ereunao schreef:(...)O, bedoel je dat,het is dan in ieder geval een klein stapje vooruit dat je het orthodoxe jodendom ( het Israël Gods Gal.6:16 ) wel serieus neemt. Dat is eeuwenlang wel anders geweest! Toen moest de Jood alles wat joods was afzweren als hij het christendom aannam.
Maar wie zijn dan die nieuwe huizen die erbij komen? Toch niet het christendom? (...)
Ik voel me niet aangesproken. Ik heb het jodendom altijd serieus genomen. En dan bedoel ik het jodendom dat zich op cruciale punten niet met het christendom verbindt. Ik ben juist allergisch voor de connecties tussen jodendom en christendom die zo duidelijk vanuit christelijk initiatief ontstaan.
Wat die "nieuwe huizen" betreft: natuurlijk bedoel ik daar de nieuwe gemeenschappen mee die zijn ontstaan en zich hebben uitgebreid met het christendom. Dat zijn ontmoetingsplekken geworden tussen God en mens, overal ter wereld. Die opening naar de volken is een volle gave (geen half werk). En wordt gekenmerkt door ruimte en vrijheid. het is voor iedereen , overal, altijd. Elk onderscheid valt weg. Zoals eerder gezegd:
Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, zegt Jezus, daar zal Ik in het midden zijn. het is een nieuw onderdak voor alle volken, talen tongen en natiën. Tenten der samenkomst, godshuizen, kerken, zaaltjes, het kent vele verschijningsvormen, maar ik zeg maar gewoon: nieuwe huizen. Die rijkdom is essentieel.
In vergelijk met de gelovigen in het jodendom, die hun eigen oude huis blijft bewonen, zijn deze ontmoetingsplekken voor de volken niet armzaliger of minder. En de gemeenschappen van het jodendom, in hun oude huis, zijn vanwege de rijkdommen die de volken hebben ontvangen, ook niet minder of armer.
Jodendom en christendom bestaan eenvoudigweg naast elkaar. Ze verschillen sterk, maar hebben ook overeenkomsten. Je kunt jezelf duizend vragen stellen over hoe dat nu allemaal zo gekomen is. Je kunt je hoofd ook breken over hoe dat in de toekomst nu allemaal moet gaan.
Maar voorlopig is dit gewoon de situatie. En ik respecteer dat. Ik heb ook geen behoefte aan een interventie.
Ik bestudeer de Bijbel dus niet met het oog op het jodendom. Dat laat ik over aan de gelovigen binnen het jodendom.
Eén ding weet ik wel: Als er getracht wordt om een geforceerde eenheid te bewerkstelligen, een hardhandige fusie of een zendingsactiviteit, als er allerlei speculaties van de één over de rol van de ander, dan heb je de poppen aan het dansen tussen jodendom en christendom. Dat is helaas ook vaak de uitkomst van activistische christenen die Israël allerlei dingen toedichten in de eindtijd. Daar zijn ze volgens mij in het jodendom niet zo van gediend, hoezeer ze ook met de vinger gewezen worden op de (wat twijfelachtige) joodse identiteit van het boek Openbaring.
En geef ze eens ongelijk!
Je laat je lot (beter gezegd: je door God gegeven bestemming en toekomst) toch niet door de een of andere prediker van een andere godsdienst bepalen?
gravo