Wanneer ben je lauw?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 12 mei 2020 07:09

Teus schreef:Als Jezus niet het middelpunt van je leven is.

Dit dus gewoon :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Suighnap » 15 mei 2020 22:59

DeLange schreef:Op een ander geloofsforum kreeg ik een uitleg van een atheïstische jood (Mart) er over:

''Ik zou zeggen: halfbakken. De term χλιαρός (lauw) komt niet elders voor in de christelijke Canon en dus kunnen we niet vergelijken met andere passages, maar ik meen me te herinneren dat Dante in z’n Goddelijke komedie de lauwen plaatst onder degenen die tevreden zijn om neutraal te blijven in de strijd: zij die een beetje goed doen en denken het daarmee te kunnen stellen. De passage maakt in ieder geval een duidelijke link met Leviticus 18:28 en Leviticus 20:22 waar dezelfde dreiging wordt geuit.

Openbaring 3:15-16 betreft een stukje joods apocalyptische tekst uit de tijd rond de val van de tweede Tempel. In het judaisme van die tijd - zoals ook in de Talmoed - hadden landen, volken en steden een engel (מלאך) die hen beschermde, en indien de engel viel, viel het volk, het land of de stad die hij beschermde eveneens. Dat concept zie je terug in Openbaring 3:16. Lees de context in het koine Grieks en je ziet dat de bijvoeglijke voornaamwoorden ζεστὸς (warm), ψυχρός (koud) en χλιαρὸς (lauw) allen mannelijk zijn, wat betekent dat ze naar de engel/boodschapper (ἄγγελος) verwijzen en niet naar de gemeente/kerk (ἐκκλησία), wat een vrouwelijk woord is. Het is niet het volk, maar de engel die de schuld krijgt noch warm, noch koud, maar lauw te zijn. Maar indirect is deze passage natuurlijk een waarschuwing aan de mensen om te kiezen: wees niet langer halfzacht en neutraal, maar ga aan het werk! De zin is niet onherroepelijk en er is nog steeds hoop om het af te wenden: Μέλλω σε ἐμέσαι "Ik sta op het punt je uit te spuwen", d.w.z. als een tijdige omkering de naderende ondergang niet afwendt.
''

Dat is mijn posting (klik). Het is feitelijk de engel die lauw (χλιαρός) wordt gevonden, die noch warm (ζεστός), noch koud (ψυχρός) is en op het punt staat te worden uitgespuwd (μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου).
Jood

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 16 mei 2020 06:03

Suighnap schreef:Dat is mijn posting (klik). Het is feitelijk de engel die lauw (χλιαρός) wordt gevonden, die noch warm (ζεστός), noch koud (ψυχρός) is en op het punt staat te worden uitgespuwd (μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου).

Dit is de eerste keer dat ik een bron siteer en dat die bron terug reageert :lol:

Welkom Suighnap
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Suighnap » 16 mei 2020 13:51

DeLange schreef:Dit is de eerste keer dat ik een bron siteer en dat die bron terug reageert :lol:

Welkom Suighnap

Dank voor je welkom. Relevant is, dat het niet de gemeente/kerk (ἐκκλησία) is die verantwoordelijk werd gesteld en dreigde uit te worden gespuwd, maar de engel. Dat valt in Openbaring 3:15-16 duidelijk te zien aan de bijvoeglijke voornaamwoorden ζεστὸς (warm), ψυχρός (koud) en χλιαρὸς (lauw) die allen mannelijk zijn. Hoewel het als een aansporing van de gemeente kan worden opgevat om tot actie over te gaan en niet langer halfzacht en neutraal te zijn, zegt de passage hier niet dat de gemeente zou worden verworpen, maar dat de engel dat lot zou treffen. Ook voor de engel is het niet te laat, want de passage sluit af met de woorden: μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου -- "Ik sta op het punt je uit M'n mond te spuwen", d.w.z. als een tijdige omkering zijn naderende einde niet afwendt.
Jood

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 16 mei 2020 15:15

Suighnap schreef:Dank voor je welkom. Relevant is, dat het niet de gemeente/kerk (ἐκκλησία) is die verantwoordelijk werd gesteld en dreigde uit te worden gespuwd, maar de engel. Dat valt in Openbaring 3:15-16 duidelijk te zien aan de bijvoeglijke voornaamwoorden ζεστὸς (warm), ψυχρός (koud) en χλιαρὸς (lauw) die allen mannelijk zijn. Hoewel het als een aansporing van de gemeente kan worden opgevat om tot actie over te gaan en niet langer halfzacht en neutraal te zijn, zegt de passage hier niet dat de gemeente zou worden verworpen, maar dat de engel dat lot zou treffen. Ook voor de engel is het niet te laat, want de passage sluit af met de woorden: μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου -- "Ik sta op het punt je uit M'n mond te spuwen", d.w.z. als een tijdige omkering zijn naderende einde niet afwendt.


Dank je wel voor de toelichting. Heeft dit iets met de religie van die tijd te maken, dat engelen werden aangesproken?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Suighnap » 16 mei 2020 18:57

DeLange schreef:Dank je wel voor de toelichting. Heeft dit iets met de religie van die tijd te maken, dat engelen werden aangesproken?

Ja, waar in de T'NaCH engelen slechts functioneerden als dienaren, vertegenwoordigers en boodschappers van JHWH (mal'ach betekent simpel ''boodschapper''), daar manifesteerden in het flexibele judaisme tijdens de diaspora engelen zichzelf almaar meer als onafhankelijke wezens die allen te onderscheiden waren door hun eigen naam en individuele eigenschappen. In de Talmoediem en Midrasjiem krijgen volken hun eigen engelen, zoals bijv. in Talmoed Joma 77a (klik), waar Doebi'el (דוביא) de beschermengel van de Perzen is, of Midrasj Jalkoet Sjim'onie 1:110 die Sama'el (סמאל) beschrijft als de beschermengel van Esau en deze in verband brengt met Rome. Deze engelen zijn degenen die ten gunste van hun gemeenschappen bij JHWH pleiten.

Rond deze tijd werd ook het christendom geboren en nam uiteraard elementen over uit het flexibele judaisme van de Tweede Tempel periode. Vandaar dat het me niet echt vreemd voorkomt dat eveneens de gemeente/Kerk (ἐκκλησία) een engel heeft. En het is in het Grieks van Openbaring 3:15-16 duidelijk te zien dat de engel (ἄγγελος) degene die lauw (χλιαρὸς) is en dreigt te worden uitgespuwd.
Jood

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 16 mei 2020 22:04

Suighnap schreef:Ja, waar in de T'NaCH engelen slechts functioneerden als dienaren, vertegenwoordigers en boodschappers van JHWH (mal'ach betekent simpel ''boodschapper''), daar manifesteerden in het flexibele judaisme tijdens de diaspora engelen zichzelf almaar meer als onafhankelijke wezens die allen te onderscheiden waren door hun eigen naam en individuele eigenschappen. In de Talmoediem en Midrasjiem krijgen volken hun eigen engelen, zoals bijv. in Talmoed Joma 77a (klik), waar Doebi'el (דוביא) de beschermengel van de Perzen is, of Midrasj Jalkoet Sjim'onie 1:110 die Sama'el (סמאל) beschrijft als de beschermengel van Esau en deze in verband brengt met Rome. Deze engelen zijn degenen die ten gunste van hun gemeenschappen bij JHWH pleiten.

Rond deze tijd werd ook het christendom geboren en nam uiteraard elementen over uit het flexibele judaisme van de Tweede Tempel periode. Vandaar dat het me niet echt vreemd voorkomt dat eveneens de gemeente/Kerk (ἐκκλησία) een engel heeft. En het is in het Grieks van Openbaring 3:15-16 duidelijk te zien dat de engel (ἄγγελος) degene die lauw (χλιαρὸς) is en dreigt te worden uitgespuwd.

Interessant wat je zegt. Satan komt ook als een soort "negatieve" pleit bezorger voor Job bij God. Maar dan dus om tegen Job te pleiten.
Jezus of de Heilige Geest pleit bij de Vader voor ons. Vervullen hierin ook die rollen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron