de enige en allerbelangrijkste Naam

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 25 jan 2019 15:10

In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?
Er is maar één waarheid. :roll:

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor krid » 25 jan 2019 16:19

Vera888 schreef:In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?


Lang niet alle predikanten doen dat. Maar, zelfs als ze het doen? Is het een punt? Jezus is Heer. Hij is God. Hij is onze Verlosser, onze Geneesheer, onze Beste Vriend, Hogepriester, Koning, Hij is de Schepper, Wetgever, eeuwige Vader, enz. enz.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 25 jan 2019 22:44

krid schreef:Lang niet alle predikanten doen dat. Maar, zelfs als ze het doen? Is het een punt? Jezus is Heer. Hij is God. Hij is onze Verlosser, onze Geneesheer, onze Beste Vriend, Hogepriester, Koning, Hij is de Schepper, Wetgever, eeuwige Vader, enz. enz.


Amen, krid! Op je reactie en op je mooie onderschrift.

En wat mijn opmerking betreft: vaak komt het herhaaldelijk noemen, zoals ik het beschreef, op mij over als een beetje afstand nemen van het Evangelieverhaal en vooral van Jezus als Persoon. Soms denk ik bovendien ook nog dat de filosofie van 'een gestolen Jezus' erachter zit, omdat in minder 'zware' kringen wèl gewoon over Jezus gesproken wordt. En dat doet mij echt zeer. Maar het is, op de keper beschouwd, inderdaad toch maar een kleinigheid.
Er is maar één waarheid. :roll:

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 10:40

Vera888 schreef:En wat mijn opmerking betreft: vaak komt het herhaaldelijk noemen, zoals ik het beschreef, op mij over als een beetje afstand nemen van het Evangelieverhaal en vooral van Jezus als Persoon. Soms denk ik bovendien ook nog dat de filosofie van 'een gestolen Jezus' erachter zit, omdat in minder 'zware' kringen wèl gewoon over Jezus gesproken wordt. En dat doet mij echt zeer. Maar het is, op de keper beschouwd, inderdaad toch maar een kleinigheid.


Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 26 jan 2019 12:40

krid schreef:Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er heel veel 'heilige huisjes' zijn, die zeker afgebroken zouden moeten worden. Er is veel bijgeloof, maar ook gebrek aan kennis, op het gebied van schepping, de eindtijd, Bijbelse verhalen, enz. Velen hebben iets 'geleerd' en kunnen moeilijk afstand doen van het 'geleerde' wanneer blijkt dat de waarheid toch net iets anders is.


Dank voor je begrip, krid!
Het heeft zeker met mijn achtergrond en levenservaring te maken. Ik kom oorspronkelijk uit de Ger.Gem. en daar werd de naam van Jezus haast niet genoemd. Dat vond ik heel erg. Daarna heb ik meer dan tien jaar in israël gewoond en had ik vaak tranen in mijn ogen als er over Yeshua werd gesproken en gezongen. Zo liefdevol, vurig en eerbiedig! Terug in Nederland mis ik dat zo.
Dat speelde waarschijnlijk mee, toen ik deze vraag stelde.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 26 jan 2019 12:51

krid schreef:Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er heel veel 'heilige huisjes' zijn, die zeker afgebroken zouden moeten worden. Er is veel bijgeloof, maar ook gebrek aan kennis, op het gebied van schepping, de eindtijd, Bijbelse verhalen, enz. Velen hebben iets 'geleerd' en kunnen moeilijk afstand doen van het 'geleerde' wanneer blijkt dat de waarheid toch net iets anders is.


Wat je vraag over 'een gestolen Jezus' betreft: die opmerking werd nogal eens in ''zware kringen' gemaakt wat betreft mensen die 'zomaar' in Jezus geloven. Want die hebben dan, volgens hen, niet genoeg hun ellende ingeleefd en spreken zomaar over Jezus... Zij worden door de mensen die het beter denken te weten als tijdgelovigen weggezet. En als reactie spreken die hoogmoedige mensen zelf niet zoveel over Jezus om zich daarmee te distantiëren van alle 'geveinsden'. Die enkele keer dat Hij dan toch ter sprake komt, noemen ze hem niet bij Zijn naam, maar zeggen liever 'Heere Jezus', omdat ze denken dat dat 'heiliger klinkt.
Er is maar één waarheid. :roll:

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor coby6 » 27 jan 2019 22:41

Vera888 schreef:In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?

Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 28 jan 2019 07:34

coby6 schreef:Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.


Hoi Coby,

Dat is een interessante gedachte! Yeshua betekent inderdaad 'God redt'. Maar tegelijk is het gewoon een naam. De hogepriester ten tijde van de herbouw van de tempel heette ook zo. Aan de naam van Jezus worden later, b.v. in de brieven van Paulus, de woorden 'Heer', 'Messias' of 'Nazarener' toegevoegd. Zelf spreek ik Hem in het gebed ook aan als 'Here Jezus'. Maar als ik over Hem schrijf, pas ik me graag aan de Evangelisten aan, die in hun verhalen gewoon Zijn Naam noemen. Dank voor je reactie!
Er is maar één waarheid. :roll:

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor krid » 28 jan 2019 09:54

coby6 schreef:Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.


Want een Kind is ons geboren,
een Zoon is ons gegeven,
en de heerschappij rust
op Zijn schouder.
En men noemt Zijn Naam
Wonderlijk, Raadsman,
Sterke God,
Eeuwige Vader,
Vredevorst.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor MoesTuin » 10 feb 2019 18:31

Vera888 schreef:Wat je vraag over 'een gestolen Jezus' betreft: die opmerking werd nogal eens in ''zware kringen' gemaakt wat betreft mensen die 'zomaar' in Jezus geloven. Want die hebben dan, volgens hen, niet genoeg hun ellende ingeleefd en spreken zomaar over Jezus... Zij worden door de mensen die het beter denken te weten als tijdgelovigen weggezet. En als reactie spreken die hoogmoedige mensen zelf niet zoveel over Jezus om zich daarmee te distantiëren van alle 'geveinsden'. Die enkele keer dat Hij dan toch ter sprake komt, noemen ze hem niet bij Zijn naam, maar zeggen liever 'Heere Jezus', omdat ze denken dat dat 'heiliger klinkt.


Zo vreselijk erg dat bovenstaande nog voorkomt hier en daar in een enkele kring.
Graag deel ik het rijke Evangelie Woord "Ook voor u een open hemel!"
Jezus is er ook voor u.




( De Spreker in deze film is reeds Thuis gehaald door Zijn Heer en Heiland....Veilig in Jezus armen...)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Johan100 » 21 jun 2019 20:34

Vera888 schreef:In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?

Hoi Vera,

In Mattheus 12:8 bijvoorbeeld staat Jezus als Heer van de sabbat.

In de brieven van de apostel Paulus staat ook Heer/Here/Heere. Zo is het vertaald. In het Grieks staat er Kurios.

Wat het O.T. betreft.
Ik Zal Zijn, JWHW, Die Zich aan Mozes openbaarde, is bij ons vertaald met HEERE.

Joden gebruiken geloof ik Adonai (Heer(e)/Meester)

Onderstaande teksten komen uit de S.V.

Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. Filippensen 1:2

Paulus, en Silvanus, en Timotheüs, aan de Gemeente der Thessalonicensen, welke is in God den Vader, en den Heere Jezus Christus: genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
Wij danken God altijd over u allen, uwer gedachtig zijnde in onze gebeden;
Zonder ophouden gedenkende het werk uws geloofs, en den arbeid der liefde, en de verdraagzaamheid der hoop op onzen Heere Jezus Christus, voor onzen God en Vader;
Wetende, geliefde broeders, uw verkiezing van God;
1 Thessalonicenzen 1:1-4

Doch onze God en Vader Zelf, en onze Heere Jezus Christus richte onzen weg tot u.
En de Heere vermeerdere u, en make u overvloedig in de liefde jegens elkander en jegens allen, gelijk wij ook zijn jegens u;
Opdat Hij uw harten versterke, om onberispelijk te zijn in heiligmaking, voor onzen God en Vader, in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen.
1 Thessalonicenzen 3:11-13

Het Woord van God, de Waarheid, de Zoon is in het vlees gekomen. En het Woord is God. Hij is het Licht der wereld. Zie o.a. Johannes 1.

En wij verkondigen u de belofte, die tot de vaderen geschied is, dat namelijk God dezelve vervuld heeft aan ons, hun kinderen, als Hij Jezus verwekt heeft. Gelijk ook in den tweeden psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. Handelingen 13:32-33. Genereren betekent verwekken. Hij is als Mens verwekt en heeft onder ons gewoond en is nu in de hemel totdat Hij terugkomt.

En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; (...) Filippensen 2:8-9

(Lees ook Genesis 3, Psalm 2, Jesaja 9, 53, Johannes 3, 14, Filippensen 2, Hebreeën 1, 5 en 10 maar heel je Bijbel uiteraard waarom Hij onder ons woonde)

Ik hoop je zo verder geholpen te hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 22 jun 2019 14:53

Johan100 schreef:Hoi Vera,

In Mattheus 12:8 bijvoorbeeld staat Jezus als Heer van de sabbat.

In de brieven van de apostel Paulus staat ook Heer/Here/Heere. Zo is het vertaald. In het Grieks staat er Kurios.

Wat het O.T. betreft.
Ik Zal Zijn, JWHW, Die Zich aan Mozes openbaarde, is bij ons vertaald met HEERE.

Joden gebruiken geloof ik Adonai (Heer(e)/Meester)

Onderstaande teksten komen uit de S.V.

Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. Filippensen 1:2

Paulus, en Silvanus, en Timotheüs, aan de Gemeente der Thessalonicensen, welke is in God den Vader, en den Heere Jezus Christus: genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
Wij danken God altijd over u allen, uwer gedachtig zijnde in onze gebeden;
Zonder ophouden gedenkende het werk uws geloofs, en den arbeid der liefde, en de verdraagzaamheid der hoop op onzen Heere Jezus Christus, voor onzen God en Vader;
Wetende, geliefde broeders, uw verkiezing van God;
1 Thessalonicenzen 1:1-4

Doch onze God en Vader Zelf, en onze Heere Jezus Christus richte onzen weg tot u.
En de Heere vermeerdere u, en make u overvloedig in de liefde jegens elkander en jegens allen, gelijk wij ook zijn jegens u;
Opdat Hij uw harten versterke, om onberispelijk te zijn in heiligmaking, voor onzen God en Vader, in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen.
1 Thessalonicenzen 3:11-13

Het Woord van God, de Waarheid, de Zoon is in het vlees gekomen. En het Woord is God. Hij is het Licht der wereld. Zie o.a. Johannes 1.

En wij verkondigen u de belofte, die tot de vaderen geschied is, dat namelijk God dezelve vervuld heeft aan ons, hun kinderen, als Hij Jezus verwekt heeft. Gelijk ook in den tweeden psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. Handelingen 13:32-33. Genereren betekent verwekken. Hij is als Mens verwekt en heeft onder ons gewoond en is nu in de hemel totdat Hij terugkomt.

En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; (...) Filippensen 2:8-9

(Lees ook Genesis 3, Psalm 2, Jesaja 9, 53, Johannes 3, 14, Filippensen 2, Hebreeën 1, 5 en 10 maar heel je Bijbel uiteraard waarom Hij onder ons woonde)

Ik hoop je zo verder geholpen te hebben.


Hoi Johan,

De teksten die je geeft onderstrepen eigenlijk precies wat ik bedoelde. Dank je wel!

Jezus is de Heer van mijn leven, d.w.z. dat Hij het voor het zeggen heeft. Ik heb mij aan Hem over gegeven: wat Hij gebiedt doe ik niet en wat Hij wilt dat ik doen zal, doe ik.
Zo bedoelt Paulus het ook steeds als hij schrijft over 'de Heer Jezus Christus'.
Maar in de Evangeliën wordt verteld wat Jezus deed en wat Hij zei, en dan gaat het meestal niet over Zijn 'Heer-zijn'. Alleen in het geval dat jij terecht noemt: dat Hij Heer is van de sabbat.
Zo blijf ik dus zitten met mijn vraag: waarom noemen predikanten Hem steeds 'Heere Jezus', als het over Zijn woorden en daden gaat? Dat doet de Heilige Geest in de Evangeliën niet.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jun 2019 21:26

Vera888 vraagt:

In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?


Dankjewel Vera voor deze vraag.

Als Hebreeuws sprekende en lezende onder ons weet je wat הוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן betekend. Mosje gaf met deze naamsverandering een zeer diep profetisch vergezicht. De Jod wordt toegevoegd en ontstaat de naam יְהוֹשֻׁעַ Jehosjoea. Wat is de diepe achtergrond van deze bijzondere naamswijziging in Numeri 13:16? Heeft נוּן de vader van הוֹשֵׁעַ het dan niet bij het rechte eind gehad op de 8e dag toen hij een naam aan zijn zoon gaf?

Mosje, die door G’ds Geest wordt geleid, geeft de juiste naam aan zijn opvolger. Kijk dieper naar de naamgeving en besef dat het deze יְהוֹשֻׁעַ is die het Huis van Israël over de Jordaan doet trekken naar het beloofde land.
Kijken wij naar onze Hebreeuwse Messias יְהוֹשֻׁעַ dan zien wij dat Hij ons zal brengen in het Beloofde Land met zijn vele woningen. Zie je de parallel daarin?

In het Hebreeuws zien wij de prefix en suffix die richting aan geven hoe een zin gelezen moet worden in de juiste context. Kijken we naar de getalswaarde zonder enige kabbalistische invulling dan geeft deze kracht aan de tekst en zinswending.

Je vraag hoe het komt dat de kerken toevoegingen zijn gaan gebruiken heeft te maken met de heidense cultuur. Keizers en koningen lieten zich bewieroken als zijnde godenzonen. In Lucas 3 wordt die cultus van de machthebbers afgestraft, want geen van die keizers of koningen hebben zo een lange stamboom als die van יְהוֹשֻׁעַ.

Overijverige monniken en bisschoppen hebben als een tegenhanger van de heidense cultus een aureool gelegd op veel personen in de Bijbel. “Sint en heilige” zijn toevoegingen die aan de heidense buitenwacht laten weten: deze titel is van een hogere orde dan die van de keizer of koning. Het gebruik is deels overgebleven. Ook in reformatorische kringen gebruikt men het woord Heere, Here, Heer terwijl dat er oorspronkelijk niet altijd staat.

Je weet hoe het er bij ons in Israël aan toe gaat: iedere Israëli is een deel van de grote mispoche en daar kennen wij geen u vorm. Is dat oneerbiedig? Nee, kijk maar eens naar het taalgebruik van Avraham naar de Eeuwige als deze pleit voor de mogelijke rechtvaardigen in Sodom. Daar is geen enkele u vorm, maar de woordkeuze laat de grote eerbied voor de Eeuwige zien.

Als יְהוֹשֻׁעַ twaalfjarige in de tempel komt wacht hij rustig op Zijn beurt voor Zijn bar-mitswe. Zijn verklarende woorden uit de Thora en Haftara hebben diepe indruk gemaakt bij de omstanders. Alle aansluitende feestdagen blijft יְהוֹשֻׁעַ in de tempel en wordt door velen ondervraagd in Zijn uitleg en leer. Ook Zijn naam moet velen zijn opgevallen en menigeen onder hen ondergingen het juk van de Romeinen. Het verband dat de Eeuwige redt ontgaat velen in de misère die er is in ons land.

Het vergezicht, waar Mosje door de naamswijziging van Hosea op doelde stond niet meer zo scherp in onze collectieve geheugen gegrift. Ook niet meer de woorden van Mosje: iemand uit ons volk zal opstaan. Hoor naar Zijn stem. Ook deze woorden waren verbleekt. Gelukkig maar, de Eeuwige hield over mijn volksgenoten een sluier zodat het werk van de Messias ongestoord plaats zal vinden.

Velen hebben daar uiterst negatieve gedachten bij en doorgronden niet dat deze sluier van de Eeuwige over mijn volksgenoten nodig was. Toen ná de opstanding van יְהוֹשֻׁעַ uit de dood het duidelijk werd stond het sanhedrin niet vooraan om Hem te begroeten en te erkennen als hun Messias. Door hun tegenstand is het Evangelie sneller over de grenzen heen gegaan. In eerste instanties naar de kleine Joodse nederzettingen in de diaspora, die van pelgrims geruchten hadden gehoord aangaande יְהוֹשֻׁעַ . Zij wilden het fijne daarvan weten en trokken massaal op sjavoeot naar Jeruzalem. Precies de volgorde die de Eeuwige had bepaald.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jun 2019 21:39

Coby6 merkt op:

Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.
Omhoog


Ook de uitspraak van יְהוָה JHWH is na de verwoesting van de tempel niet meer terug te halen. Niemand kent deze juiste uitspraak meer. Vandaar dat het Huis van Israël de naam Eeuwige, of Almachtige gebruikt. Juist vanwege het gebod om Zijn Naam niet ijdel te gebruiken.

En ja, de vertalers zochten naar een alternatief waarvan het merendeel is vervangen door Heere, Here, Heer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jun 2019 21:54

Vera888 citeert:

Zo blijf ik dus zitten met mijn vraag: waarom noemen predikanten Hem steeds 'Heere Jezus', als het over Zijn woorden en daden gaat? Dat doet de Heilige Geest in de Evangeliën niet.


Predikanten zijn ook gewone mensen Vera die rekening moeten houden met kritische luisteraars. Uit ervaring weet jij dat zij in een glazen huis verkeren. Zij moeten altijd rekening houden met het feit dat zij ten allen tijde hun beroepbare status niet verliezen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten