Ben jij rechtvaardig?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 06 sep 2018 17:14

Chaya schreef:Man, voordat de dag nog maar een uur begonnen heb ik al zonden gedaan hoor.

Dat is dan echt jouw probleem maar dat is niet mijn standaard om naar te leven. Omdat jij dat wel doet dan maakt het nog niet zo dat een ander dat dan ook maar moet vinden of moet doen.

Chaya schreef:Ik kies er niet voor, de zonde woont in mijn hart, en het jouwe en van iedereen.

Zonde woont in het hart van iemand die niet wederomgeboren is, maar dat ben ik wel, dus zonde woont niet in mijn hart !
De Heilige Geest woont in mij en niet de zonde.

Chaya schreef:Je bent echt met blindheid geslagen.

Ik ben niet geslagen met blindheid, ik zie het allemaal prima.
Ik zeg er zit geen vlek op omdat het er niet is, omdat mijn standaard dus klaarblijkelijk hoger is dan die van jou. Jij ziet vlekken bij jezelf maar zegt dat die er op horen, omdat het past bij jou omdat de zonde hoort bij jouw hart.

Chaya schreef:Natuurlijk streven we allemaal naar het goede, maar hoe vaak welt bitterheid of boosheid in je op?
Of een klein leugentje om bestwil?

Bitterheid en boosheid of leugens ? Nee daar heb ik geen last van.
Als jij je denken hervormd naar de manier van denken zoals Jezus denkt dan heb je daar geen last van.
Als jij er wel last van hebt dan geef je daar mee aan dat jij aan dat stuk nog moet afsterven.


Chaya schreef:Paulus zegt het over de inwendige strijd,
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
Zolang we nog onbekeerd zijn hebben we geen zelfkennis, geen zondekennis, maar de Heilige Geest laat zien wie je BENT voor God en niet wat je doet!


Ik heb nog nooit hier op refoforum gezegt dat ik nog onbekeerd ben en dat zal ik ook nooit doen.
De meeste mensen die maar zeggen dat ze nog onbekeerd zijn gebruiken dat als excuus om maar gewoon door te gaan met zonde.
Die vrome houding mag dan door sommigen als goed worden beschouwd, maar die zie ik als uiterst slecht.
Het is gewoon een geestelijke vroomheid die de regeltjes stelt boven de genade die God wil geven aan ieder mens.
Zo was het ook met die man bij Bethesda, die lag er jaren ziek te zijn en kon zelf nagenoeg niks, en als die ineens genezen is dan zeuren ze over dat de man zijn bed aan het dragen is op de sabbath in plaats zich met de man te verheugen dat hij is genezen.

Behouden worden wordt je niet door vroomheid of door maar aan het onbekeerd zijn vast te houden.
Daarom zeg ik je: Bekeer je !

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 06 sep 2018 17:29

Johan100 schreef:Ik lees waarlijk zoveel vreemde dingen dat het bijna onbegonnen werk is hierop in het kort op in te gaan. Ik weet niet waar ik beginnen moet. Ik zit hier bijna letterlijk m'n ogen uit te wrijven. Lees eens wat goede boeken van H.F. Kohlbrugge of J.C.Ryle.


Nogmaals. Ik baseer me op de Bijbel. Je komt niet verder dan het verwijzen naar boeken.

De Bijbel leert ons dat we een nieuwe schepping zijn. Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt, woont in mij! Dezelfde Geest die zieken geneest, woont in mij. Het is Bijbels. Immers, de Bijbel leert ons dat wij de tempel van de levende God zijn! Gods Geest woont in en onder ons. We zijn zonen en dochters van God. Weet je wel wat dat betekent? Weet je wel wat je daarmee kunt? I.p.v. je tijd te verspillen aan theologie en religie zou je ook zieken kunnen gaan genezen! Ga toch iets nuttigs doen, Johan100:

predik dan: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit. U hebt het voor niets ontvangen, geef het voor niets!

Je kunt nu met allerlei theologie gaan komen. Echter, DIT leert de Bijbel ons. Er zijn mensen die sterven, omdat anderen zich bezig houden met theologie. Er gaan mensen verloren, omdat anderen zich bezig houden met religie. Christen zijn betekent het hebben van een RELATIE met de Levende God (Heilige Geest) die in ons woont.

De Bijbel leert ons dat we ons moeten voeden, en op basis daarvan vernieuwen we ons denken. Wist je dat het Woord genezende kracht heeft?

Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, neig je oor tot wat ik zeg. Laat ze niet wijken van je ogen, bewaar ze in het binnenste van je hart. Ze zijn immers leven voor wie ze vinden, en genezing voor heel hun vlees.

Tot zover even. Ik kom op diverse punten nog terug. Ik wens je wijsheid en Gods Zegen!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor lekkerbek » 06 sep 2018 19:20

Veendam ik ben bang dat je de tekst niet verstaat waar je op reageert. Er staat dat als je onbekeerd bent er geen zondekennis is. Als je bekeerd bent wel.
En men valt er telkens weer in terug. Wat vervolgens weer uitdrijft naar de Heere.
Als iemand zegt geen zonde te doen dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen zondekennis is. En van het hele forum ken ik niemand waar geen zonde in woont, we maken ons namelijk allemaal schuldig hier op t forum, de ene aan boosheid, de ander aan hoogmoed, de ander aan leugens, weer een ander zoekt zichzelf en acht de ander niet uitnemender dan zichzelf. Ik sluit me hierzelf bij in.
Maar ook hier zal je het niet mee eens zijn. Snap ik, ik ben het ook niet met jou eens, dus jij kan t zelfde van mij zeggen.
Er is er maar Één Die de ogen kan openen, dát wonder hebben we allemaal nodig. En niet één keer, maar iedere dag opnieuw!
Zondag 44, vraag 114: Maar kunnen degenen die tot God bekeerd zijn deze geboden volkomelijk houden?
Neen zij, maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Voordat iemand zegt: dat staat niet in de Bijbel, alleen in de catechismus, onder dit antwoord staan een aantal teksten waardoor ze tot dit antwoord gekomen zijn.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 06 sep 2018 22:17

lekkerbek schreef:Veendam ik ben bang dat je de tekst niet verstaat waar je op reageert. Er staat dat als je onbekeerd bent er geen zondekennis is. Als je bekeerd bent wel.
En men valt er telkens weer in terug. Wat vervolgens weer uitdrijft naar de Heere.
Als iemand zegt geen zonde te doen dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen zondekennis is. En van het hele forum ken ik niemand waar geen zonde in woont, we maken ons namelijk allemaal schuldig hier op t forum, de ene aan boosheid, de ander aan hoogmoed, de ander aan leugens, weer een ander zoekt zichzelf en acht de ander niet uitnemender dan zichzelf. Ik sluit me hierzelf bij in.
Maar ook hier zal je het niet mee eens zijn. Snap ik, ik ben het ook niet met jou eens, dus jij kan t zelfde van mij zeggen.
Er is er maar Één Die de ogen kan openen, dát wonder hebben we allemaal nodig. En niet één keer, maar iedere dag opnieuw!
Zondag 44, vraag 114: Maar kunnen degenen die tot God bekeerd zijn deze geboden volkomelijk houden?
Neen zij, maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Voordat iemand zegt: dat staat niet in de Bijbel, alleen in de catechismus, onder dit antwoord staan een aantal teksten waardoor ze tot dit antwoord gekomen zijn.


Nou ik moet wel zeggen dat mensen die niet bekeerd zijn echt wel weten wat zonde is hoor.
Nu koppelen ze dat gedrag niet aan God of zo, maar dat het verkeerd gedrag is dat weten ze echt wel.
Terugvallen in zonde is een keuze die de mens zelf maakt.
Daar is geen enkel excuus voor, omdat het niet past bij de nieuwe schepping die je bent geworden na je wedergeboorte.
Omdat het zo "normaal" is voor veel kerkmensen om in de zonde te blijven leven en dan te roepen ohhh ik elledig mens ik kan niet anders dan te doen wat ik niet wil is het ook voor hen niet normaal om geen zonde te doen.
Als iemand dan zegt van nee ik doe geen zonde nou dan moet die persoon wel onbekeerd zijn want dat kan niet volgens de theorie van het elledig mens dat we dan altijd wel zullen moeten blijven.

Ik kan je wel 1 ding vertellen: Er woont geen zonde in mij !!! De Heilige Geest woont in mij en ik ben een woonstede Gods.
Dat er onder zondag 44 bijbelteksten staan is dan mooi voor de schrijvers, maar dat betekend nog niet dat het de waarheid is wat er staat in zondag 44.

Voor de wedergeboren mens is de wet niet van toepassing, omdat die diende om mensen te brengen naar Christus.
Jezus gaf ons een ander gebod, namelijk de Here onze God liefhebben met geheel ons hart en onze naaste als onszelf.
Voor de wedergeboren mens is dat prima te doen wanneer hij zijn denken hernieuwd naar de standaard van Gods Woord.
Daarom zeg ik gewoon net zoals Paulus, volg mij maar na in mijn wandel !
Dat recht heb ik omdat Christus dat voor mij heeft verworven.

Staat er niet in Gods Woord dat de wedergeboren mens die zich laat leiden door de Heilige Geest niet zondigd ?
Kom dan niet aan met een zondag 44 die het tegendeel zit te beweren, dan is de zondag 44 dus verkeerd en de Bijbel juist.
Maar die Bijbelteksten er onder dan ?
Die passen dus niet bij wat er bedoeld is.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 07 sep 2018 08:09

Veendam schreef:Ik kan je wel 1 ding vertellen: Er woont geen zonde in mij !!! De Heilige Geest woont in mij en ik ben een woonstede Gods.
Dat er onder zondag 44 bijbelteksten staan is dan mooi voor de schrijvers, maar dat betekend nog niet dat het de waarheid is wat er staat in zondag 44.


Ik begrijp wat je bedoelt, Veendam, en ook in mij woont geen zonde. Echter (en het is geen maar in de zin van "toch" of "twijfel"), het is van essentieel belang dat het begrip geest, ziel en lichaam begrepen wordt. Bij de wedergeboorte is de geest totaal vernieuwd. We zijn EEN met en in HEM. Voor de ziel en het lichaam geldt iets anders. Ons denken moet vernieuwd worden, door ons te voeden met het Woord van God, en, dat is een proces. In ons denken kunnen we dus wel degelijk fouten maken. Mensen falen zeker nog, wanneer ze in een zielse staat verkeren. Dus zondigen we nog? Ja en nee. De wedergeboren mens (geest) zondigt niet meer, de zielse - of vleselijke mens - faalt nog wel. Er zijn zeker vleselijke christenen. Ze zijn wedergeboren. Hoe nu ons denken te vernieuwen? De Bijbel geeft antwoord.

Veendam schreef:Voor de wedergeboren mens is de wet niet van toepassing, omdat die diende om mensen te brengen naar Christus. Jezus gaf ons een ander gebod, namelijk de Here onze God liefhebben met geheel ons hart en onze naaste als onszelf.


Ik ga daar zelfs nog een stapje verder in. Gaf Jezus ons dit gebod, of was het een samenvatting van de wet? Kunnen wij uit "onszelf" God liefhebben met geheel ons hart? Kunnen wij uit "onszelf" onze naaste liefhebben als onszelf? Wanneer we in de geest wandelen, kunnen we dat. Wanneer we in een zielse staat zijn, lukt het absoluut niet. Eigenlijk zou ik hier niet eens een punt van willen maken. Laat God in ons werken, en vraag je niet af of je God wel genoeg liefhebt. Hoe HIJ jou liefhebt, kan jij - in je zielse staat - niet liefhebben. In de geest kan je het, omdat de Geest die in jou woont dezelfde Geest is die Christus uit de dood heeft opgewekt. Er is dus geen gebod meer voor ons.

Veendam schreef:Voor de wedergeboren mens is dat prima te doen wanneer hij zijn denken hernieuwd naar de standaard van Gods Woord.


Hier bevestigt je dus mijn woorden! De wedergeboren mens - geest - is daar toe in staat. Helaas verkeert ieder mens wel eens in een zielse staat. Het is dus van essentieel belang te begrijpen WIE we in Christus zijn! Daarom is het belangrijk te begrijpen dat een mens een geest is, een ziel heeft en in een lichaam verblijft.

En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.

Tekortschieten in het onderscheid tussen geest en ziel is fataal voor geestelijke volwassenheid. Christenen schrijven het leven van de ziel vaak toe aan het leven van de geest en aldus blijven ze in een zielse staat en zoeken niet naar wat echt geestelijk is.

Veendam schreef:Staat er niet in Gods Woord dat de wedergeboren mens die zich laat leiden door de Heilige Geest niet zondigd ? Kom dan niet aan met een zondag 44 die het tegendeel zit te beweren, dan is de zondag 44 dus verkeerd en de Bijbel juist. Maar die Bijbelteksten er onder dan ?
Die passen dus niet bij wat er bedoeld is.


Zoals ik al eerder aangaf: de "zondagen" hebben geen enkele autoriteit voor mij. Enige tijd geleden sprak ik met iemand die werkelijk dacht dat Zondag een Bijbelboek was... Op die manier wordt "zondag" een afgod. Het betekent niet dat er in de "zondagen" geen waarheden staan, en juist daar schuilt het gevaar. Waarom? Omdat het verschil tussen goed en kwaad wel zichtbaar is, maar, het verschil tussen goed en "bijna goed" is voor velen lastig waarneembaar....
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor pindas83 » 07 sep 2018 11:46

12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 07 sep 2018 11:56

Veendam schreef:Dat is dan echt jouw probleem maar dat is niet mijn standaard om naar te leven. Omdat jij dat wel doet dan maakt het nog niet zo dat een ander dat dan ook maar moet vinden of moet doen.


Zonde woont in het hart van iemand die niet wederomgeboren is, maar dat ben ik wel, dus zonde woont niet in mijn hart !
De Heilige Geest woont in mij en niet de zonde.


Ik ben niet geslagen met blindheid, ik zie het allemaal prima.
Ik zeg er zit geen vlek op omdat het er niet is, omdat mijn standaard dus klaarblijkelijk hoger is dan die van jou. Jij ziet vlekken bij jezelf maar zegt dat die er op horen, omdat het past bij jou omdat de zonde hoort bij jouw hart.


Bitterheid en boosheid of leugens ? Nee daar heb ik geen last van.
Als jij je denken hervormd naar de manier van denken zoals Jezus denkt dan heb je daar geen last van.
Als jij er wel last van hebt dan geef je daar mee aan dat jij aan dat stuk nog moet afsterven.




Ik heb nog nooit hier op refoforum gezegt dat ik nog onbekeerd ben en dat zal ik ook nooit doen.
De meeste mensen die maar zeggen dat ze nog onbekeerd zijn gebruiken dat als excuus om maar gewoon door te gaan met zonde.
Die vrome houding mag dan door sommigen als goed worden beschouwd, maar die zie ik als uiterst slecht.
Het is gewoon een geestelijke vroomheid die de regeltjes stelt boven de genade die God wil geven aan ieder mens.
Zo was het ook met die man bij Bethesda, die lag er jaren ziek te zijn en kon zelf nagenoeg niks, en als die ineens genezen is dan zeuren ze over dat de man zijn bed aan het dragen is op de sabbath in plaats zich met de man te verheugen dat hij is genezen.

Behouden worden wordt je niet door vroomheid of door maar aan het onbekeerd zijn vast te houden.
Daarom zeg ik je: Bekeer je !

Zonde woont in ons vlees. Zelfs bij Paulus. Tenzij je heel den dag bidt kun je niet heel den dag nooit een gedachte hebben die niet uit geloof is en al wat niet uit geloof is, is zonde. Die man van die opwekking in Wales die 18 uur op een dag bad, was zelfs niet eens volmaakt. Als je de volmaaktheid bereikt, wordt je opgenomen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Dorpeling » 07 sep 2018 12:53

Veendam schreef:

Zonde woont in het hart van iemand die niet wederomgeboren is, maar dat ben ik wel, dus zonde woont niet in mijn hart !
De Heilige Geest woont in mij en niet de zonde.



In mijn Bijbel staat in Romeinen 3:

10. Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
12. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

In uw Bijbel staat waarschijnlijk de toevoeging: behalve Veendam ?

1 Johannes 1:8 Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.

Geloof Gods Woord nu maar gewoon, zolang we leven is er niemand rechtvaardig en is niemand zonder zonde. Ook u niet.

Het is wat anders als je zegt dat je door het geloof rechtvaardig voor God bent.
Maar door een waar geloof in Jezus Christus ben je niet zonder zonde en zul je nooit zonder zonde zal zijn. Lees Romeinen 7 maar eens na.
Of dacht u beter, of meer te zijn dan Paulus?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 07 sep 2018 12:54

pindas83 schreef:12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.


Dat zeggen de mensen die al liggen vaak tegen de mensen die wel staan.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 07 sep 2018 13:01

coby6 schreef:Zonde woont in ons vlees. Zelfs bij Paulus. Tenzij je heel den dag bidt kun je niet heel den dag nooit een gedachte hebben die niet uit geloof is en al wat niet uit geloof is, is zonde. Die man van die opwekking in Wales die 18 uur op een dag bad, was zelfs niet eens volmaakt. Als je de volmaaktheid bereikt, wordt je opgenomen.


Wijs mij eens in de Bijbel aan dan dat de zonde woont in het vlees voor de mens die een nieuwe schepping is !!

Het is heel typisch, nu begin je ineens over heel DEN dag, dus weer oud Nederlands. Of ben je iemand aan het citeren ?
Of komt er een stukje boven water van preken die vroeger tegen jou zijn gesproken ?

Waar baseer je het op dat iemand die de volmaaktheid bereikt wordt opgenomen dan ?
Heb je daar Bijbelgedeelten bij die dat onderbouwen ?
Nergens staat namelijk in de Bijbel dat wanneer wij de volmaaktheid bereikt hebben wij worden opgenomen, en dan bedoel ik persoon voor persoon.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 07 sep 2018 13:15

Dorpeling schreef:In mijn Bijbel staat in Romeinen 3:

10. Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
12. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

In uw Bijbel staat waarschijnlijk de toevoeging: behalve Veendam ?

1 Johannes 1:8 Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.

Geloof Gods Woord nu maar gewoon, zolang we leven is er niemand rechtvaardig en is niemand zonder zonde. Ook u niet.

Het is wat anders als je zegt dat je door het geloof rechtvaardig voor God bent.
Maar door een waar geloof in Jezus Christus ben je niet zonder zonde en zul je nooit zonder zonde zal zijn. Lees Romeinen 7 maar eens na.
Of dacht u beter, of meer te zijn dan Paulus?


Ik verkeer niet in de staat van Romeinen 3. Dat was ik wel toen ik nog niet wederomgeboren was, maar nu dus niet meer.
In jouw Bijbel heb je misschien niet kunnen vinden dat een ieder die wederomgeboren is een nieuwe Schepping is ?
Als ik 1 Johannes lees dan erken ik wel dat er zonde was in mijn leven, maar die zonde is weggedaan door Jezus, aan het kruis genageld, gegooid in het diepste der zee. Helemaal weg is die zonde. Als ik zou zeggen dat ik nooit zonde gedaan had dan zou ik het nut van de kruisdood niet erkennen en dan zou ik mijzelf misleiden en was de waarheid niet in mij, maar dat is niet het geval.

Als ik kijk naar veel mensen op dit forum dan merk ik op dat heel veel denken en zeggen dat Jezus er eigenlijk pas toe doet als we dood gaan. Dan krijgen we pas iets en dan pas rechtvaardig gemaakt en dan pas de vergeving van zonde en dan pas genezing en verzoening.
Nee zo leert Paulus ons niet, want een ieder die wederomgeboren is die is een nieuwe schepping, verzoend met God, volkomen vrij van zonde, Heilig, Gode welgevallig, Rein en superrechtvaardig gemaakt ook nog een keer, NU AL DUS.

Het is nooit de bedoeling geweest van Jezus om te sterven om er voor te zorgen dat u naar de Hemel kunt gaan, maar Jezus is juist gekomen om de Hemel in u te brengen. De Heilige Geest die woont in de wederomgeboren mens.
Ik leef dus niet een Romeinen 3 leven en ik leef ook geen Romeinen 7 leven, ik leef een Romeinen 8 leven.
Dat er hier mensen zijn die het Romeinen 8 leven niet kennen betekend niet dat ik een leven moet hebben waarin ik het met minder moet doen dan een Romeinen 8 leven.

Maar ja, op een refoforum vinden veel het normaal om niet toe te komen aan het leven door de Heilige Geest, de hoop van Gods kinderen en de zekerheid des geloofs.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Hidden » 07 sep 2018 14:00

Het is niet goed om elkaar met bijbelteksten om de oren te slingeren. Het is echter wel jammer dat er vaak te vroeg gestopt wordt met bijbellezen. Als ik Rom 3 lees en bij vers 12 stop kom ik er niet goed af. Maar gelukkig heeft Romeinen 3 nog eeen vervolg. Kijk maar bij vers 21 e.v. Een dorp te vroeg gestopt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Chaya » 07 sep 2018 14:17

Veendam schreef:Nou ik moet wel zeggen dat mensen die niet bekeerd zijn echt wel weten wat zonde is hoor.

Ik ben bang dat jij het niet weet. Weet je wel wat zonde inhoudt?
Als je nooit iemand hebt doodgeslagen, ben je dus geen zondaar?
Maar als er slechts 1 boze gedachte in je gedachten opwelt, dus dan hoef je hem nog niet eens uit te spreken, heb je al zonde bedreven!
Je kunt zondigen in gedachten, woorden en werken.
Een onbekeerd mens denkt dat het wel meevalt, hij geeft het goede aan mensen en probeert geen kwaad te doen.
Maar leg alles eens eerlijk voor jezelf neer. Wat zie je dan?
Waarom is het hier op aarde zo, zo als het is? Vanwege de zonde. De één verdraagt de ander niet, men is egoïstisch, zoekt het goede voor zichzelf.
Echt, het gaat NIEMAND voorbij, ook de kerkenraad en de dominee niet.
Ook al leeft men voor de buitenkant netjes.

Het is goed en wijs dat je je Bijbel leest, maar lees hem wel goed en niet alleen wat jou goed dunkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 07 sep 2018 14:26

Veendam schreef:Wijs mij eens in de Bijbel aan dan dat de zonde woont in het vlees voor de mens die een nieuwe schepping is !!

Het is heel typisch, nu begin je ineens over heel DEN dag, dus weer oud Nederlands. Of ben je iemand aan het citeren ?
Of komt er een stukje boven water van preken die vroeger tegen jou zijn gesproken ?

Waar baseer je het op dat iemand die de volmaaktheid bereikt wordt opgenomen dan ?
Heb je daar Bijbelgedeelten bij die dat onderbouwen ?
Nergens staat namelijk in de Bijbel dat wanneer wij de volmaaktheid bereikt hebben wij worden opgenomen, en dan bedoel ik persoon voor persoon.

Ons lichaam is niet wedergeboren. Alleen de geest.
Zelfs als je in Romeinen 8 komt moet je nog continu 24/7 door de Geest geleid worden om niet te doen wat je vlees wil. Paulus had de volmaaktheid nog niet bereikt.

Romeinen 7
NBG51
5Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

14Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. 15Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Heel den dag zeg ik altijd. Geen idee van wie ik dat heb opgepikt. Misschien van een oubollig vers met Nederlands.

Henoch werd opgenomen en de bruid wordt opgenomen als ze zonder vlek of rimpel is.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 07 sep 2018 14:59

coby6 schreef:Ons lichaam is niet wedergeboren. Alleen de geest.
Zelfs als je in Romeinen 8 komt moet je nog continu 24/7 door de Geest geleid worden om niet te doen wat je vlees wil. Paulus had de volmaaktheid nog niet bereikt.

Romeinen 7
NBG51
5Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

14Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. 15Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Heel den dag zeg ik altijd. Geen idee van wie ik dat heb opgepikt. Misschien van een oubollig vers met Nederlands.

Henoch werd opgenomen en de bruid wordt opgenomen als ze zonder vlek of rimpel is.


Maar als ik nu de perfectie heb bereikt dan betekend dat niet dat ik word opgenomen, nu, op het moment dat ik die staat bereikt heb.
Als je niet door de Geest geleid je leven aan het leven bent dan is dat jouw eigen keuze. Je kunt kiezen om dat te doen en je kunt kiezen om het niet te doen. Maar als je echt een kind van God bent geworden wil je dan de zonde nog doen of niet ? Ik niet in ieder geval.
1 Johannes 3 vers 9 is daar heel duidelijk over, namelijk dat een ieder die uit God geboren is geen zonde doet !

Er staat helemaal nergens in de Bijbel dat het LICHAAM wedergeboren moet worden.
Je geest is levend gemaakt en 1 geworden met de Heilige Geest die in je woont als je tot geloof bent gekomen en ook dus de Heilige Geest hebt ontvangen. Onze ziel moet alleen op 1 lijn komen met onze levend gemaakte geest, en dat noemt Paulus de vernieuwing van ons denken.
Het gevolg daarvan is dat je niet meer hetzelfde wil als eerst, omdat het niet past bij wie je nu bent geworden in Christus, een nieuwe Schepping.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten