Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
de Opname.... Je hoort er niet veel over....maar hou het topic "Hedendaagse Meditaties" in de gaten waarin een emeritus predikant in kleine gedeeltes dieper ons meeneemt rondom " de Opname"
ben db bd schreef:Maar uw best aardige buurman, uw lieve schoonmoeder, uw ook ongelovige vriendin, nooit bewust met het geloof bezig geweest, maar ook nooit vreselijke dingen gedaan, wel zachtmoedig geweest eigenlijk, allemaal in de poel van vuur, die van sulfer brandt?
Goed boek vind ik. Jammer dat je de titel van het boek als kapstok gebruikt om wederom uit te weiden over je visie van de Bijbelse toekomst. Heeft weinig tot niks met de inhoud te maken.ben db bd schreef:eigenlijk had ik dit topic liever onder Bijbel en dogmatiek willen plaatsen, doch daar is het m.i. (dus mijn persoon ook?) te obstinaat voor.
We lezen de uitdrukking in de evangelische maandkrant Uitdaging, bij een boekbespreking van een boek met die naam van Rutger Bregman.
Voor de hele inhoud van dat boek zou ik, net zomin als de recensent, reclame willen maken. Maar die titel intrigeert mij bijzonder. is dat zo?!
Bregman gebruikt wetenschappelijke onderzoeken om aan te tonen dat de aanleg van de meeste mensen nou juist wel deugt.ben db bd schreef:Nog nooit heb ook ik, samen met vele anderen, vrede kunnen krijgen met onze gereformeerde belijdenis dat onze kinderen in zonde en ongerechtigheid ontvangen en geboren zijn. Wel met die aanleg, maar niet in al verdoemeniswaardig zijn, reeds bij de doop. ik lees wel een lang verhaal zonder Bijbelverwijzingen, maar dat is voor mij dogmatiek, en ja daar moeten we dan wel ja op zeggen, schijnheilig onderhorig.
Goed boek vind ik. Jammer dat je de titel van het boek als kapstok gebruikt om wederom uit te weiden over je visie van de Bijbelse toekomst. Heeft weinig tot niks met de inhoud te maken.
O, zeker heeft deugen te maken met onze toekomt. Daarin verschillen we niet van mening.ben db bd schreef:antw.: De inhoud van het boek ken ik helemaal niet, alleen de recensie heb ik gelezen. En ja dat gebruik als kapstok voor mijn stokpaardje van Bijbelse toekomst zal zeker waar zijn. Maar heeft deugen niks te maken met onze toekomst, vind u? En dat op een reformatorische website?
Daarin neem ik toch echt de vrijheid om met u van mening te mogen verschillen.
Ook daarmee ben ik het eens. Als toevoeging meen ik dat mensen die Jezus niet als verlosser kennen wél degelijk een christelijk leven kunnen leiden. Zij tonen door hun daden dat ze de wet in hun hart hebben. En God beloont ieder mens naar zijn daden.ben db bd schreef:Naast onze in refokringen steeds herhaalde prediking dat het er vooral in het leven gaat om de Heere Jezus als onze Verlosser aan te nemen, (volgens mij een minutenkwestie ) waardoor wij ons dan behouden mogen weten, heb ik de m.i. doorgaans onderbelichte mening dat daarna het christenleven pas echt begint. Dat christenleven zal daarna ooit immers worden beoordeeld of dat vrucht heeft gedragen, waarop eeuwige beloning of amper behoudenis zal volgen. Nu zal ik van u waarschijnlijk niet de vraag mogen stellen of amper behoudenis ook tot een hoge plaats in de hemel zal leiden, maar ik verwacht hele grote verschillen in heerlijkheid.
Met dergelijke dingen ben ik inderdaad niet bezig. Is de Bijbelse opdracht voor het hier en nu niet vrucht dragen?ben db bd schreef:Omdat de nieuwe aarde ook bij het Koninkrijk Gods zal behoren, durf ik te verwachten - u zult daar mogelijk helemaal niet mee bezig willen zijn, omdat dat een zaak Gods is, ... dat mag ook - dat veel lauwe christenen en ook ongelovigen inzake de Bijbelse opname van Christus gemeente, uiteindelijk een paradijselijke toekomst op de nieuwe aarde te wachten staat. Het zal u vast niet ontgaan zijn, dat slechts bij die vaak zelfs verboden te prediken opname, sprake is in Gods Woord van die wonderlijke metamorfose naar een verheerlijkt hemels opstandingslichaam, vrij van tijd en plaats, zoals onze Heiland Zelf heeft. Mocht u zelf theoloog zijn, dan behoort u m.i. zich ook te ergeren aan de 2200 km hoge nieuwe onvergeestelijkte hemel, waar ik profaan als bouwvakker van durf te beweren op grond van kennis, dat daar geen liften aanwezig zullen Zijn.
Ook op dit punt spreek ik u niet tegen. Ik geloof zeker in BDE's.ben db bd schreef:Ja, dat is een stokpaardje van mij, zolang mij dat nog gegeven wordt.
Wijlen Dr.ds. WC van Dam schreef ooit het boek 'doden sterven niet'. Daarin kwamen als ik mij goed herinner ook BDE's voor. Dat durf ik vrijmoedig HDE's te noemen, omdat de menselijke geest het sterfelijke lichaam onder voorwaarden kan verlaten en daar weer in terug gehaald kan worden.
Sommige (ik zelf niet) mensen hebben herinnering aan die uittreding en kunnen daar soms wonderlijke ervaring over navertellen.
In onze kringen worden BDE's niet als werkelijke feiten erkend, naar ik veronderstel omdat er veel te veel positieve ervaringen gemeld worden. En wie niet in Christus is, komt in de hel, hebben we moeten leren, wel omfloerst uitgedrukt.
En, hoeveel vruchtjes voor de eeuwigheid heeft je dat inmiddels al opgelevert?ben db bd schreef:Kijk, dat lees ik zo niet in mijn Bijbel, wat ik gaarne tot vervelens toe verklaar, Bijbels uitleg. En ja, dat opent de mogelijkheid dat het boek der levenden toch niet zo gesloten zou kunnen zijn voor 'de meeste mensen', naar Gods mogelijke oordeel, als ik moest leren.
En ja, dan reken ik ook nog voor dat op een paradijselijke aarde gemakkelijk honderdmiljard mensen kunnen wonen en dat er hier een Bijbel naast mij staat waarin eerlijk wordt gesproken over heidenvolken in Openbaring 21:24.
Ach ja, de theologie kent zichzelf dan het gezag toe de chronologie daarvan te ontkennen. Nou, daar doe ik gewoon niet aan mee...
We weten alleen niet echt hoe de mensen er zullen wonen, hoe de bebouwing is en of dat echt vergelijkbaar is met hier (hoogbouw of laagbouw, dicht op elkaar of juist niet, of er winkels zijn of niet, hoeveel procent er opgaat aan natuur, woont iedereen op zichzelf of niet. Daarnaast heb ik al eens een pleidooi gehouden voor de in mij ogen logische mogelijkheid dat de stad met hoogte, breedte en lengte geen kubusvorm heeft maar die van een pyramide. We weten ook nog niet hoeveel generaties er nog zullen volgen voordat deze aarde ophoudt te bestaan, hoe groot de wereldbevolking wordt
Allemaal onbekende factoren waardoor je niet zo makkelijk kan zijn met je schatting hoeveel mensen er zullen wonen (en hoeveel niet). Dat als tegenreactie op je pleidooi: “er passen zoveel mensen op de nieuwe hemel en aarde dus de meesten zullen wel gered worden”. Hoe zie je Johannes 3:16 precies in dit licht? Dat geloof in Hem, Zijn offer alleen kan redden en eeuwig leven geeft? Daar ben ik wel benieuwd naar!
naamloos schreef: En, hoeveel vruchtjes voor de eeuwigheid heeft je dat inmiddels al opgeleverd?
Wat is er zo belangrijk aan afmetingen, aantallen, wel of geen opname ....?
Voor wie dat allemaal niet precies weet of de dingen anders ziet, belemmert dat dan het geloofsvertrouwen? De levensheiliging?
Ik zou bijna zeggen 'ieder zn hobby.' Maar maak er geen hoofdzaak van en laat het niet in de plaats komen van wat er werkelijk toe doet.ben db bd schreef:We zijn allemaal zo verschillende mensen. Als nogal hoog scorend op het punt van autisme, -( waar ik pas na m'n 70e d.m.v. een test achter kwam) ben ik sterk een beeldvormer, zoals mijn vrouw dat noemt.
ik vind het heerlijk om mij een praktijk-indruk te vormen van de toesnellende eeuwigheid. Haal ik daar punten mee binnen voor de eeuwigheid? Daar ben ik nou totaal niet mee bezig. Erger nog, ik vind mij zelfs geen hemelzoeker, de gereinigde aarde onder Godsbestuur past beter bij mijn ambities, vind ik.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het God erom te doen is om genoeg dank u wel's van ons te krijgen.ben db bd schreef: Vind ik mij een Godzoeker dan? Neen, God behoef ik helemaal niet te zoeken. Hij is heel mijn leven al zeer manifest aanwezig geweest.
Wat mij natuurlijk wel bezig houdt is de vraag of de Heere in mijn leven voldoende aan Zijn eer, dank en aanbidding komt. Daar vind ik mij op het eind nog steeds zwaar onvoldoende in. Dus als u mij pastoraal aan zou willen spreken, zou u daar een handvat aan vinden.
Er wordt een aards lichaam gezaaid en een geestelijk lichaam opgewekt.ben db bd schreef:Als bouwvakker (in ruste) doen afmetingen mij zeer veel goed. Daar kunnen immers ook mogelijke aantallen uit gedestilleerd worden?
En de opname veronderstel ik zelfs als primair om überhaupt de metamorfose voor een hemels mogelijk leven te ondergaan. Zie dit topic.
Alleen bij de opname van de gemeente, het lichaam van Christus, krijgen we m.i. dat heerlijke eeuwige hemelse opstandingslichaaam.
Mocht u meerdere Schriftplaatsen aan kunnen wijzen, waaruit blijkt dat ook anders dan bij de opname dat prachtige lichaam, vrij van tijd en plaats zal worden verkregen, dan wil ik dat volgaarne van u vernemen!! Maar ik vind dat zelf nergens.
Van zelfs de schare die niemand tellen kan, komend als martelaren uit de grote verdrukking, o.i. ná de zo bepalende opname, kan ik slechts concluderen dat die als geest, als ziel in de hemel worden waargenomen en uiteindelijk in het vrederijk bij de eerste opstanding weer 'gewoon' levend worden t.b.v. een aardse bestemming. Op.6,7 en 20. ik laat mij graag corrigeren hoor, maar vrees dat de theologie hierin zeer tekortschiet.
Wel ongelovig en toch deelname aan die hemelvaart? vraag ik dan met schroom.
Voor 'niet weten' geldt gewoon gelovig lezen wat er staat, en 'anders zien' als de Heere het liet opschrijven moet je m.i. niet willen.
Ik zou bijna zeggen 'ieder zn hobby.' Maar maak er geen hoofdzaak van en laat het niet in de plaats komen van wat er werkelijk toe doet.
Vrucht dragen doe je niet om punten te scoren, maar vanuit liefde en betrokkenheid wegens je naaste.
Of denk jij dat onderstaande niet geldt voor de nieuwe aarde:
Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het God erom te doen is om genoeg dank u wel's van ons te krijgen.
Er wordt een aards lichaam gezaaid en een geestelijk lichaam opgewekt.
Geen flauw idee wat er geheimzinnig is aan mijn post.ben db bd schreef:naamloos
ondeugend zit ik te denken: geheimzinniger kan je jezelf m.i. niet voordoen. Wat verschillen wij daarin hè?
Nee, je gepuzzel over de eindtijd en de nieuwe hemel en aarde. En het is niet nog eens een reformatorische hobby.ben db bd schreef:Is aangesloten zijn bij de reformatorische gezindte een hobby? zo vraag ik mij af.
Het ging over punten scoren voor de eeuwigheid waar jij totaal niet mee bezig bent. Lees voor je reele beeldvorming Jacobus 2 eens.ben db bd schreef:'Of ik denk dat onderstaande niet geldt voor de nieuwe aarde:'
Ja allicht denk ik dat! Voor mij is de nieuwe aarde onderdeel van het eeuwig Koninkrijk der hemelen. Verroest de boel daar nog? Dan zou dat alles tóch eindig maken?! Vreten de motten uw jas nog op? Zelfs leeuwen en tijgers vreten uw schaap nieteens meer op.
En dan aangaande dat doorgraven en stelen van dieven. Neem nou gewoon eens de verzen 8 en 27 van Op.21, gelooft u dan echt nog dat die lieden daar nog rondhobbelen? Snapt u nu dat het goed is om elkander wat reële beeldvorming bij te brengen?
Ik vind het prima hoor. Ik hou zelf ook best van praise en worship liederen.ben db bd schreef:zomaar enkele voorbeelden van dichters welke wél gericht waren op uitgesproken dankbaarheid:
Nee, nog erger: ik doe er helemaal niets mee.ben db bd schreef:Zullen we dat toch vooral niet theologisch gaan vergeestelijken?
Het is immers toch zo dat we op school reeds allemaal een achtenhalf hadden voor Bijbelse Geschiedenis, doch Bijbelse Toekomst, m.i. 10x zo actueel, kwam niet eens voor?
Omdat van de geschiedenis feiten bekend zijn en voor de toekomst vooral profetieën. We weten niet precies hoe het zal zijn. En ook niet hoe we de profetieën precies moeten interpreteren want op allerlei punten verschillen we hier toch van mening. Jij doet een piramidevorm af als niet logisch terwijl ik een stad op een hoge berg helemaal niet zo’n gek idee vindt, jij schetst volgens mij ten onrechte een verschil of scheiding tussen nieuwe hemel en nieuwe aarde waar ik die in de Bijbel niet tegenkom. En zo zie je dat de lessen “Bijbelse toekomst” die je zou willen, afhangt van interpretatie en dan wordt het lastig om er les over te geven. Wordt dan vooral het verkondigen van een mening, zoals je hier ook doet. Lijkt me dan nog meer iets voor een predikant dan voor een leraar op school. We weten niet precies hoe het zal zijn, wel dat het er volmaakt goed zal zijn. Misschien moeten we het niet tot in de details willen invullen zoals iemand die op vakantie gaat en ieder detail van zijn bestemming vooraf al wil snappen, maar meer als een kind die weet dat het er heel fijn en goed zal zijn en zich verder gewoon laat verrassen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten