Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Berichtdoor Tonny » 08 feb 2024 21:21

Het idee van 'scheiden van tafel en bed' is volgens mij vooral dat de weg naar een nieuw huwelijk niet open ligt.

Ik weet ook dat er kerken zijn, die bij een gewone scheiding wél willen dat je schuldbelijdenis doet (muv wanneer de tegenpartij overspel heeft gepleegd), maar bij een 'scheiding van tafel en bed' hoeft dat niet.

Nu vind ik schuldbelijdenis bij scheiding op z'n minst discutabel. God heeft duidelijk toestemming gegeven om te scheiden (het hertrouwen verbiedt Hij). Daarnaast is het doen van schuldbelijdenis een moment om tot inkeer te komen, om je om te keren van je zonde. Het is natuurlijk niet aannemelijk dat je gaat scheiden, schuldbelijdenis doet, en vervolgens weer met je ex gaat trouwen (dat is de enige mogelijkheid om je om je keren van deze zonde).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Berichtdoor Leidy » 27 feb 2024 23:52

Marvin..mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder in levensgevaar was. Narcisme en borderline is geen grapje. Zij heeft dat nooit gewild. Ze is gescheiden van tafel en bed, omdat ze anders geen inkomen had. Ze was op dat moment 72. Zo van de ene op de andere dag weg. Nog even op een bovenkamer gewoond en later kreeg ze een flatje. Nadat mijn vader overleden was, heeft ze nog 9 maanden in het ouderlijk huis gewoond. Dat was fijn voor haar en toen overleden.

Leidy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2023 12:13

Re: Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Berichtdoor Leidy » 27 feb 2024 23:56

Schuldbelijdenis in het openbaar ken ik niet. Als ik iemand iets heb aangedaan, dan vraag ik God om vergeving en ook de persoon die ik iets heb aangedaan. Vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren. Dat is de andere kant. Ik mag ook van harte vergeven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2024 00:34

Leidy schreef:Marvin..mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder in levensgevaar was. Narcisme en borderline is geen grapje. Zij heeft dat nooit gewild. Ze is gescheiden van tafel en bed, omdat ze anders geen inkomen had. Ze was op dat moment 72. Zo van de ene op de andere dag weg. Nog even op een bovenkamer gewoond en later kreeg ze een flatje. Nadat mijn vader overleden was, heeft ze nog 9 maanden in het ouderlijk huis gewoond. Dat was fijn voor haar en toen overleden.


Helder. Bedankt voor je reactie! Zo zie je dat er altijd weer uitzonderingen kunnen zijn waarbij het de minst slechte keuze is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten