Votum: eerste woord in de dienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2019 12:18

Chaya schreef:Met enige variatie hierop, ken ik geen andere.
En ik luister nooit naar kerkdiensten met langgerekte amens.


Ik ben langgerekte amens ook niet gewend. Maar ken we variaties. Votum en groet van Sela, een gezongen of gesproken amen na votum en groet, alleen een gezongen votum en een door de voorganger uitgesproken groet etc.

Dat klinkt behoorlijk evangelisch en niet zoals over het algemeen in de CGK wordt gedaan, zelfs in tamelijk linkse gemeentes niet. (die ik dan soms weleens beluister)[/quote]

Waarom is dat evangelisch? (Sela staat nou niet echt bekend als een evangelische band) Ik kom het gezongen votum en groet regelmatig tegen in CGK / GKV. Zo ongewoon is het dus ook weer niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2019 12:48

Marnix schreef:
Waarom is dat evangelisch? (Sela staat nou niet echt bekend als een evangelische band) Ik kom het gezongen votum en groet regelmatig tegen in CGK / GKV. Zo ongewoon is het dus ook weer niet.

Sorry Marnix, maar dat was en is wel de weerstand in veel kerken. Ik vind Sela en Kinga ook niet puur evangelisch (in negatieve zin bedoel ik dan, want ze evangeliseren wel)
En om dit dan ineens te veranderen van een traditionele in een "Sela groet" gaat dan natuurlijk veel te snel.

Ik kan me de discussie nog herinneren toen sommige predikanten de groet met 1 hand gingen uitspreken.
Maar ze doen het eigenlijk allemaal op een eigen manier. De ene dominee houdt de handen echt met de handpalmen naar de gemeente toe, omhoog. Er zijn er ook die hun handen horizontaal licht opheffen.
En de 1 hand groeters kent ook variaties.

Ik heb geen principiële voorkeur, maar soms wordt die hand zo gehouden dat dit me doet denken aan een andere groet. Dat oogt niet prettig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2019 13:08

Chaya schreef:Sorry Marnix, maar dat was en is wel de weerstand in veel kerken. Ik vind Sela en Kinga ook niet puur evangelisch (in negatieve zin bedoel ik dan, want ze evangeliseren wel)
En om dit dan ineens te veranderen van een traditionele in een "Sela groet" gaat dan natuurlijk veel te snel.

Ik kan me de discussie nog herinneren toen sommige predikanten de groet met 1 hand gingen uitspreken.
Maar ze doen het eigenlijk allemaal op een eigen manier. De ene dominee houdt de handen echt met de handpalmen naar de gemeente toe, omhoog. Er zijn er ook die hun handen horizontaal licht opheffen.
En de 1 hand groeters kent ook variaties.

Ik heb geen principiële voorkeur, maar soms wordt die hand zo gehouden dat dit me doet denken aan een andere groet. Dat oogt niet prettig.


Hm dat laatste snap ik. Bij ons is het ook niet altijd op dezelfde manier, het wordt afgewisseld, we doen ook nog wel de traditionele vorm hoor. Die afwisseling vind ik wel goed.

Met discussies over 1 hand versus 2 handen heb ik echt niets. Bii een groet is 1 hand opheffen helemaal niet vreemd. Ik ben niet anders gewend dan 1 hand bij de groet en 2 handen bij de zegen en vind dat niet meer dan logisch maar het zal mij worst wezen. Net als bijvoorbeeld het u versus ons bij dominee / ouderling die voorgaat. Als mensen zich om dat soort dingen druk maken vind ok dat wel zorgwekkend... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor naamloos » 02 nov 2019 15:54

Chaya schreef:Dat klinkt behoorlijk evangelisch en niet zoals over het algemeen in de CGK wordt gedaan, zelfs in tamelijk linkse gemeentes niet. (die ik dan soms weleens beluister)
Grappig. Ik ken niet 1 evangelische gemeente waar dit gedaan wordt.
Wij hebben af en toe gezamelijke diensten -PKN, CGK, GKv, Evangelisch- en de enige gemeente hier die dit niet doet is de evangelische gemeente.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor hans0166 » 02 nov 2019 21:42

Marnix schreef:Vreselijk, van die zogenaamd hoogliturgische mensen die gelijk dreigen dat ze wegblijven als het in hun ogen te “gewoontjes” wordt. Die alleen maar binnen hun klassieke kadertjes kunnen denken...brrrr


dit klinkt nog veel enger dan mijn standpunt .. griezelig om alles maar op "gewoon" platvloerse manier te willen doen, en anderen veroordelen om een meer gestyleerde liturgie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2019 23:16

hans0166 schreef:dit klinkt nog veel enger dan mijn standpunt .. griezelig om alles maar op "gewoon" platvloerse manier te willen doen, en anderen veroordelen om een meer gestyleerde liturgie.


Ik veroordeel geen gestileerde liturgie maar wel als mensen neerkijken op mensen die daar niets mee hebben of dreigen weg te blijven als het niet traditioneel liturgisch genoeg is in hun ogen. Je mag hier best over van mening verschillen, zolang we niet neerkijken op mensen die het anders doen dan wij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor MoesTuin » 03 nov 2019 17:12

Chaya schreef:Met enige variatie hierop, ken ik geen andere.
En ik luister nooit naar kerkdiensten met langgerekte amens.

Dat klinkt behoorlijk evangelisch en niet zoals over het algemeen in de CGK wordt gedaan, zelfs in tamelijk linkse gemeentes niet. (die ik dan soms weleens beluister)


langgerekte amens...weer een nieuwe uitdrukking erbij geleerd :lol: :lol: :lol:

Komt steeds meer (niet de langgerekte amens, maar uitspreken door de gemeente van votum en groet afwisselend met de voorganger, prachtig samen met de gemeente actief dit uit te spreken biddend)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2019 12:29

Marnix schreef:Ik veroordeel geen gestileerde liturgie maar wel als mensen neerkijken op mensen die daar niets mee hebben of dreigen weg te blijven als het niet traditioneel liturgisch genoeg is in hun ogen. Je mag hier best over van mening verschillen, zolang we niet neerkijken op mensen die het anders doen dan wij.

Ik zou jouw reactie dan weleens willen zien en horen als het de andere kant op gaat in jullie gemeente, nl. terug naar de oorspronkelijke CGK met de daarbij behorende liturgie en votum en groet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2019 15:03

Chaya schreef:Ik zou jouw reactie dan weleens willen zien en horen als het de andere kant op gaat in jullie gemeente, nl. terug naar de oorspronkelijke CGK met de daarbij behorende liturgie en votum en groet.


Waarom? Ik ben inderdaad geen voorstander van alles altijd op dezelfde manier doen. Maar ik kijk niet neer op mensen die dat wel graag zouden willen. Ik verschil daarover met ze van mening maar dat is niet erg, zolang je maar niet op elkaar neerkijkt en mensen die ergens anders tegenaan kijken veroordeelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2019 15:09

Marnix schreef:Waarom? Ik ben inderdaad geen voorstander van alles altijd op dezelfde manier doen. Maar ik kijk niet neer op mensen die dat wel graag zouden willen. Ik verschil daarover met ze van mening maar dat is niet erg, zolang je maar niet op elkaar neerkijkt en mensen die ergens anders tegenaan kijken veroordeelt.

De vraag is: blijf jij in je gemeente zitten dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2019 20:46

Chaya schreef:De vraag is: blijf jij in je gemeente zitten dan?


Als dat het enige is wat ze aanpassen sowieso. Als er een beetje ruimte is voor verscheidenheid, prima. Als alles weer zo zou worden als een eeuw geleden zou ik er wel wat langer over na gaan denken en vermoedelijk wel verder gaan kijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron