Hyperdordt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 24 jan 2024 19:12

Marnix schreef:En ja, hypercalvinisme kan je omschrijven als een doorgeslagen vorm van Calvinisme maar de hypercalvinisten zullen het meer zien als extreem calvinistisch dus zoveel mogelijk zoals Calvijn het bedoelde.


Precies. Je moet ook rekenen dat de theologie van de hypercalvinisten grotendeels is ontstaan vanuit het gezelschapsleven. Gewone arbeiders die geen theologische opleiding hebben gehad. Mensen die dus vanuit de praktijk hun ervaringen hadden. Het waren zeker kinderen van God, daar wil ik niets van af doen. Maar wel mensen die geen goede theologische opleiding hadden genoten. Dat is uiteraard geen vereiste, maar wel als dit gaat doorwerken in de theologie. Ik denk dat het "probleem" is ontstaan bij de nakomelingen die wel een hogere opleiding hebben genoten en alles hebben gesystematiseerd tot het "eigene van de Gereformeerde Gemeenten".

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hyperdordt

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 19:52

Psalm schreef:Ik zou de Bijbel zelf niet omschrijven als "antiek Boek". Het is het levende Woord van God. Wel ben ik het met je eens dat de Drie Formulieren van Enigheid "mensenwerk" is. In principe zijn de Drie Formulieren van Enigheid dus feilbaar. Maar ik ben wel van mening dat de Drie Formulieren van Enigheid een heel Bijbelse schriftuitleg zijn.

Deels met je eens, maar ik merk soms dat deze drie formulieren op gelijke hoogte met de bijbel gesteld worden.
Het is een poging de bijbel samen te vatten, maar we krijgen soms de indruk dat deze formulieren steeds vaker als inkleuring van de bijbel toegepast worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 24 jan 2024 20:06

StillAwake schreef:Deels met je eens, maar ik merk soms dat deze drie formulieren op gelijke hoogte met de bijbel gesteld worden.
Het is een poging de bijbel samen te vatten, maar we krijgen soms de indruk dat deze formulieren steeds vaker als inkleuring van de bijbel toegepast worden...


Oke. Maar in de discussie van Hyperdordt zijn de Dordtse Leerregels zeer relevant omdat de hypercalvinsten dr. van den Brink verwijten een remonstrant te zijn. Dat is natuurlijk onzin. De mensen die dit verwijten hebben vaak geen goed zicht op de ruimte van hun eigen belijdenisgeschriften. Dat lees je ook wel terug bij sommige forummers op Refoforum.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 24 jan 2024 21:43

@Cyrillus: Ik heb je een privébericht verstuurd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 01:56

Psalm schreef:Precies. Je moet ook rekenen dat de theologie van de hypercalvinisten grotendeels is ontstaan vanuit het gezelschapsleven. Gewone arbeiders die geen theologische opleiding hebben gehad. Mensen die dus vanuit de praktijk hun ervaringen hadden. Het waren zeker kinderen van God, daar wil ik niets van af doen. Maar wel mensen die geen goede theologische opleiding hadden genoten. Dat is uiteraard geen vereiste, maar wel als dit gaat doorwerken in de theologie. Ik denk dat het "probleem" is ontstaan bij de nakomelingen die wel een hogere opleiding hebben genoten en alles hebben gesystematiseerd tot het "eigene van de Gereformeerde Gemeenten".


Klopt en het is een tegenreactie op wat werd gezien als verslapping ergens na de reformatie. De DL waren er al een poos, daarna kwam er in sommige kringen wat verslapping, of verandering en toen kreeg je als tegenbeweging de Nadere Reformatie waarbij die groep waar de ene groep een stap de ene kant op deed zelf twee stappen de andere kant op deed. Ze werden een soort Roomser dan de Paus, maar dan een reformatorische variant erop en je ziet dat er dan ook problemen ontstaan met thema die eerder ondanks het bestaan van de formulieren geen issue waren. Toe-Eigening van het heil, bijzondere ervaringen die aan je bekeringen vooraf gaan, extra nadruk op beleving van ellende. Steeds meer nadruk op “de mens kan niks doen, God moet alles doen” totdat de avondmaalstafels leeg raakten en de mensen onzeker gingen afwachten of hen iets gegeven mocht worden. Het klinkt wat als een karikatuur maar er zot wel een flinke kern van waarheid in. Maar het is zo de cultuur geworden dat wie waagt het te willen veranderen enorm veel tegengas krijgt en vaak ook wordt verketterd. Je wordt dan al snel een Arminiaan in de ogen van sommigen, ook al zouden Calvijn en Luther zich totaal niet thuisvoelen in de orthodoxe flank.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 25 jan 2024 12:18

Ja, ben het met je eens! Op dit forum zijn er denk ik weinig tegenstanders van ds. van den Brink.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Speedy » 25 jan 2024 12:30

Psalm schreef:Ja, ben het met je eens! Op dit forum zijn er denk ik weinig tegenstanders van ds. van den Brink.


Jawel hoor, maar die reageren over het algemeen niet meer.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Jantje1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2021 16:30

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Jantje1 » 25 jan 2024 14:46

Psalm schreef:Ja, ben het met je eens! Op dit forum zijn er denk ik weinig tegenstanders van ds. van den Brink.

Ik wil bij hoge uitzondering op dit forum nog even het volgende kwijt, @Psalm.

Volgens mij overtreed jij hier het negende gebod door op deze manier de mensen van Refoforum in een kwaad daglicht te plaatsen. Stop daarmee!

Lees H.C. Zondag 43 en leg je woorden in dit topic er eens naast. En dat geldt ook voor @Cyrillus!

Wat ontzettend laag om hier zo je gram te willen halen. Walgelijk.

Tot zover mijn bijdrage. Hij mag geknipt worden.

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 25 jan 2024 14:58

Jantje1 schreef:Ik wil bij hoge uitzondering op dit forum nog even het volgende kwijt, @Psalm.

Volgens mij overtreed jij hier het negende gebod door op deze manier de mensen van Refoforum in een kwaad daglicht te plaatsen. Stop daarmee!

Lees H.C. Zondag 43 en leg je woorden in dit topic er eens naast. En dat geldt ook voor @Cyrillus!

Wat ontzettend laag om hier zo je gram te willen halen. Walgelijk.

Tot zover mijn bijdrage. Hij mag geknipt worden.

Ik kan het echt niet volgen. Kun je concreet aangeven waarin ik een vals getuigenis geef?

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 25 jan 2024 15:00

Jantje1 schreef:Ik wil bij hoge uitzondering op dit forum nog even het volgende kwijt, @Psalm.

Volgens mij overtreed jij hier het negende gebod door op deze manier de mensen van Refoforum in een kwaad daglicht te plaatsen. Stop daarmee!

Lees H.C. Zondag 43 en leg je woorden in dit topic er eens naast. En dat geldt ook voor @Cyrillus!

Wat ontzettend laag om hier zo je gram te willen halen. Walgelijk.

Tot zover mijn bijdrage. Hij mag geknipt worden.


Je zegt "volgens mij". Het negende gebod gaat over een valsgetuigenis. Ik heb hierboven gewoon reden verteld waarom ik nu op het forum van Refoweb zit. Ik zou nog een schermprint kunnen laten zien van het bewijs. Ik ben verbannen om de reden die ik hierboven beschreven heb.

Maar laten we beginnen over de inhoud! Wat vind jij bijvoorbeeld van het laatste filmpje van ds. van den Brink?

Jantje1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2021 16:30

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Jantje1 » 25 jan 2024 15:10

Psalm schreef:Je zegt "volgens mij". Het negende gebod gaat over een valsgetuigenis. Ik heb hierboven gewoon reden verteld waarom ik nu op het forum van Refoweb zit. Ik zou nog een schermprint kunnen laten zien van het bewijs. Ik ben verbannen om de reden die ik hierboven beschreven heb.

Cyrillus schreef:Ik kan het echt niet volgen. Kun je concreet aangeven waarin ik een vals getuigenis geef?

Het negende gebod gaat uiteraard niet alleen over liegen.

Zondag 43 zegt ook nog de volgende zaken: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Het oneerlijk spreken over Refoforum valt hier ook onder.

En nee, ik ga met jullie geen discussie aan. Remonstranten hebben allerlei meningen en als het er op aankomt, wordt het op de persoon. Vandaar de weinige mensen die met dr. Van den Brink in een discussie gaan. En vandaar ook dat ik de discussie nu al reeds beëindig.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 25 jan 2024 15:13

Jantje1 schreef:Het negende gebod gaat uiteraard niet alleen over liegen.

Zondag 43 zegt ook nog de volgende zaken: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Het oneerlijk spreken over Refoforum valt hier ook onder.

En nee, ik ga met jullie geen discussie aan. Remonstranten hebben allerlei meningen en als het er op aankomt, wordt het op de persoon. Vabdaar de weinige mensen die met dr. Van den Brink in een discussie gaan. En vandaar ook dat ik de discussie nu al reeds beëindig.


Klopt, maar ik verdraai er helemaal niets aan. Ik ben gewoon eerlijk en geef gewoon aan waarom ik verbannen ben. Persoonlijk vind ik het natuurlijk jammer dat Refoforum mij verbannen heeft. Maarja, wil er nu verder geen woorden meer aan vuil maken.

Kun je aantonen dat ik een remonstrant ben? Zondag 43 zegt namelijk het volgende: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hyperdordt

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 15:18

Jantje1 schreef:Het negende gebod gaat uiteraard niet alleen over liegen.

Zondag 43 zegt ook nog de volgende zaken: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Het oneerlijk spreken over Refoforum valt hier ook onder.

En nee, ik ga met jullie geen discussie aan. Remonstranten hebben allerlei meningen en als het er op aankomt, wordt het op de persoon. Vandaar de weinige mensen die met dr. Van den Brink in een discussie gaan. En vandaar ook dat ik de discussie nu al reeds beëindig.

Grappig.
Anderen mogen niet lasteren, maar jij mag wel (ten onrechte) het stickertje "remonstrants" op mensen plakken?
Anderen mogen niet "oneerlijk" over een forum spreken, maar jij mag wel oneerlijk over ds. Van den Brink spreken?
Anderen spelen op de persoon, maar jij hebt blijkbaar geen spiegel in huis?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 25 jan 2024 15:19

Ik zwijg, zelfs refoforum is hierbij vergeleken nog een oase.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:49
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Fernando » 25 jan 2024 15:37

Jantje1 schreef:Het negende gebod gaat uiteraard niet alleen over liegen.

Zondag 43 zegt ook nog de volgende zaken: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Het oneerlijk spreken over Refoforum valt hier ook onder.

En nee, ik ga met jullie geen discussie aan. Remonstranten hebben allerlei meningen en als het er op aankomt, wordt het op de persoon. Vandaar de weinige mensen die met dr. Van den Brink in een discussie gaan. En vandaar ook dat ik de discussie nu al reeds beëindig.


Tsja, dit is wel heel triest. Met een vroom verhaal anderen de mond snoeren en vervolgens tegen beter weten in beweren dat ds Van den Brink een remonstrant is. Ja, ik snap dat je dan in de problemen komt met je geweten en daarom de discussie beëindig. Beter zou zijn je woorden terug te nemen. Het is nogal wat om een bedienaar van het Goddelijk Woord zo vals te beschuldigen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gravo en 118 gasten