Alle autoriteit

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ChristiaanVerburgh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:25

Alle autoriteit

Berichtdoor ChristiaanVerburgh » 09 jan 2020 23:09

Het woord van God is niet alleen onfeilbaar, maar ook alle autoriteit (of macht).

Zoals het staat geschreven:

In de Liesveldt Bijbel (1542), Titum 2:15:
Dit segghet ende vermaent, ende straft met alder macht. Laet v nyemant verachten.


In de Deux-Aesbijbel (1562), Titum 2:15:
Spreeckt dit / ende vermaent ende straft met alle [macht]:


En dat in overeenstemming met de King James Bijbel, Titus 2:15:
These things speak, and exhort, and rebuke with all authority. Let no man despise thee.


En als het woord van God alle autoriteit is (en dat is het), dan is er geen plaats voor andere autoriteiten of machten. En dat is goed nieuws. Want het woord van God is profijtelijk voor doctrine, voor terechtwijzing, voor correctie, voor instructie in rechtvaardigheid: Dat de man van God PERFECT kan zijn, door en door toegerust tot alle goede werken:
All scripture is given by inspiration of God, and is profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness: ​That the man of God may be perfect, throughly furnished unto all good works.


Hij die God op zijn woord gelooft heeft dan ook niets meer nodig dan het woord van God.

Yoshi

Re: Alle autoriteit

Berichtdoor Yoshi » 10 jan 2020 08:24

Voor mij is het Woord van God Jezus Christus.
Alle autoriteit ken ik toe aan de drie enige God waarover we kunnen lezen in de bijbel (ongeacht welke vertaling).

Al dat gedweep met vertaling x of vertaling y vind ik afdoen aan de kern.

Waarom zou ik als Nederlander geboren eind 20e eeuw gebruik maken van een anderstaligen bijbel of een bijbel met oud Nederlands taalgebruik? Ik zie daar geen reden toe anders dan onnodige profilering.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alle autoriteit

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2020 08:44

Inderdaad. De Bijbel is genoeg (hoewel God ook wel op andere manieren tot mensen spreekt) en heeft autoriteit, omdat het Gods Woord is. Niet omdat het een bepaalde vertaling is. Want ik ben een beetje bang dat het die kant opgaat aangezien er geciteerd wordt uit oude vertalingen. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Alle autoriteit

Berichtdoor henkie » 10 jan 2020 09:44

Marnix schreef:Want ik ben een beetje bang dat het die kant opgaat aangezien er geciteerd wordt uit oude vertalingen. :-)
:jaknikken:

En dat gaan we dus niet weer doen:





Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten