oor.

En verder zijn inderdaad maatjesprojecten en zo wel mooi, ik weet niet of zoiets in je buurt te vinden is. Of andere sociale projecten, misschien iets in de kerk (ik weet niet of je gelooft / naar de kerk gaat maar in de kerk is omzien naar elkaar als het goed is een heel belangrijk aspect) waar je mensen leert kennen waar je een vriendschap mee kan opbouwen. Want ik denk dat het gemis van je moeder / een moederfiguur extra groot is omdat je nauwelijks vriendinnen hebt?

Ik hoop dat je snel iemand vindt waar je veel mee kan delen!

Ik snap wat je zegt en theoretisch heb je gelijk maar toch is een goede vriendin niet hetzelfde als een moederfiguur, ook al zouden ze dezelfde dingen zeggen en doen.
Het lastige is dat als je opgegroeid bent zonder een 'normale' moeder, je een stuk basis mist waardoor het vaak moeilijker is om verschillende relaties aan te gaan (vriendschappen, collegiaal, enz)
Onderschat niet hoe sterk het verlangen naar een goede, lieve moeder is, als je die als kind gemist hebt. Ook al weet je met je verstand heus wel dat die tijd voorbij is en dat je dat niet meer in kunt halen, dan nog blijft dat diepe verlangen.

Hoeveel goede vriendinnen je ook hebt, als je een moeder gemist hebt, blijf je daar toch naar verlangen.
De paradox is dat een moederfiguur op een gegeven moment toch vaak toch tegenvalt omdat ze je moeder niet is. Maar ook dat is iets wat je zelf moet ondervinden en hangt af van hoe wijs een moederfiguur daarmee om kan gaan.

Het is echt ingewikkelder dan een goede vriendin zoeken.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 14 sep 2024 19:58

Interessant dit. En hoe voelt zo'n moeder zich intussen? Misschien wel hetzelfde.

Het is nooit goed, het is nooit genoeg, het is nooit goed genoeg. Zal het ooit goed genoeg zijn. Dat?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2024 09:19

tulp schreef:Ik snap wat je zegt en theoretisch heb je gelijk maar toch is een goede vriendin niet hetzelfde als een moederfiguur, ook al zouden ze dezelfde dingen zeggen en doen.
Het lastige is dat als je opgegroeid bent zonder een 'normale' moeder, je een stuk basis mist waardoor het vaak moeilijker is om verschillende relaties aan te gaan (vriendschappen, collegiaal, enz)
Onderschat niet hoe sterk het verlangen naar een goede, lieve moeder is, als je die als kind gemist hebt. Ook al weet je met je verstand heus wel dat die tijd voorbij is en dat je dat niet meer in kunt halen, dan nog blijft dat diepe verlangen.

Hoeveel goede vriendinnen je ook hebt, als je een moeder gemist hebt, blijf je daar toch naar verlangen.
De paradox is dat een moederfiguur op een gegeven moment toch vaak toch tegenvalt omdat ze je moeder niet is. Maar ook dat is iets wat je zelf moet ondervinden en hangt af van hoe wijs een moederfiguur daarmee om kan gaan.

Het is echt ingewikkelder dan een goede vriendin zoeken.

Dat klopt, het is zeker niet hetzelfde. En ik begrijp het verlangen helemaal, ik denk dus alleen is het gemis denk ik niet snel op te lossen is met een "vervangende moeder" (de paradox die je noemt). Hoe pijnlijk en moeilijk dat besef ook is. Ik denk ook niet dat iets dat echt kan vervangen. Dat accepteren maakt het misschien makkelijker om te zoeken naar wat er wel mogelijk is. Ik snap ook wel dat een goede vriendin anders is dan een goede moeder, maar het moederbeeld is dan soms misschien ook wel wat idealistisch, ik ken ook heel veel mensen die vele malen meer delen met hun beste vrienden / vriendinnen dan met hun moeder bijvoorbeeld. Nou ja, het is complex maar ik denk dat het daarom ook goed is om na te denken over welke behoefte er is en of en of en hoe daar het beste mee kan worden omgegaan. Ik haakte overigens aan op "Iemand die je altijd kunt bellen, niet alleen over problemen of twijfels, maar ook om te vertellen dat je een badkamerkastje geschilderd hebt, bij wijze van spreken. Iemand die betrokken is op je leven, geïnteresseerd is in wat je doet en hoe het met je gaat, zonder veroordeling. Zoiets..." en dacht daarbij dat daarin kan een goede vriendin misschien ook wel een belangrijke rol kan spelen. Hanneke gaf dan weer aan dat ze die niet zoveel heeft en dat versterkt misschien wel het gemis om ergens heen te kunnen met de kleinere en grotere dingen in het leven.
― C.S. Lewis”

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 16 sep 2024 21:11

Leeft je schoonmoeder nog?

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 20 sep 2024 10:41

Marnix schreef:Dat klopt, het is zeker niet hetzelfde. En ik begrijp het verlangen helemaal, ik denk dus alleen is het gemis denk ik niet snel op te lossen is met een "vervangende moeder" (de paradox die je noemt). Hoe pijnlijk en moeilijk dat besef ook is. Ik denk ook niet dat iets dat echt kan vervangen. Dat accepteren maakt het misschien makkelijker om te zoeken naar wat er wel mogelijk is. Ik snap ook wel dat een goede vriendin anders is dan een goede moeder, maar het moederbeeld is dan soms misschien ook wel wat idealistisch, ik ken ook heel veel mensen die vele malen meer delen met hun beste vrienden / vriendinnen dan met hun moeder bijvoorbeeld. Nou ja, het is complex maar ik denk dat het daarom ook goed is om na te denken over welke behoefte er is en of en of en hoe daar het beste mee kan worden omgegaan. Ik haakte overigens aan op "Iemand die je altijd kunt bellen, niet alleen over problemen of twijfels, maar ook om te vertellen dat je een badkamerkastje geschilderd hebt, bij wijze van spreken. Iemand die betrokken is op je leven, geïnteresseerd is in wat je doet en hoe het met je gaat, zonder veroordeling. Zoiets..." en dacht daarbij dat daarin kan een goede vriendin misschien ook wel een belangrijke rol kan spelen. Hanneke gaf dan weer aan dat ze die niet zoveel heeft en dat versterkt misschien wel het gemis om ergens heen te kunnen met de kleinere en grotere dingen in het leven.

Ik snap wat jij zegt ook hoor.
Ik denk dat het venijn 'm zit in het aankunnen, aandurven van het voelen dan dit verdriet. Het is zo overweldigend pijnlijk dat het 'makkelijker' is om te blijven zoeken naar een vervangende moeder, of boos te zijn op vriendinnen die niet áltijd tijd voor je hebben op het moment dat je even iets wilt delen.
Vandaar mijn mededogen want wat je ook doet, er is altijd pijn. Hoeveel je ook probeert te accepteren.

Hanneke0891
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hanneke0891 » 28 sep 2024 18:21

juffiejuf schreef:Leeft je schoonmoeder nog?

Mijn schoonmoeder leeft gelukkig nog, maar is al aardig op leeftijd. Dik in de 80, als mijn moeder nog geleefd had zou ze dit jaar 66 zijn geworden, dus daar zit wel een klein verschil van leeftijd in.
Ik kan goed met mijn schoonmoeder, maar voelt toch anders. Ze is moeder van mijn man, ik weet niet hoe ik dat precies moet uitleggen.
Is een gevoel, waar ik door heen moet

Terug naar “Relaties”