Beste Waxinelichtje,
Wat goed en dapper dat je dit hier op het forum deelt. En knap dat je jullie zoon accepteert zoals hij is.
Veel ouders (religieus of niet-religieus) moeten vaak even slikken als hun kind aangeeft een andere
geaardheid te hebben. In sommige gevallen komt het als een totale verrassing en in andere gevallen
hadden de ouders het eerder door dan hun kind zelf.
Je vragen zijn heel begrijpelijk en die mogen er ook echt zijn, want ze geven aan dat je van je zoon houdt
en betrokken bent bij zijn welzijn. Dat is precies wat een goede ouder moet doen. Tip: bespreek de vragen
met je zoon en je gezin. Ben open over je liefde, zorgen en twijfels, want die communicatie is belangrijk.
Het doet er niet toe of je direct een antwoord krijgt op de vragen: het gaat om het proces dat jullie samen
doormaken. Je leert van elkaar. Ongetwijfeld is de wereld waarmee je nu kennismaakt net zo nieuw voor
hem als voor jullie! Als je onvoorwaardelijk van elkaar houdt en accepteert en elkaars verschillend respecteert
dan zal alles goedkomen.
Om kort te reageren op een vraag die je stelt:
Het komt NIET door jullie opvoeding. Een LHBT+ geaardheid is volkomen natuurlijk en aangeboren. Je 'wordt'
dus geen 'homo', maar je bent het al vanaf je geboorte en zult het ook altijd zijn. En dat is helemaal natuurlijk.
Ook in het dierenrijk treffen we bij zoogdieren, vogels, reptielen, planten, etc homoseksualiteit,
biseksualiteit en transgender aan. Hier is d.m.v. studie en observaties overweldigend wetenschappelijk
bewijs voor. We hebben het hier al gauw over 1500 verschillende diersoorten die homoseksualiteit kennen (die ook nog eens
samen succesvol jongen opvoeden). Bij 65.000 diersoorten komt tweeslachtigheid voor en ongeveer 250.000 soorten zaadplanten
hebben tweeslachtige bloemen.
Als we er vanuit gaan dat DE HEER alles geschapen heeft, dan mogen we er op vertrouwen dat een andere geaardheid
gewoon natuurlijk deel uitmaakt van ZIJN creatie. Het blijkt dat wij nog altijd in het proces zijn om ZIJN bedoeling daarmee
te leren begrijpen.
Het antwoord op de vraag of je opvoeding niet goed was is dus: 'Nee'. Wanneer je kind blauwe ogen heeft of bruin haar hoef je je ook niet
af te vragen of dat door je opvoeding komt. Het is gewoon natuurlijk aangeboren.
Wat 'wel door jullie opvoeding komt' is het feit dat jullie zoon dit belangrijke nieuws met jullie gedeeld heeft. Hij vertrouwt
jullie dus en wil het met jullie bespreken. Dat duidt op liefde, genegenheid en een goede opvoeding. Daar mogen jullie trots op zijn.
Wat de familie of de gemeenschap ook van jullie zoons geaardheid mag vinden...hij is JULLIE oprechte, sociale en mooie zoon; en jullie
houden van elkaar.
Veel sterkte en geluk in dit nieuwe hoofdstuk van jullie gezinsleven. Voor vragen over dit onderwerp of om eens wat nader in te gaan op
theologische onderwerpen t.a.v. LHBTI-geaardheid mag je altijd contact met me zoeken.
Vriendelijke groet,
Joel Mommers
waxinelichtje schreef:Goedendag allen,
Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.
Mijn kind is homo.
Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.
En ik denk dat hij binnenkort ook voor de familie en omgeving "uit de kast komt".
Wat gaat er nu gebeuren?
Komt het door onze opvoeding?
Bestaat hij straks niet meer voor de familie?
Hoeveel haat gaat hij straks krijgen?
Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.