" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 09:37

DeLange schreef:Maar los hier van, het kan allemaal mee vallen. Ik geloof dat ontwikkelingslanden wel bewijzen dat zeker het orgel en een duur kerkgebouw en even zo ook een band, niet voor God nodig zijn om ons met Zijn Woord te bereiken en wij hebben het ook niet nodig om lof tot Hem te zingen.

Nu thuis zien we dat we met digitale middelen ook dit kunnen trouwens.


Natuurlijk is dat niet nodig. Ze bewijzen ook dat je geen kerkgebouw nodig hebt. Of een liturgie. Enzovoorts. Maar als die ruimte er is mag je er natuurlijk wel gewoon gebruik van maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 11:04

Marnix schreef:Natuurlijk is dat niet nodig. Ze bewijzen ook dat je geen kerkgebouw nodig hebt. Of een liturgie. Enzovoorts. Maar als die ruimte er is mag je er natuurlijk wel gewoon gebruik van maken.

Dat klopt. Het lijkt me ook goed te realiseren dat God geen partij kiest tussen een orgel of een band. Dat zijn puur menselijke strubbelingen. Of je God nu met de orgel of een band aanbidt, maakt voor Hem niets uit.

En eerlijk gezegd, ik vind het vooral belangrijk dat in de kerk de echte liefde en overgave aan Jezus is. Een band vind ik trouwens wel beter bij deze tijd passen. Maar toch vind ik een orgel wel heel mooi klinken. :D

Een worsteling heb ik wel gezien dat in de PKN bij ons destijds jeugd massaal op de jeugddiensten "met een band" afkwamen, maar onder mom van "Ik ken opwekking niet zo.." toch weer door de jaren heen afhaakten of de overstap maakten naar een evangelische of baptisten gemeente. Ook een enkeling naar de samenwerkingsgemeente van de Gereformeerd vrijgemaakte en Nederland Gereformeerde kerk, waar een afwisseling van een band en orgel plaats vindt in de vieringen, waar tevens elke zondag veel jeugd komt. Echter ook weer, een nieuw gebruik daar. Sinds pak en beet 10 jaar of zo..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 11:20

DeLange schreef:Dat klopt. Het lijkt me ook goed te realiseren dat God geen partij kiest tussen een orgel of een band. Dat zijn puur menselijke strubbelingen. Of je God nu met de orgel of een band aanbidt, maakt voor Hem niets uit.

En eerlijk gezegd, ik vind het vooral belangrijk dat in de kerk de echte liefde en overgave aan Jezus is. Een band vind ik trouwens wel beter bij deze tijd passen. Maar toch vind ik een orgel wel heel mooi klinken. :D

Een worsteling heb ik wel gezien dat in de PKN bij ons destijds jeugd massaal op de jeugddiensten "met een band" afkwamen, maar onder mom van "Ik ken opwekking niet zo.." toch weer door de jaren heen afhaakten of de overstap maakten naar een evangelische of baptisten gemeente. Ook een enkeling naar de samenwerkingsgemeente van de Gereformeerd vrijgemaakte en Nederland Gereformeerde kerk, waar een afwisseling van een band en orgel plaats vindt in de vieringen, waar tevens elke zondag veel jeugd komt. Echter ook weer, een nieuw gebruik daar. Sinds pak en beet 10 jaar of zo..


Bij ons is er ook altijd een mix van orgel en band of piano. Heeft vooral ook te maken met de liederen die je zingt. Sommige liederen gaan beter met een orgel, anderen juist weer niet. Ik vind die mix heel prettig want ik hou best van psalmen en oudere liederen met een orgel, maar ook van nieuwe liederen met piano of band. (ik denk trouwens dat daar ten diepste de strubbeling vaak zit, niet zozeer bij het instrument, ook al zullen sommigen aanhalen dat gitaar, drums etcetera verweven zijn met pop-muziek en hebben ze daar soms wat tegen, maar bij et soort liederen. Maar vaak zijn het gewoon smaakgerelateerde gevoelsargumenten. Dat liederen ingetogen moeten zijn of historische waarde moeten hebben. Maar mensen die tegen een band zijn zijn vaak ook inhoudelijk tegen nieuwe liederen. Opwekking zou te eenzijdig en oppervlakkig zijn. Dat soort dingen. Maar het blijven inderdaad vaak gevoelsargumenten. Het is jammer als men God dan voor hun karretje spant om een punt te maken. Want vaak wordt er niet alleen gezegd wat mensen ervan vinden maar van wat God ervan zou vinden. En ja, dan sluit ik me helemaal bij je aan. God kiest geen partij tussen orgel en band, tussen psalmen en opwekking. God kijkt naar je hart. Dat klinkt misschien als een cliché maar clichés bevatten toch vaak wel een hoop waarheid :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor JeeWee » 04 mei 2020 11:23

Chaya schreef:Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ook naar andere kerken te luisteren dat bevalt mij uitstekend.


Lekker bezig met kerkshoppen. Niemand die het merkt! Toch?
Je bent kennelijk 'per ongeluk' in de kerk terechtgekomen waar je nu zit!
Naar andere kerken luisteren, kun je de hele week door, maar m.i. hoor je gewoon in je eigen gemeente, ook digitaal!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 04 mei 2020 11:50

Wat ik mij persoonlijk regelmatig afvraag, hoe zou ík reageren als ik voor de keuze gesteld wordt: je geloof verloochenen of anders de brandstapel op. Van mezelf ben ik best een lafaard, een angsthaas.

Hoe zou ik in zo'n situatie staande kunnen blijven, als ik slechts een "bekommerde" was, die niet genoeg "standen" had meegemaakt?

Gelukkig kunnen we op God vertrouwen, en krijgen we zekerheid van Hem.

Wij kunnen het ons (gelukkig!) niet voorstellen. Maar als je alles eens in dit licht bekijkt, doen al die bijzaken er echt niet toe!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2020 12:59

JeeWee schreef:Lekker bezig met kerkshoppen. Niemand die het merkt! Toch?
Je bent kennelijk 'per ongeluk' in de kerk terechtgekomen waar je nu zit!
Naar andere kerken luisteren, kun je de hele week door, maar m.i. hoor je gewoon in je eigen gemeente, ook digitaal!

Kom je weer eens overvliegen?
Onze kerk zendt alleen smorgens uit!!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 13:58

Chaya schreef:Kom je weer eens overvliegen?
Onze kerk zendt alleen smorgens uit!!!


Precies. En anders nog. Je luisterde volgens mij sowieso al wel regelmatig naar andere kerkdiensten / preken, op zondag of doordeweeks maakt dan ook helemaal niet uit. Ik luister ook wel regelmatig naar een andere dienst maar die van mijn eigen gemeente ook wel. 1x heb ik die gemist en toen heb ik voor de gemeentelijke betrokkenheid de mededelingen en voorbeden nog wel teruggeluisterd. Maar zelfs al luister je een keer alleen naar een andere dienst, wat dan nog. Ik ben ook wel eens niet thuis op zondag en dan kerk ik elders. En zelfs als dat niet zo is, de gemeentelijke betrokkenheid moet je vooral niet loslaten, als je dan een keer een andere preek hoort van een andere gemeente is daar niets mis mee.

Punt is: JeeWee, loop niet zo te zeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2020 14:54

Marnix schreef:Precies. En anders nog. Je luisterde volgens mij sowieso al wel regelmatig naar andere kerkdiensten / preken, op zondag of doordeweeks maakt dan ook helemaal niet uit. Ik luister ook wel regelmatig naar een andere dienst maar die van mijn eigen gemeente ook wel. 1x heb ik die gemist en toen heb ik voor de gemeentelijke betrokkenheid de mededelingen en voorbeden nog wel teruggeluisterd. Maar zelfs al luister je een keer alleen naar een andere dienst, wat dan nog. Ik ben ook wel eens niet thuis op zondag en dan kerk ik elders. En zelfs als dat niet zo is, de gemeentelijke betrokkenheid moet je vooral niet loslaten, als je dan een keer een andere preek hoort van een andere gemeente is daar niets mis mee.

Ik ben zelf een fervent tegenstander van het kerkshoppen notabene en dan komt hij ineens overvliegen, leest iets en hop, scheert zich weer weg.
Je mag mij aanspreken hoor, als ik zulk gedrag ineens ga verdedigen, maar lees je dan wel eerst in.
Gtn schreef:Wat ik mij persoonlijk regelmatig afvraag, hoe zou ík reageren als ik voor de keuze gesteld wordt: je geloof verloochenen of anders de brandstapel op. Van mezelf ben ik best een lafaard, een angsthaas.
Hoe zou ik in zo'n situatie staande kunnen blijven, als ik slechts een "bekommerde" was, die niet genoeg "standen" had meegemaakt?

Dat vraag ik me ook af hoor.
Een paar jaar geleden zag ik op de BBC een prachtige oude film over de christenvervolgingen in Rome.
Ze werden in de arena gegooid, hekken gingen open en de leeuwen kwamen er aan. Of er werd een grote brandstapel opgericht.
Je zult maar moeten toekijken, wetend dat je de volgende bent.

Het gaat niet om het meemaken van standen en belevingen. Het gaat erom of de Heere in je hart woont.
En ben je trouw in je gebedsleven, het onderzoeken van de Schrift, je kerkgang.
J.C. Ryle zegt dat meen ik in één van zijn boekjes, een slordig gebedsleven is een deur open zetten voor de satan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2020 15:09

Dat hoef je je op zich niet af te vragen, in Geloof krijg je zeker weten kracht naar kruis...in welke omstandigheden ook.
Als er niets aan de hand is en leed en lijden (nog) ver weg voor je is, lijkt en is dit alles heel beangstigend, maar geen zorgen voor de dag van morgen...God is er altijd bij in vertrouwen en zien op Hem (denk aan Petrus op het meer die telkens weg zonk als hij niet op de Heer Jezus alleen vertrouwde)

Gebedsleven kan zo beladen gemaakt worden maar is eigenlijk heel simpel gesteld praten met God.
Maar als je een relatie met iemand hebt praat je altijd lijkt mij, zo ook bij een levende relatie (hartenzaak ook) met de Heer Jezus.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 16:34

Marnix schreef:Bij ons is er ook altijd een mix van orgel en band of piano. Heeft vooral ook te maken met de liederen die je zingt. Sommige liederen gaan beter met een orgel, anderen juist weer niet. Ik vind die mix heel prettig want ik hou best van psalmen en oudere liederen met een orgel, maar ook van nieuwe liederen met piano of band. (ik denk trouwens dat daar ten diepste de strubbeling vaak zit, niet zozeer bij het instrument, ook al zullen sommigen aanhalen dat gitaar, drums etcetera verweven zijn met pop-muziek en hebben ze daar soms wat tegen, maar bij et soort liederen. Maar vaak zijn het gewoon smaakgerelateerde gevoelsargumenten. Dat liederen ingetogen moeten zijn of historische waarde moeten hebben. Maar mensen die tegen een band zijn zijn vaak ook inhoudelijk tegen nieuwe liederen. Opwekking zou te eenzijdig en oppervlakkig zijn. Dat soort dingen. Maar het blijven inderdaad vaak gevoelsargumenten. Het is jammer als men God dan voor hun karretje spant om een punt te maken. Want vaak wordt er niet alleen gezegd wat mensen ervan vinden maar van wat God ervan zou vinden. En ja, dan sluit ik me helemaal bij je aan. God kiest geen partij tussen orgel en band, tussen psalmen en opwekking. God kijkt naar je hart. Dat klinkt misschien als een cliché maar clichés bevatten toch vaak wel een hoop waarheid :)


Mee eens :D . Ik houd ook van de mix. Ik waardeer ook de Psalmen enorm, om de inhoud. David was een man naar Gods hart en ik heb het idee dat behalve de Psalmen ook tegenwoordig liederen door mensen naar Gods hart geschreven worden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2020 16:44

Dat hebben jullie goed gezien Marnix en de Lange :wink:
Het gaat ten diepste ook om de inhoud, ongeacht de vorm....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 16:57

MoesTuin schreef:Dat hoef je je op zich niet af te vragen, in Geloof krijg je zeker weten kracht naar kruis...in welke omstandigheden ook.
Als er niets aan de hand is en leed en lijden (nog) ver weg voor je is, lijkt en is dit alles heel beangstigend, maar geen zorgen voor de dag van morgen...God is er altijd bij in vertrouwen en zien op Hem (denk aan Petrus op het meer die telkens weg zonk als hij niet op de Heer Jezus alleen vertrouwde)

Gebedsleven kan zo beladen gemaakt worden maar is eigenlijk heel simpel gesteld praten met God.
Maar als je een relatie met iemand hebt praat je altijd lijkt mij, zo ook bij een levende relatie (hartenzaak ook) met de Heer Jezus.....


En toch waren er ook genoeg mensen die die moed niet hadden. Omdat ze bang waren... misschien omdat ze dachten: levend kan ik meer voor anderen betekenen dat dood. Petrus die je noemt is hier zelf een voorbeeld van. Als het hem zijn leven kan kosten verloochent Hij Jezus. Toch werd hij weer in genade aangenomen. Het is goed je af te vragen welke keuze je zou maken. Maar ook als je dan je zwakheid ontdekt is er genade bij God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 16:58

DeLange schreef:Mee eens :D . Ik houd ook van de mix. Ik waardeer ook de Psalmen enorm, om de inhoud. David was een man naar Gods hart en ik heb het idee dat behalve de Psalmen ook tegenwoordig liederen door mensen naar Gods hart geschreven worden.


Klopt. God mag met oude en nieuwe liederen geloofd worden. En die vullen elkaar ook mooi aan. De Psalmen zijn in een heel andere tijd (voor Christus, vooruitziend op Zijn komst) geschreven dan liederen na het leven van Jezus op aarde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 04 mei 2020 17:03

Invinceble
merkte op

En waar ik God vind, daar voel ik me vanzelf thuis.


Als jij dat zo ervaart, dan mag jij jezelf gelukkig prijzen.
God is overal.
Maar leeft met de Geest, en doe de werken die God geboden heeft en ook jij mag een uitverkorene zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2020 17:03

zeker Marnix en dan nog, als je dan mag weten dat God het uiteindelijk goed maakt dan ben je een rijk gezegend mens...

" Die na kortstondig ongeneugt,
Mij eindeloos verheugt."

Maar al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen.
1 Petrus 5:10

Mooi mooi en wat een Genade en Zekerheid in en van het geloof waar je je nu aan kunt vasthouden en in moeilijke tijden je aan kunt vastklampen en in het uur van de dood alles mag los laten en je je veilig in Jezus armen mag weten.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten