Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ChristiaanVerburgh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:25

Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor ChristiaanVerburgh » 07 jan 2020 23:04

De Heidelbergse catechismus, de Dordtse leerregels, en de Nederlandse geloofsbelijdenis worden samen de "drie formulieren van enigheid" (of eenheid) genoemd. Er is echter sprake van grote onenigheid (of verdeeldheid) tussen deze formulieren. En dat over het belangrijke onderwerp van zaligmaking. Dat is, de vergeving van je zonden.

Want uit de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels volgt dat Christus NIET genoeg is voor je zaligmaking. Omdat je zaligmaking afhankelijk wordt gesteld van een zondaarsgebed, waarvoor je dient te vertrouwen op jezelf en je eigen werk van gebed. En dat in de plaats van een volledig vertrouwen in Jezus en zijn werk (dat is, zijn bloed) voor de betaling van je zondeschuld. (Heidelbergse catechismus, derde deel, "het gebed", zondag 45, vraag 118 en 119, en zondag 51, vraag 126, en de Dordtse leerregels, hoofdstuk 5, artikel 7 (Over de volharding der heiligen), waarbij men met "een verbroken hart" moet "smeken om de vergeving.")

De Nederlandse geloofsbelijdenis noemt dit terecht een buitensporige godslastering:

"Nu, dat men zou zeggen, dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem iets anders nodig is, zou een buitensporige godslastering zijn. Want het is één van beide: óf in Jezus Christus is niet alles wat voor onze zaligheid nodig is, óf, als wél alles in Hem is, dan heeft degene, die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid." (Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 22 (De rechtvaardiging door het geloof)).

In de 16e eeuw, ten tijde van de Reformatie, was het algemeen bekend dat je zaligmaking (dat is, de toerekening van God's rechtvaardigheid aan hem die gelooft) volgt door een volledig overtuigd geloven in Jezus en zijn bloed voor de betaling van je zondeschuld. Zoals het staat geschreven in de toendertijd erg geliefde Deux-Aesbijbel. Dat is, in Romeynen hoofdstuk 3 vers 24 tot en met 26:

om niet gherechtueerdicht, [namelick] wt syne genade, door de versoeninghe in Christo Iesu gheschiet.
Welcken God voorghestelt heeft tot e versoeninghe door het ghelooue in sijnen bloede:
(...) ​om te deser tijt zijn gerechticheyt te bewijsen: op dat hy gerechtich zy, ende den ghenen die (...) [in Christum ghelooft] rechtueerdich make.


En dat in overeenstemming met de King James Bijbel:

Being justified freely by his grace through the redemption that is in Christ Jesus:
Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood (...) To declare, I say, at this time his righteousness: that he might be just, and the justifier of him which believeth in Jesus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 23:44

ChristiaanVerburgh schreef:De Heidelbergse catechismus, de Dordtse leerregels, en de Nederlandse geloofsbelijdenis worden samen de "drie formulieren van enigheid" (of eenheid) genoemd. Er is echter sprake van grote onenigheid (of verdeeldheid) tussen deze formulieren. En dat over het belangrijke onderwerp van zaligmaking. Dat is, de vergeving van je zonden.

Want uit de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels volgt dat Christus NIET genoeg is voor je zaligmaking. Omdat je zaligmaking afhankelijk wordt gesteld van een zondaarsgebed, waarvoor je dient te vertrouwen op jezelf en je eigen werk van gebed. En dat in de plaats van een volledig vertrouwen in Jezus en zijn werk (dat is, zijn bloed) voor de betaling van je zondeschuld. (Heidelbergse catechismus, derde deel, "het gebed", zondag 45, vraag 118 en 119, en zondag 51, vraag 126, en de Dordtse leerregels, hoofdstuk 5, artikel 7 (Over de volharding der heiligen), waarbij men met "een verbroken hart" moet "smeken om de vergeving.")

De Nederlandse geloofsbelijdenis noemt dit terecht een buitensporige godslastering:

"Nu, dat men zou zeggen, dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem iets anders nodig is, zou een buitensporige godslastering zijn. Want het is één van beide: óf in Jezus Christus is niet alles wat voor onze zaligheid nodig is, óf, als wél alles in Hem is, dan heeft degene, die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid." (Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 22 (De rechtvaardiging door het geloof)).

In de 16e eeuw, ten tijde van de Reformatie, was het algemeen bekend dat je zaligmaking (dat is, de toerekening van God's rechtvaardigheid aan hem die gelooft) volgt door een volledig overtuigd geloven in Jezus en zijn bloed voor de betaling van je zondeschuld. Zoals het staat geschreven in de toendertijd erg geliefde Deux-Aesbijbel. Dat is, in Romeynen hoofdstuk 3 vers 24 tot en met 26:



En dat in overeenstemming met de King James Bijbel:


Ik denk dat je eerst beter moet onderbouwen dat de DL en de HC leren dat Christus niet genoeg is voor je zaligmaking. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en heb altijd andere dingen geleerd: dat het enkel genade is, door Jezus Christus en dat wie in Hem gelooft gered wordt. Daar komt vervolgens niet iets bij of zo. Je wordt geheiligd en dan draag je vrucht. Bij de HC valt dat onder het kopje “dankbaarheid”. Dat is niets iets wat je moet doen om de genade de verdienen maar het gevolg van die onverdiende genade. Je moet niet bidden als voorwaarde om behouden te worden maar als je bent gered heb je een relatie met God (van Vader en zoon) en ga je dus ook communiceren. Iemand die gered is is dankbaar en dat merk je aan zijn gedrag. Maar hij draagt er niets door bij aan zijn redding. Maar als er geen dankbaarheid is of geen gebed kan je je afvragen in hoeverre iemand echt van redding weet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor DeLange » 08 jan 2020 05:08

De nadruk op het gebed ben ik ook nog wel een beetje mee opgevoed. Het idee dat als je geen echte spijt hebt en je niet om vergeving bidt, dat dit niet goed is.

Ik geloof trouwens persoonlijk dat echte geloof, zoals je ook leest in de brieven ook vrucht draagt. Dat het een kwestie is van geloven en doen. Dat werd benadrukt in de brieven, omdat er christenen waren die meenden dat alleen geloof belijden genoeg was en verder vonden ze niet dat ze verder nog wat doen moesten. Hen werd gezegd: "Maar de demonen geloven ook!"
En verder aan hen die goede werken alleen belangrijk vonden: "alleen door geloof word je gered."

Het draait er dus om dat je Jezus volgt in alles wat je doet, maar je wordt gered door je geloof (en vertrouwen) in Hem.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor DeLange » 08 jan 2020 05:18

Mattheus 25: 32-46 vind ik heel belangrijk. Want ondanks dat we door geloof gered worden, word je geoordeeld naar je werken bij het grote oordeel.
Ik vind dit ook terecht. Lippen en mond belijders wiens hart verre van God is, kent Jezus niet als Zijn volgelingen . Tegen hen zegt Hij gewoon: "waar was je toen Ik honger had? Etc.."

Trouwens: het zondebewust zijn en oprecht spijt hebben zie ik wel als heel belangrijk voor bekering.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

ChristiaanVerburgh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:25

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor ChristiaanVerburgh » 09 jan 2020 22:48

Marnix schreef:Ik denk dat je eerst beter moet onderbouwen dat de DL en de HC leren dat Christus niet genoeg is voor je zaligmaking.


De waarheid is eenvoudig. Of je gelooft het, of je gelooft het niet. Het gaat om je zaligmaking. De vergeving van je zonden, zodat je niet naar de hel gaat. God gelooft in het werk van zijn Zoon de Heer Jezus Christus. Dat is, zijn bloed als betaling van jouw en mijn zonden. Een wijs man gelooft wat God gelooft. Daarom geloof ik ook in het bloed van Jezus voor de betaling van mijn zonden. En God is de rechtvaardiger van hem die in Jezus gelooft. Daarom heb ik een volledig overtuigd geloof in Jezus als mijn Redder. En daardoor rekent God mij zijn rechtvaardigheid toe. Omdat ik in Christus ben. Door mijn volledig overtuigde vertrouwen in hem als mijn Redder.

En aangezien mijn zonden allemaal betaald zijn (voltooid verleden tijd), valt er niets meer te vergeven. Want je bent ofwel vergeven, of je bent het niet. En als je niet vergeven bent, dan is de enige manier om vergeven te worden door het plaatsen van een volledig overtuigd geloof in Jezus en zijn bloed. Niets meer, en niets minder. Eigen werken, zoals bidden, zijn uitgesloten. Omdat je daarmee je eigen rechtvaardigheid verdient. En dat lukt alleen als je nooit gezondigd hebt. Eenmaal gezondigd, schiet je tekort voor de glorie van God. Dan toch proberen je eigen rechtvaardigheid te verdienen brengt je geen gift van God, maar een beloning: niet van genade, maar van schuld. Dat is, meer toorn van God tegen je ziel. En zelfs de blinde man uit Johannes wist dat God geen zondaren hoort.

En zoals gezegd, voor de HC en DL is het werk van Christus niet genoeg. Deze formulieren schrijven voor dat je het werk van gebed moet doen om vergeven te worden. En de Nederlandse geloofsbelijdenis noemt dat terecht een buitensporige godslastering. Omdat daarmee wordt ontkent dat het werk van Christus genoeg is. Maar God heeft geen vertrouwen in onze werken. Hij heeft alleen vertrouwen in het werk van zijn Zoon. Vandaar dat een verstandig man dat ook doet. Dat is, geloven in het bloed van Jezus als de betaling van zijn zonden. En dan om die reden in Christus Jezus vertrouwen. En dat volledig overtuigd zijnde. Niets meer, en niets minder.

Ik heb dit nog nooit eerder gehoord


Beter laat dan nooit.

heb altijd andere dingen geleerd: dat het enkel genade is, door Jezus Christus en dat wie in Hem gelooft gered wordt. Daar komt vervolgens niet iets bij of zo.


Het is enkel genade. En genade en werken sluiten elkaar uit. De HC en de DL laten je werken voor je zaligmaking. Dat is, vragen en smeken om de vergeving. Maar God is de rechtvaardiger van hem die volledig overtuigd vertrouwt in Christus Jezus als zijn Redder, omdat zijn bloed zijn zondeschuld betaald. Voor de HC en de DL is dat niet genoeg.

Je wordt geheiligd en dan draag je vrucht. Bij de HC valt dat onder het kopje “dankbaarheid”. Dat is niets iets wat je moet doen om de genade de verdienen maar het gevolg van die onverdiende genade. Je moet niet bidden als voorwaarde om behouden te worden


De HC en de DL laten je werken voor je zaligmaking. Dat is, vragen en smeken om de vergeving. En als je vraagt of smeekt om vergeving, dan ben je aan het werken voor je vergeving. Daarvoor ontvang je geen gift, maar een beloning: niet van genade, maar van schuld: meer toorn van God tegen je ziel.

maar als je bent gered heb je een relatie met God (van Vader en zoon) en ga je dus ook communiceren. Iemand die gered is is dankbaar en dat merk je aan zijn gedrag. Maar hij draagt er niets door bij aan zijn redding. Maar als er geen dankbaarheid is of geen gebed kan je je afvragen in hoeverre iemand echt van redding weet.


Een persoon die gered is, die heeft zijn zonden vergeven gekregen. Hoe? Door het bloed van Christus Jezus: wanneer hij om die reden in Christus Jezus gelooft. En dat volledig overtuigd. En dan valt er niets meer te vergeven. Want God rekent aan hem die in Jezus en zijn bloed gelooft zijn rechtvaardigheid toe.

En als je denkt dat je zonden niet vergeven zijn, dan heb je gelijk. Omdat je dan niet volledig overtuigd vertrouwt in Jezus en zijn bloed. Dan ben je niet gerechtvaardigd. Want zoals een man denkt in zijn hart, zo is hij. Je bent dan ook niet gered van de hel. En zoals bekend is redding van de hel (dat is, door de vergeving van je zonden) uitsluitend door een volledig overtuigd geloof in Jezus en zijn bloed voor de betaling van je zonden. In plaats daarvan gaan vragen en smeken om vergeving is (met de woorden van de Nederlandse geloofsbelijdenis) een buitensporige godslastering.

ChristiaanVerburgh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 22:25

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor ChristiaanVerburgh » 09 jan 2020 22:57

DeLange schreef:De nadruk op het gebed ben ik ook nog wel een beetje mee opgevoed. Het idee dat als je geen echte spijt hebt en je niet om vergeving bidt, dat dit niet goed is.


God gelooft uitsluitend in het werk van zijn Zoon voor de vergeving van jouw en mijn zonden: dat is, zijn bloed is de betaling. En daarom kan God de rechtvaardiger zijn van hem die in Jezus gelooft. En dat volledig overtuigd zijnde. Als je in weerwil daarvan meent dat je daar jouw werken aan moet toevoegen, zoals de HC en DL dat voorschrijven (door te vragen of smeken om de vergeving), dan is het werk van Christus voor jou niet genoeg. En de Nederlandse geloofsbelijdenis stelt terecht dat dat een buitensporige godslastering is.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor DeLange » 10 jan 2020 06:01

ChristiaanVerburgh schreef:God gelooft uitsluitend in het werk van zijn Zoon voor de vergeving van jouw en mijn zonden: dat is, zijn bloed is de betaling. En daarom kan God de rechtvaardiger zijn van hem die in Jezus gelooft. En dat volledig overtuigd zijnde. Als je in weerwil daarvan meent dat je daar jouw werken aan moet toevoegen, zoals de HC en DL dat voorschrijven (door te vragen of smeken om de vergeving), dan is het werk van Christus voor jou niet genoeg. En de Nederlandse geloofsbelijdenis stelt terecht dat dat een buitensporige godslastering is.

We moeten niet weg lopen voor onze taak de naaste lief te hebben en God boven alles en de ander te behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Levend uit de Bron en genade
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zaligmaking volgens de drie formulieren van eenheid en de Deux-Aesbijbel

Berichtdoor elbert » 10 jan 2020 08:28

ChristiaanVerburgh schreef:Want uit de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels volgt dat Christus NIET genoeg is voor je zaligmaking. Omdat je zaligmaking afhankelijk wordt gesteld van een zondaarsgebed, waarvoor je dient te vertrouwen op jezelf en je eigen werk van gebed. En dat in de plaats van een volledig vertrouwen in Jezus en zijn werk (dat is, zijn bloed) voor de betaling van je zondeschuld. (Heidelbergse catechismus, derde deel, "het gebed", zondag 45, vraag 118 en 119, en zondag 51, vraag 126, en de Dordtse leerregels, hoofdstuk 5, artikel 7 (Over de volharding der heiligen), waarbij men met "een verbroken hart" moet "smeken om de vergeving.")
Dit is het verkeerd voorstellen van zaken.
Het bidden tot God om vergeving (heel Bijbels trouwens) is niet de zaligmaking zelf, maar wel de weg waarin we zalig worden.
Bidden tot God doe je namelijk alleen als je (op zijn minst heel zwak) vertrouwt dat God bij machte is en wil dat je zalig wordt. Anders zou je dat niet doen.
Het is dus een uiting van geloof, hoe klein dat geloof misschien ook is.
Het geloof zelf is het kanaal waardoor de genade van Christus tot ons komt.
Zoals je alleen kunt leven door water, maar wel een kraan/waterleiding nodig hebt om dat water tot je te nemen, zo is ook het geloof en het gebed nodig om dat water (de genade in Christus) te ontvangen.
Het is de lege hand waarin God Zijn rijke genade wil leggen.

Daarom zegt de reformatie niet alleen Sola Gratia (alleen door genade, alleen door het werk van Christus), maar ook Sola Fide (alleen door het geloof, waarvan het gebed om genade bij hoort). Daarom zegt de reformatie dat we zalig worden alleen door het werk van Christus aan het kruis, maar dat we die genade alleen ontvangen door geloof en bekering en door de werking van de Geest.
Geloof, bekering en gebed zijn daarbij ten diepste niet de werken van ons, maar zijn gevolgen van het werk van de Geest van God in ons.
DeLange schreef:De nadruk op het gebed ben ik ook nog wel een beetje mee opgevoed. Het idee dat als je geen echte spijt hebt en je niet om vergeving bidt, dat dit niet goed is.
Ik ben het er wel mee eens dat als je dit als voorwaarde gaat stellen ("je moet eerst echte spijt hebben en pas dan...") dat het dan een hindernis gaat vormen voor het vertrouwen op Jezus alleen. Want ons berouw is niet een voorwaarde voor genade, maar hoort wel bij genade. Wie weet wat genade is, weet ook wat berouw is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten