Discussie over dopen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HJ1989
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2019 18:03

Discussie over dopen

Berichtdoor HJ1989 » 29 aug 2019 18:09

Pasgeleden zijn wij, ongetrouwd stel, ouders geworden van ons eerste kind. Als kind ben ik gedoopt, mijn partner niet. Vanuit huis heb ik het geloof niet heel intensief, maar zeker wel meegekregen. Er zijn periodes bij gewest dat ik behoorlijk actief naar de kerk ging, zonder partner. Mijn partner staat er niet negatief in, maar ziet er niks in om naar de kerk te gaan. Nu ons kind geboren is, hoopte ik dat hij positief tegen dopen zou staan. Vanavond hebben we het erover gehad, en hij geeft aan dit niet te zien zitten. Van hem mag ik ons kind laten dopen, maar hij zal er niet bij zijn omdat hij dit schijnheilig vindt. Ik vind het raar om ons kind in mijn eentje te laten dopen, zonder dat zijn vader erbij is. Hier heb ik geen goed gevoel bij. Hij zegt dat hij mij de keuze laat, maar ik vind dat hij mij geen keuze geeft. Hij geeft aan dat hij er meer achter zou kunnen staan als ik wekelijks naar de kerk zou gaan. Hij zegt ook dat ons kind zichzelf op latere leeftijd altijd nog kan laten dopen en dat ik het geloof altijd kan meegeven. Het voelt voor mij als een gemiste kans. Toch blijft hij bij zijn standpunt. Wat moet ik. U doen?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 30 aug 2019 10:34

HJ1989 schreef:Pasgeleden zijn wij, ongetrouwd stel, ouders geworden van ons eerste kind. Als kind ben ik gedoopt, mijn partner niet. Vanuit huis heb ik het geloof niet heel intensief, maar zeker wel meegekregen. Er zijn periodes bij gewest dat ik behoorlijk actief naar de kerk ging, zonder partner. Mijn partner staat er niet negatief in, maar ziet er niks in om naar de kerk te gaan. Nu ons kind geboren is, hoopte ik dat hij positief tegen dopen zou staan. Vanavond hebben we het erover gehad, en hij geeft aan dit niet te zien zitten. Van hem mag ik ons kind laten dopen, maar hij zal er niet bij zijn omdat hij dit schijnheilig vindt. Ik vind het raar om ons kind in mijn eentje te laten dopen, zonder dat zijn vader erbij is. Hier heb ik geen goed gevoel bij. Hij zegt dat hij mij de keuze laat, maar ik vind dat hij mij geen keuze geeft. Hij geeft aan dat hij er meer achter zou kunnen staan als ik wekelijks naar de kerk zou gaan. Hij zegt ook dat ons kind zichzelf op latere leeftijd altijd nog kan laten dopen en dat ik het geloof altijd kan meegeven. Het voelt voor mij als een gemiste kans. Toch blijft hij bij zijn standpunt. Wat moet ik. U doen?


Van harte gelukgewenst jullie beiden !
Uw partner staat niet negatief tegenover het feit dat u gelooft of naar de kerk wilt en dat is mooi.
Wanneer hij zegt dat hij u de vrijheid geeft om uw zoon of dochter te laten dopen dan is dat van zijn kant positief en liefdevol naar u toe dus daar kunt u ook dankbaar voor zijn. Dat het niet zijn keuze is dat was duidelijk dus dat hij niet er bij wil staan om zich er zo mee aan te verbinden begrijp ik en dat is iets wat u denk ik het beste kunt respecteren omdat hij u ook respecteert en niet belemmert in het geloven.
Nu ga ik iets zeggen waardoor er vast weer een zooi mensen over mij heen zullen vallen maar ik doe het toch: U heeft er geen goed gevoel bij om uw kindje te laten dopen alleen en u vind dat hij u geen keuze geeft, maar dat is niet zo. Hij zet voor u de deur namelijk helemaal open voor het belangrijkste wat er in een relatie kan bestaan, namelijk dat hij er voor open staat als u wekelijks naar de kerk zou gaan. Dat uw kind zich altijd zelf nog kan laten dopen dat klopt maar het geloof zelf kan je nooit meegeven. Maar nu een heel praktisch iets, namelijk stel u gaat naar de kerk en zegt dat u uw kindje wilt laten dopen dan zal dat niet kunnen omdat je dan het opgeheven vingertje krijgt, uw partner gaat niet naar de kerk en u bent niet getrouwd en al helemaal niet in de kerk getrouwd en u bent geen lid of u bent niet trouw geweest in het kerkbezoek of weet ik veel wat voor zaken u voor de voeten gegooid zult krijgen bij de meeste kerken. Wat ik zou doen ? Ik zou vragen aan uw partner of hij samen met u gewoon naar een andere kerk wil (zodat u niet ook nog eens alle kritiek over u heen krijgt en hij helemaal daarom tegen alles wat kerk is gaat worden) en dan samen kijken of u die andere kerk een goede plek vind om ook uw gezamelijke kindje mee naar toe te nemen.
Als het goed is dan wil hij ook dat zijn kindje in ieder geval op een goede plek terecht zal komen.
Centreer je daarom op het samen heen gaan en niet op het dopen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 14:15

Mooi antwoord met oplossingen van Veendam.
Hopenlijk kan de topic starter hier iets mee want het gaat om de doop en niet de mening over van alles en nog wat van andere mensen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 27 jan 2020 14:01

Kinderdoop / geloofsdoop

GerGem-ouderling: "Het doet pijn en verdriet als opvattingen over de kinderdoop veranderen".

'De afsnijding en ban die de Gereformeerde Gemeenten (GerGem) voert bij de overdoop doet mij denken aan een vorm van krampachtigheid waarbij er angst bestaat voor het vreemde dat daarom sterk gedemoniseerd wordt. Hoe denkt u daar over?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl over de kinderdoop.
Bron:
https://cip.nl/77562-gergemouderling-he ... veranderen

Het is belangrijk het onderstaand filmpje te kijken.



Ik weet niet of ik bij de kinderdoop of geloofsdoop hoor.

Heb begrip voor elkaar.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2020 17:04

Welja joh, laten we
Afbeelding
nog maar eens opgaan. :roll:

Jij bent geen lid van de GerGem, dus waar maak jij je dan zo druk over iedere keer???
Bovendien heb jij al meerdere malen aangetoond geen begrip te hebben, dus vraag dit dan ook niet van iemand anders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 27 jan 2020 17:18

Chaya schreef:Welja joh, laten we
Afbeelding
nog maar eens opgaan. :roll:

Jij bent geen lid van de GerGem, dus waar maak jij je dan zo druk over iedere keer???
Bovendien heb jij al meerdere malen aangetoond geen begrip te hebben, dus vraag dit dan ook niet van iemand anders.

Argumentum ad hominem

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2020 18:05

Kan je het filmpje (objectief) samenvatten? Want een filmpje van 1,5 uur is wel wat veel van het goede.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 27 jan 2020 18:49

Marnix schreef:Kan je het filmpje (objectief) samenvatten? Want een filmpje van 1,5 uur is wel wat veel van het goede.
De inhoud is dat kinderdoper en geloofsdoper elkaar accepteren in de overeenkomsten en in de verschillen. De verschillen blijken maar minimum klein te zijn als je bereid bent naar elkaar te luisteren.

Yoshi

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2020 19:52

En wat heeft dat alles met de openingspost te maken? Volgens mij vrij weinig tot niets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2020 20:27

Niet zo zeuren, Elbert heeft aangegeven dat hij in een bestaand doop-topic verder mocht met zijn pleidooi en daarbij naar dit topix ;-) als we het dan beperken tot dit topic is het prima toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2020 20:30

benefietdiner schreef:De inhoud is dat kinderdoper en geloofsdoper elkaar accepteren in de overeenkomsten en in de verschillen. De verschillen blijken maar minimum klein te zijn als je bereid bent naar elkaar te luisteren.


Met die oproep ben ik het op zich wel eens. Je ziet nu vaak een wederzijdse vete waarbij men elkaar of elkaars doop niet accepteert. Ik kan me alleen niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij hier zo genuanceerd in staat want je lijkt af en toe een hetze te voeren tegen de kinderdoop?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 27 jan 2020 21:09

Marnix schreef:Met die oproep ben ik het op zich wel eens. Je ziet nu vaak een wederzijdse vete waarbij men elkaar of elkaars doop niet accepteert. Ik kan me alleen niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij hier zo genuanceerd in staat want je lijkt af en toe een hetze te voeren tegen de kinderdoop?
Klopt alhoewel ik toch wel (op de achtergrond) probeerde een bepaalde overeenkomsten te zoeken. Ik wist van Willem Ouweneel (gevraag bij een andere lezing van hem) dat hij bezig was een lezing over de doop te houden om de overeenkomsten en verschillen te presenteren van de kinderdoop en geloofsdoop. Je blijft verschillen houden maar hoe relevant zijn die om tegenover elkaar te blijven staan. Ik blijf een geloofsdoper maar accepteer de kinderdoop en ik hoop dat dat visa-versa ook zo mag zijn maar daar merk ik weinig van. Zie het artikel van CIP. GerGem-ouderling: "Het doet pijn en verdriet als opvattingen over de kinderdoop veranderen".

Nu geloof ik dat je nooit een eenheid van kerken zal krijgen, moeten we denk ik ook niet willen maar de verschillen duidelijk laten zien vind ik wel relevant. Ik ben de laatste tijden in veel verschillende soorten kerken geweest en dan zie je ook de zeer kleine verschillen. Dat is soms alleen gelegen aan een hoed op of hoed af. Dat minuscuul klein dingentje weegt soms zo zwaar voor kerkleden dat dat tot een scheuring in twee kerken komt. Ik denk dan ook dat je die twee kerken in stand moet houden maar accepteer elkaar wel in die verschillen en gaat geen oorlog voeren.
Eenheid in verscheidenheid moet nog veel geleerd worden, mijn incluis.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 27 jan 2020 23:02

Laat ik maar wat roepen.

In de Bijbel staan 7 verschillende dopen.
Het is dus logisch dat iedere afzonderlijke doop een specifiek doel en een specifieke betekenis heeft.

Daarom is het dus niet de bedoeling een doop toe te passen waar een andere doop de lading dekt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2020 23:24

benefietdiner schreef:Klopt alhoewel ik toch wel (op de achtergrond) probeerde een bepaalde overeenkomsten te zoeken. Ik wist van Willem Ouweneel (gevraag bij een andere lezing van hem) dat hij bezig was een lezing over de doop te houden om de overeenkomsten en verschillen te presenteren van de kinderdoop en geloofsdoop. Je blijft verschillen houden maar hoe relevant zijn die om tegenover elkaar te blijven staan. Ik blijf een geloofsdoper maar accepteer de kinderdoop en ik hoop dat dat visa-versa ook zo mag zijn maar daar merk ik weinig van. Zie het artikel van CIP. GerGem-ouderling: "Het doet pijn en verdriet als opvattingen over de kinderdoop veranderen".

Nu geloof ik dat je nooit een eenheid van kerken zal krijgen, moeten we denk ik ook niet willen maar de verschillen duidelijk laten zien vind ik wel relevant. Ik ben de laatste tijden in veel verschillende soorten kerken geweest en dan zie je ook de zeer kleine verschillen. Dat is soms alleen gelegen aan een hoed op of hoed af. Dat minuscuul klein dingentje weegt soms zo zwaar voor kerkleden dat dat tot een scheuring in twee kerken komt. Ik denk dan ook dat je die twee kerken in stand moet houden maar accepteer elkaar wel in die verschillen en gaat geen oorlog voeren.
Eenheid in verscheidenheid moet nog veel geleerd worden, mijn incluis.


Mee eens. Je mag dan zelf soms wel iets genuanceerder zijn richting de kinderdoop. En het is helaas niet zo dat de onenigheid van 1 kant komt. Zeker, in sommige kringen (niet overal) is er een enorme vijandigheid richting volwassendoop (dus kinderen horen er niet bij?!) en zeker overdoop (dus je eerste doop was nikszeggend / niet goed genoeg?!) maar een zelfde houding (kinderdoop stelt niets voor en als je lid wil worden telt je doop / belijdenis niet) heb je ook aan de andere kant. Een vriendin van me is getrouwd met een baptist maar als kind gedoopt en heeft belijdenis gedaan en dat vindt ze voldoende. Ze is al heel lang gastlid of zo maar nog steeds geen echt lid. Want dan moet je laten overdopen. Terwijl als zo iemand zich bij een GerGem zou aansluiten, hij / zij volgens mij gewoon volwaardig lid zou mogen worden. Het zijn dus niet alleen de gereformeerden hoor...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 08:46

Veendam schreef:Laat ik maar wat roepen.

In de Bijbel staan 7 verschillende dopen.
Het is dus logisch dat iedere afzonderlijke doop een specifiek doel en een specifieke betekenis heeft.

Daarom is het dus niet de bedoeling een doop toe te passen waar een andere doop de lading dekt.

Denk dat nummer 8 het belangrijkste is: ‘Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn’ (Romeinen 6) dat is de doop van de wedergeboorte.
Maar in de kerken worden vandaag de dag grofweg twee soorten water doop gepraktiseerd: de kinderdoop en de volwassendoop.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten