de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Berichtdoor elburger » 12 dec 2018 17:15

Een ieder onzer kent wel de gelijkenissen van Jezus.
Velen misschien wel allemaal, het zijn er rond de 42 ( omtrend het aantal verschilt men van mening).
Ik denk dat iedereen het verhaal van de barmhartige Samaritaan kent.
Of , de zaaier, het verloren schaap, de verloren zoon, de tien maagden.
Wat ik nu graag zou willen weten is,
A.welke gelijkenis vindt u nu het mooist?
B. Waarom?
C. Hoe ervoer u deze gelijkenis, waarmee ik wil zeggen, dat iedere prediker zijn eigen kernpunt legt uit een gedeelte van zijn verklaring van die gelijkenis. ( wil op een ander tijdstip hier best wel eens van mijn kant dieper op in gaan, een voorbeeld geven).
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Berichtdoor MoesTuin » 12 dec 2018 18:55

Als jochie zijnde werd ik eens door mijn oom en tante meegenomen naar hun kerk.
Een kleine gemeenschap, zeer vriendelijke degelijke nette mensen.
Daar heb ik als kind ademloos de preek gehoord en begrepen over de wijze en dwaze man die hun huis bouwden op de rots / het zand.
En de Voorganger vertelde dit zo duidelijk en verbeeldend en meeslepend nam hij mij en vast meer mensen mee in zijn preek alsof we erbij waren er midden in zaten.
Het was geweldig!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Berichtdoor gravo » 30 dec 2018 11:48

elburger schreef:Een ieder onzer kent wel de gelijkenissen van Jezus.
Velen misschien wel allemaal, het zijn er rond de 42 ( omtrend het aantal verschilt men van mening).
Ik denk dat iedereen het verhaal van de barmhartige Samaritaan kent.
Of , de zaaier, het verloren schaap, de verloren zoon, de tien maagden.
Wat ik nu graag zou willen weten is,
A.welke gelijkenis vindt u nu het mooist?
B. Waarom?
C. Hoe ervoer u deze gelijkenis, waarmee ik wil zeggen, dat iedere prediker zijn eigen kernpunt legt uit een gedeelte van zijn verklaring van die gelijkenis. ( wil op een ander tijdstip hier best wel eens van mijn kant dieper op in gaan, een voorbeeld geven).

Persoonlijke favoriet: de verloren zoon. Kijk eens wat Rembrandt daar van maakt. Een diep emotioneel tafereel. Je voelt aan alles: hier gaat het om, hierin worden de diepste christelijke waarheden uitgebeeld: liefde, schuld, vergeving.

Als verstokte letterlijke Bijbellezer heb je natuurlijk een probleem met zulke beeldende verhalen (gelijkenissen): ze zijn namelijk niet echt gebeurd! Het botst met de gedachte dat wat in de Bijbel staat ook altijd echt gebeurd moet zijn wil het betekenis hebben. We zijn immers wars van mensen die de Bijbel beschouwen als een verzameling verhaaltjes, sprookjes, sagen, mythen, verzinsels (of meer van dergelijke op neerbuigende toon gegeven kwalificaties).
Maar de eerste die Zich bijna louter bedient van "verhaaltjes" is Jezus Zelf! En met succes. Er zijn weinig manieren te vinden waarop de Nieuw-Testamentische boodschap beter is doorgedrongen dan via deze "verhaaltjes". Jezus' gelijkenis is misschien wel het meest communicatieve genre uit de gehele Bijbel.
Allemaal niet echt gebeurd, maar allemaal wel waar!

Ik ben er blij mee. Een verhaal is bij uitstek geschikt om de kern te vatten van een onbegrijpelijk mooie boodschap. Een afbeelding van de zaak, kan de zaak zelf begrijpelijk en toegankelijk maken. Dat kan een verhaal zijn, een mythe, een schilderij of een beeldhouwwerk. In feite is elke kunstvorm geschikt om de belangrijkste waarheden te vertolken. Denk eens aan muziek bijvoorbeeld, liederen, gedichten!
Jezus kiest voor een krachtig en emotioneel verhaal. Nergens wordt Gods liefde voor verloren mensen duidelijker dan in de verhaalfiguren van de vader en zijn twee zonen. Ze hebben nooit geleefd, ze zijn ontsproten aan de fantasie...maar toch zijn deze verzonnen figuren onze gidsen om Jezus' boodschap te begrijpen en op onszelf toe te passen.

Bovendien is een goed begrip van het verhaalgenre dat Jezus gebruikt ook een goede sleutel om te begrijpen hoezeer de Joodse Bijbel zich constant bedient van literaire genres, verhalen, sagen en mythes. Jezus hanteert bekende Joodse verhaal-methodes. Dankzij de gelijkenissen van Jezus heb ik een Bijbelse onderbouwing om bijvoorbeeld de Genesis verhalen ook als gelijkenissen, mythen en betekenisvolle oer-verhalen te lezen.
Niet echt gebeurd, maar wel waar!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Berichtdoor Jesaja40 » 30 dec 2018 18:21

allen:

De gelijkenissen die Yeshua gebruikt zijn een onderdeel van de Joodse cultuur. Je kunt via een traditionele wetgeving iets kenbaar maken. Dan zal men direct zeggen: ja, dat weten we wel hoor. Maar fris en vanuit een praktisch voorbeeld blijft de boodschap of de te volgen instructie veel beter hangen. Het past feilloos in het dagelijkse leven. Het is een gave om via een gelijkenis de spijker in een keer op de kop te slaan.

Gelijkenissen zijn er van alle eeuwen en u vindt deze in de gehele Bijbel terug. Kijk maar eens naar de reactie naar de personen aan wie de gelijkenis wordt voorgehouden.

In de Talmoed staan ook zeer veel gelijkenissen. Zij hebben de functie om de Joodse leefregels en moraal levendig te houden.

Wat dat betreft valt Yeshua met Zijn gelijkenissen niet direct op. Het zijn de Evangelieschrijvers die daar veel waarde aan hebben gegeven. En uiteraard ook volkomen terecht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: de gelijkenissen verkondigd door Jezus

Berichtdoor ereunao » 01 jan 2019 19:28

jesaja40:
allen:

De gelijkenissen die Yeshua gebruikt zijn een onderdeel van de Joodse cultuur. Je kunt via een traditionele wetgeving iets kenbaar maken. Dan zal men direct zeggen: ja, dat weten we wel hoor. Maar fris en vanuit een praktisch voorbeeld blijft de boodschap of de te volgen instructie veel beter hangen. Het past feilloos in het dagelijkse leven. Het is een gave om via een gelijkenis de spijker in een keer op de kop te slaan.

Gelijkenissen zijn er van alle eeuwen en u vindt deze in de gehele Bijbel terug. Kijk maar eens naar de reactie naar de personen aan wie de gelijkenis wordt voorgehouden.

In de Talmoed staan ook zeer veel gelijkenissen. Zij hebben de functie om de Joodse leefregels en moraal levendig te houden.

Wat dat betreft valt Yeshua met Zijn gelijkenissen niet direct op. Het zijn de Evangelieschrijvers die daar veel waarde aan hebben gegeven. En uiteraard ook volkomen terecht.


Ook de gelijkenissen worden niet begrepen zonder de joodse context. Veel jonge predikanten wordt aangeraden om maar met de gelijkenissen te beginnen, omdat deze zo eenvoudig zijn. Nu, als ze zich ergens in vergissen dan is het hierin! Ik hoorde ooit van een kandidaat die maandenlang het hele land afreisde met een preek over de onrechtvaardige rentmeester. Toen zijn vader, die hem reed, het voor de tiende keer gehoord had zei hij: “Jongen, nu heb je er al meer aan verdiend dan die onrechtvaardige rentmeester.”. En zo wordt de gelijkenis van het zuurdeeg vaak uitgelegd als een beeld van de ‘succesvolle doorwerking van het evangelie’. Maar iedere Jood weet dat zuurdeeg een beeld van de zonde en 3 maten meel naar het spijsoffer verwijst. En daar mocht absoluut geen zuurdeeg in! (Lev.2:11 Die vrouw deed dus heimelijk iets wat streng verboden was.
. En zo is het ook met de gelijkenis van de schone parels. Want die is hier niet Christus, maar stelt de Gemeente voor. Want zoals die koopman alles verkocht wat hij had om haar te bezitten, zo heeft Christus zelfs Zijn leven gegeven om haar te kopen. Gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten