naamloos schreef:En waar wil je dat aan meten dan? De rechtzinnige gerefotmeerde leer is een van de vele interpretaties van de Bijbel.
@Gravo: ''Wat zou er gebeuren wanneer iemand met de "verkeerde theologie", met een "verkeerd inzicht", met een "verkeerde leer" gelooft?
Wel, dan wordt hij of zij zalig. Want wie geloof zal zalig worden."
Dat geloof ik ook, maar daarmee is niet bewezen dat de gereformeerde leer de enige ''goede theologie, inzichten en leer'' heeft.
Natuurlijk gelooft een gereformeerde dat die leer juist is, daarom ben je tenslotte gereformeerd.
En natuurlijk geloven remonstranten dat de leer van Arminius juist is, daar zijn het remonstranten voor. En zo is er meer te noemen.
Waar ik moeite mee heb is de veronderstelling dat je bij het volwassen worden in het geloof, bij de overgang van de melk naar de vaste spijze, automatisch bij de gereformeerde inzichten uitkomt.
Dat laat geen ruimte voor voor andere inzichten en verondersteld dat de enige echte waarheid alleen in de gereformeerde theologie te vinden is waar ook de ''vreemde vogels met hun weinig rechtzinnige ideeën'' uiteindelijk wel bij moeten uitkomen.
In dat geval zou ik iemand zijn die op volwassen leeftijd nog steeds aan de babyvoeding zit.
Ik ben niet iemand wiens mening in beton gegoten is. Ik ben altijd bereid mijn mening en inzichten in te ruilen voor betere.
Ik heb o.a. de gereformeerde leer grondig onderzocht, maar die heeft me op een aantal punten nooit overtuigt.
Maar echt, ik zit niet aan de melk omdat ik een andere visie heb op de uitverkiezing. En andersom ga ik dat ook niet beweren.
Overigens, de melk en vaste spijs gaat over het vleselijk zijn en het onderscheid tussen goed en kwaad (1 Kor. en Hebr.), niet over de al dan niet bevindelijke kennis van theologische dogma's, in wat voor volgorde en/of systeem dan ook.
naamloos, ik ben een warm voorstander van de gereformeerde leer. Dat heb ik al vaak op dit forum laten blijken. Ja ook op de lastige onderdelen over verkiezing en het bevindelijk leren kennen van de geloofswaarheden.
Maar ik hoop ook dat je me kent als iemand die het heil in Christus als een universeel heil ziet, dat helemaal niet afhankelijk is van de gereformeerde kijk op de dingen. Voor mij gelden eigenlijk alleen als vrij absoluut de belijdenissen van de Vroege Kerk, zeg maar die van Nicea, de apostolische geloofsbelijdenis en die van Athanasius.
Dat leidt er ook toe dat ik me verheug in iedere christen die gelooft. Van welke achtergrond of denominatie die ook is. Uit welke kerk of richting iemand ook komt, de Bijbelse waarheden omtrent de eenvoud en de kracht van het geloof blijven bestaan. Ik accepteer en erken dat geloof van anderen ook voluit als een waarachtig geloof, ook al zal iemand die qua geloofsleer heel anders uitleggen.
Je moet niet vergeten dat Jezus zelf het beeld van het mosterdzaad heeft gebruikt. Al is dat geloof nog zo klein als dat zaadje, toch is het tot grote dingen in staat (Matth. 17,20). Uiterlijk en vorm van het geloof zijn dus niet zo belangrijk...áls het er maar is!
Ik heb grote vragen bij christenen die hun eigen traditie, eigen denken, eigen ideeën en voorstellingen als een voorwaarde gaan stellen aan anderen, willen ze bijvoorbeeld hun geloof voor waar aannemen. het gebeurt maar al te vaak. Met desastreuze gevolgen. Men ziet geen broeders en zusters meer, maar concurrenten, ketters en afvalligen. Hoe moet dat ooit in de hemel, denk ik dan.
Het kan namelijk heel goed zijn dat we er als christenen totaal verschillend over denken, maar toch hetzelfde geloof praktiseren dat God van ons vraagt. Dat geloof maakt ons dan beiden zalig. En dat is toch onvermijdelijk wanneer je het Evangelie wereldwijd gaat verkondigen? Dan bereik je verschillende volken en krijg je ook verschillende vormen van christendom. Maar er is maar één Here, één geloof en één doop!
Sowieso vind ik praten over de enige echte waarheid een beetje pedant als het gaat over God. Zie eens hoe die oude belijdenisgeschriften in ontkenningen moeten spreken om het mysterie van Jezus Christus, zowel God als mens, onder woorden te brengen. Wij hebben niet te maken met een wiskundig hoogstandje als het om de christelijke geloofsleer gaat (wat we na grondige studie helemaal zouden kunnen snappen), maar met een mysterie.
Hopelijk kunnen we weer even door één Deur.
gravo
PS.
En het woord "geloof" zou ik willen reserveren voor geloof in God, niet zozeer voor 'geloof in de gereformeerde leer'.