Votum: eerste woord in de dienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Vera888 » 05 jul 2019 11:53

Voor velen van ons begint een kerkdienst met het votum: een belijdenis van onze volstrekte afhankelijkheid van de HERE, zowel voor voorganger als voor gemeente, in alles wat er verder in de dienst volgen zal. Dat vind ik heel mooi. Alleen is het geen gebed! Het is een belijdenis. Zowel de voorganger als de gemeente horen elkaar hierbij, al instemmend, aan te kijken.
Het komt op anderen heel vreemd over als het votum met dichte ogen wordt gezegd en 'meegebeden'. De geloofsbelijdenis is toch ook geen gebed en wordt daarom toch ook niet zó beleden?

En wat de woorden betreft: gelukkig hebben we nu de herziene statenvertaling waarin de woorden van Psalm 138:8 in begrijpelijk Nederlands zijn gezet. Want niet laten varen heeft niets met bootjes te maken.
Het is uiterst belangrijk dat voorgangers zich goed indenken hoe hun woorden op kinderen en onkerkelijke bezoekers overkomen!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2019 12:43

In eenvoudig en normaal uitgesproken Nederlands is het wel het beste inderdaad.
Het is de Groet van de Heer voor alle aanwezigen die de Voorganger doorgeeft en onze afhankelijkheid in alles van de Levende God.
En de rijkelijke Genade en Vrede (ja ja) die wie bij elke ontmoeting met de Heer keer op keer mogen in ontvangst nemen doorrrr het persoonlijk Geloof in Hem Vader Zoon Geest

Prachtig en Kostbaar

Je kan het ook zingen



Met zoals bij meerdere zaken van toepassing is, is dat dingen jaar in jaar uit zo hetzelfde verlopen dat het voor verschillende mensen een gewoonte en vanzelfsprekendheid wordt en de diepste betekenis van iets niet meer verstaan en ervaren wordt.

Waai heilige Geest door gemeente en hart en (ver) hernieuw.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 13:26

Heel erg bedankt, Moestuin! Dit is inderdaad een prachtige weergave van het votum. Zo kan heel de gemeente het met de voorganger zingen. De beelden erbij zijn ook erg mooi. Ik had het nog nooit gehoord. Nogmaals dank ervoor!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2019 15:35

Wij zingen die ook meestal aan het begin van de dienst, iets minder lange versie wel. Mooi om het samen te zingen ipv dat de predikant het allemaal uitspreekt vind ok. Zo voelt het meer een gezamelijke belijdenis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 20:25

Marnix schreef:Wij zingen die ook meestal aan het begin van de dienst, iets minder lange versie wel. Mooi om het samen te zingen ipv dat de predikant het allemaal uitspreekt vind ok. Zo voelt het meer een gezamelijke belijdenis.


Wat bijzonder! Dat is echt fijn om te horen. Zo zie je maar weer hoe we van elkaar kunnen leren.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2019 15:44

In één van de kerken waar ik organist ben, wordt het votum in beurtspraak gesproken:

V.: Onze Hulp etc.
G.: die hemel en aarde gemaakt heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2019 18:27

Ah ja bij ons wordt het ook wel eens gesproken waarbij de gemeente met een gesproken “Amen” op het votum en een “Amen” op de groet reageert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2019 10:47

In de oud-kath. kerk, waar ik organist ben, is dat standaard.

Ik zou willen dat we dat in de Herv. kerk ook zouden doen. Actief deelnemen aan de dienst is meer dan alleen zingen en luisteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2019 19:05

Optimatus schreef:In de oud-kath. kerk, waar ik organist ben, is dat standaard.

Ik zou willen dat we dat in de Herv. kerk ook zouden doen. Actief deelnemen aan de dienst is meer dan alleen zingen en luisteren.


Gewoon eens voorstellen :wink:
Bij ons spreekt de gemeente ook gezamenlijk de voorbede uit.
De zegen aan het einde vd dienst geeft de voorganger mee en dat beaamt de gemeente samen....als volgt...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor hans0166 » 01 nov 2019 10:09

MoesTuin schreef:Je kan het ook zingen




ja je kan het zingen, maar dan zeker níet op deze manier door een koor of zangroep. Ik zou overigens bij dit soort geluid wegblijven of later komen.

Het is een groet, geen belijdenis, waar de voorganger de dienst onder het toezicht en handelen van de Heer stelt. Het antwoord van de gemeente is alleen "amen" ter instemming. Niet meer, niet minder.
We hebben in de 70/80 er jaren .. en nog wel, in de RK ook zo'n "we zingen alles samen" periode gehad. Vreselijk, en totaal voorbijgaand aan wat liturgie is. Het ontdoet een heleboel waardevolle elementen totaal van betekenis.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2019 00:16

hans0166 schreef:ja je kan het zingen, maar dan zeker níet op deze manier door een koor of zangroep. Ik zou overigens bij dit soort geluid wegblijven of later komen.

Het is een groet, geen belijdenis, waar de voorganger de dienst onder het toezicht en handelen van de Heer stelt. Het antwoord van de gemeente is alleen "amen" ter instemming. Niet meer, niet minder.
We hebben in de 70/80 er jaren .. en nog wel, in de RK ook zo'n "we zingen alles samen" periode gehad. Vreselijk, en totaal voorbijgaand aan wat liturgie is. Het ontdoet een heleboel waardevolle elementen totaal van betekenis.


Vreselijk, van die zogenaamd hoogliturgische mensen die gelijk dreigen dat ze wegblijven als het in hun ogen te “gewoontjes” wordt. Die alleen maar binnen hun klassieke kadertjes kunnen denken...brrrr
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Yoshi » 02 nov 2019 09:26

Ik vind het ook vervelend als al vrij snel blijkt dat er een koor is wat zichzelf schijnbaar moet bewijzen en de meest simpele zaken zoals een Amen uitstekken tot een minuut (voor mijn gevoel). Dan blader ik al door het boekje heen met de gedachte hoe lang het nog wel niet zal gaan duren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2019 10:49

Votum en groet

Het eerste in een kerkdienst na het “stil gebed” is een gebed met betrekking tot Gods hulp en een belijdenis van onze afhankelijkheid van God. “Onze hulp is in de Naam van de HEERE… enz.” Die belijdende bede is het zogenaamde votum. Die wordt door elke predikant biddend uitgesproken, met gevouwen handen en gesloten ogen.

De “groet” aan het begin van de dienst wordt door de predikant uit naam van de HEERE uitgesproken. “Genade en vrede zij u van God de Vader en van onze Heere Jezus Christus … enz.” Deze woorden zijn dus niet van de voorganger zelf maar komen uit het woord van God, de Bijbel. Het wil eigenlijk zeggen dat God Zelf Zijn gemeente tegemoet komt met genade en vrede. De predikant heft hierbij één of twee hand(en) op.

bron: CGKEde
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2019 11:44

Dat is de traditionele manier, prima. Maar er zijn natuurlijk meer manieren en daar gaat het hier een beetje over. Over het votum zijn we denk ik snel klaar, dat is een belijdenis van de gemeente dus de voorganger kan die namens de gemeente uitspreken maar de gemeente kan dat natuurlijk ook doen. Wat de groet betreft is dan de vraag: mogen we elkaar ook zo groeten of is dat aan de voorganger voorbehouden?


Yoshi schreef:Ik vind het ook vervelend als al vrij snel blijkt dat er een koor is wat zichzelf schijnbaar moet bewijzen en de meest simpele zaken zoals een Amen uitstekken tot een minuut (voor mijn gevoel). Dan blader ik al door het boekje heen met de gedachte hoe lang het nog wel niet zal gaan duren.


Bij ons zingen we een korte versie van Votum & Groet van Sela. Geen 4,5e minuut met een heel lang amen en zo maar 1x votum en 1x groet. De zanggroep is uitsluitend ter begeleiding (en niet om zichzelf te bewijzen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Votum: eerste woord in de dienst

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2019 12:07

Marnix schreef:Dat is de traditionele manier, prima. Maar er zijn natuurlijk meer manieren en daar gaat het hier een beetje over. Over het votum zijn we denk ik snel klaar, dat is een belijdenis van de gemeente dus de voorganger kan die namens de gemeente uitspreken maar de gemeente kan dat natuurlijk ook doen.

Met enige variatie hierop, ken ik geen andere.
En ik luister nooit naar kerkdiensten met langgerekte amens.
Marnix schreef:Bij ons zingen we een korte versie van Votum & Groet van Sela. Geen 4,5e minuut met een heel lang amen en zo maar 1x votum en 1x groet. De zanggroep is uitsluitend ter begeleiding (en niet om zichzelf te bewijzen)

Dat klinkt behoorlijk evangelisch en niet zoals over het algemeen in de CGK wordt gedaan, zelfs in tamelijk linkse gemeentes niet. (die ik dan soms weleens beluister)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten