Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wij geloven als evangelischen ook dat we zonder de Heilige Geest niet voor Jezus kunnen kiezen, maar te gelijk dat God aan ons de keuze laat. Het is dus én én.
Meer zoals Adam en Eva leefden. De wet was er nog niet, maar dat wil niet zeggen, dat ze niet konden zondigen. Kain mocht Abel des al niet te min niet vermoorden. Ook mochten ze niet het vertrouwen in God opgeven, door het zelf te willen doen (nemen van de verboden vrucht).
Doop: we geloven in de eigen keuze, als we ontdekken dat we nog niet echt met God leefden. Een kinderdoop garrandeerd niet dat je dan een christen bent.
DeLange schreef:Meer zoals Adam en Eva leefden. De wet was er nog niet, maar dat wil niet zeggen, dat ze niet konden zondigen. Kain mocht Abel des al niet te min niet vermoorden. Ook mochten ze niet het vertrouwen in God opgeven, door het zelf te willen doen (nemen van de verboden vrucht).
Inderdaad zegt Paulus in Romeinen 4 " want waar geen wet is, is ook geen overtreding."handelingen2_21 schreef:Die snap ik niet helemaal. Hoe 'is'' de wet er dan niet voor de gelovigen, terwijl hij wel geldt? Paulus citeert in zn brieven nog vrolijk uit de wet (Efeze 6:2). terwijl hij aan gelovigen schrijft?
naamloos schreef:Naar mijn mening kunnen zonden je pas aangerekent worden als je er bewust voor kiest (naar het licht dat je hebt)
handelingen2_21 schreef:Dat is dan niet heel anders dan de refomatorische leer. God werkt de keus in ons, \ó dan het onherroepelijk tot bekering leidt. Daarom kiezen wij. Dus we worden niet bekeerd in de zin dat wij stokken of blokken zijn, maar als redelijk mensen met een wil.
Die snap ik niet helemaal. Hoe 'is'' de wet er dan niet voor de gelovigen, terwijl hij wel geldt? Paulus citeert in zn brieven nog vrolijk uit de wet (Efeze 6:2). terwijl hij aan gelovigen schrijft?
ik hoop dat je weet dat 'wij' dat ook niet geloven? Dat geldt trouwens ook voor een geloofsdoop hè? Ook dan kun je afvallen.
Dat laatste vind ik heel mooi om te horen!
Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?
Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
Bedoel je met: naar het licht dat je hebt, na ontvangen Genade?
naamloos schreef:Naar mijn mening kunnen zonden je pas aangerekent worden als je er bewust voor kiest (naar het licht dat je hebt)
1. We doen wél zonden.Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?
Nee, ik bedoel elk mens.Chaya schreef:Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
Bedoel je met: naar het licht dat je hebt, na ontvangen Genade?
DeLange schreef:
Grofweg vergelijk ik de kinderdoop met onze opdragen en de geloofsbelijdenis met onze volwassendoop. De klemtoon ligt denk ik wel wat anders. In de geloofsbelijdenis ligt de nadruk op het getuigen van je geloof en het in dienst treden voor de kerk van Jezus Christus. In de volwassendoop ligt de nadruk op de vervulling met de Heilige Geest en overgave van je leven aan Jezus. Weer te benadrukken dat daarvoor de Heilige Geest een voorbereidend werk doet. Nu moet ik zeggen dat ik nu meer een Baptistenvisie geef, want in pinksterkringen (en aanverwanten) geloven ze dat de waterdoop als wedergeboorte en de doop met de Heilige Geest twee losse gebeurtenissen zijn.
naamloos schreef:1. We doen wél zonden.
2. Wie zondigt is een zondaar.
3. Wie gezondigd heeft heeft vergeving nodig.
4. Babys hebben niet gezondigd, dus dat zijn geen zondaren maar potentiële zondaren.
5. Hij zal iedereen vergelden naar zijn werken lees ik meermaals in de Bijbel. Daden worden vergolden, hetzij goed hetzij kwaad.
Nee, ik bedoel elk mens.
Tenzij iemand psychisch gestoord is leert de praktijk en de Bijbel dat mensen een natuurlijk rechtvaardigheidsgevoel hebben.
De uitspraken van Jezus gaan voor mij bóven dogma's en theologische systemen. Ze zijn ook heel redelijk vind ik.
Jezus zegt in Matt. 7 zegt: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden."
Wie over een ander oordeelt moet een bepaalde mate van licht hebben om te weten wat goed of fout is. En die maat is bepalend.
Als je voor een ander weet wat fout is, dan weet je dat voor jezelf ook. (lees ook wat Paulus zegt in Romeienen 2 21-23)
Verder zegt Paulus in romeinen 2. "Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten."
Veendam schreef:Het doen van belijdenis van je geloof wordt door heel veel nog steeds gezien als het beantwoorden van je kinderdoop en dat je dat voor je eigen rekening neemt.
Bij kerken met volwassendoop ligt de nadruk eigenlijk nergens op de vervulling met de Heilige Geest, maar is de doop door onderdompeling wel een stap van gehoorzaamheid en daarmee kan je dus ook laten zien dat je jezelf hebt overgegeven aan God.
Nu is er niemand die zal stellen dat iemand niet wedergeboren moet zijn en dan gedoopt moet worden door onderdompeling. Nee het is juist een voorwaarde om gedoopt te worden door onderdompeling dat je tot geloof bent gekomen.
Daarom kan je ook niet zeggen dat door de doop de wedergeboorte plaats gaat vinden of heeft plaatsgevonden.
Wel is de leer binnen de Pinksterbeweging, maar ook in meerdere Evangelische Gemeenten en zelfs bij sommige Vrije Baptistengemeenten, dat de doop of vervulling met de Heilige Geest een aparte gebeurtenis is. Er wordt dus onderscheidt gemaakt tussen de Heilige Geest die in iemand komt wonen, en dat de Heilige Geest toegang gegeven wordt op alle gebieden van je leven.
naamloos schreef:1. We doen wél zonden.
2. Wie zondigt is een zondaar.
3. Wie gezondigd heeft heeft vergeving nodig.
4. Babys hebben niet gezondigd, dus dat zijn geen zondaren maar potentiële zondaren.
5. Hij zal iedereen vergelden naar zijn werken lees ik meermaals in de Bijbel. Daden worden vergolden, hetzij goed hetzij kwaad.
Nee, ik bedoel elk mens.
Tenzij iemand psychisch gestoord is leert de praktijk en de Bijbel dat mensen een natuurlijk rechtvaardigheidsgevoel hebben.
De uitspraken van Jezus gaan voor mij bóven dogma's en theologische systemen. Ze zijn ook heel redelijk vind ik.
Jezus zegt in Matt. 7 zegt: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden."
Wie over een ander oordeelt moet een bepaalde mate van licht hebben om te weten wat goed of fout is. En die maat is bepalend.
Als je voor een ander weet wat fout is, dan weet je dat voor jezelf ook. (lees ook wat Paulus zegt in Romeienen 2 21-23)
Verder zegt Paulus in romeinen 2. "Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten."
Als ik hierop reageren mag, dan vind ik dit echt een vreselijk ontmoedigende stuk. Het haalt ons mensen volledig naar beneden. Waar we het in ons leven ook over hebben, waar het in relaties ook in mis mag gaan, er is geen hoop tot aan de dood, want het loopt toch wel fout af. Maar, wees gerust, je mag straks naar de hemel, als je uitverkoren bent.Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?
Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
DeLange schreef:Als ik hierop reageren mag, dan vind ik dit echt een vreselijk ontmoedigende stuk. Het haalt ons mensen volledig naar beneden. Waar we het in ons leven ook over hebben, waar het in relaties ook in mis mag gaan, er is geen hoop tot aan de dood, want het loopt toch wel fout af.
DeLange schreef:Doet me weer denken aan een droom die ik eens had: waarin een kerklid van de PKN waar ik uitkwam (en de kerk los gelaten had) bij zichzelf zei met enige neerslachtigheid: "Ik ben altijd zo geweest, ben zo en zal altijd zo blijven" en toen zei een stem in mijn droom: "en zo gaat de wereld verloren!"
DeLange schreef: Volgens Jezus moet je wel vrucht dragen en niet verdorren in de zon of verstikken in de doorns en de distels. Even min je talenten begraven.
Chaya schreef:Het is een artikel uit onze geloofsbelijdenis. Het is niet bedoeld als ontmoedigend, maar als ontdekkend!
Ik weet dat in bepaalde kerken wordt gepredikt dat we een parel in Gods hand zijn, mooi zoals we nu zijn, maar dat is niet de bijbelse waarheid!
Als de mens centraal wordt gezet, komt God op de tweede plaats.
En terwille van zo'n uitspraak van 1 persoon, geldt dat dan voor de gehele gezindte?
Dit denken komt voort uit het feit dat de Wet niet gepredikt wordt.
Een onbekeerd mens kan geen vruchten dragen, want dat is een dode boom!
Dus zul je eerst bekeerd moeten worden.
N.B. Er staat trouwens een fout in de topictitel.
Het gaat nu over verkeerde tanden.
DeLange schreef: Een christen dient te veranderen. Anders gaat hij verloren.
DeLange schreef:Wat de wet betreft: die wordt wel gepredikt in de PKN, dus dat is het niet.
Het ligt veel complexer en eerlijk gezegd heb ik het antwoord op het probleem daar niet kunnen vinden.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten