Hyperdordt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2024 00:23

Dorpeling schreef:En daar begint het slaan om oren met bijbelteksten, net hoe het uitkomt. En dat is nu net waar ik geen zin of energie in heb. Er is al genoeg door anderen over gezegd.


Sorry, maar ik kon niet zoveel beters bedenken dan naar Gods Woord kijken en naar wat Jezus ons voorleeft en van daaruit het gesprek aangaan.

Ps. Geen idee wat er precies speelt maar veel sterkte en zegen van God gewenst!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Dorpeling » 07 feb 2024 22:15

Psalm schreef:Ja, laat Dorpeling zijn standpunten maar onderbouwen. Dat kan een start zijn van een mooie discussie. Het moet er eerst onderbouwd worden anders is het niet eens mogelijk om te luisteren.


Ik ga de discussie niet uit de weg, maar ik ben bang dat het modder gooien wordt. Dat is genoeg gedaan en niet in het minst door van den Brink zelf. Ik vind dat sws een schande dat mannen die zichzelf knechten van God noemen en ook nog binnen hetzelfde kerkverband notabene, elkaar op deze manier de oren wassen.
Hete hoofden en koude harten, dat. Het houdt bij God vandaan en de duivel geniet er van. Ik weet niet wat er met refo forum is, daar kom ik niet. Maar het klinkt niet gezellig.

Kort dan, ik ben het helemaal met jullie eens dat de oproep van bekering en geloof vaak in de Bijbel staan, en Jezus Zelf ook zeer regelmatig hiertoe opriep. Tegelijk zei Hij daarbij: 'Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage'.

Dat moeten we niet vergeten of omdraaien.
Nee, Hij wil, Hij trekt en Hij werkt en alleen dáárom én daarna kunnen wij aan die oproep gehoor geven. De Heere schenkt Zelf wat Hij van ons vraagt, wanneer Hij dat wil en aan wie Hij wil. Daarom heet het ook genade.

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Johannes 6(?))

@Marnix, hartelijk dank. Dat hebben we nodig. Zorgen binnen gezin vragen op dit moment veel van me, toch weet ik ons gedragen. En ook al is dat (nog) geen antwoord, God weet er van.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 07 feb 2024 22:47

Dorpeling schreef:Kort dan, ik ben het helemaal met jullie eens dat de oproep van bekering en geloof vaak in de Bijbel staan, en Jezus Zelf ook zeer regelmatig hiertoe opriep. Tegelijk zei Hij daarbij: 'Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage'.

Dat moeten we niet vergeten of omdraaien.
Nee, Hij wil, Hij trekt en Hij werkt en alleen dáárom én daarna kunnen wij aan die oproep gehoor geven. De Heere schenkt Zelf wat Hij van ons vraagt, wanneer Hij dat wil en aan wie Hij wil. Daarom heet het ook genade.

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Johannes 6(?))


Ja, maar hoe verhoudt het aanbod van genade dan tot de uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest volgens jou? Ik ben het met je eens dat God de mens trekt en hem opwekt ten uiterste dagen. Maar dat zal dr. van den Brink ook niet ontkennen. Ik denk dat het verschil meer zichtbaar wordt als je antwoord geeft op zulk soort vragen. Moet een prediker oproepen tot geloof in Jezus Christus? Is deze oproep welmenend? Zo ja, mag een hoorder daar op reageren? Of moet hij eerst wachten op een bepaalde gebeurtenis/ervaring?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Dorpeling » 07 feb 2024 23:07

Psalm schreef:Ja, maar hoe verhoudt het aanbod van genade dan tot de uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest volgens jou? Ik ben het met je eens dat God de mens trekt en hem opwekt ten uiterste dagen. Maar dat zal dr. van den Brink ook niet ontkennen. Ik denk dat het verschil meer zichtbaar wordt als je antwoord geeft op zulk soort vragen. Moet een prediker oproepen tot geloof in Jezus Christus? Is deze oproep welmenend? Zo ja, mag een hoorder daar op reageren? Of moet hij eerst wachten op een bepaalde gebeurtenis/ervaring?

Het aanbod en de oproep is voor iedereen en een predikant moet dat namens zijn Zender ook aan iedereen verkondigen. Het aanbod is voor de gehele wereld en wij weten immers niet wie er uitverkoren zijn? Daar moeten we ook niet mee beginnen, dat hoort in het stuk van de dankbaarheid. Waarom ik.. dat zal altijd de verwondering blijven.

Maar over die oproep, niet iedereen zal aan deze oproep gehoor geven, simpelweg omdat wij vanuit onszelf en onze doodstaat geen enkele behoefte aan God en Zijn woord hebben. En al helemaal niet met bekering bezig willen zijn of over onze eeuwige bestemming na willen denken.

Pas als God ons stilzet, in ons gaat werken met Zijn Geest en Zijn werk voortzet, zal er een zicht komen op wie wij zijn voor God, hoe diep wij gevallen zijn en vanuit daar een vragen naar Hem geboren worden om genade alleen wat ons nog redden kan. Niet eerder. Hij begint en daarom is er hoop en verwachting. Want wij gaan niet naar God vragen hoor, nooit. Dan is een illusie.

En vooral het leerstuk van ellende, verlossing en dankbaarheid niet omdraaien. Er zal geen oprechte dankbaarheid zijn wanneer er niet gezien wordt uit welke diepte we verlost zijn. Dat bestaat gewoonweg niet, dan zullen we er zelf altijd tussen blijven zitten. Als ik niet toen.. en ik heb dat..
Nee, door U door U alleen om t eeuwig welbehagen.

Hier laat ik het eerst even weer bij.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2024 23:48

Dorpeling schreef:Ik ga de discussie niet uit de weg, maar ik ben bang dat het modder gooien wordt. Dat is genoeg gedaan en niet in het minst door van den Brink zelf. Ik vind dat sws een schande dat mannen die zichzelf knechten van God noemen en ook nog binnen hetzelfde kerkverband notabene, elkaar op deze manier de oren wassen.
Hete hoofden en koude harten, dat. Het houdt bij God vandaan en de duivel geniet er van. Ik weet niet wat er met refo forum is, daar kom ik niet. Maar het klinkt niet gezellig.


Op zich mee eens. Maar dat had met Luther en Calvijn ook kunnen verwijten. Maar soms zien mensen verval in de kerk, onbijbelse zaken die rechtstreeks ingaan tegen wat de Bijbel leert en moet je daar wel wat aan proberen te doen, zwijgen is geen optie. Omdat je ziet dat de kerk eraan stuk gaat. Dat is niet vanuit een koud hart maar uit liefde en dat zie ik wel als drijfveer. Er moet iets veranderen want men is bij het evangelie afgedwaald. Maar als je dat zegt tegen de gevestigde orde krijg je ook altijd enorm veel tegengas. Hoe durf je dat over de kerk van Christus te zeggen, doen wij het dan allemaal fout, hebben onze voorouders het allemaal fout gedaan?

Kort dan, ik ben het helemaal met jullie eens dat de oproep van bekering en geloof vaak in de Bijbel staan, en Jezus Zelf ook zeer regelmatig hiertoe opriep. Tegelijk zei Hij daarbij: 'Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage'.

Dat moeten we niet vergeten of omdraaien.
Nee, Hij wil, Hij trekt en Hij werkt en alleen dáárom én daarna kunnen wij aan die oproep gehoor geven. De Heere schenkt Zelf wat Hij van ons vraagt, wanneer Hij dat wil en aan wie Hij wil. Daarom heet het ook genade.

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Johannes 6(?))


Ik sluit me daarbij aan. Juist daarom kunnen we gehoor geven aan die opropen tot geloof en bekering, omdat Hij geeft wat Hij vraagt, niet omdat we dat uit onszelf wel kunnen.

@Marnix, hartelijk dank. Dat hebben we nodig. Zorgen binnen gezin vragen op dit moment veel van me, toch weet ik ons gedragen. En ook al is dat (nog) geen antwoord, God weet er van.


Ik hoef dat ook niet te weten, dat God het weet is voldoende. Ik zal voor jullie bidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mar 2024 10:55

Gisteravond heb ik deze video bekeken:
Reactie op het boek "Hyperdordt" van dr. Gert van den Brink - Belijden zonder te geloven?!

Vooral die citaten uit de Dordtse Leerregels vond ik treffend, over hoe die spreken over de zekerheid van het geloof, en wat de basis is van die zekerheid: de beloften van God. Ik lag er in bed nog even over na te denken, en ik ervoer een diepe dankbaarheid jegens God.
Alleen die beloften van God zijn geschikt als basis voor ons geloof. Dat een mens, als hij gelooft, zijn geloof ook gaat ervaren, ja, dat is zeker zo. Het geloven gaat niet buiten onze ervaring om, maar die ervaring is niet de basis waarop wij onze zekerheid vestigen. Het is daar simpelweg niet geschikt voor. Helaas willen ze dat niet weten in de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte.

In de Reformatie ging het om de zekerheid van het geloof. Maar het is blijkbaar erg lastig om op het zuivere gereformeerde spoor te blijven voor de kerk. Er wordt ontzettend veel afgeweken van dat spoor. Ter rechterzijde ja. Maar hedentendage zijn er ook veel kerken, die orthodox in de leer waren en niet zo'n moeite hadden met die zekerheid, maar die ter linkerzijde zijn gaan afwijken met allerlei 'moderniteiten' zoals de vrouw in het ambt en praktiserende homo's aan het avondmaal etc. Dat houdt dan verband met een veranderde visie op de Bijbel, die het schriftgezag ondermijnt. Ook dat is beslist niet tolerabel, en uitermate schadelijk voor het geloof!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2024 09:52

Boekenlezer schreef:Gisteravond heb ik deze video bekeken:
Reactie op het boek "Hyperdordt" van dr. Gert van den Brink - Belijden zonder te geloven?!

Vooral die citaten uit de Dordtse Leerregels vond ik treffend, over hoe die spreken over de zekerheid van het geloof, en wat de basis is van die zekerheid: de beloften van God. Ik lag er in bed nog even over na te denken, en ik ervoer een diepe dankbaarheid jegens God.
Alleen die beloften van God zijn geschikt als basis voor ons geloof. Dat een mens, als hij gelooft, zijn geloof ook gaat ervaren, ja, dat is zeker zo. Het geloven gaat niet buiten onze ervaring om, maar die ervaring is niet de basis waarop wij onze zekerheid vestigen. Het is daar simpelweg niet geschikt voor. Helaas willen ze dat niet weten in de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte.


Je precies. Die zekerheid van het geloof is verdwenen en de formulieren woredn vaak juist onderbouwd om dat te onderbouwen en goed te praten. En dat staat zo averechts op het die formulieren bedoeld zijn. Dat is pijnlijk om te zien en daarom ben ik blij dat iemand dit bespreekbaar durft te maken. Dat is overigens een terugkerende tendens dat iemand dat doet, af en toe gebeurt dit, denk bijvoorbeeld ook aan Van der Zwaag in het recente verleden en zo zijn er wel meer voorbeelden. Pijnlijk om dat ook zoveel veroordeling te zien van mensen die hem maar een onruststoker vinden die de tradities en heilige huisjes omver schopt. Maar ja, dat vonden velen ook van Luther, Calvijn, Paulus en Petrus en zelfs van Jezus....

In de Reformatie ging het om de zekerheid van het geloof. Maar het is blijkbaar erg lastig om op het zuivere gereformeerde spoor te blijven voor de kerk. Er wordt ontzettend veel afgeweken van dat spoor. Ter rechterzijde ja. Maar hedentendage zijn er ook veel kerken, die orthodox in de leer waren en niet zo'n moeite hadden met die zekerheid, maar die ter linkerzijde zijn gaan afwijken met allerlei 'moderniteiten' zoals de vrouw in het ambt en praktiserende homo's aan het avondmaal etc. Dat houdt dan verband met een veranderde visie op de Bijbel, die het schriftgezag ondermijnt. Ook dat is beslist niet tolerabel, en uitermate schadelijk voor het geloof!


Gelukkig gaat het daar in dit topic niet over :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hyperdordt

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2024 14:15

Predikanten en ouderling in gesprek met dr. G.A. van den Brink over Dordtse Leerregels

Dr. G.A. van den Brink is vrijdag in Veenendaal in gesprek gegaan met ds. G. Clements, ds. J.M.J. Kieviet, L. van der Tang, ds. W. Visscher en prof. dr. W. van Vlastuin over de Dordtse Leerregels.

https://www.rd.nl/artikel/1055121-predi ... leerregels

Er is vooruitgang geboekt, nog geen inhoudelijk verslag.

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 06 mar 2024 09:52

Wie definieert vooruitgang zonder dat er inhoud bekend is? Vooruitgang wordt er alleen geboekt als erkend wordt dat er bevindelijk-gereformeerde predikanten zijn die geen reformatorische leer verkondigen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2024 11:00

Cyrillus schreef:Wie definieert vooruitgang zonder dat er inhoud bekend is? Vooruitgang wordt er alleen geboekt als erkend wordt dat er bevindelijk-gereformeerde predikanten zijn die geen reformatorische leer verkondigen.


Er wordt denk ik vooral bedoeld dat het vooruitgang is dat er met elkaar gepraat wordt ipv dat er over elkaar gepraat wordt. Dat er inhoudelijk daarmee nog niets veranderd is klopt helemaal maar zonder dat er op een normale manier met elkaar gesproken wordt ga je dat ook nooit bereiken dus het is een eerste stap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hyperdordt

Berichtdoor benefietdiner » 06 mar 2024 12:16

Eens met Marnix. Het kleine stapje(s) moeten ook zeker gezien worden in deze.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2024 14:05

benefietdiner schreef:Eens met Marnix. Het kleine stapje(s) moeten ook zeker gezien worden in deze.


Zeker, uiteindelijk is de hoop dat het resulteert in een boodschap die meer in lijn is met de reformatie en met de Bijbel maar zonder een goed gesprek met elkaar te kunnen voeren gaat die vervolgstap er nooit komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 06 mar 2024 21:16

benefietdiner schreef:Predikanten en ouderling in gesprek met dr. G.A. van den Brink over Dordtse Leerregels

Dr. G.A. van den Brink is vrijdag in Veenendaal in gesprek gegaan met ds. G. Clements, ds. J.M.J. Kieviet, L. van der Tang, ds. W. Visscher en prof. dr. W. van Vlastuin over de Dordtse Leerregels.

https://www.rd.nl/artikel/1055121-predi ... leerregels

Er is vooruitgang geboekt, nog geen inhoudelijk verslag.


Het is positief dat er een gesprek is gekomen. Hopelijk heeft het positieve gevolgen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten