Marnix schreef:Ja precies, ik vroeg me af of wat je nu zoekt in een moederfiguur, niet te vinden is in een goede vriendin. Het lijken misschien verschillen "rollen" maar een goede vriend ziet je ook, kan je altijd even bellen, de meeste problemen die je hebt mee bespreken enz. Daarom vroeg ik me af waarom jij en Annemieke zo expliciet naar een moederfiguur zoeken en of je niet beter kan zoeken naar een goede vriendin. En misschien kunnen jullie eens met elkaar contact leggen, als Annemieke nog meeleest, wie weet vind je als lotgenoten bij elkaar wel een luisterend oor.
En verder zijn inderdaad maatjesprojecten en zo wel mooi, ik weet niet of zoiets in je buurt te vinden is. Of andere sociale projecten, misschien iets in de kerk (ik weet niet of je gelooft / naar de kerk gaat maar in de kerk is omzien naar elkaar als het goed is een heel belangrijk aspect) waar je mensen leert kennen waar je een vriendschap mee kan opbouwen. Want ik denk dat het gemis van je moeder / een moederfiguur extra groot is omdat je nauwelijks vriendinnen hebt?
Ik hoop dat je snel iemand vindt waar je veel mee kan delen!
Ik snap wat je zegt en theoretisch heb je gelijk maar toch is een goede vriendin niet hetzelfde als een moederfiguur, ook al zouden ze dezelfde dingen zeggen en doen.
Het lastige is dat als je opgegroeid bent zonder een 'normale' moeder, je een stuk basis mist waardoor het vaak moeilijker is om verschillende relaties aan te gaan (vriendschappen, collegiaal, enz)
Onderschat niet hoe sterk het verlangen naar een goede, lieve moeder is, als je die als kind gemist hebt. Ook al weet je met je verstand heus wel dat die tijd voorbij is en dat je dat niet meer in kunt halen, dan nog blijft dat diepe verlangen.
Hoeveel goede vriendinnen je ook hebt, als je een moeder gemist hebt, blijf je daar toch naar verlangen.
De paradox is dat een moederfiguur op een gegeven moment toch vaak toch tegenvalt
omdat ze je moeder niet is. Maar ook dat is iets wat je zelf moet ondervinden en hangt af van hoe wijs een moederfiguur daarmee om kan gaan.
Het is echt ingewikkelder dan een goede vriendin zoeken.