Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

MorrisUniLeiden
Verkenner
Verkenner

Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Berichtdoor MorrisUniLeiden » 06 jan 2023 20:15

Hoi ik ben Morris, een tweedejaars student Culturele Antropologie aan de universiteit Leiden en voor een veldwerk vak doe ik met een groepje onderzoek naar religie in relatie tot seksuele voorlichting in Nederland.

Nu zijn wij geinteresseerd in hoe mensen met een Christelijke achtergrond tegen deze onderwerpen aan kijken.

De vragen zijn:
Wat is uw algemene mening over seksuele voorlichting op de middelbare school?
Is er zo iets als Christelijke seksuele voorlichting? Zo ja, hoe ziet dit er dan uit? Hoe staat dit in verband met seculiere (atheïstische) seksuele voorlichting?
Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?

Wij zullen uw antwoorden graag gebruiken voor ons onderzoeksrapport als u dit goed vindt, uiteraard zonder directe citaties te gebruiken of usernames te benoemen (U blijft dus volledig anoniem). Heeft u graag dat uw reactie niet meegenomen wordt in het onderzoek dan kunt u dat vermelden.

Edit: "Seksuele" was verkeerd gespeld.
Laatst gewijzigd door MorrisUniLeiden op 08 jan 2023 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Wat is uw mening over sexuele voorlichting?

Berichtdoor Pcrtje » 07 jan 2023 08:29

"Een libelle zweeft over het water..."

nachtegaaltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nachtegaaltje » 07 jan 2023 09:27

Ha dat is een goeie Pcrtje, t viel mij ook op.

Erik1960
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Erik1960 » 07 jan 2023 14:01

MorrisUniLeiden schreef:Wat is uw algemene mening over sexuele voorlichting op de middelbare school?

Als die voorlichting (inderdaad, met een k) daar moet beginnen is het veel te laat. Natuurlijk zal er in biologie-achtige lessen gesproken worden over voortplanting. Maar als het over seksuele voorlichting gaat, zou ik graag zien dat het vooral gaat over omgaan met (groeps)druk, grenzen stellen en bewaken en over het opbouwen van een gezond zelfbeeld.
MorrisUniLeiden schreef: Is er zo iets als Christelijke sexuele voorlichting? Zo ja, hoe ziet dit er dan uit? Hoe staat dit in verband met seculiere (atheïstische) sexuele voorlichting?
Afhankelijk van de traditie waarin een school staat, zal er meer of minder ruimte en aandacht zijn voor andere relatievormen dan het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw.
MorrisUniLeiden schreef: Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?
Die vraag stel je serieus? Wanneer je als school kinderen voorbereid op hun plaats in de samenleving, is het ongewenst om die kinderen een vertekend beeld van die samenleving voor te schotelen. En ook hier zal weer gelden dat een school daar, afhankelijk van de eigen traditie, in meer of minderen mate aandacht en ruimte aan geeft.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jan 2023 08:50

MorrisUniLeiden schreef:De vragen zijn:
Wat is uw algemene mening over sexuele voorlichting op de middelbare school?
Is er zo iets als Christelijke sexuele voorlichting? Zo ja, hoe ziet dit er dan uit? Hoe staat dit in verband met seculiere (atheïstische) sexuele voorlichting?
Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school.

- seksuele voorlichting is belangrijk maar begint al op de basisschool en thuis uiteraard
- nee christenen en moslims en seculieren enz die planten zich op dezelfde manier voort. Je zal wel doelen op seks in het huwelijk en dat soort dingen? Maar dat is niet seksuele voorlichting dat is een ander onderwerp
- mijn mening is dat het heel belangrijk is te bespreken dat er vele verschillende mensen zijn en als je homo of lesbisch bent dat het niet raar of afwijkend is 5% van de samenleving is homoseksueel. Of je werkelijk alle 300 seksuele voorkeuren moet bespreken, me dunkt van niet hoor. Zolang kinderen maar weten dat je mag zijn wie je bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2023 13:54

meribel schreef:- nee christenen en moslims en seculieren enz die planten zich op dezelfde manier voort. Je zal wel doelen op seks in het huwelijk en dat soort dingen? Maar dat is niet seksuele voorlichting dat is een ander onderwerp

Seksuele voorlichting gaat niet alleen over hoe het werkt. Het gaat bij kinderen / jongeren juist ook sterk om je seksuele veranderingen en hoe je daar op een goede manier mee omgaat. Wat het goede is en wat de valkuilen zijn waar je voor moet oppassen. En dat staat ook weer niet los van de moraal die degenen die de voorlichting geven, of het nu de ouders of anderen zijn, op dat gebied hebben. Daarnaast is seks natuurlijk veel meer dan voortplanting en wordt er ook wel weer verschillend gedacht over wat je op dat gebied wel en niet doet.

Ik denk dus dat er wel verschil zit in de voorlichting. Door christelijke ouders, op christelijke scholen enz zal meer de nadruk worden gelegd op seks als geschenk tussen man en vrouw, of binnen het huwelijk of in sommige kringen binnen een relatie van liefde en trouw. De een zal eerder zeggen: "Je verandert in een seksueel actief wezen dus prima als je dat doet, maar doe het dan wel veilig" en anderen zullen zeggen: "Het is een kostbaar geschenk dus wacht daarmee totdat je weet dat je de juiste persoon hebt gevonden (en als je het toch doet, doe het dan wel veilig)"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

nachtegaaltje
Verkenner
Verkenner

Re: Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Berichtdoor nachtegaaltje » 09 jan 2023 17:20

Mooi beschreven Marnix!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2023 09:14

Er is laatst een hele dag seksuele vorming/voorlichting gegeven op de school van mijn dochters. Eerlijk gezegd vonden ze het zelf niet zo 'boeiend' en vooral oncomfortabel om daar zo open in groepsverband over te spreken. Thuis vermijden ze het onderwerp ook het liefst. Best jammer, maar tegelijkertijd ook wel logisch op die leeftijd. Zorg er alsjeblieft voor dat je vroeg genoeg begint en dat soort onderwerpen regelmatig met elkaar bespreekt zodat het gewoon normaal is om er iets over te vragen.

Die dag is er uiteraard ook over anders geaard etc gesproken, met de Bijbel als leidraad.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 jan 2023 12:50

He raar ik had hier een reactie getypt en die is weggehaald?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 jan 2023 19:05

meribel schreef:He raar ik had hier een reactie getypt en die is weggehaald?

Ik ook weer op jou, ik dacht hetzelfde maar heb wel een reactie ontvangen prive :oops:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 jan 2023 21:57

Nou wat raar ik heb prive ook geen bericht gehad hoor

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2023 09:09

De vraag die resteert en die wat tactischer kon worden aangevlogen is: mag je als school nog op basis van de Bijbel tot de vroeger algemeen geaccepteerde conclusie komen dat God het huwelijk met alles wat daarbij hoort heeft bedoeld voor een man en een vrouw? Want daar ging het volgens mij indirect, ten diepste over. Vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting vs het gelijkheidsbeginsel. Ik ben voor relaties tussen mensen als ze van elkaar houden, ongeacht hun geslacht. Maar ik ben bijvoorbeeld niet voor het inperken van Godsdienstvrijheid om dat overal te bereiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Terug naar “Relaties”