Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor hans0166 » 14 okt 2020 10:20

Nog geen berichtje gezien hier op RW, maar misschien gemist...

Hopelijk komt er nu wel een aansluiting, de versnippering is nergens goed voor. Een eerdere poging (tien jaar geleden dacht ik) slaagde niet.
Vind het heel jammer dat niet de teruggang naar de plaatselijke (PKN) hervormde gemeentemet Ds Lohuis gemaakt wordt, de ligging is muv de pkn kerkorder totaal gelijk.


(bron RD)

De vrije hervormde gemeente te Scherpenisse wil zich aansluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).

Dat maakte de kerkenraad van de Zeeuwse gemeente donderdag bekend. „De manslidmatenvergadering heeft op dinsdag 29 september op voorstel van de kerkenraad besloten terug te keren tot de Hersteld Hervormde Kerk, die hij in confessioneel opzicht de wettige voortzetting acht van de Nederlandse Hervormde Kerk”, aldus de kerkenraad. „Als gevolg van dit besluit zal de in ledental sterk teruggelopen gemeente zich in al haar handelen zo veel als mogelijk is richten op de kerkorde van de Hersteld Hervormde Kerk. Dat betekent dat zo veel als mogelijk is bevoegde voorgangers uit de Hersteld Hervormde Kerk zullen worden uitgenodigd voor het voorgaan in de erediensten van de gemeente.”

De kerkenraad heeft zich laten adviseren door de hersteld hervormde predikanten ds. A. C. Rijken, ds. W. Roos, ds. W. J. Teunissen en ds. A. Vlietstra, zo schrijft hij verder. „Ds. Teunissen, woonachtig in het Zeeuwse Waarde, zal voorlopig pastorale bijstand bieden. Met het breed moderamen van de classis Zuid-West van de Hersteld Hervormde Kerk wordt contact gezocht om de aansluiting met de HHK probleemloos te doen verlopen.”

De vrije hervormde gemeente te Scherpenisse ontstond in 1996 en werd tot 2011 gediend door ds. J. van der Sleen. Daarna ging, tot april dit jaar, de eerwaarde heer P. Lissenburg, die deel uitmaakte van de kerkenraad, als vaste voorganger voor.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2020 12:52

hans0166 schreef:Nog geen berichtje gezien hier op RW, maar misschien gemist...

Hopelijk komt er nu wel een aansluiting, de versnippering is nergens goed voor. Een eerdere poging (tien jaar geleden dacht ik) slaagde niet.
Vind het heel jammer dat niet de teruggang naar de plaatselijke (PKN) hervormde gemeentemet Ds Lohuis gemaakt wordt, de ligging is muv de pkn kerkorder totaal gelijk.


In mijn opinie is dat gewoon de orthodox kerk.
Als er nu bijvoorbeeld wel gezamenlijk een Brochure rond coronacrisis geschreven kan worden kunnen deze kerken dan niet één zijn.
https://www.hhgopheusden.nl/wp-content/ ... -roept.pdf

ds. D. Breure (Waarder) (PKN
ds. J.M.D. de Heer (Middelburg) (GG)
ds. J.M.J. Kieviet (Renswoude) (CGK)
ds. M. van Reenen (Oldebroek) (HHK)
ds. O.M. van der Tang (Alblasserdam) (GGiN)
prop. A.J. van Wingerden (Hendrik-Ido-Ambacht) (OGGiN)

En maar bidden in deze kerken: ‘Heere wilt u één maken wat bijeen hoort’.
Wel eens over nagedacht dat dat een godloos gebed is.

Genoemde predikanten zijn er dan ook nog eens trots op dat hun brochure 49.000 keer is uitgegeven. https://www.rd.nl/kerk-religie/brochure ... -1.1703721

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor Speedy » 14 okt 2020 14:02

Ach ja, zo blijf je altijd zwartkijkers hebben die bij een positief bericht altijd weer moeten haat-zaaien.

Hans je moet er rekening mee houden dat het tijd moet hebben om de verhoudingen weer te herstellen. Nu eerst dit en dan weer een stap.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor hans0166 » 14 okt 2020 14:32

benefietdiner schreef:In mijn opinie is dat gewoon de orthodox kerk.


je bedoelt waarschijnlijk othodoxe gemeentes? De orthodoxe kerk is ietwat anders.


benefietdiner schreef:IAls er nu bijvoorbeeld wel gezamenlijk een Brochure rond coronacrisis geschreven kan worden kunnen deze kerken dan niet één zijn.


ik zie eigenlijk het verband niet zo tussen een/deze poging tot kerkhereniging en een corona folder

benefietdiner schreef:IEn maar bidden in deze kerken: ‘Heere wilt u één maken wat bijeen hoort’.
Wel eens over nagedacht dat dat een godloos gebed is.


Daar hoef ik niet over na te denken, want het is geen godloos/goddeloos gebed. Deze kerken belijden allen dezelfde belijdenisgeschriften.

En "deze kerken" .. wat doet jouw kerk, of zelfs jijzelf voor geweldig iets dat ze wel één zijn met de anderen? Ik ken namelijk geen enkel kerkgenootschap waar alle deelgemeenten hetzelfde zijn.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2020 09:19

hans0166 schreef:Vind het heel jammer dat niet de teruggang naar de plaatselijke (PKN) hervormde gemeentemet Ds Lohuis gemaakt wordt, de ligging is muv de pkn kerkorder totaal gelijk.
Dat begrijp ik dus niet. De predikant van de PKN Ds. Lohuis heeft een totaal andere ligging dan de predikanten van de HHK zoals bijvoorbeeld ds. van Tilburg en ds. Teunissen. Dan kan de kerkorde gelijk zijn maar de predikanten totaal niet. Uit jou bericht maak ik dan ook op hoe verdeeld jou Vrij hervormd Scherpenisse is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerk_van_ ... e_Gemeente

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor hans0166 » 15 okt 2020 11:50

benefietdiner schreef:Dat begrijp ik dus niet.


dat is duidelijk.


benefietdiner schreef: De predikant van de PKN Ds. Lohuis heeft een totaal andere ligging dan de predikanten van de HHK zoals bijvoorbeeld ds. van Tilburg en ds. Teunissen. Dan kan de kerkorde gelijk zijn maar de predikanten totaal niet.


heb jij wel dezelfde Lohuis voor ogen als ik?
Overigen lees jij verkeerd, niet de kerkorde is gelijk, maar de ligging.


benefietdiner schreef: Uit jou bericht maak ik dan ook op hoe verdeeld jou Vrij hervormd Scherpenisse is.


"jouw" bedoel je vast, maar hoe kom je daar nou bij. Ik ben geen PKN VHG of HHK

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrij hervormd Scherpenisse zoekt aansluiting bij HHK

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2020 13:08

hans0166 schreef:heb jij wel dezelfde Lohuis voor ogen als ik?
Dat zou wel eens kunnen van niet. Maar wat is de rede dan dat jullie niet naar PKN Lohuis gaan en wel naar de HHK.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten