Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor gravo » 28 aug 2021 15:16

In de topic "Sars, Mers en Corona" stelde ik de vraag waarom deze recente en actuele pandemieën zo weinig in verband worden gebracht met de plagen die door christenen worden verwacht in de eindtijd.
Terecht werd geopperd dat dit meer iets zou zijn voor een apart topic. Vandaar deze openingspost.

Wat ik wilde zeggen laat zich heel beknopt samenvatten met wat ik in de topic-titel heb geschreven.

Heel vaak hebben de onheilspellende gebeurtenissen die in eindtijd verhalen altijd als zeer nabij en aanstaand worden gezien, een kenmerk van een fata morgana.

We kennen dit fenomeen uit zeer warme streken, waar zich aan de einder beelden kunnen voordoen, die bij nader inzien, of als men er dichter in de buurt komt, helemaal niet blijken te bestaan. Hoe het natuurwetenschappelijk zit met deze luchtspiegelingen mag een ander uitleggen, maar het gaat mij er om dat dit een treffende gelijkenis vertoont met de voorstellingen die in het kader van de eindtijd worden voorgespiegeld.

Volgens mij is er iets psychologisch aan de hand bij het verschil tussen een verwachting en de werkelijkheid.

Stel dat je eindtijd verhaal vol zit met visioenen van verschrikkelijke plagen. Hongersnood, aardbevingen, ziekten. Deze voorstellingen kunnen verschrikkelijk zijn en om die reden ook veel mensen beïnvloeden. Het kan leiden tot een collectieve angst voor het aanstaande onheil.

Maar als zich dan daadwerkelijk van dit soort situaties voordoen, en hoeveel hongersnoden, aardbevingen en ziektes heeft de mensheid al niet moeten meemaken (soms ook tegelijkertijd), dan blijkt de werkelijkheid vaak heel anders ervaren te worden dan in de tijd dat men er nog vol vrees naar uitkeek.
Het verschil is dat het geen toekomstverwachting meer is, met de bijbehorende fantasie en psychologische gesteldheid, maar een alledaagse praktijk. En dan worden andere dingen gevraagd dan elkaar overtuigen van dreigend gevaar. Dan moeten er opeens heel veel praktische zaken worden geregeld. Hulp halen, hulp brengen, misschien zelfs vluchten of puin ruimen.

Kortom, als je terecht komt in de uitkomst van je voorspelling, lijkt die uitkomst in niets meer op je voorspelling.

Dat is vergelijkbaar met die fata morgana. Hoe dichter je bij die trillende voorspelling in de buurt komt, hoe minder reëel deze is.

Zoiets zou dus ook met Corona aan de hand kunnen zijn. Het lijkt in werkelijkheid op niets van hetgeen we in onze eindtijd voorspellingen hadden voorzien.

Hoe waardevol en voorspellend zijn die verwachtingen eigenlijk? Die vraag zou je toch eigenlijk moeten stellen bij al je toekomstvoorspellingen!

Zijn het geen fata morgana' s?

En als we dan geconfronteerd worden met een reeks van concrete voorspellingen gedurende honderden jaren Bijbel lezen die alle ook weer als sneeuw voor de zon zijn verdwenen, omdat het nooit om de echte eindtijd zaken ging, nooit om de echte "laatste dingen", zouden we dan niet iets kritischer moeten zijn, wanneer zich de volgende eindtijd voorspelling weer aandient?

Je kunt wel zeggen: eens komt het toch uit. Maar ik vraag me af of we er wel zo'n goede kijk op hebben en of we het niet beter kunnen laten rusten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 29 aug 2021 12:27

gravo schreef: In de topic "Sars, Mers en Corona" stelde ik de vraag waarom deze recente en actuele pandemieën zo weinig in verband worden gebracht met de plagen die door christenen worden verwacht in de eindtijd.
Terecht werd geopperd dat dit meer iets zou zijn voor een apart topic. Vandaar deze openingspost.


Wat ik wilde zeggen laat zich heel beknopt samenvatten met wat ik in de topic-titel heb geschreven.

Heel vaak hebben de onheilspellende gebeurtenissen die in eindtijd verhalen altijd als zeer nabij en aanstaand worden gezien, een kenmerk van een fata morgana.

We kennen dit fenomeen uit zeer warme streken, waar zich aan de einder beelden kunnen voordoen, die bij nader inzien, of als men er dichter in de buurt komt, helemaal niet blijken te bestaan. Hoe het natuurwetenschappelijk zit met deze luchtspiegelingen mag een ander uitleggen, maar het gaat mij er om dat dit een treffende gelijkenis vertoont met de voorstellingen die in het kader van de eindtijd worden voorgespiegeld.

Volgens mij is er iets psychologisch aan de hand bij het verschil tussen een verwachting en de werkelijkheid.

Stel dat je eindtijd verhaal vol zit met visioenen van verschrikkelijke plagen. Hongersnood, aardbevingen, ziekten. Deze voorstellingen kunnen verschrikkelijk zijn en om die reden ook veel mensen beïnvloeden. Het kan leiden tot een collectieve angst voor het aanstaande onheil.

Maar als zich dan daadwerkelijk van dit soort situaties voordoen, en hoeveel hongersnoden, aardbevingen en ziektes heeft de mensheid al niet moeten meemaken (soms ook tegelijkertijd), dan blijkt de werkelijkheid vaak heel anders ervaren te worden dan in de tijd dat men er nog vol vrees naar uitkeek.
Het verschil is dat het geen toekomstverwachting meer is, met de bijbehorende fantasie en psychologische gesteldheid, maar een alledaagse praktijk. En dan worden andere dingen gevraagd dan elkaar overtuigen van dreigend gevaar. Dan moeten er opeens heel veel praktische zaken worden geregeld. Hulp halen, hulp brengen, misschien zelfs vluchten of puin ruimen.

Kortom, als je terecht komt in de uitkomst van je voorspelling, lijkt die uitkomst in niets meer op je voorspelling.

Dat is vergelijkbaar met die fata morgana. Hoe dichter je bij die trillende voorspelling in de buurt komt, hoe minder reëel deze is.

Zoiets zou dus ook met Corona aan de hand kunnen zijn. Het lijkt in werkelijkheid op niets van hetgeen we in onze eindtijd voorspellingen hadden voorzien.

Hoe waardevol en voorspellend zijn die verwachtingen eigenlijk? Die vraag zou je toch eigenlijk moeten stellen bij al je toekomstvoorspellingen!

Zijn het geen fata morgana' s?

En als we dan geconfronteerd worden met een reeks van concrete voorspellingen gedurende honderden jaren Bijbel lezen die alle ook weer als sneeuw voor de zon zijn verdwenen, omdat het nooit om de echte eindtijd zaken ging, nooit om de echte "laatste dingen", zouden we dan niet iets kritischer moeten zijn, wanneer zich de volgende eindtijd voorspelling weer aandient?

Je kunt wel zeggen: eens komt het toch uit. Maar ik vraag me af of we er wel zo'n goede kijk op hebben en of we het niet beter kunnen laten rusten.

gravo



ik vind dit openings bericht niet echt 'n uitnodiging om met jou hierover in discussie te gaan, aangezien jij al 'n vast staande mening hebt, en ook nog een belerende houding aanneemt hierin, want waarom vraag je anders letterlijk Je kunt wel zeggen: eens komt het toch uit. Maar ik vraag me af of we er wel zo'n goede kijk op hebben en of we het niet beter kunnen laten rusten. wat dus geen uitnodiging tot discussie.

Persoonlijk geloof ik niet in uniformiteit van het christelijke Lichaam Van Christus, alle hebben hen eigen talenten gekregen, om uit te dragen.
En zo ook zij die Gods boodschap van de -WEDERKOMST- van Jezus Christus levend houden, geen onbelangrijke boodschap uit de Bijbel.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 29 aug 2021 12:55

Lydia63 schreef:ik vind dit openings bericht niet echt 'n uitnodiging om met jou hierover in discussie te gaan, aangezien jij al 'n vast staande mening hebt, en ook nog een belerende houding aanneemt hierin, want waarom vraag je anders letterlijk Je kunt wel zeggen: eens komt het toch uit. Maar ik vraag me af of we er wel zo'n goede kijk op hebben en of we het niet beter kunnen laten rusten. wat dus geen uitnodiging is tot discussie.

Persoonlijk geloof ik niet in uniformiteit van het christelijke Lichaam Van Christus, alle hebben hen eigen talenten gekregen, om uit te dragen.
En zo ook zij die Gods boodschap van de -WEDERKOMST- van Jezus Christus levend houden, geen onbelangrijke boodschap uit de Bijbel.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor meribel » 29 aug 2021 13:06

Lydia's opmerking begrijp ik wel, het is niet uitnodigend voor een discussie ofzo.



Wat ik weet is dat Hij als een dief in de nacht komt,
en dat er wel tekenen zullen zijn

maar ja die tekenen die zijn er al heel lang

Ik hoop dat het snel is, maar als je in mijn hart kijkt dan denk ik het niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2021 08:55

Lydia63 schreef:ik vind dit openings bericht niet echt 'n uitnodiging om met jou hierover in discussie te gaan, aangezien jij al 'n vast staande mening hebt, en ook nog een belerende houding aanneemt hierin, want waarom vraag je anders letterlijk Je kunt wel zeggen: eens komt het toch uit. Maar ik vraag me af of we er wel zo'n goede kijk op hebben en of we het niet beter kunnen laten rusten. wat dus geen uitnodiging tot discussie.

Persoonlijk geloof ik niet in uniformiteit van het christelijke Lichaam Van Christus, alle hebben hen eigen talenten gekregen, om uit te dragen.
En zo ook zij die Gods boodschap van de -WEDERKOMST- van Jezus Christus levend houden, geen onbelangrijke boodschap uit de Bijbel.


Ik lees vrij veel feiten. We hebben door de eeuwen heen een hoop rampen, oorlogen, pandemieën etcetera gehad en iedere keer roept een groep dan: Nu is het einde wel heel dichtbij. Vervolgens verdwijnt de pandemie, oorlog, ramp weer en gaat het leven weer door. Ik denk dat de protestantse en ook katholieke tak daarom wat terughoudend is om telken te roepen: Nu kan het toch echt niet lang meer duren! Tegelijk is er de oproep om klaar te zijn voor Zijn komst. We mogen / moeten Hem altijd verwachten en tegelijkertijd hoeven we niet precies te weten wanneer Hij komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2021 10:46

Bij God is één dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag.
We weten het niet en dat hoeft ook niet omdat we als gelovigen in Christus reeds nu al beveiligd en verzekerd zijn.
In deze positie leef je vanuit vertrouwen in de Vader die je Zijn Rust en Vrede geeft.
Je gaat dan leven vanuit de Verwachting, de Hoop die in je Leeft ....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 30 aug 2021 13:20

meribel schreef:Lydia's opmerking begrijp ik wel, het is niet uitnodigend voor een discussie ofzo.

Dankje, zo las ik het ook maar ik heb 'n nieuw topic geopend :) en 'n uitnodiging voor iedereen.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor gravo » 30 aug 2021 18:18

Lydia63 schreef:ik vind dit openings bericht niet echt 'n uitnodiging om met jou hierover in discussie te gaan, aangezien jij al 'n vast staande mening (...)

Het staat iedereen vrij om aan een discussie mee te doen of niet.
Ik ben inderdaad al lange tijd erg kritisch op voorspellingen die nooit uitkomen.
Nu onlangs weer de veelgeroemde ds. Bottenbley die de wederkomst na berekening weer heeft aangescherpt van 2035 naar 2030. Het is juist dit feit, dat christenen steeds weer hun handen (ver) branden aan eigen berekeningen, dat me zo stoort.
Of die kritische noot van mij een goede reden is om het gesprek dan maar niet meer voort te zetten, weet ik niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 31 aug 2021 12:46

gravo schreef:Het staat iedereen vrij om aan een discussie mee te doen of niet.
Ik ben inderdaad al lange tijd erg kritisch op voorspellingen die nooit uitkomen.
Of die kritische noot van mij een goede reden is om het gesprek dan maar niet meer voort te zetten, weet ik niet.

gravo


Uiteraard is het vrij om al dan wel of niet mee te doen aan 'n discussie, dat begrijp heel goed Gravo
Maar laat ik even duidelijk zijn, dus ik citeer jou even letterlijk:

gravo schreef:In de topic "Sars, Mers en Corona" stelde ik de vraag waarom deze recente en actuele pandemieën zo weinig in verband worden gebracht met de plagen die door christenen worden verwacht in de eindtijd.
Terecht werd geopperd dat dit meer iets zou zijn voor een apart topic. Vandaar deze openingspost.
Volgens mij is er iets psychologisch aan de hand bij het verschil tussen een verwachting en de werkelijkheid.



Dus je stelt 'n vraag aan christenen!! als uitnodiging waarop ik oa reageerde en maar tevens opperde dat dit wellicht beter in 'n ander topic besproken kon worden, waarop jij dit topic hebt geopend, met jou al voor ingenomen stelligheid en zelfs de volgende persoonlijke conclusie dat eindtijd gelovigen vast wel iets psychologisch mankeren.
Dat is voor mij de reden om niet verder met jou in discussie te gaan als eindtijd gelovige, ik heb geen behoefte om me te verdedigen tegenover jou en daar lijkt het nu op dus jou uitnodiging tot discussie is niet gebaseerd op basis van gelijkwaardigheid.
verder wens ik je succes met je geopende topic.

Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor gravo » 31 aug 2021 13:30

Lydia63 schreef:Uiteraard is het vrij om al dan wel of niet mee te doen aan 'n discussie, dat begrijp heel goed Gravo
Maar laat ik even duidelijk zijn, dus ik citeer jou even letterlijk:



Dus je stelt 'n vraag aan christenen!! als uitnodiging waarop ik reageerde maar tevens opperde dat dit wellicht beter in 'n ander topic besproken kon worden, waarop jij dit topic hebt geopend, met jou al voor ingenomen stelligheid en zelfs de volgende persoonlijke conclusie dat eindtijd gelovigen vast wel iets psychologisch mankeren.
Dat is voor mij de reden om niet verder met jou in discussie te gaan als eindtijd gelovige, ik heb geen behoefte om me te verdedigen tegenover jou en daar lijkt het nu op dus jou uitnodiging tot discussie is niet gebaseerd op basis van gelijkwaardigheid.
verder wens ik je succes met je geopende topic.

Lydia.

Dit is toch wel een te betreuren misverstand. Op geen enkele manier heb ik willen zeggen dat eindtijd gelovigen een psychologisch probleem hebben of gemankeerd zijn op psychologisch gebied. Ik heb er alleen op gewezen dat er soms psychologische redenen zijn, redenen dus vanuit de menselijke psyche, waardoor iets bijzonder aantrekkelijk kan worden. Wij mensen hebben nu eenmaal een psyche en die heeft een bepaalde werking. Als je wist hoeveel kennis van psychologie bijvoorbeeld in de reclame- en marketingwereld aanwezig is, of bij de grote social-media bedrijven! Het is mogelijk om mensen (hele gewone en ook psychisch gezonde mensen) behoorlijk te manipuleren door die kennis van de psyche. Er zijn nu eenmaal een paar wetmatigheden op psychologisch gebied, die aangesproken kunnen worden.

Wat ik wilde zeggen over psychologie en eindtijd is dit: wanneer jou of een ander een bijzonder ingrijpend toekomst-scenario wordt voorgehouden, waarin alles zal kantelen en waarin al het kwade zal worden opgeruimd en al het goede zal overwinnen, dan is de kracht daarvan vooral de verwachting ernaar! Het is zo'n totaal andere toekomst dan we gewend zijn, dat het eigenlijk alleen maar waar kan zijn in de toekomst. Wij worden immers steeds teleurgesteld in dit leven? Moeite en verdriet gaan toch eigenlijk nooit voorbij in dit leven?

Wel, daarmee is gelijk mijn idee verklaard: stel nu eens dat er hele concrete dingen in onze tijd als de eerste tekenen worden gezien van die ophanden zijnde omwenteling. De tijd is nabij...de tijd is nu. Volgend jaar, nee, volgende maand, nee, morgen is de grote dag!
Wat gebeurt er dan? Dan wordt die toekomst opeens heel dichtbij gehaald en verandert ons perspectief. We staan niet langer naar de einder te turen, in gelovige afwachting. Nee, we laten alles uit onze handen vallen, hebben het alleen nog maar over morgen, de grote dag!

En als dan, helaas, die dag toch weer voorbijgaat en het perspectief weer naar de toekomst verschuift, wat blijft er dan achter? Een teleurstelling? Een verminderde verwachting? Een gevoel van verlating, leegte of onverschilligheid?

Dat zou zo maar kunnen! Als de toekomstverwachting, de eindtijd te veel naar ons zelf toe worden getrokken (wat je Bijbels gezien ook helemaal niet kan doen), dan blijken die acute voorspellingen te vaak niet uit te komen. En staat de geloofwaardigheid van de profeten die dit opbrengen ter discussie. Dat is ook een psychologische reactie op te hoge verwachtingen.

Daarom vind ik dat de eindtijd, de wederkomst en de laatste dingen vooral een toekomstige geloofszaak moeten blijven en dat we ze niet al te gemakkelijk tot aanwijsbare zaken in het hier en nu moeten maken. Want dan lossen ze voor onze ogen op, net als een fata morgana. Die is alleen in de verte hoopvol.

Maar is dit niet precies wat de Bijbel van die grote en doorluchte dag zegt: je ziet hem niet aankomen, hij komt als een dief in de nacht, van de dag en het uur weet zelfs de Zoon des mensen niet!
Dus per definitie zitten onze duidingen er naast. Volgens mij wil God dat we ons met andere zaken bezig houden en ons niet langer laten verleiden door de roes die ons bedwelmt, wanneer we ons geloof en ons leven louter en alleen door de afloop laten domineren.
Het gebed dat de Geest en de Bruid bidden: "Kom", is een prachtig, gelovig gebed, vol verwachting. Maar we moeten beseffen dat dit gebed al eeuwen wordt gebeden. Dat zou ons bescheiden moeten maken.
Misschien is onze opdracht in dit leven en in deze wereld eerder "volharden" dan de wens te uiten dat er nu snel een einde aan gemaakt wordt. Wie weet hoeveel generaties de mensheid nog voor de boeg heeft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 01 sep 2021 14:22

gravo schreef:Dit is toch wel een te betreuren misverstand. Op geen enkele manier heb ik willen zeggen dat eindtijd gelovigen een psychologisch probleem hebben of gemankeerd zijn op psychologisch gebied. Ik heb er alleen op gewezen dat er soms psychologische redenen zijn, redenen dus vanuit de menselijke psyche, waardoor iets bijzonder aantrekkelijk kan worden. Wij mensen hebben nu eenmaal een psyche en die heeft een bepaalde werking. Als je wist hoeveel kennis van psychologie bijvoorbeeld in de reclame- en marketingwereld aanwezig is, of bij de grote social-media bedrijven! Het is mogelijk om mensen (hele gewone en ook psychisch gezonde mensen) behoorlijk te manipuleren door die kennis van de psyche. Er zijn nu eenmaal een paar wetmatigheden op psychologisch gebied, die aangesproken kunnen worden.

Wat ik wilde zeggen over psychologie en eindtijd is dit: wanneer jou of een ander een bijzonder ingrijpend toekomst-scenario wordt voorgehouden, waarin alles zal kantelen en waarin al het kwade zal worden opgeruimd en al het goede zal overwinnen, dan is de kracht daarvan vooral de verwachting ernaar! Het is zo'n totaal andere toekomst dan we gewend zijn, dat het eigenlijk alleen maar waar kan zijn in de toekomst. Wij worden immers steeds teleurgesteld in dit leven? Moeite en verdriet gaan toch eigenlijk nooit voorbij in dit leven?

Wel, daarmee is gelijk mijn idee verklaard: stel nu eens dat er hele concrete dingen in onze tijd als de eerste tekenen worden gezien van die ophanden zijnde omwenteling. De tijd is nabij...de tijd is nu. Volgend jaar, nee, volgende maand, nee, morgen is de grote dag!
Wat gebeurt er dan? Dan wordt die toekomst opeens heel dichtbij gehaald en verandert ons perspectief. We staan niet langer naar de einder te turen, in gelovige afwachting. Nee, we laten alles uit onze handen vallen, hebben het alleen nog maar over morgen, de grote dag!

En als dan, helaas, die dag toch weer voorbijgaat en het perspectief weer naar de toekomst verschuift, wat blijft er dan achter? Een teleurstelling? Een verminderde verwachting? Een gevoel van verlating, leegte of onverschilligheid?

Dat zou zo maar kunnen! Als de toekomstverwachting, de eindtijd te veel naar ons zelf toe worden getrokken (wat je Bijbels gezien ook helemaal niet kan doen), dan blijken die acute voorspellingen te vaak niet uit te komen. En staat de geloofwaardigheid van de profeten die dit opbrengen ter discussie. Dat is ook een psychologische reactie op te hoge verwachtingen.

Daarom vind ik dat de eindtijd, de wederkomst en de laatste dingen vooral een toekomstige geloofszaak moeten blijven en dat we ze niet al te gemakkelijk tot aanwijsbare zaken in het hier en nu moeten maken. Want dan lossen ze voor onze ogen op, net als een fata morgana. Die is alleen in de verte hoopvol.

Maar is dit niet precies wat de Bijbel van die grote en doorluchte dag zegt: je ziet hem niet aankomen, hij komt als een dief in de nacht, van de dag en het uur weet zelfs de Zoon des mensen niet!
Dus per definitie zitten onze duidingen er naast. Volgens mij wil God dat we ons met andere zaken bezig houden en ons niet langer laten verleiden door de roes die ons bedwelmt, wanneer we ons geloof en ons leven louter en alleen door de afloop laten domineren.
Het gebed dat de Geest en de Bruid bidden: "Kom", is een prachtig, gelovig gebed, vol verwachting. Maar we moeten beseffen dat dit gebed al eeuwen wordt gebeden. Dat zou ons bescheiden moeten maken.
Misschien is onze opdracht in dit leven en in deze wereld eerder "volharden" dan de wens te uiten dat er nu snel een einde aan gemaakt wordt. Wie weet hoeveel generaties de mensheid nog voor de boeg heeft.

gravo


Ik begrijp in grote lijnen wat je wil zeggen, en enig sinds geef ik je ook gelijk, als advies voor christenen die zich niet al teveel hebben bezig gehouden met bv Eindtijd en profetieën, want immers onze redding hangt niet af van het al dan wel of niet hier van op de hoogte zijn.
Ik beschouw mezelf als 'n redelijk stabiel mens in het leven, met natuurlijk net als elk mens de nodige ups en downs maar mijn eindtijd geloof is niet iets van zomaar beïnvloeding (psychisch) om naar de Wederkomst van Jezus Christus uit te zien, ik noem mezelf dan ook al ruim 40 jaar 'n eindtijd gelovige, en heb in deze periode 'n normaal leven geleidt tot nu toe als deelnemer van het huidige leven, zelfs als ik de Wederkomst in mijn huidige leven niet mag meemaken, dan nog blijf ik 'n eindtijd gelovige :wink:

ik citeer maar even voor jou:

13 Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.

14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.

15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.


16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.1 Thessalonicensen 4


Dus het is vertroostend om met elkaar te praten over de Wederkomst van Jezus onze Heer.
Juist door deze hoop is het christendom tot onze tijd levend gebleven en dat is waarschijnlijk de belangrijkste boodschap.
Geloof( Hebreeën 11:1) Hoop (zie oa bovenstaande tekst gedeelte) en de liefde ( Romeinen 8: 35-39)

persoonlijk ben ik juist erg dankbaar voor alle die profetieën proberen te verklaren, want profetieën, zijn niet van mensen afkomstig maar van Gods wegen, en God geeft inzichten aan wie Hij wil al wil dit niet zeggen dat we elke profeet achterna moeten lopen, maar ik ga ervan uit dat we op dit forum allemaal volwassen zijn, dus jou bezorgdheid begrijp ik enig sinds ander zijds vind ik het wat bevoogdend en vind ik wat overdreven.
Omdat we hier allemaal volwassen zijn, dacht ik althans.

Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor gravo » 01 sep 2021 15:16

Lydia63 schreef:(...) maar ik ga ervan uit dat we op dit forum allemaal volwassen zijn, dus jou bezorgdheid begrijp ik enig sinds ander zijds vind ik het wat bevoogdend en vind ik wat overdreven. Omdat we hier allemaal volwassen zijn, dacht ik althans.Lydia.

De nuance brengt ons gelukkig weer wat dichter bij elkaar. Zoals je weet hecht ik veel waarde aan de apostolische geloofsbelijdenis. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit mijn basis-credo is en er zijn in mijn ogen veel toevoegingen daarop die eigenlijk overbodig zijn.
Zo belijd ik:
"...opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders; vanwaar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden...
In die zin ben ik een eindtijd-gelovige. Misschien heel summier, zonder er meer van te durven zeggen, maar de kern is de wederkomst en het oordeel (en natuurlijk de opstanding des vleses en een eeuwig leven).

Die terughoudend betracht ik, omdat we het hier hebben over heilige en onbegrijpelijke dingen, die alleen met geloof gevat kunnen worden, maar niet door wetenschap of door ons denkvermogen. Ik ben op m'n hoede, wanneer mensen er meer vat op proberen te krijgen door deze mysteries opeens aan te gaan wijzen als iets dat heel makkelijk waarneembaar is, tastbaar, zichtbaar en kristalhelder. Want dan verdwijnt het geloofsaspect en wordt het een zogenaamd "hard feit" dat door iedereen gezien en begrepen kan worden. Wat volgens mij niet zo is.

Volgens mij is de oproep om de tekenen des tijds te verstaan vooral een oproep om het geloof in de voleinding van alle dingen niet te verliezen. De focus moet zijn op Jezus Christus en niet op de tekenen van Zijn komst. De tekenen zijn niet de zegeningen en de eindtijd is niet de eeuwigheid. We moeten voorbij de eindtijd zien en geloven. Onze ogen opwaarts heffen naar de hemel, waar Christus is, in heerlijkheid.

Ik twijfel wel aan de volwassenheid van christenen die soms heel ver in gaan in het aanwijzen van de tekenen en bijbehorende waarschuwingen. Die niet rusten totdat je hen gelijk geeft in wat zij duidelijk zien en weten. Bijna, alsof je zonder hun kennis geen christen bent of gemankeerd rondloopt.
Mijn poging is dan om die zekerheid te betwisten en te vragen of ze met hun tastbare "bewijzen" eigenlijk nog wel geloof nodig hebben. Want ik weet dat als er geen geloof meer bij komt kijken, de zaken waar we ons druk om maken niet zo waardevol zijn.
Of dat bevoogdend of belerend is? Misschien wel, maar ik heb het nu uitgelegd.

Laten we het hier bij houden, met jouw instemming.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Lydia63 » 01 sep 2021 17:48

gravo schreef: Zoals je weet hecht ik veel waarde aan de apostolische geloofsbelijdenis. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit mijn basis-credo is en er zijn in mijn ogen veel toevoegingen daarop die eigenlijk overbodig zijn.
Zo belijd ik:
"...opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders; vanwaar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden...
In die zin ben ik een eindtijd-gelovige. Misschien heel summier, zonder er meer van te durven zeggen, maar de kern is de wederkomst en het oordeel (en natuurlijk de opstanding des vleses en een eeuwig leven).
Laten we het hier bij houden, met jouw instemming.

gravo


Voor mij ben je zeker niet altijd duidelijk Gravo, ook al zeg je veel waarde te hechten aan de Apostolische geloofsbelijdenis, wat ik in sommige berichten van jou niet herken ( wat voor mij overigens totaal niet uitmaakt hoor :wink: ) het is maar 'n gegeven wat is vereist op dit fora gedeelte. Maar hoe ik jou onderstaande bericht mag lezen in gedachten houdend de apostolische geloofs belijdenis ? is mij niet duidelijk, geloof jij nu bv wel of niet in de maagdelijke geboorte van Jezus Christus Onze Heer? of geloof jij nu wel of niet in de Lichamelijke Opstanding van onze Heer Jezus Christus? want als Jezus Christus niet is opgestaan, dan is ons geloof leeg, volgens de Apostel Paulus 1 Korintiërs 15 .
Ik kan het eea niet opmaken in je onderstaande bericht.

viewtopic.php?f=29&p=2125352#p2125352

Verder vind ik het prima om het hierbij te houden.

Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor gravo » 03 sep 2021 14:45

Lydia63 schreef:Voor mij ben je zeker niet altijd duidelijk Gravo, ook al zeg je veel waarde te hechten aan de Apostolische geloofsbelijdenis, wat ik in sommige berichten van jou niet herken ( wat voor mij overigens totaal niet uitmaakt hoor :wink: ) het is maar 'n gegeven wat is vereist op dit fora gedeelte. Maar hoe ik jou onderstaande bericht mag lezen in gedachten houdend de apostolische geloofs belijdenis ? is mij niet duidelijk, geloof jij nu bv wel of niet in de maagdelijke geboorte van Jezus Christus Onze Heer? of geloof jij nu wel of niet in de Lichamelijke Opstanding van onze Heer Jezus Christus? want als Jezus Christus niet is opgestaan, dan is ons geloof leeg, volgens de Apostel Paulus 1 Korintiërs 15 .
Ik kan het eea niet opmaken in je onderstaande bericht.

viewtopic.php?f=29&p=2125352#p2125352

Verder vind ik het prima om het hierbij te houden.

Lydia.


We moeten niet in kringetjes ronddraaien. Keer op keer heb ik gezegd dat mijn geloof samengevat wordt in de woorden van de Apostolische geloofsbelijdenis. Dat is mijn credo. Ik zeg hiermee dus dat ik daar in geloof. Vervolgens stel jij mij de vraag "geloof je dit alles wel?" Waarop ik alleen maar kan beantwoorden dat ik dit geloof. Maar het blijft voor jou onduidelijk?

Ik denk wel dat ik weet hoe dat komt. Ik benadruk namelijk sterk dat "geloven in" iets heel anders is dan "weten hoe het zit". Door te geloven krijg je geen groter begrip, meer kennis of een kraakhelder verklaring over de dingen die je gelooft. Geloven wordt nooit zien en begrijpen.
Geloven is immers de enige manier om die belijdenis toe te eigenen! Kijk, als het een kwestie van studeren was, of van gehoorzaamheid, of van een handtekening zetten, puzzelen, wetenschap of bewijzen, dan had je helemaal geen geloof nodig! Dan was het gewoon een kwestie van alles nog eens heel goed uitleggen aan een ander en alles nog eens heel goed nalezen voor jezelf.

Maar geloven is eigenlijk een zaak van verlegenheid. Geloof is nog de enige optie als al het andere (onze inzet, onze kracht, onze kennis, onze bereidwilligheid, onze goede wil, ons fatsoen of een van onze andere mogelijkheden) tekort schiet.

Daarom is geloof zo'n centraal en uniek begrip in de bijbel. Alleen door geloof worden we zalig! "Geloof alleen" zegt Jezus tegen de mensen die Hem willen volgen. De groei van de kerk zoals beschreven in het NT is gebouwd op dit moment. Dat mensen zich overgeven aan de enige weg die nog open stond, namelijk die van het geloof. En dat is moeilijk en niet voor de hand liggend. Want je moet jezelf verloochenen. Ik kan het zelf niet, ik weet het niet, ben niet in staat om de zaak naar mijn hand te zetten...en dan is er nog maar één weg, die van het geloof.

Als ik dus zeg dat ik geloof in wat de Apostolisch Geloofsbelijdenis zegt, stem ik niet in met een reglement, geef ik geen conclusie na lang nadenken en wil ik al helemaal niet gaan uitleggen hoe het nu precies zit met die artikelen. Nee, dan geef ik me over aan waarheden en heilsfeiten die normaal gesproken helemaal niet uit te leggen zijn, laat staan te verklaren. Hoe kan ik welbewust ja zeggen tegen dingen die helemaal niet kunnen, die ik nog nooit heb zien gebeuren, die ik ook niet kan bewijzen of uitleggen?

Dan blijft alleen nog de keuze uit verlegenheid over, een absurde keuze, een overgave zonder te weten waar ik uit kom...en dat is geloven! net zoals Abraham, de vader aller (!) gelovigen ooit op weg ging, omdat hij een stem had gehoord. Het was het geloof dat hem daartoe deed besluiten. Maar hij wist niet waar hij uit zou komen. Geloven gaat dus heel goed samen met heel veel niet weten. Dat is bij mij ook het geval.

Ik vind vaak dat mensen het geloof als een soort getuigschrift of diploma met zich meedragen, omdat ze denken dat alle geheimen voor hen opgehelderd zijn. Dan wordt geloven een makkelijke zaak, een afvinklijst: ..check, check, check. Maar dat gaat vaak meer over het lijstje dingen dat je moet geloven, dan over de moeilijke daad van het geloven zelf. Geloven is toch een doorgang door de enge poort. Het is niet iets natuurlijks. Het geloof is een gave van God.

Ik geloof, zonder veel kennis of begrip van de dingen die ik geloof. In het vertrouwen dat God dit zal waarmaken. Dat Hij geen leugenaar is. Dat Hij mij (ons) niet zal beschamen.

Ik kan geen zekerheid ontlenen aan dat wat ik geloof, omdat ik het niet kan bewijzen.
Het zit eigenlijk anders: het geloof is het bewijs!

Hebr. 11,1:
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Dat je mij onduidelijk vindt, heeft misschien te maken met het feit dat ik het niet zie, maar wel geloof (en hoop).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fata morgana' s in het eindtijdgeloof

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2021 21:58

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten