Boanergens citeert:
De herders gaan direct op pad en vinden feilloos de Heiland.
De herders krijgen van de engel een uniek teken hoe zij de geboren Messias zullen vinden. De kerkelijke geboortedatum is niet juist. Zoveel rekenwerk zit daar echt niet bij als de Hebreeuwse kalender gehanteerd wordt. Een aantal aanwijzingen staan er in Lucas 1, die uiterst zorgvuldig is in zijn evangelie. Voor velen van u zal het verrassend zijn als de geboorte van de Messias plaats vindt ten tijde van het Loofhuttenfeest. Iedereen verkeert dan in de familie loofhut die op hun erf gedurende 7 dagen hun verblijfplaats is. U krijgt nog een aanwijzing van Lucas: er was geen plaats in de herberg. Niet omdat die overvol was, maar vanwege het loofhuttenfeest gewoon dicht was.
Nog een aanwijzing krijgt u die gebruikelijk was in die dagen. Voor het Loofhuttenfeest trof men voorbereidingen voor het eten en drinken gedurende die dagen. In grote manden (ook wel kribben genoemd) werd brood in doeken gewikkeld om zo beschermd te worden tegen de insecten en bederf. Het was ook een periode van rust en dankbaarheid aan de Eeuwige van wat het land had opgebracht bij de gerstenoogst, de tarweoogst en de overige vruchtenoogst in dat jaar.
Tijdens het Loofhuttenfeest was tevens bekend hoe groot je bezit was. De slimme, inhalige keizer Augustus besefte maar al tegoed dat hij dan de maximale belasting kon opleggen. Bovendien had hij ook nog eens stevig de grip erop dat niemand kon zeggen: maar dit is mijn bezit niet. Dat gegeven is tevens een ijkpunt van het geboortejaar van de Messias.
Hoe komt de kerk erbij om 25 december aan te wijzen als de geboortedag van de Messias? Ook daar is een zeer goede reden voor die duidt op kerkelijke plagiaat van het Chanoekafeest dat op 25 Kislev begint. In de westerse kalender valt het Chanoekafeest in de maand december. Het is het feest van het wonder van het ene oliekruikje dat voldoende licht gaf voor 8 dagen in de gereinigde tempel. De ''ingegeven gedachte van de kerk" het feest van het licht associëren wij aan de Messias. Zij wisten dat dit fout was en vele gelovigen aanvaarden dit als een voldongen feit.
Terugkomend op de vindplaats door de herders is het nodig te weten dat ten tijde van het loofhuttenfeest het maanlicht optimaal is. Het klimaat tijdens het Loofhuttenfeest is uiterst aangenaam; op de dag tegen de 40 graden en in de nacht net even de 30 graden afkoeling zonder enig werk te verrichten is prima uit te houden voor jong en oud. De westerse verhalen en liederen spreken over sneeuw en koude. Het tegendeel is waar. De herders kunnen heel gemakkelijk in het maanlicht zoeken naar een broodmand waarin een kind ligt.
Gewonden in doeken betekent gewoon: het erkennen van het kind door Jozef. Er zijn in de evangeliën meer aanwijzingen: Bethlehem betekend in het Hebreeuws gewoon: broodhuis. Als de Messias zegt: Ik ben het brood des levens dan verwijst Hij direct naar het feit dat Hij in een broodmand heeft gelegen. Het brood voedsel is voor het aardse leven verwijst ook naar de Messias die het Brood des levens is. Met Pesach geeft Yeshua zich over om de zondelast van de gehele mensheid op Zich te nemen en die te dragen. Ook dan krijgt men aanschouwelijk onderwijs: de harde droge matse wordt dan in stukken gebroken. Eigenlijk is dat een vorm van verbrijzelen, die ook terug te vinden is vanuit Jesaja 53. Het Levende Brood heeft onmiskenbare functie in het verstaan van de schriften.
Natuurlijk mag de kerk het geboortefeit van de Messias herdenken al is dat op een heel andere tijd van het jaar. Daar doe ik niets van af. Vanuit het bestuderen van de schriften en onze Hebreeuwse voorschriften ontdoe ik de romantiek die daaraan verbonden is. Klimatologisch is er op 25 december zomer in het zuidelijke halfrond en winter op het noordelijke deel van het halfrond van de aarde. De geromantiseerde kerstliederen over koude en sneeuw passen dan echt niet op het zuidelijker halfrond. Het leert ons dat wij de romantiek los moeten laten. Het zorgvuldig bestuderen van de Bijbel geeft ons een veel betere informatie. Daarmee leren wij onze plaats te bepalen voor de gekomen Messias. Nog een ander klein detail wil ik daaraan toevoegen. De herders wisten alleen dat het Kind wat zij bezochten de Messias was. Zij wisten dat niet mochten vragen hoe dit Kind zou heten. Iedere jongen kreeg op de 8e dag zijn naam. Velen kijken achteraf naar het verhaal en kennen de uitkomst van horen zeggen. Voor de herders was alles nieuw. Bovendien waren zij de leverancier van allerlei varianten van offerdieren ten behoeve van de tempel.
Raar vind ik de opmerking dat herders een lam in doeken gewikkeld werd en ik zie dat ook als een kronkel en inlegkunde. Het komt mij te profaan over en gaat in tegen de traditie. Dan de associatie met een stal vanwege het woordgebruik kribbe. Het gebod op reinheid in Israël is zeer sterk. Het is ondenkbaar dat Jozef en Mirjam hun pasgeboren Kind in een onreine plaats ter wereld laat komen. Er is ook een troost voor hen beiden: het Kind wordt in de nacht geboren. Dat is een geschenk van de Eeuwige naar Jozef en Mirjam om de nieuwsgierige blikken van omstanders tegen te gaan. Iedere loofhut is open en toegankelijk voor iedereen en privacy is er gelukkig alleen maar in de nacht te vinden. Bovendien: zwanger maar niet gehuwd is ook zichtbaar aan de sieraden die Mirjam niet droeg. Dat maakte het alleen maar pijnlijker voor haar en Jozef.
Hoe heeft de naaste familie daarop gereageerd? In Israël neemt men beslist geen blad voor de mond als er iets schandelijks voorkomt in de familie. Probeer het maar om "even uit te leggen dat je zwanger bent geworden door de kracht van G'ds Geest". Je wordt niet voor vol aangezien en je komt op een lijn te staan met de herders die hun uiterst verantwoorden werk deden en ook niet voor vol werden aangezien.