Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Konijntje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2023 15:11

Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Konijntje » 08 jun 2023 15:01

Woensdag vond de synode plaats van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het Reformatorisch Dagblad gaf het volgende aan:
De weg naar kerkelijke eenheid is geen mensenwerk. Die eenheid kan „alleen door de Heere Zelf in een weg van beleefde nood, oprechte schuldeigening en ware verootmoediging” worden gebaand.
Dat sprak de synode van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN) woensdag in Barneveld uit, aldus het verslag dat de OGGiN woensdagmiddag publiceerden.

De deputaten artikel 49 DKO noemden de gedachtewisseling met deputaten Kerkelijke Eenheid van de Gereformeerde Gemeenten rond de publicatie van ds. G. Hoogerland ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu”. „De slotsom was dat allen wel gevoelden dat er schuld ligt van kerkelijke verdeeldheid, maar dat de weg naar eenheid geen mensenwerk is.”.

De commissie van Onderzoek noemde het woensdag „een aangrijpend en schrijnend gegeven dat de laatste jaren niemand kon worden toegelaten” tot de opleiding tot predikant. „Temeer gezien de leeftijd van de huidige leraars, met een gemiddelde leeftijd van 63 jaar. De Heere mocht de nood daadwerkelijk opbinden”.

Pogingen om in Ederveen kerkdiensten te beleggen waren tevergeefs. De synode hoopt dat de diensten „ooit weer hervat zullen worden”.


Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het te kort door de bocht en ook verdrietig. Natuurlijk is verootmoediging nodig, maar dat ontslaat de mens nog niet van zijn/ haar verantwoordelijkheid om verbinding te zoeken. Het is bidt en werkt. Ik mis dat vaak in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.

Tegelijk zie ik ook ontwikkelingen waar ik blij van wordt: kanselruil in de HHK, CGK en PKN.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2023 15:35

Als ik het bij jou korte verslag houd wordt er gezegd dat kerkelijke eenheid geen mensen werk is en tegelijkertijd hoe de Heere moet gaan werken om die eenheid te bereiken. Tegenstrijdiger kun je het niet hebben.

Dit is een instortend kaartenhuis die in de loop van de jaren vanzelf verdwijnt waar nu al tekenen van te zien zijn. Als ik naar verschillenden OGGiN kijk naar de predikant als zowel de kerkgangers is er geen pot zo scheef of er past wel een deksel op. Tevens is het zo dat er nog nooit een kok gevonden is die naar alle monden kan koken?

Dus……. laten zoals het is.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor meribel » 09 jun 2023 08:48

Misschien kan iemand eerst voor me verduidelijken wanneer iets wel en wanneer iets niet mensenwerk is?
Een kandidaat niet geschikt achten is dat mensen werk? Of Gods werk?
Samen een vergadering plannen, mensenwerk of niet?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor benefietdiner » 09 jun 2023 10:51

meribel schreef:Misschien kan iemand eerst voor me verduidelijken wanneer iets wel en wanneer iets niet mensenwerk is?
Een kandidaat niet geschikt achten is dat mensen werk? Of Gods werk?
Samen een vergadering plannen, mensenwerk of niet?
Ja dat is een hele goede vraag waar al eeuwenlang over gediscussieerd wordt en het is per denominatie verschillend.

Ik zie het als een medaille die twee kanten heeft, als je de ene kant ziet zie je de andere kant niet en omgekeerd.

Er was een wijze man in de Bijbel die Gamaliël hete. Gamaliël zei: ‘als het Gods werk is blijft het bestaan als het niet Gods werk is zal het afgebroken worden’ (Handelingen 5:38-39).

Zo zie ik ook OGGiN en ....... afwachten wat het is / wordt.

Konijntje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2023 15:11

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Konijntje » 10 jun 2023 09:18

meribel schreef:Misschien kan iemand eerst voor me verduidelijken wanneer iets wel en wanneer iets niet mensenwerk is?
Een kandidaat niet geschikt achten is dat mensen werk? Of Gods werk?
Samen een vergadering plannen, mensenwerk of niet?


Ik denk dat de Bijbel ons daarvoor voldoende handvatten geeft. God is een God van orde en structuur. Dat blijkt zowel in het Oude als Nieuwe Testament. Als we ons richten op het Nieuwe Testament, zien we dat er, naast eendrachtig gebed, functies worden toebedeeld. Daarnaast vindt er in Jeruzalem een bijeenkomst/ concilie plaats.

Gods werk en mensenwerk gaan hand in hand, zo lang de mens zich afhankelijk weet van God en Hem om raad vraagt. Ik vind daarom de uitspraak van de synode van de OGGinNed te makkelijk. Daarmee doe je Zijn kerk geen recht.

Konijntje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2023 15:11

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Konijntje » 10 jun 2023 09:19

benefietdiner schreef:Ja dat is een hele goede vraag waar al eeuwenlang over gediscussieerd wordt en het is per denominatie verschillend.

Ik zie het als een medaille die twee kanten heeft, als je de ene kant ziet zie je de andere kant niet en omgekeerd.

Er was een wijze man in de Bijbel die Gamaliël hete. Gamaliël zei: ‘als het Gods werk is blijft het bestaan als het niet Gods werk is zal het afgebroken worden’ (Handelingen 5:38-39).

Zo zie ik ook OGGiN en ....... afwachten wat het is / wordt.


Mooi citaat uit Handelingen! Sluit hier goed bij aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2023 10:15

Konijntje schreef:Mooi citaat uit Handelingen! Sluit hier goed bij aan.


Toch moet je ook uitkijken met dat citaat want het kan ook een excuus worden voor lijdelijkheid en passiviteit. Als God het wil gebeurt het toch wel, als God het niet wil verhindert Hij het wel of zorgt dat iets verdwijnt. Dus wat ik doe maakt niet zoveel uit. Het kan ook een argument worden om niet tot inkeer te komen, om bepaald gedrag niet ter sprake te stellen, je niet te verzetten tegen verkeerde dingen.0
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Katlheen » 13 jun 2023 11:13

Dit alles doe me een beetje denken aan de uitspraak van Karl Rahner sj: “Dogma's zijn als lantaarnpalen. Ze laten je toe de weg te vinden in het duister. Maar alleen dronkelappen klampen er zich aan vast.”
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de weg naar kerkelijke eenheid mensenwerk?

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2023 13:48

:-)

Of aan Kierkegaard die de uitverkiezing het "dogma van de stilzittende vroomheid" noemde. Het is een voorbeeld van zo'n lantarenpaal, een licht als het donker is... als je er op de goede manier mee omgaat. Maar het kan ook een valkuil zijn die leidt tot passiviteit. Het is heel goed om je te focussen op Gods almacht en soevereiniteit, dat mogen we wel eens wat vaker doen. Maar het is oh zo gevaarlijk als we dan vervallen in een "uiteindelijk heeft ons handelen dus geen zin want alles is door Hem al bepaald. Dus kunnen we net zo goed afwachten".

We worden opgeroepen om Zijn wil ook te zoeken en als er schuld wordt gevoeld om de kerkelijke verdeeldheid ligt daarin tegelijk ook een oproep om naar eenheid te zoeken. En dat God daarin moet werken met zijn Geest is helemaal maar als "de nood al zo wordt opgebonden" moet dat niet met een "ja maar God moet het doen" worden genegeerd. Bidden en werken dan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten