Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 14:56

meribel schreef:Mijn jongste zit , bij gebrek aan protestants, op een katholiek kinderkoor en zingt dus geregeld in de katholieke kerkdienst. Ik kom er dus regelmatig om te luisteren. En echt, uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Alleen vormen verschillen. En het vooroordeel dat katholieken en protestanten over elkaar hebben..


Eens, maar vormen zijn ook wel weer relevant, dat was mijn punt. Als ik iedere zondag naar een traditioneel katholieke dienst zou moeten gaan weet ik niet hoe lang ik dat zou volhouden. Anderen zouden het allicht een verademing vinden, het is ook best wel persoonlijk. Dat we moeten stoppen met oordelen / vooroordelen, daar ben ik het helemaal mee eens!

Prisma schreef:Mijn echte zorg zijn de meer evangelische, charismatische kerken en geloofsgemeenschappen. Hier wordt vaak "leiderschap" hoog in het vaandel gevoerd. Men doelt dan op leiderschap door mensen niet door God. Deze volgen vaak één of meerdere personen in plaats van God en Zijn Woord. Maar als zo'n, vaak zelf benoemde, "leider" weg valt is de gemeenschap ook weg. Ik denk dan aan Matteus 13: 5,6 :
Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
En toen de zon opgegaan was, verschroeide het; en doordat het geen wortel had, verdorde het.


Klopt dat is wel een gevaar, je ziet ook geregeld allerlei nieuwe clubs ontstaan (als Doorbrekers, Jong & Vrij , House of Heroes etc) en later ook weer instorten en daar komt dan vaak weer wat anders voor in de plaats en zo kan je heen en weer blijven hoppen. Bij evangelische verbanden en bijvoorbeeld nu Mozaiek zie ik wel wat meer fundament voor stabiliteit. Daar valt ook een hoop over te zeggen, over vissen in dezelfde vijver en zo, wat wel een terecht punt is. Aan de andere kant ken ik ook genoeg mensen die dankzij dat soort kerken überhaupt nog naar de kerk gaan en God hebben leren kennen dus het is altijd een beetje tweeledig. Laten we maar terughoudend zijn met ons oordeel en elkaar zoeken in wat ons bindt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 02 mei 2023 15:12

Want alle katholieke diensten zijn traditioneel? Das nogal een vooroordeel

En van wie moet jij elke zondag naar een traditionele diensr? Jij bent toch helemaal geen gkv maar evangelisch?

Ik zie nog eerder de pkn met de rk samengaan dan dat evangelischen dat doen. Puntje doop waarschijnlijk

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 02 mei 2023 15:14

Neem bijv de wereldjongerendagen van de RK. Van afstand zou het zo eo jongerendag kunnen zijn

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 15:57

meribel schreef:Want alle katholieke diensten zijn traditioneel? Das nogal een vooroordeel

En van wie moet jij elke zondag naar een traditionele dienst? Jij bent toch helemaal geen gkv maar evangelisch?

Ik zie nog eerder de pkn met de rk samengaan dan dat evangelischen dat doen. Puntje doop waarschijnlijk


Neem bijv de wereldjongerendagen van de RK. Van afstand zou het zo eo jongerendag kunnen zijn


Klopt, ik zou me daar prima thuisvoelen, maar een jongerendag / de jongerendagen is heel wat anders dan een kerkdienst. Ik heb in mijn leven wel wat katholieke kerkdiensten bezocht en weet hoe de gemiddelde katholieke / oud katholieke kerkdienst er in mijn woonplaats uitziet en op die ervaringen baseer ik mijn mening, dus het zijn geen geen vooroordelen. Ik zou op dat gebied niet graag katholiek worden en ik denk dat veel mensen die mening wel delen. En ook mensen die dat wel zouden willen. Daarvoor zijn de vormen zo ontzettend verschillend. Ik denk dat het prima is dat er verschillende vormen zijn trouwens. Ik vind kijken naar samenwerking / samengaan dus prima als dat geen invloed heeft op de eigen vieringen :-D

Ik ben trouwens niet evangelisch, ik ben in de GKV gedoopt en opgevoed, toen na verhuizing lid geworden van een CGK en inmiddels zijn we een CGKV-gemeente.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2023 16:54

Marnix schreef:Ik kan het artikel niet helemaal lezen maar goed, dit soort dingen hou je altijd bij fusies. Zo te zien gaat wel de hele gemeente over dus het loopt misschien niet echt door de gemeente heen, eerder door gezinnen en zo.

ik begreep dat een deel van de gemeente naar een buurgemeente van de NGK wil overstappen en er zijn ook nog een heel aantal mensen die het nog niet goed weten, want het gaat over theologische kwesties en dan is het best moeilijk om daar als leek een mening over te vormen
Laatst gewijzigd door Lalage op 02 mei 2023 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 02 mei 2023 18:43

Marnix is de cgkv gemeente nu een cngk gemeente geworden?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 02 mei 2023 18:55

Lalage schreef:(...) want het gaat over theologische kwesties en dan is het best moeilijk om daar als leek een mening over te vormen


Een van de opmerkelijke kanten van de protestantse kerkopvatting is wel dat het kerkbestuur, dat moet waken over de juiste leer en het juiste leven in de christelijke gemeente, in handen is gegeven van leken.
Namelijk ouderlingen en diakenen die niet 'professioneel' met kerk of theologie omgaan, maar vooral middenin het alledaagse leven staan. Met banen en gezinnen.
Uiteraard worden ze bijgestaan, geleerd en onderwezen door predikanten die wel theologisch onderlegd zijn, maar in feite is de kerkenraad de baas.

Nog steeds is het dan als leek moeilijk om een mening te vormen over theologische aangelegenheden. Toch wordt juist dit van een kerkenraad, bestaande uit veelal leken, gevraagd. In feite is het woord "leken" in de protestantse traditie helemaal niet op z'n plaats natuurlijk. Wij zijn voor God allen gelijk.

Omdat deze verantwoordelijkheid bij die "leken" is gelegd, is het dus ook mogelijk en gerechtvaardigd dat een kerkenraad een andere theologische afslag neemt en zich distantieert van het eigen kerkgenootschap.
Immers, er is geen orgaan hoger dan het plaatselijke kerkbestuur, de kerkenraad. Geen dominee, geen andere, grotere gemeente, geen bisschop, geen meerder vergadering en zelfs geen synodale vergadering. Iedereen wil graag bijeen blijven, dus bezwaren doorwandelen altijd keurig de kerkelijke weg. Maar als het meningsverschil blijft kunnen anderen het betreuren, afwijzen of tegenspreken, maar in feite is er geen machtsmiddel om een bestaande orde die ooit is afgesproken, zowel theologisch als praktisch, af te dwingen.
De paus kan dat in de RKK, maar in de protestantse kerk is de kerkenraad de paus.

In de praktijk betekent dit dat protestantse kerken snel en vaak scheuren. Zijn zijn immers vrij om hun geloof naar eigen inzicht te belijden en te beleven. Er worden geen kerkelijke wetten overschreden als een eigen afweging wordt gemaakt die ook verregaande consequenties heeft, zoals scheuring.

Daar is vaak op afgegeven, juist vanwege het groot aantal kerkscheuringen, met alle haat en nijd van dien.

Maar het heeft ook wel iets moois: christenen staan in de vrijheid, ze hoeven geen andere autoriteit te dienen dan God en wat Hij in Zijn Woord zegt. Als er maar een ordelijk bestuur is in een christelijke gemeente, dan zijn ze verder vrij en soeverein in hun bestuur.

Een andere interpretatie van Gods Woord is mogelijk. En niemand die dat kan tegenhouden. Niet slecht.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 02 mei 2023 19:19

gravo schreef:Een van de opmerkelijke kanten van de protestantse kerkopvatting is wel dat het kerkbestuur, dat moet waken over de juiste leer en het juiste leven in de christelijke gemeente, in handen is gegeven van leken.
Namelijk ouderlingen en diakenen die niet 'professioneel' met kerk of theologie omgaan, maar vooral middenin het alledaagse leven staan. Met banen en gezinnen.
Uiteraard worden ze bijgestaan, geleerd en onderwezen door predikanten die wel theologisch onderlegd zijn, maar in feite is de kerkenraad de baas.

Nog steeds is het dan als leek moeilijk om een mening te vormen over theologische aangelegenheden. Toch wordt juist dit van een kerkenraad, bestaande uit veelal leken, gevraagd. In feite is het woord "leken" in de protestantse traditie helemaal niet op z'n plaats natuurlijk. Wij zijn voor God allen gelijk.

Omdat deze verantwoordelijkheid bij die "leken" is gelegd, is het dus ook mogelijk en gerechtvaardigd dat een kerkenraad een andere theologische afslag neemt en zich distantieert van het eigen kerkgenootschap.
Immers, er is geen orgaan hoger dan het plaatselijke kerkbestuur, de kerkenraad. Geen dominee, geen andere, grotere gemeente, geen bisschop, geen meerder vergadering en zelfs geen synodale vergadering. Iedereen wil graag bijeen blijven, dus bezwaren doorwandelen altijd keurig de kerkelijke weg. Maar als het meningsverschil blijft kunnen anderen het betreuren, afwijzen of tegenspreken, maar in feite is er geen machtsmiddel om een bestaande orde die ooit is afgesproken, zowel theologisch als praktisch, af te dwingen.
De paus kan dat in de RKK, maar in de protestantse kerk is de kerkenraad de paus.

In de praktijk betekent dit dat protestantse kerken snel en vaak scheuren. Zijn zijn immers vrij om hun geloof naar eigen inzicht te belijden en te beleven. Er worden geen kerkelijke wetten overschreden als een eigen afweging wordt gemaakt die ook verregaande consequenties heeft, zoals scheuring.

Daar is vaak op afgegeven, juist vanwege het groot aantal kerkscheuringen, met alle haat en nijd van dien.

Maar het heeft ook wel iets moois: christenen staan in de vrijheid, ze hoeven geen andere autoriteit te dienen dan God en wat Hij in Zijn Woord zegt. Als er maar een ordelijk bestuur is in een christelijke gemeente, dan zijn ze verder vrij en soeverein in hun bestuur.

Een andere interpretatie van Gods Woord is mogelijk. En niemand die dat kan tegenhouden. Niet slecht.

gravo



Ik dacht je slaat rechtsaf maar uiteindelijk ging je toch linksaf

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 02 mei 2023 19:24

meribel schreef:Ik dacht je slaat rechtsaf maar uiteindelijk ging je toch linksaf

O, ik had het gevoel dat ik een rechttoe rechtaan stuk schreef. :lol:

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2023 20:26

gravo schreef:O, ik had het gevoel dat ik een rechttoe rechtaan stuk schreef. :lol:

gravo

Ja dat lees ik er wel in, rechttoe rechtaan (of misschien wel: erg kort door de bocht). Eigenlijk ben je voor het supprimeren van Generale synode en regionale classes want je zegt: de plaatselijke kerkenraad beslist. Als dit je meningen is kan ik daar wel inkomen.
De meest roemruchte generale synode was de Dordtse Synode van 1618/1619, waarin de contraremonstrantse opvatting van de gereformeerde leer werd verdedigd tegenover die van de remonstranten. Deze synode geeft tot van daag na 400 jaar nog veel verwarring.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 20:42

meribel schreef:Marnix is de cgkv gemeente nu een cngk gemeente geworden?


Ik heb daar eigenlijk nog niet echt wat over gelezen of zo dus welke naam met bijbehorende afkortingen er op papier gebruikt gaat worden weet ik nog niet, maar het wordt een samenwerkingsgemeente of fusiegemeente, hoe je het wil noemen want we hebben twee wijkgemeenten, van CGK en NGK alleen kon je CGKV zeggen als
Christelijk Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en dan voegde je beide afkortingen samen, met de nieuwe naam kan dat niet. Maar het zal denk ik CNGK worden of zo of gewoon weer NGK/CGK maar wat mij betreft sluiten we ons bij het verband aan en worden we gewoon allemaal NGK.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Prisma23 » 12 mei 2023 22:25

De ontwikkelingen in de piepjonge NGK gaan wel erg snel!

Verreweg de meeste predikanten in de net gevormde Nederlandse Gereformeerde Kerken zetten de komende jaren veel liever in op kerkelijke samenwerking met de Protestantse Kerk in Nederland dan met de Christelijke Gereformeerde Kerken.



https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... closemodal

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 22:52

meribel schreef:Neem bijv de wereldjongerendagen van de RK. Van afstand zou het zo eo jongerendag kunnen zijn

Wat de EO doet met zijn jongerendagen is geheel iets anders gericht op wat leuk is en op veel zogenaamde kerkelijk artiesten.

De Wereld jongerendagen zijn geent op de Adem van het Kerkelijke jaar dus alles is gelukkig vaststaand en alles is gericht op God door Jezus Christus de Verrezen Heer die wij ontmoeten in en onder de gedaanten van Brood en Wijn in het Gebed en in Zijn Heilige Woord.



En dan de GKV nu en 50 jaar terug tja men is met de tijd mee gegaan helaas.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2023 06:49

Prisma23 schreef:De ontwikkelingen in de piepjonge NGK gaan wel erg snel!

Verreweg de meeste predikanten in de net gevormde Nederlandse Gereformeerde Kerken zetten de komende jaren veel liever in op kerkelijke samenwerking met de Protestantse Kerk in Nederland dan met de Christelijke Gereformeerde Kerken.



https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... closemodal


Waarschijnlijk omdat daar in de breedte meer draagvlak voor is en er onderling minder vaak grote verschillen zijn? Ik zit zelf dus in een samenwerkingsgemeente, NCGK en zie graag beiden. Maar op landelijk gebied zie ik dat niet zo snel gebeuren, daarvoor zijn de verschillen te groot.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten

cron