Wanneer ben je lauw?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor elburger » 25 apr 2020 04:41

DeLange verklaarde

....dit forum ervaar ik als ingewikkeld om in te discuseren


Als jij de waarheid schrijft is dat geen enkel discussie punt. Ik neem aan dat jij hier vanuit jouw geloof schrijft, niet met de bedoeling om andeten te kwetsen. En natuurlijk kan het soms voor komen dat je op iemands tenen gaat staan. Een geschreven woord komt soms heel anders als dat hetzelfde woord word uitgesproken. De detonatie is daarvan in gesprekken heel belangrijk. Voorbeeld: waarom? of waarom! Jij overtreed de wet ...jij overtreed de wet! Als een agent iemand op de 2e manier aanspreekt men ras in de verdediging terwijl als het op de eerste manier gebeurd men open staat voor een rustig gesprek. Met waarom dus precies hetzelfde.

Maar, ik moet bekennen dat ik soms ook bewust dingen vermijdt. Want, ik schrijf het er wel vaker bij, de kans dat ik op iemands tenen ga staan is dan erg groot, terwijl ik vanuit christelijk standpunt volkomen gelijk heb.

Maar schrijf je vanuit Bijbels perspectief, Gods geboden houdende, dan mag je alles schrijven.
Wel vanuit het standpunt, heb uw naaste lief als uzelf.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2020 06:37

elburger schreef: (...) de kans dat ik op iemands tenen ga staan is dan erg groot, terwijl ik vanuit christelijk standpunt volkomen gelijk heb.

(....)


Is dat ook een vorm van lauw zijn, Zelfingenomenheid?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor elburger » 25 apr 2020 07:54

Moestuin verklaarde

........ zelfingenomenheid


Definities van zelfingenomenheid:
Arrogantie
Egoïsme
Eigendunk
Eigenliefde
Eigenwaan
Hoogmoed
IJdelheid.

Als ik dat zo lees, dan ben ik in uw ogen een grote zondaar!

Ik vind van niet.
Ik spreek uit ondervindingen.
En dan spreek ik van ondervindingen op refoweb.
Als men dat zelfingenomenheid noemt, oke. Ik schrijf dan niet ergens over omdat ik niet wil dat over hetgeen geschreven wordt, discussies ontstaan die "ontsporen"
Hoe vaak gebeurd het niet dat een topic over onderwerp A, gekaapt/ uit zijn verband gerukt wordt en L wordt. Of om simpeler te zeggen, een item over de energietransitie wordt op een gegeven moment een item over wielrennen.

Echter, vind u dat bovenstande definities op mij van toepassing zijn dan hoor ik dat graag.
Elburgers staan bekent om hun "botheid" maar ook om het rechtd door zee zijnde.
Ben ik dus ijdelheid en..enz..enz.dan heb ik hier niets te zoeken want dan dan ben ik hypocriet.
Dan heb ik hier eigelijk niets te zoeken, en ben ik in duisternis.

Graag een duidelijk antwoord!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2020 09:38

Het punt is dat er allerlei christelijke standpunten zijn en iedereen dasrin de Bijbel probeert na te spreken maar er toch verschillende visies zijn. Als je dan stelt vanuit christelijk standpunt volkomen gelijk te hebben, daarover zullen de meningen verschillen. Dit forum is dan ook bedoeld om daarover te discussieren. Maar dan moeten we ook wel ruimte bieden aan elkaar en de onderlinge verschillen.

Voor DeLange een tip: denk eerst na wat je wel / niet wil zeggen en zet dat hier neer. Dat komt meer doordacht over dan dingen schrijven en ze later weer weghalen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2020 09:58

elburger schreef:Definities van zelfingenomenheid:
Arrogantie
Egoïsme
Eigendunk
Eigenliefde
Eigenwaan
Hoogmoed
IJdelheid.

Als ik dat zo lees, dan ben ik in uw ogen een grote zondaar!

Ik vind van niet.
Ik spreek uit ondervindingen.
En dan spreek ik van ondervindingen op refoweb.
Als men dat zelfingenomenheid noemt, oke. Ik schrijf dan niet ergens over omdat ik niet wil dat over hetgeen geschreven wordt, discussies ontstaan die "ontsporen"
Hoe vaak gebeurd het niet dat een topic over onderwerp A, gekaapt/ uit zijn verband gerukt wordt en L wordt. Of om simpeler te zeggen, een item over de energietransitie wordt op een gegeven moment een item over wielrennen.

Echter, vind u dat bovenstande definities op mij van toepassing zijn dan hoor ik dat graag.
Elburgers staan bekent om hun "botheid" maar ook om het rechtd door zee zijnde.
Ben ik dus ijdelheid en..enz..enz.dan heb ik hier niets te zoeken want dan dan ben ik hypocriet.
Dan heb ik hier eigelijk niets te zoeken, en ben ik in duisternis.

Graag een duidelijk antwoord!


Je hebt het niet door maar je geeft aan jezelf antwoord (alweer!) maar dat doe je namens mij?!
Ik stelde slechts een vraag....
Overigens heb ik in het andere topic (modernisering kerk) een vraag aan jou gesteld.... daar komt dan weer geen antwoord op.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor DeLange » 25 apr 2020 12:20

elburger schreef:Als jij de waarheid schrijft is dat geen enkel discussie punt. Ik neem aan dat jij hier vanuit jouw geloof schrijft, niet met de bedoeling om andeten te kwetsen. En natuurlijk kan het soms voor komen dat je op iemands tenen gaat staan. Een geschreven woord komt soms heel anders als dat hetzelfde woord word uitgesproken. De detonatie is daarvan in gesprekken heel belangrijk. Voorbeeld: waarom? of waarom! Jij overtreed de wet ...jij overtreed de wet! Als een agent iemand op de 2e manier aanspreekt men ras in de verdediging terwijl als het op de eerste manier gebeurd men open staat voor een rustig gesprek. Met waarom dus precies hetzelfde.

Maar, ik moet bekennen dat ik soms ook bewust dingen vermijdt. Want, ik schrijf het er wel vaker bij, de kans dat ik op iemands tenen ga staan is dan erg groot, terwijl ik vanuit christelijk standpunt volkomen gelijk heb.

Maar schrijf je vanuit Bijbels perspectief, Gods geboden houdende, dan mag je alles schrijven.
Wel vanuit het standpunt, heb uw naaste lief als uzelf.


Ja, daar heb je gelijk in. Het is soms gewoon niet anders en we kunnen altijd na denken over de juiste toon, van de muziek.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor elburger » 25 apr 2020 12:41

moestuin verklaarde

Je hebt het niet door maar je geeft aan jezelf antwoord (alweer!) maar dat doe je namens mij?!
Ik stelde slechts een vraag....
Overigens heb ik in het andere topic (modernisering kerk) een vraag aan jou gesteld.... daar komt dan weer geen antwoord op.....


Vaag, maar zoals ik het lees ziet u mij als een hypocriet.

Arrogantie
Egoïsme
Eigendunk,
Eigenliefde
Eigenwaan
Hoogmoed
IJdelheid.


als een arrogante, egoïstische, hoogmoedige en narcistische trekken hebben deelnemer aan dit forum.

Ik zal mijn deelnames dan ook ernstig overwegen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2020 13:12

elburger schreef:Ik zal mijn deelnames dan ook ernstig overwegen.

Elburger, sommige reakties zijn het bewijs dat je de spijker op de kop slaat.
De tenen zijn lang.
Neem mijn advies ter harte: negeer negatieve katalysators, die niet inhoudelijk meediscussiëren.
De Bijbel is veel radicaler in uitspraken, (Ik zal u uit Mijn mond spuwen, en wit gepleisterde graven!)`
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2020 13:14

elburger schreef:Vaag, maar zoals ik het lees ziet u mij als een hypocriet.


als een arrogante, egoïstische, hoogmoedige en narcistische trekken hebben deelnemer aan dit forum.

Ik zal mijn deelnames dan ook ernstig overwegen.

Beste Elburger
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Je bent hier nu bezig met een gesprek aan jezelf (in het bovenste bericht quote je zelfs je eigen tekst en zodoende ben je met jezelf in discussie...
De vraag die ik in het andere topic aan jou stelde zal ik daar even naar boven halen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor elburger » 30 apr 2020 14:28

moestuin vroeg 22-04-2020

Lees graag je reactie terug over de inhoud van deze dienst


Kerkdienst 19 april in de Vrijheidskerk te Katwijk aan Zee.

De dominee die er 2 jaar geleden wegging om voor een zendingsorganisatie te gaan werken leidde de dienst.
Openingslied was Psalm 150. Daarna was er een korte inleiding naar de kinderen die aan het Paasproject hadden gewerkt.
De dominee verhaalde van zijn werk nu, en haalde aan dat hij contact had gehad met een zendelingen echtpaar uit India die hun werkzaamheden in Nepal hebben.
Men zong na deze inleiding lied 434a.
Na het gebed de Schriftlezing en deze was uit: Matth 28: 16-20 .( zendingsbevel ) Kern van de preek is; Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde; Matth. 18b.
Lied 215 uit het liedboek van kerken wer gezongen voor de preek.
“Sommige mensen zeggen dat deze corona crisis een straf van God is, anderen zeggen juist van niet. Daar zijn dan discussies over. Het is echter het oordeel van God. Mensen denken te zwart/wit.
Men denkt dat God streng is en oordelend, maar God is liefde en barmhartigheid!
Het omgaan met gebeurtenissen zoals deze worden in de Aziatische wereld ander ervaren als bij westerlingen De westerlingen erkennen de gebeurtenissen minder als de Aziaten. Zij de Aziaten noemen de gebeurtenissen als ondoorgrondelijk en als een boodschap van God. De predikant gaf 2 voorbeelden van rampspoed uit het oude testament.
1- Jesaja 26 waar voor al 9b ‘..want wanneer uw gerichten op de aarde zijn…”
2- Job, Job had ondanks alles wat hij kwijtraakte door satan ontzag voor God en God erkende dat Job geen schuld had in deze.
God laat Israël en Job nooit vallen.
Het is dus een zinloze discussie of het een straf Gods is, want er staat duidelijk geschreven in de Romeinen brief; Rom. 11 -26 .“Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen………”. De mens moet zich leren verootmoedigen tov God, nederig opstellen.
Alle macht is van God. God is troostvol, liefdevol, biedt veiligheid en hoop.
Juist in deze tijd van Pasen, tijden van discussie en corona, moeten wij eraan denken dat God Zijn Zoon schonk
Wij wachten op de wederkomst, zijn er op weg naar toe. Het leven ligt Zijn handen.
Geloof, hoop en liefde moeten weer die prominente plek terug krijgen op weg naar het Koninkrijk.
Daar horen de weeën van deze en de toekomende tijd ook bij.

Einde preek,
Wat er nog volgde heb ik niet geluisterd.

Conclusie: Een prima preek 1e preek na Pasen en de boodschap van Pinksteren kun je er al in horen.
Voor mij persoonlijk had hij hier en daar wat scherper mogen zijn.

Chaya merkte op

Elburger, sommige reacties zijn het bewijs dat je de spijker op de kop slaat.
De tenen zijn lang.
Neem mijn advies ter harte: negeer negatieve katalysators, die niet inhoudelijk meediscussiëren.
De Bijbel is veel radicaler in uitspraken, (Ik zal u uit Mijn mond spuwen, en wit gepleisterde graven!)`


Ach Chaya wat men van men denkt, dat mag een ieder zelf weten. Als ik een huichelaar, zondaar en ik weet al niet meer ben, dan heb ik liever dat men dat persoonlijk tegen mij zegt, dat kan in een pv bericht.
Maar er zijn( zo lijkt het soms ) mensen die deze site bezoeken die er een genoegen inscheppen om mensen te beschadigen.

Ik laat hen. God heeft duidelijk gesteld dat de weg naar de enge poort er een is van er strijd, aanvechting en verzoeking.
Persoon zou ik niet publiekelijk hier iemand als ................... uitmaken.

Maar goed. Ik blijf en zal hen leren en zelf leren. Door schade en schande wordt men wijs, is een bekend spreekwoord.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2020 08:36

elburger schreef:
Ach Chaya wat men van men denkt, dat mag een ieder zelf weten. Als ik een huichelaar, zondaar en ik weet al niet meer ben, dan heb ik liever dat men dat persoonlijk tegen mij zegt, dat kan in een pv bericht.
Maar er zijn( zo lijkt het soms ) mensen die deze site bezoeken die er een genoegen inscheppen om mensen te beschadigen.

Ik laat hen. God heeft duidelijk gesteld dat de weg naar de enge poort er een is van er strijd, aanvechting en verzoeking.
Persoon zou ik niet publiekelijk hier iemand als ................... uitmaken.

Maar goed. Ik blijf en zal hen leren en zelf leren. Door schade en schande wordt men wijs, is een bekend spreekwoord.


Hou nou eens op met in de slachtofferol te kruipen. Niemand heeft je een huichelaar en een zondaar genoemd. Behalve jij zelf. Je hebt al die andere definities er zelf aan gekoppeld en op jezelf toegepast. Maar het enige woord dat persoonlijke aan je gericht is was “zelfingenomenheid” en dat was omdat jij zei: “de kans dat ik op iemands tenen ga staan is groot, terwijl ik vanuit Bijbels perspectief volkomen gelijk heb.

Dat noemen we zelfingenomen want zoiets betekent ook gewoon iets als “nogal overtuigd van je eigen gelijk”. Ik heb gewoon gelijk. Ik interpreteer de Bijbel goed (en anderen blijkbaar niet want anders ga je ook niet op hun tenen staan). Meer wordt er niet gezegd dus ga er nou ook geen drama van maken. En wees een beetje bescheiden, dan waarderen mensen veel meer dan wanneer je roept dat als mensen op hun tenen getrapt worden, dat enkel aan hen kan liggen omdat je de Bijbel beter (volkomen goed zelfs) interpreteert dan zij dat doen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2020 11:32

elburger schreef:Ach Chaya wat men van men denkt, dat mag een ieder zelf weten. Als ik een huichelaar, zondaar en ik weet al niet meer ben, dan heb ik liever dat men dat persoonlijk tegen mij zegt, dat kan in een pv bericht.

Van mij hoeft dat niet in een pb. Dat mag een ieder ook benoemen op het forum.
Want dat leidt nl. tot zelfonderzoek.
Ik voel mij inderdaad weleens een huichelaar en vaak een grote zondaar.
Ik heb niet wat veel anderen hier hebben, dat ze altijd maar kunnen geloven en juichen, nooit twijfelen.
Mijn geloof wordt zo vaak aangevochten en bestreden en ontdek soms een kilte in me waar ik van schrik.
Ik wankel hoor, veel te vaak, maar Israels Wachter sluimert niet!
elburger schreef:Ik laat hen. God heeft duidelijk gesteld dat de weg naar de enge poort er een is van er strijd, aanvechting en verzoeking.

Zo is het Elburger en die "gezonde leer" wordt niet alom gepredikt en dat zie je terug.
Marnix schreef:Hou nou eens op met in de slachtofferol te kruipen. Niemand heeft je een huichelaar en een zondaar genoemd. Behalve jij zelf.

Je begrijpt er dus niets van.
Dat is geen slachtofferrol, en daar kruip ik ook niet in, maar zo ervaren hij en ik dat.
Als je nog nooit op de grond gelegen hebt Marnix, en dan bedoel ik uiteraard niet letterlijk, maar dat je nu eens helemaal niets meer in jezelf overhoudt, wat is dan je geloof waard?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2020 14:03

Chaya schreef:Van mij hoeft dat niet in een pb. Dat mag een ieder ook benoemen op het forum.
Want dat leidt nl. tot zelfonderzoek.
Ik voel mij inderdaad weleens een huichelaar en vaak een grote zondaar.
Ik heb niet wat veel anderen hier hebben, dat ze altijd maar kunnen geloven en juichen, nooit twijfelen.
Mijn geloof wordt zo vaak aangevochten en bestreden en ontdek soms een kilte in me waar ik van schrik.
Ik wankel hoor, veel te vaak, maar Israels Wachter sluimert niet!

Zo is het Elburger en die "gezonde leer" wordt niet alom gepredikt en dat zie je terug.

Je begrijpt er dus niets van.
Dat is geen slachtofferrol, en daar kruip ik ook niet in, maar zo ervaren hij en ik dat.
Als je nog nooit op de grond gelegen hebt Marnix, en dan bedoel ik uiteraard niet letterlijk, maar dat je nu eens helemaal niets meer in jezelf overhoudt, wat is dan je geloof waard?


Jawel, het ging om de discussie tussen Moestuin en Elburger en dat had niets met “ellendekennis” te maken. Maar omdat Moestuin het zelfingenomen noemde dat Elburger schreef de Bijbel in discussies volkomen aan zijn kant te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2020 15:58

elburger schreef:Lauw, 90% van de wereldbevolking is lauw. Zelfs zij die denken het geloof te bezitten

Ik twijfel aan dit percentage. Het gaat over lauwe christenen. Ik neem aan dat je dan ook 90% van de christenen bedoelt. Op mondiaal niveau is dat trouwens onmogelijk door ons te bepalen: we hebben daar geen zicht op.

Naast lauwe christenen zijn er trouwens ook koude christenen. 'Koud' heeft in Opb. 3:15 naast 'heet' de voorkeur op 'lauw en 'de werken' zijn het criterium. Voordehand liggende vraag is dan: wat valt er zoal onder de werken van een christen?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer ben je lauw?

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2020 11:16

Sowieso is het (ook lokaal) moeilijk objectief te bepalen. Mensen zijn toch snel geneuigd om eigen criteria in die overweging mee te nemen. De een noemt de ander lauw omdat ze een keer op zondag naar de kerk gaan, bepaalde muziek luisteren etcetera. De andere kant vindt dat wettisch en vindt dat weer lauw. Als de woordverkondiging niet centraal staat, als er geen ruimte is voor wonderen, als er teveel symboliek is... of juist te weinig. Lauwheid kan je pas zien als je iemand echt goed kent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten