Wanneer ben je lauw?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Invincible » 03 mei 2020 12:08

Hallo,

Zoals eerder aangegeven lijkt het woord 'lauw' inderdaad maar 1 keer letterlijk in de bijbel voor te komen. Tenminste, als je blauwpurper(en) negeert in de HSV :)
Openbaringen 3:15+16 lezend, vraag ik me het volgende af: door vers 15a lijkt het koud/lauw/heet betrekking te hebben op de werken. Maar 15b en 16 op het 'zijn'.
Doet iemand koud/lauw/heet, of is iemand koud/lauw/heet?

Groet,
Eric.
..

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2020 15:38

elburger schreef:(...)


Conclusie: Een prima preek 1e preek na Pasen en de boodschap van Pinksteren kun je er al in horen.
Voor mij persoonlijk had hij hier en daar wat scherper mogen zijn.


Beste Elburger, dank je wel voor de mooie samenvatting van de dienst en dat je de moeite hebt genomen om te bekijken hoe het in onze gemeente gaat en zo een eerlijke reactie kon geven.
Daar kan ik wat mee..... :mrgreen: :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2020 15:39

Marnix schreef:Jawel, het ging om de discussie tussen Moestuin en Elburger en dat had niets met “ellendekennis” te maken. Maar omdat Moestuin het zelfingenomen noemde dat Elburger schreef de Bijbel in discussies volkomen aan zijn kant te hebben.


Juist gezien Marnix!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2020 13:42

DeLange schreef:Ik zat vandaag deze vers in de Bijbel in de gewone taal te lezen. Daarin kwamen de woorden heet en koud niet eens meer voor, maar stond er "jullie zijn niet voor mij en niet tegen mij" en in plaats van "spuug ik je uit" stond er "moet Ik niets met je te maken hebben."

Dat is dus ook het bezwaar van deze bijbel, alles wordt afgevlakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 14:52

Maar de betekenis wordt wel weer een stuk duidelijker daardoor. En dat is weer de kracht. Voor de diepgang moet je die niet lezen, voor de duidelijkheid is het soms wel goed. Juist bij dit soort teksten. Zeker voor bepaalde doelgroepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2020 15:02

In het kader van deze discussie is dit artikel lezenswaardig!

"We kunnen van God afdrijven met onze Bijbels open.

We hebben zo sterk de neiging om af te dwalen dat alles een aanleiding kan zijn om ons te doen zondigen, zelfs het lezen van Gods Woord. Ook al denken we misschien dat activiteiten die bedoeld zijn voor groei in geloof – zoals bidden, ontmoeting met gelovigen, Bijbellezen – ons immuun maken voor zulke verleidingen. Helaas, we zijn nog steeds in staat om God niet de eer te geven, zelfs op de momenten dat we ons verdiepen in de Bijbel."

JE LEEST WEL MAAR JE BEGRIJPT HET NIET
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2020 15:15

Chaya schreef:In het kader van deze discussie is dit artikel lezenswaardig!

"We kunnen van God afdrijven met onze Bijbels open.

We hebben zo sterk de neiging om af te dwalen dat alles een aanleiding kan zijn om ons te doen zondigen, zelfs het lezen van Gods Woord. Ook al denken we misschien dat activiteiten die bedoeld zijn voor groei in geloof – zoals bidden, ontmoeting met gelovigen, Bijbellezen – ons immuun maken voor zulke verleidingen. Helaas, we zijn nog steeds in staat om God niet de eer te geven, zelfs op de momenten dat we ons verdiepen in de Bijbel."

JE LEEST WEL MAAR JE BEGRIJPT HET NIET


Helemaal mee eens, het geloof is in de eerste plaats geen theologische / theoretische zaak.
Welnee, een hartenzaak, relatie direct met de Heer Jezus...
Vanuit daar komt de rest.....de vlam gaat branden in Christus ontstoken en je draagt de warmte uit van de vruchten van de heilige Geest....Liefde
Vreugde
Vrede
Geduld
Vriendelijkheid
Goedheid
Geloof
Zachtmoedigheid
Zelfbeheersing

Wat een warmte verspreid je daarmee om je heen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 16:26

Chaya schreef:Dat is dus ook het bezwaar van deze bijbel, alles wordt afgevlakt.

In dit geval wel ja. We lezen er nog niet lang in, dus kunnen er nog geen goede mening over vormen, maar dit viel me wel op.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 16:28

Marnix schreef:Maar de betekenis wordt wel weer een stuk duidelijker daardoor. En dat is weer de kracht. Voor de diepgang moet je die niet lezen, voor de duidelijkheid is het soms wel goed. Juist bij dit soort teksten. Zeker voor bepaalde doelgroepen.

Nou, ik heb het idee dat het lauw zijn niet perse betekend dat je dan niet voor of niet tegen God bent. Niet bewust, zeg maar
Wat denk jij?
Naar mijn idee had er toch beter "nog heet, nog koud" kunnen staan
En het beeldspraak vervalt zo, wat toch niet hoeft, denk ik.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 17:04

DeLange schreef:Nou, ik heb het idee dat het lauw zijn niet perse betekend dat je dan niet voor of niet tegen God bent. Niet bewust, zeg maar
Wat denk jij?
Naar mijn idee had er toch beter "nog heet, nog koud" kunnen staan
En het beeldspraak vervalt zo, wat toch niet hoeft, denk ik.


“Noch” bedoel je. Maar veel mensen gebruiken dat niet meer. “Niet warm en niet koud” is dan een beter alternatief. Maar de Bijbel in gewone taal vermijdt gezegden die wat uitdrukken en zeggen wat de achterliggende bedoeling is. Het regent pijpenstelen zouden ze vertalen als “het regent heel hard”. Ook al snap je wel wat er bedoeld wordt. En voor bepaalde groepen die niet zo ingeburgerd zijn in het christelijke jargon is dat heel verhelderend. Ik gebruik zelf deze vertaling vaak bij het kinderwerk. En als we bij onze open maaltijden in de buurt een stuk uit de Bijbel lezen, waar ook veel mensen uit de buurt zitten en ook een hoop kinderen. Dan vind ik het een erg geschikte vertaling en uit dr reacties merk je dan ook dat de boodschap veel beter verstaan wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Dorpeling » 05 mei 2020 13:31

DeLange schreef:
Ik zat vandaag deze vers in de Bijbel in de gewone taal te lezen. Daarin kwamen de woorden heet en koud niet eens meer voor, maar stond er "jullie zijn niet voor mij en niet tegen mij" en in plaats van "spuug ik je uit" stond er "moet Ik niets met je te maken hebben."
Chaya schreef:Dat is dus ook het bezwaar van deze bijbel, alles wordt afgevlakt.


Dat denk ik ook. In werkelijkheid is het erger. Want 'lauw' is om van te walgen!

Het vervolg is denk ik wat God met deze lauwheid bedoelt: 'Want gij zegt: Ik ben rijk,en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.'

Een vermaning van Hem uit liefde.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 06 mei 2020 00:29

Marnix schreef:“Noch” bedoel je. Maar veel mensen gebruiken dat niet meer. “Niet warm en niet koud” is dan een beter alternatief. Maar de Bijbel in gewone taal vermijdt gezegden die wat uitdrukken en zeggen wat de achterliggende bedoeling is. Het regent pijpenstelen zouden ze vertalen als “het regent heel hard”. Ook al snap je wel wat er bedoeld wordt. En voor bepaalde groepen die niet zo ingeburgerd zijn in het christelijke jargon is dat heel verhelderend. Ik gebruik zelf deze vertaling vaak bij het kinderwerk. En als we bij onze open maaltijden in de buurt een stuk uit de Bijbel lezen, waar ook veel mensen uit de buurt zitten en ook een hoop kinderen. Dan vind ik het een erg geschikte vertaling en uit dr reacties merk je dan ook dat de boodschap veel beter verstaan wordt.

Dat snap ik eigenlijk wel. Daar is denk ik inderdaad behoefte aan. In het tienerwerk vertaalde ik ook bijbelverhalen met simpeler voorbeelden, van deze tijd.
De gelijkenis van de wijnstok en de ranken heel de ik dan uit met een tulp, een tulpenbol en een klomp.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 06 mei 2020 00:31

Dorpeling schreef:DeLange schreef:
Ik zat vandaag deze vers in de Bijbel in de gewone taal te lezen. Daarin kwamen de woorden heet en koud niet eens meer voor, maar stond er "jullie zijn niet voor mij en niet tegen mij" en in plaats van "spuug ik je uit" stond er "moet Ik niets met je te maken hebben."


Dat denk ik ook. In werkelijkheid is het erger. Want 'lauw' is om van te walgen!

Het vervolg is denk ik wat God met deze lauwheid bedoelt: 'Want gij zegt: Ik ben rijk,en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.'

Een vermaning van Hem uit liefde.

Nu zie ik die lauwheid voor me. Het in slaap sussen van je geloof door rijkdom, zoals in de kerken van het Westen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2020 11:54

Lauw is de christen de mens die het genade aanbod aan zich voorbij laat gaan...het vuur van de Geest niet laat aanwakkeren.
Lauw zijn de voorgangers die het Evangelie niet ruim, niet gunnend maar onder beperkende of afgebakende voorwaarden of zelfs niet verkondigen (het laatste is koud)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 12 mei 2020 07:08

De Heilige Geest op een afstand houden dus. Leven alsof je niet echt interesse in God hebt en dat interesse tonen al snel "zwaar" of "zweverig" noemen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten