Belijdenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Belijdenis

Berichtdoor Elpiano » 13 sep 2018 10:15

Ik heb een vraag mbt belijdenis;
ik heb belijdenis gedaan bij een PKN gemeente waar ik destijds lid van was
nu ga ik naar de CGK/GKV moet ik dan opnieuw belijdenis doen of ben ik dan als ik lid word van deze kerk ook automatisch belijdend lid?
Alvast bedankt

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Belijdenis

Berichtdoor Veendam » 13 sep 2018 11:30

Als het goed is dan kan je aan de scria vragen van je huidige kerk of ze jouw attestatie kunnen versturen naar je nieuwe kerk.
Dan komt alles goed en hoef je dus ook niks opnieuw te doen.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Belijdenis

Berichtdoor Niagara » 13 sep 2018 15:06

Inderdaad even contact opnemen met de scriba, die weet precies hoe dat werkt en wat je moet doen.
Afbeelding

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Belijdenis

Berichtdoor Elpiano » 13 sep 2018 15:51

Ik had al contact met iemand van de leden administratie mbt mijn uitschrijving
En ze zou mijn verzoek doorsturen naar de kerkenraad Rn heb haar gevraagd of ik de attestatie kan krijgen

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Belijdenis

Berichtdoor Veendam » 14 sep 2018 08:47

Elpiano schreef:Ik had al contact met iemand van de leden administratie mbt mijn uitschrijving
En ze zou mijn verzoek doorsturen naar de kerkenraad Rn heb haar gevraagd of ik de attestatie kan krijgen


Uitschrijving is eigenlijk wat anders maar ik begrijp dat het niet altijd even duidelijk overkomt.
Als ik verhuizen wil van de ene naar de andere straat dan is dat verhuizen.
Als ik mij uit wil laten schrijven dan zeg ik eigenlijk ik wil weg en ik ga nergens anders meer naar toe.
Dat kan verwarrend overkomen.

Het zal allemaal wel goed komen :)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Belijdenis

Berichtdoor hans0166 » 14 sep 2018 10:22

Veendam schreef:Uitschrijving is eigenlijk wat anders maar ik begrijp dat het niet altijd even duidelijk overkomt.


volgens mij is het niet zo heel anders, op het moment dat je je attestatie opvraagt wordt je uitgeschreven bij de gemeente, én dus ook kerkverband(bij de PKN). Pas bij herinschrijving in de nieuwe gemeente ben je weer lid.

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Belijdenis

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 17:38

hans0166 schreef:volgens mij is het niet zo heel anders, op het moment dat je je attestatie opvraagt wordt je uitgeschreven bij de gemeente, én dus ook kerkverband(bij de PKN). Pas bij herinschrijving in de nieuwe gemeente ben je weer lid.



Ik heb mijn attestatie opgevraagd bij de scriba van mijn huidige kerk
Word ik dan automatisch uitgeschreven ?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Belijdenis

Berichtdoor hans0166 » 15 sep 2018 20:56

Elpiano schreef:Ik heb mijn attestatie opgevraagd bij de scriba van mijn huidige kerk
Word ik dan automatisch uitgeschreven ?


tussen gemeentes wordt er min of meer ondanks diverse pogingen van de overheid dit te stoppen, automatisch overgeschreven, dat loopt nog altijd via de burgerlijke gemeente.
Anders is het wanneer je je attestatie zelf opvraagt, dan geef je eigenlijk aan naar een andere kerk over te stappen, of je wil niet laten weten naar welke gemeente je overgaat.
Eigenlijk vraag je je bewijs van inschrijving dus op, en sta je niet langer ingeschreven. Pas bij opnieuw afgeven van je attestatie aan de nieuwe kerkelijke gemeente ben je weer lid van een kerk. ( als betreffende kerkeraad dat goedkeurt)
Je bent lid van de PKN door je inschrijving in het register van een gemeente.
De normale gang van zaken is hier te vinden
https://www.protestantsekerk.nl/over-ons/organisatie/lidmaatschap

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Belijdenis

Berichtdoor henkie » 17 sep 2018 08:38

Ik heb het nog even nagevraagd bij een CGK-dominee: "Je hoeft niet opnieuw belijdenis te doen en die wordt zonder meer overgenomen. Je moet het bewijs van lidmaatschap opvragen bij de PKN.
Het verschilt een beetje per kerkenraad welk toelatingsbeleid je hebt maar hier hebben we een half jaar proeftijd als regel als iemand echt onbekend is met onze gemeente. Als bij de CGK van een kerk van gereformeerd belijden overkomt, komt er geen aanvullende geloofsbelijdenis."

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Belijdenis

Berichtdoor Elpiano » 17 sep 2018 17:54

henkie schreef:Ik heb het nog even nagevraagd bij een CGK-dominee: "Je hoeft niet opnieuw belijdenis te doen en die wordt zonder meer overgenomen. Je moet het bewijs van lidmaatschap opvragen bij de PKN.
Het verschilt een beetje per kerkenraad welk toelatingsbeleid je hebt maar hier hebben we een half jaar proeftijd als regel als iemand echt onbekend is met onze gemeente. Als bij de CGK van een kerk van gereformeerd belijden overkomt, komt er geen aanvullende geloofsbelijdenis."


Ik ben al een poosje geen lid meer van de pkn
En kan geen bewijsbaar lidmaatschap aanvragen
Ik heb wel het bewijs van mijn belijdenis
Is dat ook goed?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Belijdenis

Berichtdoor hans0166 » 17 sep 2018 18:26

Elpiano schreef:Ik ben al een poosje geen lid meer van de pkn
En kan geen bewijsbaar lidmaatschap aanvragen


volgens mij heb je dan je attestatie ontvangen of is naar een andere gemeente gestuurd. Zo niet kun je volgens mij altijd je belijdenis "bewijs" geven én je kan altijd in de gemeente waar dit gebeurd is, een doopbewijs opvragen. Samen zal het volgens mij zeker genoeg zijn om opgenomen te worden in een andere gemeente van een andere denominatie.

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Belijdenis

Berichtdoor Elpiano » 17 sep 2018 19:11

hans0166 schreef:volgens mij heb je dan je attestatie ontvangen of is naar een andere gemeente gestuurd. Zo niet kun je volgens mij altijd je belijdenis "bewijs" geven én je kan altijd in de gemeente waar dit gebeurd is, een doopbewijs opvragen. Samen zal het volgens mij zeker genoeg zijn om opgenomen te worden in een andere gemeente van een andere denominatie.



Mijn belijdenis bewijs heb ik en als kind ben ik gedoopt staat er volgens mij ook op
Dan komt het toch goed ?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Belijdenis

Berichtdoor hans0166 » 17 sep 2018 20:38

Elpiano schreef:Mijn belijdenis bewijs heb ik en als kind ben ik gedoopt staat er volgens mij ook op
Dan komt het toch goed ?


goedkomen doet het altijd.
Neem eens contact op met de kerkeraad waar je naartoe wil, die kunnen je veel gerichter te woord staan dan wij hier.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Belijdenis

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2018 20:24

Precies. En ja, dan komt het wel goed.

Dubbelcheck wel even of je echt bent uitgeschreven bij de PKN, dat gaat daar vaak niet zo makkelijk. ;-) onze oude buren gingen al 20 jaar niet meer naar de kerk, kwamen naast ons wonen en na een paar jaar kregem ze opeens iemand van de pkn hier aan de deur, waarom ze geen kerkelijke bijdragen gaven...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 4 gasten