Kerkverlating west Europa

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 22:25

Wat zijn nu de werkelijke cijfers?
Iedere keer lees ik weer andere cijfers over het kerkbezoek in West Europa. Hier lees ik dit:
https://degrotevragen.nl/religie/nederl ... euze-land/
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 07 okt 2019 23:00

Dit lijkt me het minst religieuze land: https://www.rd.nl/kerk-religie/kerkbezo ... -1.1582234
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 09 okt 2019 08:24

Dit interesseerd kennelijk geen hond wat. Laat maar zitten dan. #-o
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 09:31

DeLange schreef:Dit interesseerd kennelijk geen hond wat. Laat maar zitten dan. #-o

:D
Ik weet niet wat ik erop moet zeggen. Het is wel triest. We moeten opwekking krijgen. Zou Duitsland nog erger zijn dan Nederland? Geen hond gelooft hier en ze weten ook niks. Het is niet eens een bewust afwijzen van God. Ik vind Nederland net Nineve. Ze weten het verschil niet tussen hun linker- en rechterhand.
Die kinderen op scholen. Ja op dat ene gereformeerde schooltje worden ze christelijk opgevoed. De rest weet niks en houdt zich er niet mee bezig.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 09 okt 2019 11:26

coby6 schreef::D
Ik weet niet wat ik erop moet zeggen. Het is wel triest. We moeten opwekking krijgen. Zou Duitsland nog erger zijn dan Nederland? Geen hond gelooft hier en ze weten ook niks. Het is niet eens een bewust afwijzen van God. Ik vind Nederland net Nineve. Ze weten het verschil niet tussen hun linker- en rechterhand.
Die kinderen op scholen. Ja op dat ene gereformeerde schooltje worden ze christelijk opgevoed. De rest weet niks en houdt zich er niet mee bezig.

Als ik globaal mag zeggen, ten zuiden van ons heb je toch best wel katholieke Belgen. Vooral de Vlamingen. Steeds meer Belgen gelooft in wonderen en bidt tot heiligen. Het is bijna de helft van de bevolking. Maar slechts 7 procent van de Vlamingen gaat wekelijks ter kerke, hoewel je als je de katholieken erbij op telt die om de 2 tot 4 weken een keer gaat, het land dan kerkelijker maakt dan Nederland. Dan zit je met weer meer dan het dubbele ervan.

Frankrijk en Duitsland zijn het meest ontkerkelijkte in kerkbezoek van West Europa. Maar omdat het ledental van de kerk hoger ligt, dan in Nederland, is Nederland het land met de minste kerkleden. Met 10 procent van wekelijkse kerkbezoek en dan nog 4 a 6 procent die af en toe komt, zouden we het ook slecht doen. Krap achter ons volgt Noorwegen. Bijna net zo slecht als hier.

Maar oost Europa is ook wat. Ik las las dat 98 procent van de Grieken orthodox is en meestal ook in God geloofd. Maar slechts 2 procent gaat wekelijks naar de kerk. Daarnaast zijn er 25.000 protestanten en 105.000 Jehovagetuigen. Er zijn ook wat katholieken, maar weet even niet hoe weinig.

Rusland heeft ongeveer 85 procent aan orthodoxen en 1 procent aan protestanten. 5 procent van de bevolking gaat iedere week naar een orthodoxe kerk. Veel Oostbloklanden kennen een laag kerkbezoek, maar ook landen waar het opkomt na het communisme.

De meest kerkelijke landen van de EU zijn toch Katholiek. Met op 1 Polen, waar de helft van de bevolking iedere week naar de kerk gaat.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 12:46

Oh ja Polen. Ik had ooit eens een Pool in huis. Die geloofde wel. Ja die katholieke landen doen het nog het beste.

Yoshi

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor Yoshi » 09 okt 2019 13:47

Christen zijn en wekelijkse kerkgang is geen 1 op 1 relatie. Daar moeten Nederlanders vaak aan wennen als ze de statistiek wereldwijd bekijken.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 14:22

Yoshi schreef:Christen zijn en wekelijkse kerkgang is geen 1 op 1 relatie. Daar moeten Nederlanders vaak aan wennen als ze de statistiek wereldwijd bekijken.

Nee maar dan zullen er meer christenen tussen zitten lijkt me.

Yoshi

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor Yoshi » 09 okt 2019 16:09

coby6 schreef:Nee maar dan zullen er meer christenen tussen zitten lijkt me.

Geen flauw idee wat je probeert te vertellen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 16:19

Yoshi schreef:Geen flauw idee wat je probeert te vertellen.

Als er bijna geen kerkgangers meer zijn in een land, tenzij ze in ondergrondse cellen zitten, kan ik me niet voorstellen dat er dan veel christenen in een land zijn. Als het merendeel naar de kerk gaat, kan zijn dat er een stel gaan uit gewoonte of zo of om iemand een plezier te doen, maar dan lijkt me dat land meer christenen te hebben.

Yoshi

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor Yoshi » 09 okt 2019 17:10

Dat gaf ik dus aan. Voor veel protestantse Nederlanders is het even wennen om buiten de eigen, wat krappe kaders, te denken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 09 okt 2019 19:23

Mijn logica zegt dat Jezus overal een kudde moet hebben die vergelijkbare vormen vormen als elders. Zo sprak ik ooit een Marokkaanse moslim die een bijna dood ervaring heeft gehad. Hij zag het Licht toen. Kijk, ergens verwonderd het me niet, als het voor komt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 19:46

DeLange schreef:Mijn logica zegt dat Jezus overal een kudde moet hebben die vergelijkbare vormen vormen als elders. Zo sprak ik ooit een Marokkaanse moslim die een bijna dood ervaring heeft gehad. Hij zag het Licht toen. Kijk, ergens verwonderd het me niet, als het voor komt.

In moslim landen komen er heel veel tot geloof. En in India, China, Zuid Korea.
Oh in Afrika zitten de meeste, zie ik.

https://www.google.com/amp/s/amp.report ... p/98924088

De christelijke bevolking in Afrika in 1900 was 10 miljoen. In 2015 had het 500 miljoen bereikt en tegen 2050 zal de christelijke bevolking in Afrika naar verwachting meer dan 1 miljard zijn.

"Je wilt het hebben over kerkgroei," zei Jenkins tijdens het McMurry-lectoraat, "dat is kerkgroei."

Er zijn meer christelijke hymnes dan ooit in de geschiedenis, zei Jenkins, maar voegde eraan toe dat de meeste mensen bij McMurry de teksten niet zouden kunnen lezen. Dat komt omdat de meeste christelijke hymnes tegenwoordig in het Swahili en andere Afrikaanse talen worden geschreven.

Jenkins, die les geeft aan een baptistenuniversiteit, zei dat hij zich geen zorgen maakt over het verdwijnen van het christendom in de Verenigde Staten of andere landen in het mondiale noorden. Maar het gezicht ervan verandert.

Tegenwoordig zijn enkele van de grootste en snelst groeiende kerken in de Verenigde Staten immigrantenkerken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor DeLange » 09 okt 2019 21:55

coby6 schreef:In moslim landen komen er heel veel tot geloof. En in India, China, Zuid Korea.
Oh in Afrika zitten de meeste, zie ik.

https://www.google.com/amp/s/amp.report ... p/98924088

De christelijke bevolking in Afrika in 1900 was 10 miljoen. In 2015 had het 500 miljoen bereikt en tegen 2050 zal de christelijke bevolking in Afrika naar verwachting meer dan 1 miljard zijn.

"Je wilt het hebben over kerkgroei," zei Jenkins tijdens het McMurry-lectoraat, "dat is kerkgroei."

Er zijn meer christelijke hymnes dan ooit in de geschiedenis, zei Jenkins, maar voegde eraan toe dat de meeste mensen bij McMurry de teksten niet zouden kunnen lezen. Dat komt omdat de meeste christelijke hymnes tegenwoordig in het Swahili en andere Afrikaanse talen worden geschreven.

Jenkins, die les geeft aan een baptistenuniversiteit, zei dat hij zich geen zorgen maakt over het verdwijnen van het christendom in de Verenigde Staten of andere landen in het mondiale noorden. Maar het gezicht ervan verandert.

Tegenwoordig zijn enkele van de grootste en snelst groeiende kerken in de Verenigde Staten immigrantenkerken.

Afrika, daar zeg je wat. Ik was in Rwanda, waar bijna iedereen zich christen noemt, maar er is een grote kloof tussen arm en rijk, waarbij de rijken en armen langs elkaar heen leven. Ik ben ook in Jamaica geweest. Daar is 70 procent kerkelijk (bezoekt het), waarvan ze zeggen dat de helft serieus met Jezus leeft en de andere helft een stuk minder (zoals een man die kinderen bij meerdere vrouwen heeft). Ze laten hen toe onder het motto: "Jezus was er voor slechte mensen".
Maar als je het daar over hebt, veel Afrikaanse christenen vinden het prima om jou te bedriegen voor geld (ook voorgangers!) of houden ernaast ook het Animisme.

Maar Afrika is dan ook een werelddeel. Verschil is kwa kerkelijkheid groot tussen de landen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kerkverlating west Europa

Berichtdoor coby6 » 09 okt 2019 22:27

DeLange schreef:Afrika, daar zeg je wat. Ik was in Rwanda, waar bijna iedereen zich christen noemt, maar er is een grote kloof tussen arm en rijk, waarbij de rijken en armen langs elkaar heen leven. Ik ben ook in Jamaica geweest. Daar is 70 procent kerkelijk (bezoekt het), waarvan ze zeggen dat de helft serieus met Jezus leeft en de andere helft een stuk minder (zoals een man die kinderen bij meerdere vrouwen heeft). Ze laten hen toe onder het motto: "Jezus was er voor slechte mensen".
Maar als je het daar over hebt, veel Afrikaanse christenen vinden het prima om jou te bedriegen voor geld (ook voorgangers!) of houden ernaast ook het Animisme.

Maar Afrika is dan ook een werelddeel. Verschil is kwa kerkelijkheid groot tussen de landen.

Zodra ze er rijk van worden, wordt het weer een zootje.
Ik zag in de jaren 90 die films van Transformations, waar er eenheid was tussen kerken, denominaties in gebieden en ze gingen bidden en die hele steden werden getransformeerd. Bijna iedereen werd christen, bij 1 gingen de gevangenissen gewoon dicht, want niemand deed er meer iets slechts. Het was geweldig. En laatst zocht ik 1 zo'n kerk op en het was weer zo'n mega geldkerk geworden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron