de enige en allerbelangrijkste Naam

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jun 2019 22:06

Johan100 citeert:

Joden gebruiken geloof ik Adonai (Heer(e)/Meester)


Als in de Evangeliën het woord meester gebruikt wordt weet iedere Israëli dat het om een rabbijn of leraar gaat. Meester is dus een aanspreektitel.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2019 09:42

Vera888 schreef:Hoi Johan,

De teksten die je geeft onderstrepen eigenlijk precies wat ik bedoelde. Dank je wel!

Jezus is de Heer van mijn leven, d.w.z. dat Hij het voor het zeggen heeft. Ik heb mij aan Hem over gegeven: wat Hij gebiedt doe ik niet en wat Hij wilt dat ik doen zal, doe ik.
Zo bedoelt Paulus het ook steeds als hij schrijft over 'de Heer Jezus Christus'.
Maar in de Evangeliën wordt verteld wat Jezus deed en wat Hij zei, en dan gaat het meestal niet over Zijn 'Heer-zijn'. Alleen in het geval dat jij terecht noemt: dat Hij Heer is van de sabbat.
Zo blijf ik dus zitten met mijn vraag: waarom noemen predikanten Hem steeds 'Heere Jezus', als het over Zijn woorden en daden gaat? Dat doet de Heilige Geest in de Evangeliën niet.


Maar de apostelen doen dat wel. Dus is het dan verkeerd? Jezus was op aarde overigens mens, had zich vernederd. Na Zijn dood en opstandig waarmee Hij ons verloste ging Hij terug naar de hemel waar Hij heerser over alle dingen is en toen gingen de apostelen Hem ook die titels geven. Daar is volgens mij niets mis mee (hoewel je Hem ook gewoon Jezus mag noemen, Hij kent je hart wel). Volgens mij gaat het ook niet zozeer om de exacte naam, met of zonder titels, vertaald naar het Nederlands of op z’n Hebreeuws, de naam klinkt in iedere taak weer anders. Het gaat om de persoon achter de naam, wie Hij is en wat Hij heeft gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 05 jul 2019 11:36

Marnix schreef:Maar de apostelen doen dat wel. Dus is het dan verkeerd? Jezus was op aarde overigens mens, had zich vernederd. Na Zijn dood en opstandig waarmee Hij ons verloste ging Hij terug naar de hemel waar Hij heerser over alle dingen is en toen gingen de apostelen Hem ook die titels geven. Daar is volgens mij niets mis mee (hoewel je Hem ook gewoon Jezus mag noemen, Hij kent je hart wel). Volgens mij gaat het ook niet zozeer om de exacte naam, met of zonder titels, vertaald naar het Nederlands of op z’n Hebreeuws, de naam klinkt in iedere taak weer anders. Het gaat om de persoon achter de naam, wie Hij is en wat Hij heeft gedaan.


Leuk dat je reageert, Marnix. En heerlijk dat je schrijft dat het om de Persoon achter de naam gaat! Daar ben ik het natuurlijk geheel mee eens.

In hun brieven zeggen de apostelen inderdaad vaak "de Heer Jezus Christus" (beter vertaald: de Heer Jezus de Messias) en dan geven ze Hem die titel Heer, zoals jij ook zegt, omdat ze zich ter dege bewust zijn van Zijn regering. Er spreekt ook in mee, dat zij - en wij, als het goed is - zich van harte onderwerpen aan Zijn heerschappij.
Maar ik blijf ervoor pleiten om in alle gevallen waar die onderwerping aan Zijn 'Heerschap' niet direct meespreekt, de aanduiding Heer niet te gebruiken. Want voor mij komt dat dichtbij het 'ijdel gebruiken' van Gods naam.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2019 12:46

Als het respectvol is is het ook geen ijdel gebruik.

Van Dale:
IJdel:

3
lichtzinnig, spottend: Gods naam ijdel gebruiken.

Respectvol een titel aan een naam toevoegen kan nooit lichtzinnig of spottend zijn. Ik zie verder geen onderbouwing dat de naam Jezus niet aangevuld mag worden met titels als Heer en Christus, dat Hij daar niet blij mee zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor coby6 » 05 jul 2019 15:08

Vera888 schreef:Leuk dat je reageert, Marnix. En heerlijk dat je schrijft dat het om de Persoon achter de naam gaat! Daar ben ik het natuurlijk geheel mee eens.

In hun brieven zeggen de apostelen inderdaad vaak "de Heer Jezus Christus" (beter vertaald: de Heer Jezus de Messias) en dan geven ze Hem die titel Heer, zoals jij ook zegt, omdat ze zich ter dege bewust zijn van Zijn regering. Er spreekt ook in mee, dat zij - en wij, als het goed is - zich van harte onderwerpen aan Zijn heerschappij.
Maar ik blijf ervoor pleiten om in alle gevallen waar die onderwerping aan Zijn 'Heerschap' niet direct meespreekt, de aanduiding Heer niet te gebruiken. Want voor mij komt dat dichtbij het 'ijdel gebruiken' van Gods naam.

Het lijkt me alleen ijdel gebruik als je de hele tijd Here Here zegt en niet doet wat Hij zegt.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 13:17

coby6 schreef:Het lijkt me alleen ijdel gebruik als je de hele tijd Here Here zegt en niet doet wat Hij zegt.



Ja Coby, dat is inderdaad echt ijdel gebruik van de belijdenis dat Jezus Heer is.

In het gebed zeggen mensen soms 'Vader' of 'Heere' zó vaak, dat het een beetje op een stopwoord lijkt, maar als zij dan toch Hem willen gehoorzamen in alles, is dat jammer, maar niet zo erg.
Dat is ook zo met het steeds weer zeggen "de Here Jezus zei....wist....ging....". Dan zou ik liever, net als in de Evangeliën, horen: "Jezus zei...wist...ging". Maar als het zo gezegd wordt door mensen die van Hem houden, is het waarschijnlijk voor hun gevoel eerbiediger om niet alleen Zijn naam te noemen en vind ik het wel jammer, maar toch beter dan dat Hij helemaal niet wordt genoemd.
En hopelijk is dit de plaats om elkaar, wat zulke dingen betreft, wat aan het denken te zetten.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jul 2019 14:45

Vera888 brengt in:

Dan zou ik liever, net als in de Evangeliën, horen: "Jezus zei...wist...ging". Maar als het zo gezegd wordt door mensen die van Hem houden, is het waarschijnlijk voor hun gevoel eerbiediger om niet alleen Zijn naam te noemen en vind ik het wel jammer, maar toch beter dan dat Hij helemaal niet wordt genoemd.
En hopelijk is dit de plaats om elkaar, wat zulke dingen betreft, wat aan het denken te zetten.


De toevoeging heft helemaal niet. Men denkt dat het oneerbiedig voorkomt maar dat is het niet. Aangezien in Israël in die dagen iedereen familie van elkaar was sprak men elkaar gewoon aan bij de voornaam. Familienamen bestonden toen nog niet. Slechts een enkele keer wordt ter aanduiding aangegeven de plaats of de streek waaruit men afkomstig was. Meer een aanduiding met wie men te doen had.

Ik begrijp dat de gelovigen uit de volkeren daar heel anders tegenaan kijken. Maar waarom dan die kramp daarin leggen als het niet in de oorspronkelijke tekst staat. Kerkvaders kerkmoeders en kerkheiligen zij gewoon menselijke toevoegingen die ook "eerbaar genoemd gaan worden".
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 18:24

Johan100 schreef:Hoi Vera,

In Mattheus 12:8 bijvoorbeeld staat Jezus als Heer van de sabbat.

In de brieven van de apostel Paulus staat ook Heer/Here/Heere. Zo is het vertaald. In het Grieks staat er Kurios.

Wat het O.T. betreft.
Ik Zal Zijn, JWHW, Die Zich aan Mozes openbaarde, is bij ons vertaald met HEERE.

Joden gebruiken geloof ik Adonai (Heer(e)/Meester)

Onderstaande teksten komen uit de S.V.

Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. Filippensen 1:2

Paulus, en Silvanus, en Timotheüs, aan de Gemeente der Thessalonicensen, welke is in God den Vader, en den Heere Jezus Christus: genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
Wij danken God altijd over u allen, uwer gedachtig zijnde in onze gebeden;
Zonder ophouden gedenkende het werk uws geloofs, en den arbeid der liefde, en de verdraagzaamheid der hoop op onzen Heere Jezus Christus, voor onzen God en Vader;
Wetende, geliefde broeders, uw verkiezing van God;
1 Thessalonicenzen 1:1-4

Doch onze God en Vader Zelf, en onze Heere Jezus Christus richte onzen weg tot u.
En de Heere vermeerdere u, en make u overvloedig in de liefde jegens elkander en jegens allen, gelijk wij ook zijn jegens u;
Opdat Hij uw harten versterke, om onberispelijk te zijn in heiligmaking, voor onzen God en Vader, in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen.
1 Thessalonicenzen 3:11-13

Het Woord van God, de Waarheid, de Zoon is in het vlees gekomen. En het Woord is God. Hij is het Licht der wereld. Zie o.a. Johannes 1.

En wij verkondigen u de belofte, die tot de vaderen geschied is, dat namelijk God dezelve vervuld heeft aan ons, hun kinderen, als Hij Jezus verwekt heeft. Gelijk ook in den tweeden psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. Handelingen 13:32-33. Genereren betekent verwekken. Hij is als Mens verwekt en heeft onder ons gewoond en is nu in de hemel totdat Hij terugkomt.

En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; (...) Filippensen 2:8-9

(Lees ook Genesis 3, Psalm 2, Jesaja 9, 53, Johannes 3, 14, Filippensen 2, Hebreeën 1, 5 en 10 maar heel je Bijbel uiteraard waarom Hij onder ons woonde)

Ik hoop je zo verder geholpen te hebben.


Vera888 schreef:Hoi Johan,

De teksten die je geeft onderstrepen eigenlijk precies wat ik bedoelde. Dank je wel!

Jezus is de Heer van mijn leven, d.w.z. dat Hij het voor het zeggen heeft. Ik heb mij aan Hem over gegeven: wat Hij gebiedt doe ik niet en wat Hij wilt dat ik doen zal, doe ik.
Zo bedoelt Paulus het ook steeds als hij schrijft over 'de Heer Jezus Christus'.
Maar in de Evangeliën wordt verteld wat Jezus deed en wat Hij zei, en dan gaat het meestal niet over Zijn 'Heer-zijn'. Alleen in het geval dat jij terecht noemt: dat Hij Heer is van de sabbat.
Zo blijf ik dus zitten met mijn vraag: waarom noemen predikanten Hem steeds 'Heere Jezus', als het over Zijn woorden en daden gaat? Dat doet de Heilige Geest in de Evangeliën niet.


Hoi Vera,

Ik heb niet iedere predikant gehoord en kan daar niet van spreken.


Laten we gewoon kijken wat het Woord zegt. Trouwens wel een goede vraag van je.

Niet alleen waar gesproken wordt over 'Heer van de sabbat' in de eerste vier boeken van het N.T. komt het woord Heer(e)/Kurios voor. Ik noemde dat als voorbeeld.

Nog enkele voorbeelden.

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Lukas 13:23 en 24

Toen stonden al die maagden op, en bereidden haar lampen.
En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.
Doch de wijzen antwoordden, zeggende: Geenszins, opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.
Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed waren, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.
Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
Mattheus 25:7-11

En als Jezus van daar voortging, zijn Hem twee blinden gevolgd, roepende en zeggende: Gij Zone Davids, ontferm U onzer!
En als Hij in huis gekomen was, kwamen de blinden tot Hem. En Jezus zeide tot hen: Gelooft gij, dat Ik dat doen kan? Zij zeiden tot Hem: Ja, Heere! Toen raakte Hij hun ogen aan, zeggende: U geschiede naar uw geloof. En hun ogen zijn geopend geworden.
Mattheus 9:27-30


Weet je wat handig is Vera?

Je kunt de zoekfunctie gebruiken op statenvertaling.net. Dan vul je je zoekterm in en dan komen de Bijbelteksten tevoorschijn met jouw gezochte woord. In dit geval Heer/heer of He(e)re dus. En dan zie je hoe vaak het woord gebruikt wordt in onze vertalingen. Heel vaak.

Je ziet ook als het goed is dat het woord heer/kurie veel gebruikt wordt in gelijkenissen en dat daar Jezus mee bedoelt wordt. Zie de volgende link: https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... %5D=2&in=h

Verder als je Heer of Here/Heere intypt (wat zo vertaalt is vanuit het Griekse woord Kurios) kom je de volgende teksten tegen (zie de link):
https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... %5D=2&in=h



Verder, Meester/Rabbi/Heer der heren/Koning der koningen zijn allemaal namen/titels voor Jezus Christus.

Je had het over het woord Heer 'als het over Zijn woorden en daden gaat'.

En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;
Want Hij leerde hen, als macht hebbende, en niet als de Schriftgeleerden.
Mattheus 27-28-29

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis. Mattheüs 9:6

En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve?
En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.
(....)
En zij werden nog meer verslagen, zeggende tot elkander: Wie kan dan zalig worden?
Doch Jezus, hen aanziende, zeide: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.

Marcus 10:17-27

En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Johannes 3:1-3

Ik hoop zo meer Licht op jouw vraag geworpen te hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 19:46

Nou, Johan, mijn vraag was eigenlijk waarom er vaak 'de Heere Jezus' wordt gezegd, als in het Bijbelverhaal alleen 'Jezus' staat en ik pleitte ervoor om alleen 'Heere Jezus' te gebruiken als men zich op dat moment ook werkelijk van de regeermacht van Jezus bewust is. Het zou misschien ook helpen als er Heer werd gezegd in plaats van Heere.
Maar verder vind ik het fijn als er met liefde over Jezus gesproken wordt. Dat is het belangrijkste.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 19:55

Jesaja40 schreef:Vera888 brengt in:



De toevoeging heft helemaal niet. Men denkt dat het oneerbiedig voorkomt maar dat is het niet. Aangezien in Israël in die dagen iedereen familie van elkaar was sprak men elkaar gewoon aan bij de voornaam. Familienamen bestonden toen nog niet. Slechts een enkele keer wordt ter aanduiding aangegeven de plaats of de streek waaruit men afkomstig was. Meer een aanduiding met wie men te doen had.

Ik begrijp dat de gelovigen uit de volkeren daar heel anders tegenaan kijken. Maar waarom dan die kramp daarin leggen als het niet in de oorspronkelijke tekst staat. Kerkvaders kerkmoeders en kerkheiligen zij gewoon menselijke toevoegingen die ook "eerbaar genoemd gaan worden".


Leuk dat je dat zegt. Het is trouwens nog steeds zo in Israël. En eigenlijk zou het onder gelovigen uit de volken ook zo moeten zijn dat we elkaar gewoon, net als broers en zussen dat doen, bij de voornaam noemen. Dan is de dominee gewoon één van de 'gezinsleden'. Ook dat wordt in Israël zo gedaan; de voorganger is niet méér dan de mensen in de kerk, maar is er om hen te dienen. Maar dat is weer een ander onderwerp.
Er is maar één waarheid. :roll:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 20:00

Vera888 schreef:Nou, Johan, mijn vraag was eigenlijk waarom er vaak 'de Heere Jezus' wordt gezegd, als in het Bijbelverhaal alleen 'Jezus' staat en ik pleitte ervoor om alleen 'Heere Jezus' te gebruiken als men zich op dat moment ook werkelijk van de regeermacht van Jezus bewust is. Het zou misschien ook helpen als er Heer werd gezegd in plaats van Heere.
Maar verder vind ik het fijn als er met liefde over Jezus gesproken wordt. Dat is het belangrijkste.

Oke, dat weet ik niet Vera. Maar goed, ik hoop dat het je ook duidelijk is dat er heel vaak Heer(e) gebruikt wordt en niet alleen bij 'Heer van de sabbat'. Maak gebruik van de zoekfunctie zodat het levende Woord in beginsel of steeds meer een levende werkelijkheid in je hart voor je wordt, zodat je kunt zeggen met Thomas: 'Mijn Heer en Mijn God' toen Thomas zijn vingers in de tekenen van Jezus wonden legde. (Johannes 20:25-29)

Zalig als je niet gezien maar nochtans geloofd zult hebben (het gaat om zondevergeving/rechtvaardigend geloof) en daarop de nieuwe geboorte.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 20:21

Marnix schreef:Als het respectvol is is het ook geen ijdel gebruik.

Van Dale:
IJdel:

3
lichtzinnig, spottend: Gods naam ijdel gebruiken.

Respectvol een titel aan een naam toevoegen kan nooit lichtzinnig of spottend zijn. Ik zie verder geen onderbouwing dat de naam Jezus niet aangevuld mag worden met titels als Heer en Christus, dat Hij daar niet blij mee zou zijn.


Je hebt gelijk, Marnix, dat respect heel belangrijk is. Ik schreef dat het op mij soms overkwam als 'ijdel gebruik', maar ik had beter kunnen zeggen 'ondoordacht gebruik'. Want mensen die 'Heere Jezus' zeggen, terwijl dat niet in het Bijbelverhaal staat, bedoelen dat meestal eerbiedig en zeker niet spottend.
Maar het is ook goed om over een 'eerbiedige gewoonte' na te denken. Zo heb ik zelf veel tradities uit Nederland aan de Bijbel getoetst toen ik in Israël woonde en daar hele andere Bijbelse tradities meemaakte. Dan merk je opeens dat er toch veel dingen meer gewoonte zijn dan echt in overeenstemming met de Bijbel.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 20:32

coby6 schreef:Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.


Ja, Coby, dat is inderdaad jammer, dat in de naam 'Jezus' voor ons niet meer meeklinkt dat Hij onze Zaligmaker is. Het is juist zo'n heerlijke, betekenisvolle naam!
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 06 jul 2019 20:43

Johan100 schreef:Oke, dat weet ik niet Vera. Maar goed, ik hoop dat het je ook duidelijk is dat er heel vaak Heer(e) gebruikt wordt en niet alleen bij 'Heer van de sabbat'. Maak gebruik van de zoekfunctie zodat het levende Woord in beginsel of steeds meer een levende werkelijkheid in je hart voor je wordt, zodat je kunt zeggen met Thomas: 'Mijn Heer en Mijn God' toen Thomas zijn vingers in de tekenen van Jezus wonden legde. (Johannes 20:25-29)

Zalig als je niet gezien maar nochtans geloofd zult hebben (het gaat om zondevergeving/rechtvaardigend geloof) en daarop de nieuwe geboorte.


Dank voor je reacties, Johan! Soms val je middenin een onderwerp en heb je geen tijd om alles eerst door te lezen. Zo heb ik, dacht ik, ook al eerder geschreven dat Jezus mijn Heer en mijn God is. Halleluja!

Fijn dat jij zoveel hebt aan die zoekfunctie! Zelf lees ik liever de tastbare Bijbel, elke dag een paar hoofdstukken. Dat is het beste begin van de dag en vaak ook het beste van heel de dag. Want door Gods genade en goedheid mag ik weten dat mijn zonden zijn vergeven en ik in Jezus rechtvaardig ben. Dan spreekt alles wat je leest je zó aan, dat ik bijna altijd zit te lezen met tranen in mijn ogen van dankbaarheid.
Er is maar één waarheid. :roll:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 21:51

Vera888 schreef:Dank voor je reacties, Johan! Soms val je middenin een onderwerp en heb je geen tijd om alles eerst door te lezen. Zo heb ik, dacht ik, ook al eerder geschreven dat Jezus mijn Heer en mijn God is. Halleluja!

Fijn dat jij zoveel hebt aan die zoekfunctie! Zelf lees ik liever de tastbare Bijbel, elke dag een paar hoofdstukken. Dat is het beste begin van de dag en vaak ook het beste van heel de dag. Want door Gods genade en goedheid mag ik weten dat mijn zonden zijn vergeven en ik in Jezus rechtvaardig ben. Dan spreekt alles wat je leest je zó aan, dat ik bijna altijd zit te lezen met tranen in mijn ogen van dankbaarheid.

Doet me goed te horen Vera. Jij ook bedankt!

Zoals je zag is de zoekfunctie heel handig. Nu in dit geval met het woord 'Heer/heer' ideaal dus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten