evolutietheorie als middel van God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

J365
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2020 20:12

evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor J365 » 04 nov 2020 20:40

Goedenavond.

In mijn studie krijg ik veel te maken met de evolutietheorie. Ik discussieer hier ook af en toe over met personen die de schepping geloven, verwoede 'darwinisten' en alles daar tussenin. Daarin kwam een 'hypothese' naar voren die ik interessant vond maar waarover in de literatuur eigenlijk heel weinig te vinden is.

Deze luid: De evolutietheorie is in grote lijnen waarheid, de aarde is niet, maar lijkt veel ouder dan 6000 jaar, ondanks dat de bijbel waarheid is. God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect. een motief hiervoor zou te vinden zijn in de volgende bijbelteksten;

In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U. Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren, Matth. 11:25-27.'

'Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? 1 Cor. 1:20'

'Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen, 1 Cor. 1:26,27.'

Graag zou ik horen hoe u/jij hierover denkt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2020 22:25

J365 schreef:Goedenavond.

In mijn studie krijg ik veel te maken met de evolutietheorie. Ik discussieer hier ook af en toe over met personen die de schepping geloven, verwoede 'darwinisten' en alles daar tussenin. Daarin kwam een 'hypothese' naar voren die ik interessant vond maar waarover in de literatuur eigenlijk heel weinig te vinden is.

Deze luid: De evolutietheorie is in grote lijnen waarheid, de aarde is niet, maar lijkt veel ouder dan 6000 jaar, ondanks dat de bijbel waarheid is. God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect. een motief hiervoor zou te vinden zijn in de volgende bijbelteksten;

In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U. Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren, Matth. 11:25-27.'

'Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? 1 Cor. 1:20'

'Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen, 1 Cor. 1:26,27.'

Graag zou ik horen hoe u/jij hierover denkt.


Ik heb hier een deel van wel eens genoemd. God schiep een volwassen aarde met grote bomen (niet met zaadjes die net gingen kiemen) en met bergen, grondstoffen. Dat er bijvoorbeeld ook aardlagen waren zou niet vreemd zijn. God schiep volwassen mensen. Zou je Adam een paar uur na zijn schepping zien, dan zou je als wetenschapper of arts niet zeggen: Dit is iemand van een paar uur oud. Als je een boom kort na de schepping zou omhakken zou je jaarringen tegenkomen. Het is vast niet het hele plaatje maar kan best een stukje ervan zijn.

Ik denk alleen niet dat God voor dit gedaan heeft met als primaire reden om mensen later na de zondeval (die er nog helemaal niet was) te misleiden. De teksten lijken niet die kant op te wijzen, alleen dat na de zondeval geloof vraagt op vertrouwen op een ander en niet op je eigen perceptie, intelligentie etcetera en als je dat wel doet wordt het daarmee moeilijk om te geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2020 11:47

J365 schreef:Goedenavond.

In mijn studie krijg ik veel te maken met de evolutietheorie. Ik discussieer hier ook af en toe over met personen die de schepping geloven, verwoede 'darwinisten' en alles daar tussenin. Daarin kwam een 'hypothese' naar voren die ik interessant vond maar waarover in de literatuur eigenlijk heel weinig te vinden is.

Deze luid: De evolutietheorie is in grote lijnen waarheid, de aarde is niet, maar lijkt veel ouder dan 6000 jaar, ondanks dat de bijbel waarheid is. God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect. een motief hiervoor zou te vinden zijn in de volgende bijbelteksten;

In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U. Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren, Matth. 11:25-27.'

'Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? 1 Cor. 1:20'

'Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen, 1 Cor. 1:26,27.'

Graag zou ik horen hoe u/jij hierover denkt.
Ik vind het een bizarre theorie, en ook een kwalijke zaak om teksten uit de context te plukken en er een andere draai aan te geven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor Pcrtje » 05 nov 2020 13:28

Hallo J365, welkom op het forum.

J365 schreef:In mijn studie krijg ik veel te maken met de evolutietheorie. Ik discussieer hier ook af en toe over met personen die de schepping geloven, verwoede 'darwinisten' en alles daar tussenin.
Leuk! Dat heb ik tijdens mijn studie ook gedaan! Op dit Refowebforum zijn daar ook pagina's over volgeschreven. Mocht je ook een duit in het zakje willen doen of gewoon een kijkje willen nemen, klik dan hier.

J365 schreef:Daarin kwam een 'hypothese' naar voren die ik interessant vond maar waarover in de literatuur eigenlijk heel weinig te vinden is.

Deze luid: De evolutietheorie is in grote lijnen waarheid, de aarde is niet, maar lijkt veel ouder dan 6000 jaar, ondanks dat de bijbel waarheid is. God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect. een motief hiervoor zou te vinden zijn in de volgende bijbelteksten;
Niet echt een goede hypothese, naar mijn mening. Ik zie een aantal problemen. Ten eerste, het is geen wetenschappelijke hypothese. Dat is op zich niet erg, maar het wordt dan wel nogal speculatief; hoe kunnen we de hypothese toetsen en welke bewijzen zijn er aan te voeren? Je kunt (komend op het tweede punt) je beroepen op teksten die ongeveer 2000 jaar geleden zijn geschreven, maar dat is anachronistisch (de evolutietheorie is immers niet zo oud) en uitverbandrukkerij. Ik denk dat we die teksten moeten lezen in die tijd en de evangelieschrijver en Paulus hadden toen toch wel een andere doelgroep en andere overwegingen dan wij in het hier en nu.

Nou, zomaar even een paar gedachten mijnerzijds. Hoe denk jij erover?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2020 23:19

naamloos schreef:Ik vind het een bizarre theorie, en ook een kwalijke zaak om teksten uit de context te plukken en er een andere draai aan te geven.


Ja eens, voor wat betreft de motivatie vooral. Alsof het Gods doel is om verwarring te zaaien waardoor veel intelligente mensen verloren gaan. En dat voor de zondeval. Alsof God uberhaupt wil dat mensen verloren gaan.

Zoals ik al eerder aangaf, dat God een volwassen aarde schiep met volwassen mensen, bomen met jaarringen, aardlagen en C14-moleculen vind ik best aannemelijk. Er is zelfs wel wat bewijs voor als je de Bijbel als bewijs ziet. God schiep bomen. Geen zaadjes in de grond. Hij lijkt volwassen mensen te maken. Geen baby’s. Alles wijst op een volgroeide aarde die ouder lijkt dan 1 dag als je er nu naar zou kijken.

Maar de motovatie “God wist dat het mis zou gaan en wilde daarna maar een klein deel van de mensen redden en daarom deed Hij dat om zand in de ogen te strooien” is inderdaad gevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor gravo » 07 nov 2020 12:14

J365 schreef:(...)God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect.(...)

De bovenstaande stelling is mijns inziens het gevolg van de sterke wil om niets anders dan een letterlijke interpretatie van de Bijbel als waarheid te beschouwen. Ten koste van alles wil men dat dit (de ouderdom van de aarde van 6000 jaar) het geval is.
Ten koste van alles betekent:
1. dat een andere interpretatie van het scheppingsverhaal / de Bijbel wordt genegeerd of als onacceptabel wordt afgewezen.
2. dat alle wetenschappelijke gegevens die zich keren tegen een ouderdom van de aarde van 6000 jaar worden genegeerd of in een moeizaam denkbeeldig scenario worden geplaatst.

Dat laatste is hier het geval. Op uiterst speculatieve wijze wordt het punt dat men zo graag hoog wil houden (een letterlijke interpretatie van de Bijbel die uitkomt op die 6000 jaar) gestut met fantasieverhalen die in de Bijbel zelf niet voorkomen. Om het eigen gebruik van de Bijbel overeind te houden, wordt er dus eigenlijk een tweede verklarende Bijbel naast geschreven, vol onbegrijpelijke en ongeloofwaardige verhalen.

Wat men denk ik niet in de gaten heeft is dat men zich op deze manier tóch door de wetenschap laat dicteren bij de verdediging van de Bijbel. Want de letterlijke interpretatie van de Bijbel komt tegenover de wetenschap te staan. En wat doet men dan: een aanvullend verhaal schrijven om de kool en de geit te sparen. Zo blijft de wetenschap geldig én de eigen letterlijke Bijbel-interpretatie. De wetenschap is er dus kennelijk belangrijk genoeg voor om zo'n aanvulling in elkaar te puzzelen.

Waarom is de adem van de wetenschap zo heet? Waarom laat men zich zo door de wetenschap dicteren?
Nou, dat begrijp ik wel. De wetenschap heeft op dit punt ijzersterke en onomstotelijke argumenten. Men moet wel.
Je zou dus verwachten dat men met een serieus wetenschappelijk argument komt. Als je ergens van onder de indruk bent, maar je wilt er toch wat tegenover stellen,dan moet je echt je best doen.
Maar nee hoor. De methode die men nu gebruikt (verhalen verzinnen om het kloppend te krijgen) is volstrekt onwetenschappelijk. En daarmee onvoldoende sterk om de kloof tussen een letterlijke interpretatie van de Bijbel en de wetenschappelijke gegevens te dichten.
Het is wat het is: een noodsprong, een wilde fantasie, een verzinsel. Om maar stand te houden. Zwak.

Het kan allemaal zoveel logischer, makkelijker en geloofwaardiger.
Gebruik voor de verklaring van de werkelijkheid om ons heen nu gewoon je ogen, je oren, je instrumenten, zeg maar: de wetenschappelijke methode. En accepteer gewoon wat je dan ziet. Inclusief alle nieuwe inzichten, zoals het heelal, de ouderdom van de aarde, de evolutie.

Maar gebruik voor alles wat je hoopt, gelooft en liefhebt de Bijbel.
De Bijbel reikt ons een andere dan een letterlijke, tastbare werkelijkheid aan. Een geestelijke werkelijkheid. Dat de aarde geschapen is is een geloofsuitspraak, een vergeestelijking van het materiële. Wie belijdt dat God de aarde geschapen heeft, zet alles wat we zien, horen en ruiken in een goddelijk licht. Die beschouwt de adem in zijn neus als de geest van God die Adam (de mens) tot leven wekt. De letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Wie zich vastklampt aan een letterlijke interpretatie van de Bijbel (een kwestie van de wil), loopt goed of laat vast. Dan moet je je wenden tot bizarre verhaalconstructies, speculaties, complotten of andere lapmiddelen om het kloppend te krijgen. Lukt niet.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 07 nov 2020 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor Jesaja40 » 07 nov 2020 12:16

J365 stelt een vraag over de schepping van 6000 jaar.

IN het Hebreeuws is een dag gelijk aan een tijdperk. Daarom is het zinvol om ook eens buiten de regels te lezen. De aloude kerkelijke dogma's dwingen de mensen om een vastgeroest systeem te volgen.

Wat ik hiermee wil aantonen is dat het menselijke denken over de Eeuwige zo klein wordt gemaakt. Hiermee doen wij de Eeuwige schromelijk tekort.

De verwondering over de schepping wordt daardoor onder druk gezet. In de schepping laat de Eeuwige zien wie Hij is. Wij moeten gewoon leren dat naarmate de kennis over de schepping toeneemt onze eigen kennis beperkter zal zijn. Hiermee plaatst de Eeuwige de mens op zijn positie die bij hem/haar past.

Uitkomsten van de wetenschap zetten ons weer op de juiste plek waar we de Eeuwige moeten respecteren in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor BladeStraight » 16 nov 2020 17:47

Wat is je godsbeeld als je met zo'n theorie op de proppen komt? Ons intellect is een geschenk van God, waarmee we Hem ook recht kunnen kennen. Dat de aarde ouder is dan 6000 jaar is geen enkel probleem wanneer je beseft wat het nu eigenlijk betekent dat de oudste Bijbelverhalen zo'n 3000 jaar oud zijn.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: evolutietheorie als middel van God

Berichtdoor krid » 31 dec 2020 15:17

J365 schreef:In mijn studie krijg ik veel te maken met de evolutietheorie. Ik discussieer hier ook af en toe over met personen die de schepping geloven, verwoede 'darwinisten' en alles daar tussenin. Daarin kwam een 'hypothese' naar voren die ik interessant vond maar waarover in de literatuur eigenlijk heel weinig te vinden is.

Deze luid: De evolutietheorie is in grote lijnen waarheid, de aarde is niet, maar lijkt veel ouder dan 6000 jaar, ondanks dat de bijbel waarheid is. God heeft de aarde geschapen, ongeveer 6000 jaar geleden, inclusief alle bewijzen van het langere bestaan van de aarde, waardoor het ontstaan van de evolutietheorie door God is gewerkt, om hen die de schepping wensen af te wijzen een grond te geven en ze hiermee eigenlijk blind te maken in hun eigen intellect.


Het verhaal is in feite erg simpel. Voor je studie zou je ook eens het onderwijs van Creation Ministries kunnen bekijken, sluit volgens mij ook prima aan bij gereformeerde leer, en, nog belangrijker, bij de Bijbel. Zie: creation.com
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten