Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Acire » 16 jan 2015 14:57

Jullie brengen me op ideeen. Ik ga lekker klossen bestellen. Dat vind ik zo heerlijk!
DL zal het ook wel wijs vinden, kan ze onder het bed door kruipen ;)

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 16 jan 2015 15:43

654321 schreef:Eigenlijk moet er een nieuw topic aangemaakt worden want we wijken wat af.
Maar nog 1 dingetje, daarna stop ik ;-). Man en vrouw zijn verschillend. En ze hebben ook een ander takenpakket van God gekregen. Dus ik denk niet dat het de bedoeling is om 'het thuis samen te doen' of om 'werken samen te doen'. Dat is geen Bijbels man en geen Bijbels vrouw zijn.

God heeft in de Bijbel hier veel over geschreven (meer dan we in eerste instantie denken). Moeders hebben daarin een roeping:
- Leven voor God (Hem dienen, stille tijd, Bijbellezen, gebed. niet bekommeren over allerlei dingen; Eén ding is nodig)
- Daarna komt de man (een hulpe als tegenover hem)
- Daarna kinderen als God die geeft
- Huishouding
- zorgen voor ouders (als je die nog hebt. en anders/ ook in algemeen de ouderen)
- Be-die-ning (gaven en talenten gebruiken in Gods dienst).
Al deze dingen zijn Bijbels te onderbouwen. Lees maar eens het boekje 'Dagelijks volgen', Een Bijbelstudie over dit onderwerp. Heel waardevol.

En dat God nergens de opdracht geeft aan moeders om buitenshuis te werken (in tegenstelling tot de man) geeft toch alleen al stof tot nadenken...

maar hoe zie jij dit dan praktisch voor je?
Als ik alleen al denk aan onderwijs en zorg........ik moet er niet aan denken dat al die werkende moeders daar stoppen. Dan hebben we met elkaar een heel groot probleem!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 jan 2015 16:29

pien schreef:
maar hoe zie jij dit dan praktisch voor je?
Als ik alleen al denk aan onderwijs en zorg........ik moet er niet aan denken dat al die werkende moeders daar stoppen. Dan hebben we met elkaar een heel groot probleem!

Dat probleem hebben we met zn allen zelf gecreëerd. :D
In vroeger tijden zat je bij een meester of een ongetrouwde juf in de klas.
Mijn moeder werd ontslagen toen ze trouwde!
Het was dus: of een betaalde baan, in zorg, onderwijs, winkel, of een gezin.
Mijn mening is dat een moeder thuis hoort te zijn, zolang de kinderen op het basisonderwijs zitten.
Die roosters van 8-15 of 16 uur, vind ik persoonlijk een verschrikking.
Geen rustmoment meer voor een kind, dat even tussen de middag tot zichzelf kan komen bij zijn mamma.
De band tussen moeder en kind wordt vanaf het prilste begin gelegd, maar dient m.i. wel onderhouden te worden.

Kan een werkende moeder mij uitleggen wat dat geluksgevoel dan is als je op vrijdagmiddag doodmoe naar huis toe fietst/rijdt, na een 38 urige werkweek, op naar je volgende klus, in het weekeinde nog een berg huishoudelijk werk, boodschappen, quality time met je kinderen enz?

Maar misschien zie ik iets verkeerd, kan zijn hoor. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 jan 2015 16:39

MissF schreef:Dippie, maar je bed moet toch op klossen voor de vk? Of moet je ingeleid worden? Want als je moet wachten tot een bepaald aantal cm, dan moet het bed voor de vk toch op klossen.
Al zijn ze bij mij blijkbaar totaal niet moeilijk, want ons bad kan echt niet op klossen :mrgreen: dus zal ze zich ook in alle bochten moeten wringen om ons kind ter wereld te helpen ;)
Zelf vind ik het heerlijk, het bed op klossen, ik kan er weer normaal af, in plaats van een 'aanloopje' te nemen :D

Ik ga vanaf 36 weken over naar de gyn, dus de vk zie ik helaas pas weer op controle-bezoek in de kraamweek. Zodra de weeën beginnen, moet ik (denk ik) contact opnemen met het ziekenhuis en met hun afspreken wat we doen.
Ik ben niet zo groot, dus ik moet echt met een opstapje mn bed in! En ik trek mn legging en schoenen altijd zittend op bed aan, dat ging dus niet toen ie omhoog stond. Drama vonden we het allebei :) en zodra de kraamverzorgster de deur voor het laatst achter dr dicht trekt, gaat ie weer naar beneden :D
Afbeelding

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 16 jan 2015 16:57

Chaya schreef:Mijn mening is dat een moeder thuis hoort te zijn, zolang de kinderen op het basisonderwijs zitten.
Die roosters van 8-15 of 16 uur, vind ik persoonlijk een verschrikking.
Geen rustmoment meer voor een kind, dat even tussen de middag tot zichzelf kan komen bij zijn mamma.

Hier is geen enkele reformatorische/ christelijke school waar je kind kan overblijven tussen de middag. In de schoolgids staat dat de school dit wettelijke verplicht is wanneer ouders hier om vragen, maar dat ze er van uit gaan dat de ouders die voor christelijk onderwijs kiezen het vanzelfsprekend vinden dat de moeder buiten de schooltijden om aanwezig is voor de kinderen (in mijn eigen woorden gezegd)

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 16 jan 2015 19:30

Chaya schreef:

Dat probleem hebben we met zn allen zelf gecreëerd. :D
In vroeger tijden zat je bij een meester of een ongetrouwde juf in de klas.
:

Dat we het zelf gecreëerd hebben is waar. Maar dat maakt het toch niet anders?
We hebben NU een groot probleem als men weer massaal thuis zou blijven :wink:

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 17 jan 2015 10:35

Ik ben overblijfmoeder, zodat de moeders de rust en zekerheid hebben dat de opvang van hun kind tussen de middag goed geregeld is. Ook als ik zelf eens weg wil, kan ik mijn kinderen over laten blijven en ik heb nog nooit meegemaakt dat een kind het overblijven niet leuk vond.

Op sommige scholen blijven kinderen altijd over omdat de afstand van school naar huis te ver is.
Ik had dat zelf ook en vond het nooit vervelend. Juist leuk, lekker lang op het schoolplein spelen.
Er zijn ook kinderen voor wie het beter zou zijn om over te blijven, veel te veel onrust. Van school naar huis, in een uur tijd dus naar huis gaan, eten, nog even willen spelen of met mama kroelen is geen eens tijd voor.

Maar dit heeft niets met zwanger zijn te maken.......

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2015 10:41

pien schreef:Dat we het zelf gecreëerd hebben is waar. Maar dat maakt het toch niet anders?
We hebben NU een groot probleem als men weer massaal thuis zou blijven :wink:

Dat kan dus niet, dat begrijp ik.
Maar het probleem is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan.
En w.b. de zorginstellingen, keer op keer moet je in de krant lezen dat mensen ontslagen worden.
Instellingen sluiten, ouderen moeten langer thuis wonen.
Maar dat vraagt weer wijkverpleegkundigen.

Je kunt wel merken dat beide soorten moeders zich geroepen voelen te verdedigen.
Ik blijf thuis omdat.....
Ik werk omdat.....

En eigenlijk zou het woordje: omdat, niet hoeven.
Per moeder, per kind is het nl. verschillend.
Het kan ook nog zijn dat vader geen werk kan vinden en moeder de kostwinner wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 jan 2015 17:01

654321 schreef:Eigenlijk moet er een nieuw topic aangemaakt worden want we wijken wat af.
Maar nog 1 dingetje, daarna stop ik ;-). Man en vrouw zijn verschillend. En ze hebben ook een ander takenpakket van God gekregen. Dus ik denk niet dat het de bedoeling is om 'het thuis samen te doen' of om 'werken samen te doen'. Dat is geen Bijbels man en geen Bijbels vrouw zijn.

God heeft in de Bijbel hier veel over geschreven (meer dan we in eerste instantie denken). Moeders hebben daarin een roeping:
- Leven voor God (Hem dienen, stille tijd, Bijbellezen, gebed. niet bekommeren over allerlei dingen; Eén ding is nodig)
- Huishouding
- zorgen voor ouders (als je die nog hebt. en anders/ ook in algemeen de ouderen)
Al deze dingen zijn Bijbels te onderbouwen. Lees maar eens het boekje 'Dagelijks volgen', Een Bijbelstudie over dit onderwerp. Heel waardevol.

En dat God nergens de opdracht geeft aan moeders om buitenshuis te werken (in tegenstelling tot de man) geeft toch alleen al stof tot nadenken...

De deugdelijke huisvrouw had zelfs een baan. Als je man niet of niet genoeg verdient zul je toch moeten werken om je kinderen te eten te geven. We hadden een vrouw in de kerk, die zei: Ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven. Ze zaten vet in de schulden, die man verdiende niet genoeg, je kreeg 1 glas ranja als je op visite kwam, anders was het te duur, geen cv, kind van 3 at pinda's van de honger. Nou ja, zelf weten hoor, wij vonden het zo zielig voor het kind dat we ze maar eten brachten en af en toe vanuit de kerk wat geld gaven. Dan werk ik toch maar gewoon, zo slecht is het niet als een vader voor z'n eigen kinderen zorgt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 jan 2015 10:22

- Huishouding

En wat dan als je man (mijn vader) op 38 jarige leeftijd ineens halfzijdig verlamd is... Dan ben je toch erg blij als vrouw(mijn moeder) zijnde een goede opleiding hebt en een goede baan hebt om je gezin te onderhouden want zoveel geld krijg je niet hoor om je gezin te onderhouden...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jan 2015 10:39

Chaya schreef:[
Kan een werkende moeder mij uitleggen wat dat geluksgevoel dan is als je op vrijdagmiddag doodmoe naar huis toe fietst/rijdt, na een 38 urige werkweek, op naar je volgende klus, in het weekeinde nog een berg huishoudelijk werk, boodschappen, quality time met je kinderen enz?

Maar misschien zie ik iets verkeerd, kan zijn hoor. :wink:

Jij ziet zeker iets verkeerd. De meeste moeders werken namelijk geen 38. Het maximale aan opvang dat mijn collega's en ikzelf nodig hebben is 3 dagen. Geen kind gaat volledig naar de opvang, 3 dagen is echt de max. De overige dagen zijn de vader ( namelijk ook erg belangrijk bij de opvoeding en dat wordt in refo kringen vaak vergeten) of de moeder thuis.
Veel mensen hebben daarnaast ook een huishoudelijke hulp, zodat er niet zoveel meer hoeft te gebeuren en mijn collega's zijn ook wel makkelijker in het huishoudelijk werk ( helaas heb ik dat nog niet).

En wat liefie zegt, het is niet meer dan natuurlijk dat je als man en vrouw zelf de kost kan verdienen. Ik geloof dat de deugdelijke huisvrouw uit spreuken niet de hele dag met haar kinderen optrok, maar zij was hard aan het werk ( en de man zat in de poort)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 jan 2015 12:01

Eens met liefie en ajl. En bovendien is 'doodmoe naar huis rijden na je 38-urige werkweek' ook nogal overdreven c.q. kun je dat niet in zijn algemeenheid stellen. Incl. gebroken nachten i.v.m. nog minimaal 2x nachtvoeding kan ik niet zeggen dat ik op vrijdagmiddag doodmoe ben hoor, gelukkig niet.

O, en boodschappen doen noemden wij altijd gekscherend ons wekelijkse uitje, bepaald geen hekel aan... Nu gaat of mijn man of ik alleen of we gaan gezellig met de kinderwagen. Gelukkig hebben we per week niet zoveel boodschappen nodig, dankzij de maaltijdbox van HF die elke dinsdagavond thuis bezorgd wordt, dus dan past het prima in de bak onder de kinderwagen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 jan 2015 13:03

Ik heb een modje even gevraagd het topic voor een gedeelte te willen verplaatsen naar gezin en werk ;)
Afbeelding

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 21 jan 2015 12:46

Ik vind het zonde van je genoten opleiding om, als er kinderen komen, helemaal te stoppen met werken. Dan kan je beter na je middelbare school meteen ongeschoold werk gaan doen.
De samenleving betaalt indirect aan opleidingen mee, daar ben je het wel naar verschuldigd een soort van, vind ik.

Het is imo ook nog eens voor velen een utopie. Je moet nou eenmaal wonen, eten en je vaste lasten betalen. Als je man toevallig geen dikke baan heeft, zul je als moeder wel moeten werken. Dat kan je een fout vinden van de samenleving, maar de samenleving zit nu eenmaal zo in elkaar. Daar zullen we mee moeten dealen.

Ik vind dat er een verpakte veroordeling in zit als mensen zeggen tegen een werkende moeder dat ze veel van de ontwikkeling van haar kind(eren) mist. Daarmee insinueer je wel dat iemand een slechte moeder is.
In mijn werk kom ik heeeeeeeel veel moeders tegen, ook moeders die niet of heel weinig werken. Sommige moeders zou ik graag naar een werkgever sturen, dan zitten ze tenminste hun kinderen niet zo op de huid...

Mijn man en ik verdelen de zorgtaken en ook het werk. Hij is vader en evengoed verantwoordelijk voor zijn kind, net zoveel als ik. Allebei werken we als ons kind er is parttime.
What goes around, comes around

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jan 2015 13:20

Tja, en dat vind ik ook een beetje onzin, waarom ongeschoold werk doen als je toch stopt met werken als er kinderen komen?
Stel dat dit onze laatste is, dan ben ik dus 32 als mijn jongste naar school gaat. Dan moet ik nog zo'n 40 jaar werken. En zelfs al zou ik niks doen tot de jongste 12 is, dan ben ik 40, dus moet ik nog 30 jaar werken. Ruim tijd om iets met mijn opleiding te doen, lijkt me :D Waarom moet dat perse meteen aan je studie vast?
Niet dat ik tegen werken ben als je kinderen hebt hoor, heb het altijd gedaan met opvang, en nu werk ik ook nog gewoon, maar wel lekker thuis, wat natuurlijk ideaal is.

Maar om op zwanger over te gaan, ik ben het nog steeds :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Relaties”