Wanneer ben je lauw?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 20 apr 2020 21:56

Zeg het maar
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2020 22:41

DeLange schreef:Zeg het maar


Als je Hem niet echt liefhebt. Als je van twee walletjes wil eten. Als je God liefhebt en mammon of andere afgoden. Als je niet kiest tussen God en de wereld. Wel naar de kerk gaan maar verder niet over Hem wil getuigen.

Zoiets denk ik?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Teus » 21 apr 2020 10:34

Als Jezus niet het middelpunt van je leven is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2020 13:21

Lauwe christenen zijn mensen die geestelijk op hetzelfde punt blijven. Geen behoefte aan geestelijk voedsel hebben, maar ook geen strijd kennen.

De gemeente van Laodicea kreeg dit verwijt:
Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. Openbaring 3: 15 en 16

Dus het is een waarschuwing.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 21 apr 2020 23:26

Marnix schreef:Als je Hem niet echt liefhebt. Als je van twee walletjes wil eten. Als je God liefhebt en mammon of andere afgoden. Als je niet kiest tussen God en de wereld. Wel naar de kerk gaan maar verder niet over Hem wil getuigen.

Zoiets denk ik?

Ja, dat weet ik wel zeker :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 21 apr 2020 23:26

Teus schreef:Als Jezus niet het middelpunt van je leven is.

Amen!
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 21 apr 2020 23:36

Chaya schreef:Lauwe christenen zijn mensen die geestelijk op hetzelfde punt blijven. Geen behoefte aan geestelijk voedsel hebben, maar ook geen strijd kennen.

De gemeente van Laodicea kreeg dit verwijt:
Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. Openbaring 3: 15 en 16

Dus het is een waarschuwing.

Ik zat vandaag deze vers in de Bijbel in de gewone taal te lezen. Daarin kwamen de woorden heet en koud niet eens meer voor, maar stond er "jullie zijn niet voor mij en niet tegen mij" en in plaats van "spuug ik je uit" stond er "moet Ik niets met je te maken hebben."
Dat vind ik wel jammer.

Op een ander geloofsforum kreeg ik een uitleg van een atheïstische jood (Mart) er over:

Ik zou zeggen: halfbakken. De term χλιαρός (lauw) komt niet elders voor in de christelijke Canon en dus kunnen we niet vergelijken met andere passages, maar ik meen me te herinneren dat Dante in z’n Goddelijke komedie de lauwen plaatst onder degenen die tevreden zijn om neutraal te blijven in de strijd: zij die een beetje goed doen en denken het daarmee te kunnen stellen. De passage maakt in ieder geval een duidelijke link met Leviticus 18:28 en Leviticus 20:22 waar dezelfde dreiging wordt geuit.

Openbaring 3:15-16 betreft een stukje joods apocalyptische tekst uit de tijd rond de val van de tweede Tempel. In het judaisme van die tijd - zoals ook in de Talmoed - hadden landen, volken en steden een engel (מלאך) die hen beschermde, en indien de engel viel, viel het volk, het land of de stad die hij beschermde eveneens. Dat concept zie je terug in Openbaring 3:16. Lees de context in het koine Grieks en je ziet dat de bijvoeglijke voornaamwoorden ζεστὸς (warm), ψυχρός (koud) en χλιαρὸς (lauw) allen mannelijk zijn, wat betekent dat ze naar de engel/boodschapper (ἄγγελος) verwijzen en niet naar de gemeente/kerk (ἐκκλησία), wat een vrouwelijk woord is. Het is niet het volk, maar de engel die de schuld krijgt noch warm, noch koud, maar lauw te zijn. Maar indirect is deze passage natuurlijk een waarschuwing aan de mensen om te kiezen: wees niet langer halfzacht en neutraal, maar ga aan het werk! De zin is niet onherroepelijk en er is nog steeds hoop om het af te wenden: Μέλλω σε ἐμέσαι "Ik sta op het punt je uit te spuwen", d.w.z. als een tijdige omkering de naderende ondergang niet afwendt.


Als we hier van uitgaan dan is het zelfs nog erger, namelijk gewoon geen standpunt innemen en overal tussendoor willen leven. Zoals de wind waait, waait mijn jasje.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor elburger » 22 apr 2020 17:45

Lauw, 90% van de wereldbevolking is lauw. Zelfs zij die denken het geloof te bezitten
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 22 apr 2020 20:59

elburger schreef:Lauw, 90% van de wereldbevolking is lauw. Zelfs zij die denken het geloof te bezitten

Mee eens en dat is ook het verleidelijke gevaar. Want lauw zijn lijkt "normaal". Lauwe mensen komen ook niet slecht over. Ze spreken je keurig aan en zijn je van dienst, zo lang het niet te veel kost.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2020 21:58

Maar ik hoor dat soort verwijten van lauwheid ook wel weer van christenen over en weer. De een vindt de ander lauw omdat ze veel op regels focussen of te weinig op het helpen van elkar, die vinden op hun beurt anderen lauw omdat ze dingen doen die ze zelf niet vinden kunnen. Lauwheid heeft te maken met de positie van God in je leven, niet met of anderen dingen het zelf doen / vinden / geloven als wij zelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 22 apr 2020 22:19

.
Laatst gewijzigd door DeLange op 23 apr 2020 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 22 apr 2020 22:23

.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 23 apr 2020 18:27

Marnix schreef:Maar ik hoor dat soort verwijten van lauwheid ook wel weer van christenen over en weer. De een vindt de ander lauw omdat ze veel op regels focussen of te weinig op het helpen van elkar, die vinden op hun beurt anderen lauw omdat ze dingen doen die ze zelf niet vinden kunnen. Lauwheid heeft te maken met de positie van God in je leven, niet met of anderen dingen het zelf doen / vinden / geloven als wij zelf.

Mee eens. En de valkuil is denk ik ook dat we op mensen in plaats van op God gaan hopen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2020 22:58

Dat is een van de mogelijke valkuilen. Maar waarom haal je telkens oide reacties van je weg? Zag het in andere topics ook al.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 24 apr 2020 17:20

Marnix schreef:Dat is een van de mogelijke valkuilen. Maar waarom haal je telkens oide reacties van je weg? Zag het in andere topics ook al.

Omdat ik het gevoel heb op glad ijs te begeven. Dit forum ervaar ik als ingewikkeld om in te discuseren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten