Discussie over dopen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 08:48

Marnix schreef:Mee eens. Je mag dan zelf soms wel iets genuanceerder zijn richting de kinderdoop.
Gaan we proberen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 28 jan 2020 09:00

Marnix schreef:Mee eens. Je mag dan zelf soms wel iets genuanceerder zijn richting de kinderdoop. En het is helaas niet zo dat de onenigheid van 1 kant komt. Zeker, in sommige kringen (niet overal) is er een enorme vijandigheid richting volwassendoop (dus kinderen horen er niet bij?!) en zeker overdoop (dus je eerste doop was nikszeggend / niet goed genoeg?!) maar een zelfde houding (kinderdoop stelt niets voor en als je lid wil worden telt je doop / belijdenis niet) heb je ook aan de andere kant. Een vriendin van me is getrouwd met een baptist maar als kind gedoopt en heeft belijdenis gedaan en dat vindt ze voldoende. Ze is al heel lang gastlid of zo maar nog steeds geen echt lid. Want dan moet je laten overdopen. Terwijl als zo iemand zich bij een GerGem zou aansluiten, hij / zij volgens mij gewoon volwaardig lid zou mogen worden. Het zijn dus niet alleen de gereformeerden hoor...


Wat je zegt is op zich op het eerste gezicht iets wat geen probleem zou moeten zijn maar toch, als je alle s goed bekijkt zijn er een aantal punten die behoorlijk zwaar wegen en er voor zorgen dat het dus niet kan.

Als ik naar de Bijbel kijk dan is het duidelijk dat iedere gelovige gedoopt behoort te zijn.
Dit zelfde argument is ook bij Gemeenten met de kinderdoop maatgevend, omdat ze dan gelijk er achter aan zeggen dat de kinderen van de gelovige ouders dus ook gedoopt behoren te zijn. Dan zijn er gelijk twee vragen, namelijk: Wat is een gelovige (welke dan gedoopt behoort te zijn) en welke van de 7 dopen die genoemd staan in de Bijbel gaat het dan over.

Je ziet dat de argumenten voor kinderdoop anders zijn dan de argumenten voor de volwassendoop.
Zoals ik al eerder aangaf, hebben de 7 verschillende Bijbelse dopen ieder een afzonderlijke betekenis en afzonderlijk doel.

Je kunt dus niet zeggen dat iemand doop nummer 3 gehad heeft terwijl eigenlijk doop 4 plaats had moeten vinden.
Het is echter helaas niet zo dat de meeste mensen weten dat er 7 Bijbelse dopen zijn, refo's niet maar baptisen ook niet.
Wanneer men meer op de hoogte zou zijn van de 7 verschillende dopen zou waarschijnlijk een groot deel van de discussie wegvallen over kinderdoop versus volwassendoop.

Nu krijgen we nog het lidmaatschap en of dat volwaardig is of als gastlidmaatschap.
Er komt ineens bij mij naar boven: Kom ga met ons en doe als wij.......
Is dat de enigste manier om te gaan met ons als je er ook achter staat wat wij doen ?
Of kan je het absoluut eens zijn met wat wij doen en besluit je dan normaal gesproken om met ons niet te gaan ?
Mag je dan als Kerk ook zeggen je doet niet als ons dus ga niet met ons ?
Niet als breiverenigingdie allemaal groene wol gebruiken wil maar een ander wil echt oranje gebruiken, maar beargumenteerd vanuit de Schrift.

Gastlid betekend echt niet dat je niet voor vol aangezien wordt, en als dat wel zo is dan zijn er nog wel een aantal delen van de vrucht van de Geest die nog uitermate veel groei nodig hebben. (vul ze in dat geval maar voor jezelf in).
Bij de meeste Gemeenten met volwassendoop kennen ze het gastlidmaatschap en dan is het enigste verschil dat ze niet mogen stemmen.
Er zijn ook Gemeenten met volwassendoop die geen lidmaatschap kennen dus daarbij is dat hele probleem nieyt eens aan de orde.
Misschien is de kerk te ver doorgeslagen in het democratisch proces dat alle leden maar moeten stemmen over van alles en nog wat.
Maar als er gestemd moet worden over het aanstellen van een dominee, stemmen de doopleden dan ook ?
Of is het alleen de belijdende leden ?
Als het zo is dat alleen belijdende leden mogen stemmen en de doopleden niet, is het dan niet zo dat je eigenlijk de doopleden ook een beetje ziet als een soort "niet volwaardig gastlid" ???

Moet je dan maar als kerk met gedoopte leden mensen lid laten worden die niet gedoopt zijn is dezelfde vraag als moeten mannen ook lid kunnen worden van een vrouwenvereniging toch ? Of criminelen toelaten tot de vereniging van politieagenten in actieve dienst ter bestrijding van de criminaliteit ?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 09:51

Veendam schreef:Je kunt dus niet zeggen dat iemand doop nummer 3 gehad heeft terwijl eigenlijk doop 4 plaats had moeten vinden.
Het is echter helaas niet zo dat de meeste mensen weten dat er 7 Bijbelse dopen zijn, refo's niet maar baptisen ook niet.
Wanneer men meer op de hoogte zou zijn van de 7 verschillende dopen zou waarschijnlijk een groot deel van de discussie wegvallen over kinderdoop versus volwassendoop.
Verklaar dit eens nader, als men dan 'op de hoogte' zou zijn zoals je zegt, wat dan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2020 10:35

Veendam schreef:Wat je zegt is op zich op het eerste gezicht iets wat geen probleem zou moeten zijn maar toch, als je alle s goed bekijkt zijn er een aantal punten die behoorlijk zwaar wegen en er voor zorgen dat het dus niet kan.

Als ik naar de Bijbel kijk dan is het duidelijk dat iedere gelovige gedoopt behoort te zijn.
Dit zelfde argument is ook bij Gemeenten met de kinderdoop maatgevend, omdat ze dan gelijk er achter aan zeggen dat de kinderen van de gelovige ouders dus ook gedoopt behoren te zijn. Dan zijn er gelijk twee vragen, namelijk: Wat is een gelovige (welke dan gedoopt behoort te zijn) en welke van de 7 dopen die genoemd staan in de Bijbel gaat het dan over.

Je ziet dat de argumenten voor kinderdoop anders zijn dan de argumenten voor de volwassendoop.
Zoals ik al eerder aangaf, hebben de 7 verschillende Bijbelse dopen ieder een afzonderlijke betekenis en afzonderlijk doel.

Je kunt dus niet zeggen dat iemand doop nummer 3 gehad heeft terwijl eigenlijk doop 4 plaats had moeten vinden.
Het is echter helaas niet zo dat de meeste mensen weten dat er 7 Bijbelse dopen zijn, refo's niet maar baptisen ook niet.
Wanneer men meer op de hoogte zou zijn van de 7 verschillende dopen zou waarschijnlijk een groot deel van de discussie wegvallen over kinderdoop versus volwassendoop.

Nu krijgen we nog het lidmaatschap en of dat volwaardig is of als gastlidmaatschap.
Er komt ineens bij mij naar boven: Kom ga met ons en doe als wij.......
Is dat de enigste manier om te gaan met ons als je er ook achter staat wat wij doen ?
Of kan je het absoluut eens zijn met wat wij doen en besluit je dan normaal gesproken om met ons niet te gaan ?
Mag je dan als Kerk ook zeggen je doet niet als ons dus ga niet met ons ?
Niet als breiverenigingdie allemaal groene wol gebruiken wil maar een ander wil echt oranje gebruiken, maar beargumenteerd vanuit de Schrift.

Gastlid betekend echt niet dat je niet voor vol aangezien wordt, en als dat wel zo is dan zijn er nog wel een aantal delen van de vrucht van de Geest die nog uitermate veel groei nodig hebben. (vul ze in dat geval maar voor jezelf in).
Bij de meeste Gemeenten met volwassendoop kennen ze het gastlidmaatschap en dan is het enigste verschil dat ze niet mogen stemmen.
Er zijn ook Gemeenten met volwassendoop die geen lidmaatschap kennen dus daarbij is dat hele probleem nieyt eens aan de orde.
Misschien is de kerk te ver doorgeslagen in het democratisch proces dat alle leden maar moeten stemmen over van alles en nog wat.
Maar als er gestemd moet worden over het aanstellen van een dominee, stemmen de doopleden dan ook ?
Of is het alleen de belijdende leden ?
Als het zo is dat alleen belijdende leden mogen stemmen en de doopleden niet, is het dan niet zo dat je eigenlijk de doopleden ook een beetje ziet als een soort "niet volwaardig gastlid" ???

Moet je dan maar als kerk met gedoopte leden mensen lid laten worden die niet gedoopt zijn is dezelfde vraag als moeten mannen ook lid kunnen worden van een vrouwenvereniging toch ? Of criminelen toelaten tot de vereniging van politieagenten in actieve dienst ter bestrijding van de criminaliteit ?


- in de meeste gemeenten wordt er maar 1 doop gebruikt, of de kinderdoop of de volwassendoop. Het deel over 7 dopen lijkt me niet aan de orde.

- als je niet mag stemmen zie ik dat wel als een teken dat je geen volwaardig lid bent

Gelukkig zijn ze nu bij de baptisten wel opnieuw aan het onderzoeken hoe om te gaan met leden die als kind gedoopt zijn en als volwassene belijdenis hebben gedaan. In kerken waar de kinderdoop wordt gehanteerd stemmen doorgaans de belijdende leden en het zou denk ik goed zijn om niet te focussen op het teken van de doop bij het kijken wie er mag stemmen of niet, maar maar de persoonlijke geloofsbelijdenis van de leden. Want iemand die als kind is gedoopt, belijdenis heeft gedaan en vervolgens lid wordt van een baptistengemeente is net zo goed een lid dat Jezus Christus als verlosser belijdt. Dat zou volgens mij het criterium moeten zijn ipv teveel op het teken van de doop te focussen. De “fout” is dat men vaak de volwassendoop met de kinderdoop vergelijkt terwijl in de praktijk de kinderdoop eerder te vergelijken is met opdragen en de volwassendoop met de belijdenis. Als dat meer zou gebeuren zou kinderdoop vs volwassendoop minder een discussiepunt zijn omdat men inhoudelijk hetzelfde gelooft, men verschilt alleen van mening over de vraag bij welke situatie het teken van de doop toegepast dient te worden.
-
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Origenes » 28 jan 2020 11:13

GerGem-ouderling: "Het doet pijn en verdriet als opvattingen over de kinderdoop veranderen".


Toen mijn opvatting over de kinderdoop veranderde - dat is inmiddels ruim 40 jaar geleden - was dat voor mijn ouders reden om er spijt van te hebben dat de kinderdoop slechts een matige betekenis had in hun geloof: ze dachten dat ze dat aspect van het christelijk geloof niet voldoende aan hun kinderen hadden doorgegeven. Het geloof in het gezin was tot voor kort gestempeld door de gereformeerde gemeenten, waar de kinderdoop inderdaad maar weinig betekenis had. In de NHK (gereformeerde bond) waarbij het gezin zich kortgeleden had aangesloten, heette de (kinder)doop een pleitgrond: Je kon God er bij wijze van spreken aan herinneren dat je gedoopt was en daarmee in Zijn verbond begrepen was. Dat werkte dan als een soort hefboom bij het besef van geloofszekerheid.

Ik vond de spijt van mijn ouders overbodig. Welbeschouwd is er denk ik niet zoveel verschil tussen de nadruk op de noodzaak van wedergeboorte en bekering bij de GerGem en de idee van de volwassendoop bij de baptisten. En het gaat hierbij toch over voluit bijbelse noties?

Het verbondsmatige denken bij de GB is in de loop van de tijd geëvolueerd naar een geloofsbeleving die heel dicht bij een veronderstelde wedergeboorte komt. In mijn jeugd leek de geloofsbeleving bij de GB, hoewel meer verbondsmatig, nog in hogere mate op die bij de GG maar nu is een kind dat gedoopt wordt daarmee toch ook min of meer automatisch 'gered'. Misschien chargeer ik een beetje maar ik heb toch wel de indruk dat de boel in 40 jaar tijd in niet geringe mate opgeschoven is.

Op dezelfde manier is de reden van het zich laten (over)dopen opgeschoven. Veelal heeft het te maken met een gevoel: een behoefte aan een ritueel. Daarbij vraag ik me af in hoeverre noties als wedergeboorte en bekering daarbij nog een rol spelen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 28 jan 2020 11:18

benefietdiner schreef:Verklaar dit eens nader, als men dan 'op de hoogte' zou zijn zoals je zegt, wat dan?


Dat is nu net wat ik hier niet wilde doen, maar dat een ieder zelf gaat kijken welke 7 dopen er beschreven staan in de Bijbel.
Wat ik vaak zie en merk is dat mensen soms heel veel moeite doen om iets duidelijk te maken en dan verdiept een ander zich er niet in en die zegt dat gewoon van ik vind van niet, en die kijkt dan zelf niet eens wat Gods Woord er van zegt.

Ook zijn er soms best goede youtube filmpjes, maar dan is die bijvoorbeeld een half uur lang en dan zeggen ze van kan je even snel samenvatten wat ze zeggen want het is wel een half uur. Nou dan heb je dat er voor over of niet, als je echt wilt weten wat de verschillen zijn dan kost dat soms tijd en moeite.

Dit bedel ik niet als kritiek naar jou zelf hoor, maar in het algemeen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Jesaja40 » 28 jan 2020 12:02

Veendam roept ons toe:

Er zijn 7 dopen in de Bijbel


Graag zou ik dat onderbouwd willen zien ten opzichte van de doop die de kerken hanteren. In de Bijbel staat niets over de kinderdoop, het is ook geen Bijbels gebod maar een kerkelijke instelling. Wat zijn dan die zeven dopen volgens u?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 12:37

Origenes schreef:Toen mijn opvatting over de kinderdoop veranderde - dat is inmiddels ruim 40 jaar geleden - was dat voor mijn ouders reden om er spijt van te hebben dat de kinderdoop slechts een matige betekenis had in hun geloof: ze dachten dat ze dat aspect van het christelijk geloof niet voldoende aan hun kinderen hadden doorgegeven. Het geloof in het gezin was tot voor kort gestempeld door de gereformeerde gemeenten, waar de kinderdoop inderdaad maar weinig betekenis had. In de NHK (gereformeerde bond) waarbij het gezin zich kortgeleden had aangesloten, heette de (kinder)doop een pleitgrond: Je kon God er bij wijze van spreken aan herinneren dat je gedoopt was en daarmee in Zijn verbond begrepen was. Dat werkte dan als een soort hefboom bij het besef van geloofszekerheid.

Ik vond de spijt van mijn ouders overbodig. Welbeschouwd is er denk ik niet zoveel verschil tussen de nadruk op de noodzaak van wedergeboorte en bekering bij de GerGem en de idee van de volwassendoop bij de baptisten. En het gaat hierbij toch over voluit bijbelse noties?

Het verbondsmatige denken bij de GB is in de loop van de tijd geëvolueerd naar een geloofsbeleving die heel dicht bij een veronderstelde wedergeboorte komt. In mijn jeugd leek de geloofsbeleving bij de GB, hoewel meer verbondsmatig, nog in hogere mate op die bij de GG maar nu is een kind dat gedoopt wordt daarmee toch ook min of meer automatisch 'gered'. Misschien chargeer ik een beetje maar ik heb toch wel de indruk dat de boel in 40 jaar tijd in niet geringe mate opgeschoven is.
In genoemde kerk, waar ik de laatste tijd nogal aanwezig ben, noemde eens één predikant de kinderdoop een ‘uitgereikte cheque’. Bij de kinderdoop krijg je dus een cheque uitgereikt die je als volwassen zijnde moest verzilveren en dat verzilverde je als je belijdenis gedaan had van je geloof, als je dus geen belijdenis doet van je geloof dan was de kinderdoop tevergeefs geweest.

Dit sprak mij meer aan dan de kinderdoop als pleitgrond stellen. Een pleitgrond is nogal verwarrend. De één (1) zegt dan: je pleit op wat je al gekregen hebt bij de kinderdoop. De ander (2) zegt: het is een pleit beslechten, het geschil tot een beslissing brengen. De laatste (2) is op rechtsgebied de juiste maar zo wordt het veelal niet verstaan en dan krijg je verbondsautomatisme.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Jesaja40 » 28 jan 2020 12:44

Benefietdiner merkt op:

In genoemde kerk, waar ik de laatste tijd nogal aanwezig ben, noemde eens één predikant de kinderdoop een ‘uitgereikte cheque’. Bij de kinderdoop krijg je dus een cheque uitgereikt die je als volwassen zijnde moest verzilveren en dat verzilverde je als je belijdenis gedaan had van je geloof, als je dus geen belijdenis doet van je geloof dan was de kinderdoop tevergeefs geweest.


Oeps, dat klinkt nagenoeg gelijk aan de uitspraak van een zekere heer Tetsel, die gelden bijeen vergaarde voor de bouw van een kerk. Nergens staat in de Bijbel dat er een waardebon of een cheque wordt verstrekt. Wel lees ik over genade.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2020 12:53

benefietdiner schreef:In genoemde kerk, waar ik de laatste tijd nogal aanwezig ben, noemde eens één predikant de kinderdoop een ‘uitgereikte cheque’. Bij de kinderdoop krijg je dus een cheque uitgereikt die je als volwassen zijnde moest verzilveren en dat verzilverde je als je belijdenis gedaan had van je geloof, als je dus geen belijdenis doet van je geloof dan was de kinderdoop tevergeefs geweest.

Gezien jouw onderschrift zag jij dat meteen voor je natuurlijk. :roll:

"Dit beeld wil iets van de doop duidelijk maken. In de doop krijgt een kind “een cheque” uitgereikt. Daarop staat de in bloed geschreven handtekening van Jezus Christus. God de Vader zegt Zijn Vaderlijke zorg toe. God de Zoon zegt toe met Zijn bloed van alle zonden te wassen.

Maar wie die cheque onder zijn hoofdkussen neerlegt, ontvangt niets. Want met die cheque zijn de schulden nog niet betaald. Hij moet naar de bank. De toezeggingen vragen om toe-eigening. De doop maakt niet zalig. De doop neemt ook niets van de schuld weg.

Want de mens staat vanaf het levensbegin bij God in de schuld. Nu is het noodzakelijk, dat Gods Geest dat leert verstaan. Want juist zo’n arme zondaar krijgt Christus nodig. Zelf alles te missen, maar wetend van die rijke dooptoezeggingen, te vluchten tot de God van je doop: “Heere, ik mis alles. Ik heb geen rechten. Ik heb niets verdiend. Maar schenk toch alles wat mij ontbreekt. Dat hebt U toch beloofd.” Dat is leven uit je doop!"

DE HEILIGE DOOP
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 14:02

Jesaja40 schreef:Graag zou ik dat onderbouwd willen zien ten opzichte van de doop die de kerken hanteren. In de Bijbel staat niets over de kinderdoop, het is ook geen Bijbels gebod maar een kerkelijke instelling. Wat zijn dan die zeven dopen volgens u?
Die wil Veendam juist niet geven, wij moeten zelf gaan kijken welke dopen er beschreven staan in de Bijbel, aldus zijn verklaring, voor een betere verdieping van de Bijbel.
Jesaja40 schreef:Oeps, dat klinkt nagenoeg gelijk aan de uitspraak van een zekere heer Tetsel, die gelden bijeen vergaarde voor de bouw van een kerk. Nergens staat in de Bijbel dat er een waardebon of een cheque wordt verstrekt. Wel lees ik over genade.
Wat is uw mening over het onderwerp doop.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 14:05

Chaya schreef:Gezien jouw onderschrift zag jij dat meteen voor je natuurlijk.
:mrgreen:

En..... wat vind jij van de kinderdoop met betrekking tot het juridische woord 'pleitgrond’ als niet-beelddenker? :roll:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2020 14:19

benefietdiner schreef:En..... wat vind jij van de kinderdoop als ‘juridische pleitgrond’ als niet-beelddenker? :roll:

Is dat nu nog niet duidelijk dan?
Maar goed, ik wil je nog wel een keer een antwoord geven hoor.
Ik ben als baby ten doop gehouden door mijn ouders. Ik heb nooit een behoefte gehad om dat nog eens dunnetjes over te doen.
Eens gedoopt is altijd gedoopt nl. Ontdopen kan dus ook niet!`

Mijn man is echter op volwassen leeftijd gedoopt, één van mijn kinderen was ook ouder dan de gebruikelijke leeftijd van enkele weken tot maanden.
Kortom, in ons gezin is het dus wat dat betreft een mengeling, van 3 soorten doop.

Het is geen juridische pleitgrond, het is gewoon een pleitgrond. Want een kindje wordt niet toevallig ergens geboren in een al dan niet gelovig gezin.
Of uit een Godvrezend voorgeslacht.

Ik geloof dat dit tegen je zal pleiten ooit. Als God je ter verantwoording roept. De weg wel geweten hebben, maar bewust niet gegaan zijnde.
Dat is een ernstige nalatigheid en dus zonde.

God heeft je tijdens de doop bij je naam geroepen. Voordat ik nog maar enig besef had wie de Heere was, wist Hij al van mij.
Dat is voor mij een onbegrijpelijk Wonder.

Als mijn ouders hadden gedacht vroeger, "nou laat haar zelf maar kiezen hoor," zat ik hier nu wellicht nog steeds ongedoopt. Want als het van mij moet komen??? Dan zag het er slecht uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2020 14:26

meerdere mensen hebben deze vraag al gesteld....

En ook ik zou wel eens willen weten waar ik in de bijbel kan lezen over baby's / kinderen die gedoopt worden met water.

Inderdaad Geloof is een voorwaarde (niet de kinderdoop) prachtig symbool, meer moet je er ook niet van willen maken.

Bij mijn weten doopte de Heere Jezus ook geen baby's en kinderen, maar legde hen de handen op en zegende ze.....

Maar goed....prima wat men kiest vanuit een bepaalde overtuiging, maar voor je behoud is enkel Geloof nodig in de Heere Jezus die overigens doopte in de heilige Geest en vuur en verzegeld, iets waar je weinig of hoort zeer helaas....

"Ik (Johannes de Doper) doop u met (in) water. Maar er komt Iemand die krachtiger is dan ik; ik ben te min om de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. De wan heeft Hij in Zijn hand om Zijn dorsvloer op te ruimen; het graan verzamelt Hij in Zijn schuur, maar het kaf zal Hij verbranden in onblusbaar vuur"
(Lucas 3:16-17 Willibrordvertaling 1995).


In de bijbel wordt er over maar één doop gesproken.

Begrijp me goed, ik heb verder niets tegen de kinderdoop, zolang dit maar gezien wordt als teken / beeld.
Groter moet je het niet maken.

Ik zou graag van iemand antwoord willen op de volgende vragen van mij.

1) waar in de bijbel kan ik iets lezen over de kinderdoop?
2) De Heere Jezus doopte ook met de heilige Geest en vuur, hier hoor je bijna nooit iets over.
Wat houdt deze doop precies in?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Jesaja40 » 28 jan 2020 14:43

Benefietdiner vraagt:

Wat is uw mening over het onderwerp doop.


Mijn mening over dit onderwerp is als volgt samen te vatten: het koste-wat-het kost vasthouden aan de kerkelijke regels. De Baptist heeft geen enkel probleem hiermee. De Joden ook niet, mits die maar conform is aan de voorschriften in de Bijbel. De ander volgt nog steeds de kerkelijke dwaling van de 1e eeuw.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten