jaccootje85 schreef:https://imageshack.com/i/pnm88M3Bj
Norah is afgelopen donderdag 3 jaar geworden
https://imageshack.com/i/plvVRQWcjNu is ze een echt poppenmoedertje geworden
Proficiat Jaccootje!
De foto's zijn overigens niet zichtbaar?
@De discussie
Ik heb de discussie mbt intrinsieke motivatie geïnteresseerd gevolgd en gelezen...
Wij doen thuis zo min mogelijk aan straffen en belonen juist in het kader van intrinsieke motivatie etc., maar we zijn ons er ook van bewust dat de maatschappij in zijn algemeenheid hier niet altijd bij aansluit en ook daar willen we onze kids mee leren omgaan.
Daarnaast, ik denk dat het puur menselijk is, dat sommige dingen nu eenmaal niet direct door intrinsieke motivatie tot stand gaan komen en het overgangsgebied vind ik ook een heel grijs en groot vlak.
Vaak zit het 'm (voor ons qua opvoeding, vooral in de intonatie etc.).
Ter illustratie noem ik dan maar even... ik kook bijna elke dag (behalve als ML "kookt" en eten afhaalt) en dat doe ik met plezier, want ik vind het leuk. En natuurlijk zou ik, uit het feit dat de borden leeg zijn, kunnen concluderen dat het eten heeft gesmaakt, maar desalniettemin vind ik het ook plezierig, als ML eens een keer uitspreekt dat het eten lekker was.
Ik herken ook de frustratie mbt "stempeltjes" enzo.
Daarom begrijp ik niet dat een leerkracht in zo'n geval niet de prestatie kan vergelijken met de prestatie van 't kind in 't algemeen op dat gebied.
Als Pietje altijd heel moeilijk leesbaar schrijft en het ineens een stuk meer leesbaar... kan die prestatie toch "beloond" worden? Dat is dan veel eerlijker en meer motiverend, dan Pietje laten smachten naar het "onhaalbare".
Ikzelf was zo'n kind met een vrij "karakteristiek" handschrift en een leerkracht die ervan overtuigd was dat ik 't deed uit pesterij.
Nou dan is 't een kansloze missie... als ik eens heel erg mijn best had gedaan, en er kwam weer zo'n vreselijk afkeurende opmerking met rode pen bij te staan... dan was dat meteen voor 't laatst, dat schooljaar, dat ik mijn best had gedaan
(dat zegt natuurlijk ook iets over mij ha ha)
@
PPM, dat neemt niet weg, dat ik begrijp dat jullie als leerkrachten écht je benen spreekwoordelijk onder je lijf vandaan moet rennen, hoor!Nou ja... ik zou er nog veel meer over kunnen spuien maar dat doe ik niet
Overigens snap ik wel dat cijfers voor een kind ook juist duidelijkheid kunnen scheppen. Het is soms ook een zeer duidelijk meetbaar iets voor een kind, om persoonlijke ontwikkeling te kunnen volgen.
Ik denk dat dit, net als zoveel andere zaken, persoonsgebonden zijn en ook opvoedingsafhankelijk.
Ik merk heel erg bij onze dochter, dat ze qua karakter best op mij lijkt en ik ben ten ene male niet gevoelig voor enige vorm van wedstrijd / concurrentie element, daarnaast zie ik ook heel erg onze omgang met elkaar, in haar gedrag terug.
Beloningen als "een koekje / sticker oid" voor een prestatie zijn ten ene male niet aan haar besteed.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...