Huisje_op_de_hei schreef:Ik reageer weer op je punten, al heb ik het idee dat we afdwalen van de kern en niet tot een overeenstemming komen. En ik geef toe dat het vervelend is om iemand het laatste woord te laten hebben . Want als ik niet meer zou reageren; dan blijft jouw woord als laatste staan. Kleinzielig als ik ben vind ik dat best irritant.
Ik kan mijn ongelijk niet toegeven. Maar ach… dat hoeft ook eigenlijk niet want ik heb natuurlijk gewoon gelijk. (Wie zwijgt stemt toe.)
Even serieus; ik waardeer je gedachten want ze gaan wel ergens over. Het is geen gepraat in de ruimte. Zet mij ook weer aan het denken. Bedankt daarvoor.
De kwestie van het oude verbond is geen afdwalen, dat is nl. bepaaldend voor de geldigheid van de teksten uit Leviticus, niet alleen of die voor NU nog gelden, maar ook voor WIE die gelden/golden.
Huisje_op_de_hei schreef:Voor mij is Gods boodschap veel dieper dan een moreel besef, traditie of cultuur. Wat ik al eerder zei: ‘als je Gods Woord framet als een traditie of cultuur dan tast je de geldigheid ervan aan!’ Een traditie als oliebollen bakken voor de jaarwisseling vergaat. Het Sinterklaas vieren waarin Zwarte Piet een erepositie had (zoals ik het zie) vergaat ook. Tradities kunnen worden aangepast zoals bijvoorbeeld de dodenherdenking op 4 mei. (Ja sorry… zoiets ingrijpends als oorlog kun je natuurlijk niet op een lijn zetten met oliebollen bakken of Sinterklaas.) Bij de dodenherdenking zijn de laatste jaren ook aanpassingen gedaan. Er is aan mensen het woord gegeven die in een recentere oorlog hebben gevochten dan de 2e Wereldoorlog. Daarbij is er sprake over geweest of het herdenken van de 2e Wereldoorlog nog wel zin heeft omdat het zo lang geleden is. Daarmee bedoel ik dat een traditie vergaat maar het Woord van God niet! God heeft Zijn geboden gegeven als een eeuwigdurende inzetting om die te onderhouden. Wat is eeuwig?? Iets als…lang lang.
Gods boodschap staat uiteraard binnen een bepaalde cultuur en tradities.
Daarom is het goed daar rekening mee te houden, juist om de betekenis van de boodschap niet te missen.
De rituele betekenis van het woord gruwel is, ik citeer: onrein voedsel, afgoden, gemengde huwelijken.
In ethische zin is is een gruwel, ik citeer weer: gruweldaad /zonde, weerzinwekkend, verafschuwen, verdorvenheid.
Ik neem aan dat het duidelijk is dat het hier om de rituele betekenis van het woord gruwel gaat, dat is de context nl.
Eeuwig is ook te vertalen als ''voor een tijd, een tijdperk.''
Dus lees maar wat er verder in de Bijbel over dat oude verbond staat, dan weet je hoe je in dit geval 'eeuwig' moet interpreteren.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik zou Jezus niet beschrijven als progressief. Jezus was hier niet op aarde om al de ge- en verboden op een vooruitstrevende manier om zeep te helpen. In Mattheüs 9 vers 15 staat: “Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden der mensen zijn. Dat is dus het verschil. Je hebt geboden die van God zijn en geboden die door de mensen zijn bedacht.
Niet? Hij hield zich niet aan de tradities, had zijn eigen opvatting over de sabbat, interpreteerde de wetten veel geestelijker en dieper dan zoals die er stond, ging constant tegen het leergezag in, hij had niet zoveel met vormendienst ten opzichte van de inhoud vond hij dat maar schijnheilig. enz.
Toch staat er heel wat in de Thora over vormen, wassingen, reinheid enzo waar Jezus totaal geen boodschap aan had.
Best vooruitstrevend toch? Hij was zijn tijd ver vooruit!
Huisje_op_de_hei schreef:En toch kun je het oude en nieuwe verbond niet tegenover elkaar uitspelen! Jezus is de vervulling van de wet. Ja. Maar een vervulling is iets heel anders dan dat het oude afgedaan heeft. Het oude heeft ook zijn geldigheid.
Jezus vat ergens de geboden samen (dus zegt niet: ‘die zijn verouderd en daarom hopla in de vuilnisbak ermee’) in Mattheüs 23 vers 36 t/m 40: Meester, welk is het grote gebod in de wet? En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en grote gebod. En het tweede aan dit gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Wat staat er in Hebreeen 8 en 9 dan? Wat staat er in Handelingen 15? De besnijdenis die in het oude verbond zo belangrijk was dat God Mozes zocht te doden omdat hij 1 van zijn 2 kinderen niet besneden had? Wat zegt Paulus over de wet en de besnijdenis ("de besnijdenis is niets")? Wat doe je daar dan mee?
Wat zegt Jezus zelf na zijn uitspraak over de tittels en jota's en het afschaffen-vervullen van de wet?
Hij komt direct erna met een reeks ''je hebt gehoord dat er gezegd is .... (vul maar in) MAAR ik zeg u .... (vul maar in en zoek de verschillen)
En ja, in de wet van Christus zit overlap ten opzichte van de zedenwet van Mozes.
Die normen gooit Jezus niet overboord, integendeel hij verdiept ze juist.
Geen overspel doen gaat verder: een vrouw aanzien om haar te begeren is in het hart al overspel.
9 van de 10 geboden (met uitzondering van het sabbatgebod) past hij dieper en geestelijk toe dan in de wet van Mozes staat. Zie de Bergrede.
En ook over burgelijke en rituele wetten heeft hij een mening die de tittels en jota's niet altijd kunnen doorstaan.
Geen oog om oog en tand om tand, maar vergeving en de andere wang. enz.
Het oude verbond was voorwaardelijk ''doe dat en gij zult leven'' Zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid. Lees de details in Deut. 28.
Het nieuwe verbond is onvoorwaardelijk: Het is niet ''doe dat en gij zult leven, nee het is gebaseerd op vergeving, hij belooft dat Hij Zijn wetten in hun harten zal schrijven, om ze te heiligen, om ze heilig te maken, en hun harten en karakters op één lijn te brengen met de Zijne:
" God zal Zijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Dan zullen zij allen de Heere kennen, vanaf de kleinste tot de grootste. Want God zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonden niet meer denken. (Hebreeen en Jeremia)"
Wie het oude verbond wil handhaven en zich daaronder stelt is ook onderworpen aan de voorwaarde van dat verbond: zegen bij gehoorzaamheid, vloek bij ongehoorzaamheid. En dat bij alle 600-plus wetten en regels.
Wie zich onder de wet van Christus stelt heeft vergeving ontvangen, de H.G. als helper/leraar die de wet van Christus in het hart schrijft, en eeuwig leven.
Ik vind het dus altijd meer dan vreemd als mensen zeggen dat je maar raak kunt en/of wilt leven als iemand stelt dat hij niet onder het oude verbond valt.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik moet me daar in verdiepen om te begrijpen op wat voor manier de heidenvolken in het O.T. welkom waren bij het Jodendom. Proselieten zeg je. Ja zou waar kunnen zijn. In ieder geval is het Jodendom dus niet exclusief voor alleen de Joden. Het is ook een volk wat apart is gezet om tot zegen te zijn voor alle volken! Dat is toch ook waar?
In Israël heeft God ook oog voor alle mensen.
Even googlen kost niet veel tijd: Hoe word je een proseliet?
Een ‘rechtvaardige proseliet’ is een niet-Jood die zich tot het jodendom heeft bekeerd, gebonden is aan alle doctrines en voorschriften van de joodse religie en wordt beschouwd als een volwaardig lid van het joodse volk. De proseliet wordt als volwassene (milah l'shem giur), indien mannelijk, besneden en dompelt zich onder in een mikwe om de bekering formeel tot stand te brengen .
Huisje_op_de_hei schreef:Vind ik ook zielig. Er zijn meer van die verhalen in het O.T. Ik denk dat het koren op jouw molen is als ik ze ga noemen.
Ik geloof (graag) dat God het beste wil voor alle mensen. Bepaalde geschiedenissen zullen niet zonder goede reden in de Bijbel staan. Als ik iets schrijnends tegenkom ga ik op zoek naar dat goede. Omdat ik het niet kan verkroppen dat God iets gemeens zou kunnen doen. Dus wat zijn dan de achtergronden, omstandigheden etc.
Ik had bijvoorbeeld erge moeite met Leviticus… al die voorschriften.. pfff. En dat lijkt dan ook nog eens discriminerend. Totdat ik leerde dat het voor het fysieke welzijn van de mensen goed is dat bepaalde wetten er zijn.
Echt, die verhalen zijn me overbekend. Genoeg koren op mijn molen. Veel vrouwonvriendelijkheid, genocide, wreedheden en ook genoeg discriminatie.
Bij veel van die achtergronden en omstandigheden ik kan weinig of geen goeds ontdekken.
De dood van hele volken van man, vrouw, kinderen tot de dieren toe.
Of vrouwen/meisjes die maagd waren mochten ook wel eens in leven blijven om dan als seksslavin gebruikt te worden.
Maar goed, dat is wel off topic.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik blijf van mening dat ik zijn argumenten en conclusie goed begrepen heb. Kan het er gewoon niet mee eens zijn.
Zie mijn betoog van 12 augustus.
Ik sla even een paar puntjes over om niet in herhaling te vallen.
Zolang je het verbonden-verhaal niet helder hebt mis je de ondergrond van zijn argumenten uit Leviticus.
Zolang je denkt dat hij het bij het woord ''natuur'' en ''schande'' in Korinte heeft over het gezeur van lang of kort haar mis je de clou van zijn betoog.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)