Gian schreef:Een bekering in de zin zoals je het bedoeld zal een vanzelfsprekendheid zijn door het nieuwe leven, ofwel door Geest van God. Het is geen opdracht vanuit een zegen/vloek principe, want dan is het werken. Onder het oude verbond is gebleken dat dat niet werkte. Maw, dat is wet. Daarom kan ik het geen bekering noemen, omdat bekering mi uitsluitend betekend dat men terug zou keren naar het land.
Als eerste zou ik niet zo zwart-wit durven stellen dat buiten het Sinaïtische verbond werk/wet/zegen/vloek niet van toepassing is.
- Werken: De Bijbel leert dat geloof door de liefde werkzaam is zie o.a. Galaten.
Jakobus is ook duidelijk: Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
- Wet: Ikzelf (Paulus) sta niet onder de Joodse wet ... Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
- Zegen/vloek: Jezus leert dat alleen zij die goede vrucht dragen het koninkrijk der hemelen zullen ingaan. Lees Matt. 7 maar eens.
Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. (het gaat hier niet om het land Israël, maar het Koninkrijk der hemelen)
En zij die zijn woorden horen en niet doen zullen het koninkrijk van God niet beërven.
Ook Paulus zegt dat zij die zulke dingen doen (nl. de werken van het vlees), het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
Dan het Sinaïtische verbond tussen God en Israël (en wie proseliet werd hoort er ook bij).
Onder het oude werkverbond is heel wat keer over bekering gesproken toen ze nog gewoon in hun eigen land leefden, dus wederkeer naar hun eigen land kan dan niet eens van toepassing zijn.
Bekeren is gewoon je afkeren van het 1 en je toekeren tot het ander. Dat kan de terugkeer zijn van hen die van Babel naar Israël gingen.
Maar evengoed is bekering je afkeren van de zondige wegen die je gaat en Gods weg weer te bewandelen. Dus nogmaals: de context.
Dit bijvoorbeeld: Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht neemt (o.v.) en recht en gerechtigheid doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven. (dat heeft niets met terugkeer naar het land te maken)
Gian schreef:Petrus noemt in zijn toespraak in Hand. 3 dat zijn luisteraars zich zouden bekeren. Dat was gericht op joden, jodengenoten, en waarschijnlijk heel veel mensen afkomstig uit de verstrooiing. Ik lees daarin dat het aan mensen gericht was afkomstig uit de 10 stammen, die nog wel elk jaar voor het Pascha naar Jeruzalem kwamen. Zie het verhaal over de moorman.
Niet zo heel veel later werd het evangelie van geloof en bekering ook aan de heidenen gepreekt, m.n. door Paulus.
Verder heeft de bekering waar Petrus het in Handelingen 3 over heeft ook niks het land te maken maar met Jezus Christus/vergeving van zonden/de doop/de H.G. Precies dezelfde dingen die nu ook voor de heidenen gelden, dat in tegenstelling tot het land Israël.
Gian schreef:Bekering hoort bij het Evangelie van de toekomst, en van het evangelie in de tijd dat Jezus op aarde was, want toen zou het Koninkrijk aanvankelijk aanbreken. Een Koninkrijk waarin de Koning alle 12 stammen weer bij elkaar zou voegen. Allemaal facetten van het evangelie voor de besnijdenis en een aards koninkrijk en een Koning die teruggezonden zou zijn na Zijn hemelvaart.
Iemand die op een verkeerde weg zit kan zich maar beter direct bekeren i.p.v. ergens in de toekomst.
En verder zegt Jezus tegen de Emmaüsgangers : "O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft
al wat de profeten gesproken hebben! Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan? En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was."
Het verwijt van Jezus was dat ze niet
alles geloofden wat Mozes en de profeten over Hem gesproken hadden. In hun visie hoorde Zijn lijden er niet bij. De profetieën over Jezus' koningschap hier op aarde zijn nog niet vervuld, dus dat is nog Bijbelse toekomstmuziek.
Gian schreef:Wij hebben vandoen het het evangelie van de voorhuid. De boodschap die Paulus bracht nadat het komende koninkrijk uitgesteld werd.
Evangelie van de voorhuid?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)