het niveau van Bruid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 10 jan 2016 13:46

ben db bd schreef:Ja, daar ligt de discussie voor mij; kan je ook slechts gedeeltelijk in Christus zijn? En dan niet 'magnetisch' genoeg voor de wegrukking?
Voor hen welke ontslapen zijn is 'de teerling wel geworpen', dunkt mij.
Maar de 5 dwaze maagden waren ook allemaal lid van de vriendenclub van de Bruidegom, toch?

Voor de duidelijkheid weer even de BGT, Matt.24:40 e.v.: "Als de Mensenzoon komt, mag niet iedereen met Hem mee. Als er bijvoorbeeld twee mannen aan het werk zijn op het land, mag maar één van hen met de Mensenzoon mee. De ander moet achterblijven. Of als er twee vrouwen aan het graan malen zijn, mag maar één van hen met de Mensenzoon mee. De ander moet achterblijven.
Blijf opletten! Want jullie weten niet wanneer jullie HEER zal komen."
Hmm, dit komt op mij over als theologisch interpreteren. Ik zie maar twee mogelijkheden voor de achterblijvers: 1. zij waren nooit werkelijk wedergeboren, naamchristenen dus. 2. Er is afval van heiligen mogelijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 10 jan 2016 22:00

Hmm, dit komt op mij over als theologisch interpreteren. Ik zie maar twee mogelijkheden voor de achterblijvers: 1. zij waren nooit werkelijk wedergeboren, naamchristenen dus. 2. Er is afval van heiligen mogelijk.

Mocht ik mij, na 70 jaar beïnvloed te zijn, zelf schuldig maken aan theologisch interpreteren, zijnde verdraaien van wat er staat, (méér dan gewoon uitleggen dus,) dan heb ik m.i. recht op broederlijke correctie op een christelijk forum, naamloos. :)
Gelukkig heb ik dan wel mijn ideeën hier op dit topic ter discussie gesteld, toch?

Kijk, wedergeboren is wedergeboren. Dat kan niet half zijn, omdat het Gods werk is. Daar moeten we ons ook niet druk om maken. Raar, dat het vaak wel wordt gedaan. Dat heeft volgens mij ook nog eens met uitverkiezing te maken. Dat is gewoon niet iedereen, dat maakt de Allerhoogste Persoonlijk immers uit. Dat deed Hij al voor de wereld bestond, toch?
Daar mogen we de Heere natuurlijk gerust op aanspreken, Zijn genade is zeer groot, maar meer dan getuigen en bidden kunnen we niet naar en voor elkaar. En wie niet uitverkoren is, heeft daar zelf ook niet de minste moeite mee, omdat heel de gedachte hen niet boeit, leerde ik 50 jaar terug al bij ds. Jac. van Dijk op belijdeniscatechisatie. (dat deed hij bij ons aan huis, vanwege de kleine kinderen :)

Maar ik heb nooit in mijn Bijbel kunnen vinden dat wie niet uitverkoren is, dús in de hel komt! En als Chaya zegt dat men dat ook zo niet meer uit draagt, (niet 'verkoopbaar' meer) dan ben ik daar erg blij mee, want dat is voor mij inlegkunde t.b.v. de kerkbinding; d.w.z. angstslaven kweken.
Wie niet in de Christus en Zijn borgtochtelijk werk gelooft, is wel verloren voor het Koninkrijk der hemelen en zal dus niet opgenomen worden bij die wonderlijke schier ongelofelijke opname in no time, de Heere Jezus tegemoet in de lucht, om altijd bij Hem te mogen zijn. (stelling!)

Edoch, waar de Heere Jezus gestorven is voor de zonden van alle mensen in alle tijden, daar bepaalt de Heere gelukkig Zelf hun toekomst, in dat grote eindoordeel aan het einde van de wereldtijd als 'allen' (namelijk de overigen der doden vlg. Op.20:5) voor die grote witte oordeelstroon moeten verschijnen, om geoordeeld te worden naar hun werken. En 'zullen we wedden' dat wie ooit een koekje heeft gepikt uit het trommeltje, daarom nog niet direct bij de duivel, de antichrist en de valse profeet in het eeuwige helse vuur wordt geworpen, ondanks dat dat toen eigenlijk wel stout was?! (zulk soort zaken heb ik wel uitgedragen horen worden in bepaalde kringen).

Nou is mijn eerlijke vraag wel: kan iemand naamchristen zijn, 80 jaar in de kerk hebben gezeten en de Heere Jezus nooit als Redder aangenomen hebben? Als autist, (pik niet altijd alles op) kan ik mij dat niet zo voorstellen. Iedereen zal toch wel ooit hebben gedacht (misschien niet hardop uit hebben durven spreken in een bedreigende kritische cultuur) dat hij/zij dat sterven van de Heiland ook voor hem/haar toch wel erg fijn vindt?
Weet u, hoger durf ik de drempel naar de zaligheid persoonlijk niet te leggen, zonder de Heere tekort te doen in Zijn heerlijke genade in de Heere Jezus Christus. Dat komt wellicht door mijn persoonlijke rijke vredevolle relatie met Hem, waarin er steeds minder van mijzelf overblijft, maar dat vooral lichamelijk. Kent u dat ook zo?

Kan ik dan zeggen dat ik met Christus gestorven en opgestaan ben? Dat durf ik niet hoor, ik doe zelf nog helemaal mee, vind ik. Had ik dus meer geheiligd kunnen zijn door meer toewijding aan Hem? Daar ben ik van overtuigd!
Is dat niet hier, dat ik net bevorderd ben tot luitenant? Heb ik er behoefte aan om maarschalk te worden? Alstublieft niet. (in het echt zou ik nu al bij de collaborateurs geteld moeten worden in onze ouwe maten club destijds op de LOKS) :( :( :wink:
Kijk, dan kom ik op mijn voorstelling aangaande dat niveau van Bruid. Smachtend naar Hem? Niet zo als in psalm 42 hoor, ik hou het nog wel zo.
Bedoelt de Heere wel van iedereen een hemeling te maken? Moet ik op willen klimmen, (dat kan ik helemaal niet eens, zeggen jullie dan) of mag ik zo gewoon doorgaan met gelukkig te zijn onder Zijn heerschappij, wetende dat ik ook van Zijn grote kudde een heel klein schaapje mag zijn, zoals onze kleindochter van 2 1/2 in haar gebedje gisteren m.i. ook al liet blijken te zijn?

Omdat ik 'studie' van Openbaring maak, middels 'gewoon lezen', kom ik er achter dat er op de nieuwe aarde hele volken (natiën) leven welke beslist niet tot de hemelingen gerekend mogen worden. Slechts 'hun koningen mogen hun heerlijkheid en eer' in de Godsstad brengen, lees ik (21:24).
Dat zouden die mensen ook niet kunnen, omdat ze geen nieuw hemels opstandingslichaam gekregen hebben, zoals zij welke de opname beleefd hebben. Maar dat lees ik ook niet van de zielen van de ter wille van het Geloof onthoofden, die ontelbaren!, welke we tijdelijk in de hemel aantreffen, nl. totdat zij weer levend op aarde worden. (20:4) Dan mogen we daar toch duidelijk een niveauverschil in waarnemen?
In mijn kerk zijn gezaligde mensen in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde volgens mij dezelfde of zoiets, omdat we daar helemaal niet op gericht zijn, omdat dat niet leeft, omdat we slechts gewoon de zaligheid voor ogen houden, weinig met niveau daarin bezig zijn. In evangelische kerken komt daar dan nog wel het verschil in kronen bij, als verschil in beloning, maar dat hoor ik in gereformeerde kerken ook niet eens.
Dat zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met de talenthouders, welke in principe alle twee dezelfde beloning ontvingen en dat soort teksten.
Zouden onze universiteiten nou zo duf zijn geworden, zo vraag ik mij af.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 12 jan 2016 12:53

ben db bd schreef:Kan ik dan zeggen dat ik met Christus gestorven en opgestaan ben? Dat durf ik niet hoor, ik doe zelf nog helemaal mee, vind ik. Had ik dus meer geheiligd kunnen zijn door meer toewijding aan Hem? Daar ben ik van overtuigd!
Dat laatste wil ik best geloven, bij mij hetzelfde laken een pak.
Echter weerhoudt me dat niet om te geloven dat ik met Christus gestorven en opgestaan ben.
En dat baseer ik niet op eigen levensheiliging (waar ik overigens helemaal voor ben) maar gewoon omdat de Schrift dat leert: Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wel dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.
Over de zonden die we nog doen zegt Paulus: Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. (dat kan ook niet want 'ik' is dood heeft Paulus net verteld, er is een nieuw geestelijk 'ik' geboren)
ben db bd schreef:Kijk, dan kom ik op mijn voorstelling aangaande dat niveau van Bruid. Smachtend naar Hem? Niet zo als in psalm 42 hoor, ik hou het nog wel zo.
De psalmen zijn poëzie die in de tijd en cultuur uit de Bijbel veel werd gebruikt.
Hyperbool is een stijlfiguur dat regelmatig in de Psalmen voor komt. Het lijkt me niet de bedoeling om ons daaraan te meten.
Volgens mij is het een vertekend beeld om te denken dat David continu smachtend van verlangen was naar Hem.
Hij hield het denk ik ook 'nog wel zo', een stel vrouwen :-& een mooi paleis, en een heleboel soldaten ...
Ik zou in een kramp schieten als ik zou proberen om een "smachtend verlangen" te kweken tot ik een bepaald niveau bereikt heb.
Ik geloof ook beslist niet dat God wil dat we op die manier te werk gaan, gesteld dat dat zou kunnen.
ben db bd schreef:Omdat ik 'studie' van Openbaring maak, middels 'gewoon lezen' ....
Dat het boek Openbaring jou aanspreekt (toch niet geobsedeerd hoop ik?) had ik al door :D .
Ik vind het zeker ook interessant, maar ik pas ervoor om Openbaringen i.p.v. Jezus in het centrum te zetten en dan de rest van de Bijbel kloppend te krijgen met mijn begrijpen van dat boek.
Op het moment dat ik me af zou gaan vragen of je ook slechts gedeeltelijk in Christus kan zijn, en dan niet 'magnetisch' genoeg bent voor de wegrukking, dan zou ik denken dat ik eenzijdig theologisch aan het interpreteren ben.
Zo'n gedachte doet m.i. veel andere duidelijke schriftplaatsen geweld aan, en de uitwerking van zulke gedachten is gewroet in jezelf i.p.v. leven door de Geest uit geloof tot geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 23 jan 2016 23:08

@ naamloos, heb alsnog dank voor uw interessante bijdrage van 11 dagen terug.
Laat ik maar beginnen met te vertellen dat ik nog helemaal niet zo lang Openbaring bestudeer hoor. En dat nog gedeeltelijk ook. Eerstens heb ik mij eens de laatste 4 hoofdstukken eigen gemaakt. En dat zo onbevooroordeeld mogelijk, met naast de HSV (onze kerk-Bijbel) ook de zo heerlijk eenvoudige BGT.
Dat werd ondanks dat ik al als volwassene > een halve eeuw meeloop in mijn denominatie een pure ontdekkingstocht met 'gewoon wat er staat'.
Mijn gereformeerde kanttekeningen (8 delig) reeds uit m'n jongensjaren blijken dan voor een deel gewoon lachertjes te zijn. Hoe krijgen ze 't verzonnen?

Zo bevond ik al snel dat bijv. het grote eindoordeel helemaal niks meer met Geloof te maken heeft. Heeft u dat wel eens geleerd? Bij ons hoor je daar absoluut niet over. Daar zit natuurlijk ook grote logica in, omdat de meeste mensen helemaal geen contact met het christendom hebben. Dan is het geloof ook nog eens een gave Gods, zoals we weten, dus gaat het Evangelie logischerwijs langs de meeste mensen heen. Dat mag je ze m.i. nog niet eens kwalijk nemen, omdat de Heilige Geest Zelf het voorwerk moet doen.

Dan leerde ik in onze kerk dat ongelovigen verloren zijn en dus in de hel komen. Maar zo staat het helemaal niet in de Bijbel. (oké, alleen in Op.21:8, wat aantoonbaar gereformeerd vertaald is). Wel komen we hele volkeren, naties, op de nieuwe aarde tegen, welke dus blijkbaar op hun werken het grote oordeel 'overleefd' hebben. Want als ze christenen zouden zijn, dan hoort hun bestemming immers in de hemel en aansluitend in het hemelse nieuwe Jeruzalem te zijn? Daarmee blijken er dus twee soorten gezaligden te zijn: hemelingen, met een nieuw verheerlijkt opstandingslichaam (1Kor.15) en nieuwe aarde bewoners, die zelfs nog het geboomte des levens nodig hebben om gezond te blijven. hst.22:3. (net als in de hof van Eden)
Nééé, zeggen m'n Bijbelleraren dan, dáár gaat het weer over het 1000 jarig Vrederijk, (wég chronologie!) want de dood bestaat op de nieuwe aarde immers niet meer.
Exact, is dan mijn antwoord, dus bestaat de aanloop naar de dood niet meer, vanwege dat geboomte dat ziekte verdrijft !

Maar ik kom ook die ontelbaren tegen, m.i. waarschijnlijk ook op de nieuwe aarde (het meest logische m.i.) welke tijdens het Vrederijk niet meer in de hemel verbleven - (en daar, toen ze er als zielen vertoefden, hun binding met de aarde nog sterk beleefden, getuigende het : 'hoe lang nog Heere?' hst.6:10) - doch op aarde weer levend werden en daar mee mochten regeren; hst.20:4.
Zij zijn het welke door ongeloof, of naar mijn mening door te zwak geloof c.q. te weinig heiliging, kennelijk de opname gemist hebben (Joh.14) en dus in de grote verdrukking beland zijn - (ziet u die ook reeds in de verte dagen?) - , waar dan aan hun Geloof getrouwe christenen, massaal onthoofd zullen worden.

Dat zo overdenkende, vind ik de gelovigen na de opname, geen pure gelovigen meer, want bij de opname wordt het bewijs geleverd en worden we nog 'slechts' getrouwen. Dat vind ik toch een paar 'rangen' lager. Die zullen er zo ook in het Vrederijk geboren worden uiteraard.
Weet u, ik weet niet eens of ik mijzelf zo bij de hoogste 'rangen' zou mogen rekenen, want ik heb wel eens (was nodig) een volkomen duidelijke ontmoeting met mijn heilige Schepper gehad (nog net of dat normaal was ook). Is geloven dan nog Geloven?
Nee, ik weet mij best behouden te zijn. Die rust heb ik nog wel. Dat geloof kost mij ook niets, vind ik; pure genade in de lijn der geslachten.
Maar die hoofdprijs, die erekroon, dat hoogste niveau van Bruid, dat houd ik niet voor gering hoor lieve mensen !!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2016 13:47

ben db bd schreef: Dan is het geloof ook nog eens een gave Gods, zoals we weten, dus gaat het Evangelie logischerwijs langs de meeste mensen heen. Dat mag je ze m.i. nog niet eens kwalijk nemen, omdat de Heilige Geest Zelf het voorwerk moet doen.
Dit is wel erg eenzijdig benaderd hoor. Zo lees ik in Prediker 3 dat eten en drinken óók een gave van God is, toch ga ik niet zitten wachten tot God me komt voeren noch verwacht ik dat Hij op mijn gebed mn eten en drinken in mn mond komt stoppen.
Ik neem gewoon mn verantwoording en bewandel de normale weg. Zou ik dat niet doen, kan ik het niemand anders kwalijk nemen dan mezelf wanneer ik geen eten heb. Ik ben dus van mening dat degenen die het evangelie verwerpen daar helemaal zelf voor verantwoordelijk zijn.
Zo'n goede boodschap is het waard om er op zijn minst wat serieuze gedachten aan te spenderen, en God belooft dat zoekers vinders worden.
Alles komt van God onze Schepper, Hij heeft het evangelie bedacht, alles is gedaan wat er voor nodig was. Hij geeft zijn woord, zijn Geest en evangelisten om Zijn evangelie bekent te maken. Zij die het horen zijn verantwoordelijk of ze de Geest wederstaan (Handelingen) en de boodschap verwerpen of niet. Het eerste valt hun zeker kwalijk te nemen (zachtjes gezegd), want ze laten het langs zich heengaan.
ben db bd schreef:Dan leerde ik in onze kerk dat ongelovigen verloren zijn en dus in de hel komen. Maar zo staat het helemaal niet in de Bijbel. (oké, alleen in Op.21:8, wat aantoonbaar gereformeerd vertaald is).
Markus 16: 16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Johannes 3: 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Dan houden we nog een groep mensen over die niet gelovig noch ongelovig is.
Want zij die het evangelie niet kennen kunnen het logischerwijs niet geloven en ook niet niet geloven.
Ze zijn niet in Christus ontslapen omdat alleen gelovigen in Christus zijn. Maar ik beweer niet dat die hele groep in de hel belandt. Rom. 2.
Misschien komen die "ontelbare" wel uit die groep
ben db bd schreef:Dat zo overdenkende, vind ik de gelovigen na de opname, geen pure gelovigen meer, want bij de opname wordt het bewijs geleverd en worden we nog 'slechts' getrouwen.
De situatie is wat anders inderdaad, maar maakt dat werkelijk wat uit?
Volgens mij is geloof vooral geloven (vertrouwen) in de Persoon Jezus Christus. Als je in iemand geloofd, geloof je ook wat Hij zegt.
Dat het bewijs geleverd is kan inderdaad helpen om Hem te geloven-vertrouwen (geen vanzelfsprekendheid, want velen zullen de antichrist geloven), maar iets dergelijks gebeurt in deze bedeling ook wel hoor. Er komen mensen tot geloof omdat ze Jezus in een droom gezien hebben, omdat er na gebed genezing heeft plaats gevonden, of gewoon iets anders wat voor hen persoonlijk een overtuigend bewijs is.
Hij geeft zijn woord en Geest, en soms ook bewijs, alles met het doel dat we Hem gaan vertrouwen-geloven.
ben db bd schreef:Weet u, ik weet niet eens of ik mijzelf zo bij de hoogste 'rangen' zou mogen rekenen, want ik heb wel eens (was nodig) een volkomen duidelijke ontmoeting met mijn heilige Schepper gehad (nog net of dat normaal was ook). Is geloven dan nog Geloven?
Waarom niet? Toch alle reden om Hem des te vaster te vertrouwen, in Hem te geloven.
(geloven dat Hij bestaat is natuurlijk wel nodig, maar daar draait het niet om. De duvel gelooft dat ook)
Het lijkt me niet de bedoeling om op de 'hoogste rang' gericht te zijn (het leidt alleen maar af), gelovigen zijn uitverkoren om aan het beeld van Christus gelijkvormig te worden. Dus kunnen we er beter naar streven dat Christus in ons gestalte krijgt.

Nou, eigenlijk weet ik niet of ik u helemaal goed begrepen heb. Maar dit was zo ongeveer wat er in me opkwam na het lezen van uw post.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 24 jan 2016 21:03

@ naamloos, mogelijk wordt mijn ingaan op uw schrijven zeer onvolledig hoor, het duizelt mij een beetje en we raken wellicht van de draad af.
ik probeer wat: u haalt Rom. 2 aan. Rom.2 is voor mij altijd hét voorbeeld van ongelovige mensen, welke toch door hun geweten geleid, goed bezig zijn.
'Zij hebben de wet van God in hun hart' of zoiets schrijft Paulus toch? Voor mijzelf is dat het bewijs dat Gods Geest ook buiten gelovigen werkzaam is, middels hun geweten. Dat is ook zichtbaar aan hun daden. Als zij leven volgens de Noachitische geboden, welke in ieder mens ingeschapen zijn om überhaupt geoordeeld te kunnen worden, (zonder wet immers geen oordeel) komen hun goede werken in de boeken t.b.v. het grote eindoordeel over de mensen en mogen we m.i. ook hun namen verwachten in het boek der levenden te staan.

Dit is wel erg eenzijdig benaderd hoor

Als ik schrijf dat het geloof een gave Gods is, heb ik daarbij nog niet een aandeel van de mens om daar wat mee te doen ontkend uiteraard.

Zo lees ik in Prediker 3 dat eten en drinken óók een gave van God is, toch ga ik niet zitten wachten tot God me komt voeren noch verwacht ik dat Hij op mijn gebed m'n eten en drinken in m'n mond komt stoppen.

Overigens zult u toch ook wel danken voor uw eten? is dat danken dan nutteloos? we doen het toch allemaal zelf? kom, kom!

Ik ben dus van mening dat degenen die het evangelie verwerpen daar helemaal zelf voor verantwoordelijk zijn.

Het bewust verwerpen van het evangelie is ook m.i. het ergste wat een mens doen kan en leidt m.i. naar de hel.
Doch het domme van de kerk vind ik dat daar onze (uw ook) boodschap eindigt, terwijl er miljarden mensen zijn die helemaal zonder evangelie geboren worden, zonder leven en zonder sterven. In mijn kerk zijn die allemaal verloren! Ja, zeg ik dan, uiteraard wel voor het Koninkrijk der hemelen, maar ze liggen nog lang niet eeuwig in de hel te branden hoor! Daar zit ook nog eens een rechtvaardig oordeel van God tussen. Dat hoor ik u ook niet zeggen.
De ongelovigen met de wet Gods in hun hart in Rom.2, hebben voor mij de Geest Gods, door welke zij hun geweten hebben laten aansturen, dus beslist niet wederstaan, laat staan hun geweten wat we noemen dichtgeschroeid (wat zoals vaker gezegd, bij de hogere financiële functies en zo verplicht is om nog te kunnen functioneren).
Laten we als christenen nou toch eens stoppen met alle onbewust ongelovigen naar de verdoemenis te praten !! Dat zullen immers hun werken in het grote eindoordeel, waar heel het geloof niet meer ter sprake komt, wel bepalen. Lees toch maar eens wat opener Openbaring 20, zeg ik dan.

Markus 16: 16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

Waarom haalt u hier niet ook vers 15 aan? toch wat ondeugd? Vers 15 gebiedt immers de zendingsopdracht aan iedereen. Hebben we dat gedaan?
Joh.3:18 van hetzelfde laken een pak. Daar lezen we in de NBV zelfs eerlijk: "... omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon."
Dat had u en alle gereformeerden zo toch ook vast kunnen stellen vanuit Gods Woord i.p.v. volgens onze theologie?
Overigen tendeert de grondtekst wellicht meer naar het woord 'veroordeeld', i.p.v. 'verdoemd', andere vertalingen ziende. (minder definitief?)

Ze zijn niet in Christus ontslapen omdat alleen gelovigen in Christus zijn. Maar ik beweer niet dat die hele groep in de hel belandt. Rom. 2.

Gelukkig, hier komen we bij elkaar!

inzake dat wie 'gezien heeft' eigenlijk niet gelovig meer is:
De situatie is wat anders inderdaad, maar maakt dat werkelijk wat uit?

nou, dan denk ik aan de woorden aan Thomas van Christus: "zalig zij die niet gezien hebben en nochtans geloofd"
Daarom zijn er in het vrederijk m.i. ook geen gelovigen in de ware zin van het woord meer.
Nergens kom ik in de Bijbel ook meer tegen dat Vrederijksbewoners nog bij de hemelingen met een nieuw hemels opstandingslichaam gevoegd zullen worden als ze trouw zijn aan Koning Jezus, toch? (de opname is echt een unieke zaak hoor !!!)

Hij geeft zijn woord en Geest, en soms ook bewijs, alles met het doel dat we Hem gaan vertrouwen-geloven.

O, dat deel ik met u, de bewijzen van de Heere zijn ontelbaren! Daarom heb ik ook wel hoge bedragen in aangeboden weddenschappen genoemd, als mensen zeiden: jij kunt mij God niet bewijzen. Nee zei ik dan, maar jijzelf kunt dat wel aan jou, wedden om fl. 3000,-?

Het lijkt me niet de bedoeling om op de 'hoogste rang' gericht te zijn (het leidt alleen maar af),

ja, daar heb ik over nagedacht. De Heere heeft mij niet als keldermot (pissebed) geschapen, laat ik dan ook blij en tevreden willen zijn met wat Hij met mij voor de eeuwigheid bedoeld heeft. Ook al zal ik dat niveau van Bruid wellicht nooit bereiken.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2016 23:19

ben db bd schreef:Als ik schrijf dat het geloof een gave Gods is, heb ik daarbij nog niet een aandeel van de mens om daar wat mee te doen ontkend uiteraard.
Maar u schreef een beetje meer waarbij het aandeel van de mens zo ongeveer nihil is namelijk: Dan is het geloof ook nog eens een gave Gods, zoals we weten, dus gaat het Evangelie logischerwijs langs de meeste mensen heen. Dat mag je ze m.i. nog niet eens kwalijk nemen, omdat de Heilige Geest Zelf het voorwerk moet doen.
ben db bd schreef:Overigens zult u toch ook wel danken voor uw eten? is dat danken dan nutteloos? we doen het toch allemaal zelf? kom, kom!
Maak je niet ongerust, natuurlijk dank ik God. Echter, je gaat met dit voorbeeld een andere kant op. Danken voor een gave doen we doorgaans als we het hebben ontvangen, jij had het over de gave van geloof welke de meeste mensen niet hebben ontvangen.
ben db bd schreef:Het bewust verwerpen van het evangelie is ook m.i. het ergste wat een mens doen kan en leidt m.i. naar de hel.
Doch het domme van de kerk vind ik dat daar onze (uw ook) boodschap eindigt, terwijl er miljarden mensen zijn die helemaal zonder evangelie geboren worden, zonder leven en zonder sterven. In mijn kerk zijn die allemaal verloren! Ja, zeg ik dan, uiteraard wel voor het Koninkrijk der hemelen, maar ze liggen nog lang niet eeuwig in de hel te branden hoor! Daar zit ook nog eens een rechtvaardig oordeel van God tussen. Dat hoor ik u ook niet zeggen.
De ongelovigen met de wet Gods in hun hart in Rom.2, hebben voor mij de Geest Gods, door welke zij hun geweten hebben laten aansturen, dus beslist niet wederstaan, laat staan hun geweten wat we noemen dichtgeschroeid (wat zoals vaker gezegd, bij de hogere financiële functies en zo verplicht is om nog te kunnen functioneren).
Laten we als christenen nou toch eens stoppen met alle onbewust ongelovigen naar de verdoemenis te praten !! Dat zullen immers hun werken in het grote eindoordeel, waar heel het geloof niet meer ter sprake komt, wel bepalen. Lees toch maar eens wat opener Openbaring 20, zeg ik dan.
Die miljarden mensen die het evangelie nooit gekend hebben zijn geen ongelovigen. Geloof of ongeloof is een reactie op iets, hier het evangelie. Zij hadden geen evangelie, dus is daar ook geen reactie van geloof of ongeloof op.
Als ik het over Markus 16: 16 heb, dan moet je niet al die miljoenen-miljarden mensen erbij halen die het evangelie nooit gekend hebben, dan schuif je me iets in mn schoenen wat ik nooit gezegd heb.
ben db bd schreef:Waarom haalt u hier niet ook vers 15 aan? toch wat ondeugd? Vers 15 gebiedt immers de zendingsopdracht aan iedereen. Hebben we dat gedaan?
Joh.3:18 van hetzelfde laken een pak. Daar lezen we in de NBV zelfs eerlijk: "... omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon."
Dat had u en alle gereformeerden zo toch ook vast kunnen stellen vanuit Gods Woord i.p.v. volgens onze theologie?
Ik heb alleen willen aantonen dat het niet klopt wat je zei: "Dan leerde ik in onze kerk dat ongelovigen verloren zijn en dus in de hel komen. Maar zo staat het helemaal niet in de Bijbel. (oké, alleen in Op.21:8, wat aantoonbaar gereformeerd vertaald is)."

Niet iedereen kent het evangelie, dat klopt. Maar we hadden het over ongelovigen, niet over hen die het evangelie niet kennen.
ben db bd schreef:Nergens kom ik in de Bijbel ook meer tegen dat Vrederijksbewoners nog bij de hemelingen met een nieuw hemels opstandingslichaam gevoegd zullen worden als ze trouw zijn aan Koning Jezus, toch? (de opname is echt een unieke zaak hoor !!!)
Dat lijkt me duidelijk ja.
ben db bd schreef:ja, daar heb ik over nagedacht. De Heere heeft mij niet als keldermot (pissebed) geschapen, laat ik dan ook blij en tevreden willen zijn met wat Hij met mij voor de eeuwigheid bedoeld heeft. Ook al zal ik dat niveau van Bruid wellicht nooit bereiken.
En zo zijn we weer terug bij het niveau van de Bruid. Ik heb al gezegd hoe ik daar over denk en dat is niet verandert, dus ik ga afscheid nemen van dit topic anders wordt het een rotonde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 07 feb 2016 19:54

ja, zo blijk ik verschil van gedachte te hebben met naamloos bij het woord 'ongelovige'. Voor mij is iedereen die niet gelovig is een ongelovige.
Nee, zegt naamloos dan, dat zijn ze alleen als ze het geloof afwijzen. O, dan spreek ik over 'bewust ongelovigen'. (griezelig!)
Maar we weten nu wel allebei van elkaar wat we bedoelen, toch? (En blijken m.i. dus wel soortgelijke mening te hebben daarover).
Zullen we bij Op.21:8 HSV dan voortaan allemaal denken aan mensen welke het geloof bewust afwijzen?
'Geef mijn portie maar aan Fikkie' zei prof. Smits 40-50(?) jaar terug reeds. Die was dan dus zichtbaar ongelovig, goed?

Maar ik wilde hier nog even de mening van I.K. op het forum van Geloofsgesprek aanhalen, (bij 'Als een vlinder') wat ik zojuist nog eens over las:

"Er is ook een verschil of onderscheid in de opstanding van de doden. In Fil 3:11 lezen we over een opstanding van tussen de doden uit, dat gaat over de opstanding van allen, die tot het Lichaam van Christus behoren.
Maar de gelovigen uit het Johannes Evangelie hebben deel aan een andere opstanding, dan die genoemd wordt in Fil 3:11, daarvoor enkele teksten, en dit betreft gelovigen, ook gelovigen van vandaag de dag: (vervetting van mij).
Joh 6:39: “En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage.” (De St. Vert. spreekt over “een opwekken ten uiterste dage”, en de HSV spreekt van “een opstaan op de laatste dag.”)
Joh 6:40: “Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Joh 6:44: “Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Joh 6:54: “Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

Dit is een andere opstanding dan de opstanding van tussen de doden uit, waarover we lezen in de Filippenzen brief.
Deze gelovigen uit het Johannes evangelie zullen tezamen opstaan op de jongste dag, het is een opstanding der doden.

Als we lezen dat we Hem zouden kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.”, dan lezen we het woord "x - anastasis".
Het is de enige keer in de grondtekst waar dit woord wordt gebruikt.
Het gewone Griekse woord wat voor opstanding wordt gebruikt, is “anastasis”.
Door de toevoeging “ex” wil Paulus iets bijzonders meedelen.

Paulus spreekt gewoon over een uitzondering, een verborgenheid, namelijk een opstanding van tussen de doden uit met achterlating van andere doden. Dat gebeurt dus bij de opname van de Gemeente.
Dus voor de gelovigen van deze tijd is er dus een verschil in opstanding:
De “gelovigen van het Johannes evangelie” ontvangen wel het leven van de toekomende eeuw, maar niet eerder dan op de laatste dag van deze huidige eeuw.
De “gelovigen van het Lichaam van Christus” zullen na hun sterven daar zijn, waar Christus is, namelijk in de rechterstoel des Vaders.

Dat is heel belangrijk om onderscheid te maken tussen de verborgenheid van de opstanding specifiek aan Paulus geopenbaard m.b.t. de Gemeente en alle andere keren dat het gaat over de opstanding van de OT gelovigen en van alle mensen. Wij zijn die uitzondering."

Tot zover deze quote, waaruit m.i. nog weer een nadere scheiding wordt gemaakt, waaruit m.i. wellicht een stuk specifieke uitverkiezing blijkt.
Daarbij komen we ook weer tegen dat wij als kerk/gemeente onszelf dus als Lichaam van Christus moeten zien i.p.v. als Bruid (wat Israël is).

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 16 feb 2016 15:45

....... ik zag het mijzelf daarnet zo opschrijven aan een vriend en broeder in het Geloof:

..... Weet je, ik neem echt bijzonder grote verschillen in mensen waar. Daarom ben ik, zoals waar ik jou ook zo hevig mee bombardeerde, momenteel zeer gericht bezig met de vraag inzake het niveau van Bruid van Christus, zoals ons dat in de Bijbel wordt voorgehouden. Die Bruid wordt straks opgenomen en Thuis gebracht in het Huis des Vaders met de vele Woningen.
(oké, wij zijn helemaal de Bruid niet, eigenlijk, maar het Lichaam van Christus, zul je zeggen. Maar dat vind ik ook een gelijkwaardig niveau; die twee zullen immers één vlees zijn.)
Nou, omdat er na de opname, uit de opvolgende grote verdrukking, welke o.i. maar max. 7 jaar duurt, nog mensen als onthoofde zielen in de hemel arriveren, zie ik een probleem waar ik eerlijkheidshalve mijzelf niet buitensluit: dat zijn er namelijk niet enkelen, slechts een nalezing, doch dat zijn er ontelbaren !! Puur logisch, vind ik, want je trouwt niet met iedereen, waarom zou de Christus dat wel doen? (zie Op.19 en let vooral op het woord ‘genodigden’) En het moeten maken van een keuze voor de eeuwigheid welke je de kop kost, dat is toch een heel eerlijke testcase?


Een van de meer walgelijke dingen aan mij, is dat ik het net zo lang met mijzelf eens ben, totdat ik tot andere inzichten wordt gebracht.
Daar behoort 'politiek correct' bij mij volstrekt niet bij en 'mode correct' net zomin.
Onze kapster liet vanmorgen een 'geestvervulde' (feministische?) uitermate spetterende 'Jong en Vrij retoriek' horen onder het motto 'jij bent Jezus waard !!' ; 'jij hebt récht op Jezus!'
Nou, zeg ik eerlijk, zo decadent heb ik het nog niet eerder vernomen. Volkomen doorgeslagen!
Maar onze lieve kapster vond het heerlijk, werd er helemaal blij van, groeide ter plaatse ver boven haar eigen minderwaardigheidscomplex uit.
En dat gunnen wij haar natuurlijk helemaal; daar verblijden wij ons met haar over.
Maar 'je bent het waard' kennen we allemaal wel uit de ijdele mateloos arrogante televisiereclame. Die herken ik niet uit m'n Bijbel.
Dat de Heere God óns waard is, om wie Hij voor ons is geweest en nog is en zijn zal en wil, ja zo is het wel, maar dan is het wel omgedraaid !

Bij Het Zoeklicht magazine zit altijd wel een blaadje met aanbevolen boeken. Deze keer zag ik weer het boek 'Slaaf' staan, van John MacArthur. Dat boek brengt op grond van de grondtekst een correctie aan op al onze Bijbelvertalingen: 'Wat betekent het om een christen te zijn zoals Jezus heeft bedoeld?' MacArthur vat het in één woord samen: Slaaf !
Uiteraard denk ik dat hij verschrikkelijk gelijk heeft. Natuurlijk zijn wij door Hem volkomen vrij gemaakt! Maar met welk doel? En gedragen wij ons daar werkelijk nou zo naar? O, ik ken hoopjes christenen welke m.i. voor het predicaat van het niveau Bruid in aanmerking komen. Niet dat ik mij bevoegd acht om daar een bindend oordeel over uit te spreken, maar laten we eerlijk zijn, die oude diep doorgeleide echt vrome vrouwtjes waar ik in liefde het Geloof van leerde, (hier hadden ze niks te betekenen, van hun man waren ze vaak ook maar slaaf, 12- 16 kinderen grootgebracht en zo), maar reken er op dat ze in hun moeitevolle leven een schat in de hemel die niet vergaat vergaderd hebben welke er niet om liegt hoor.

'Of tie nou generaal is of kurperaal, dat weet ik niet zo, maar 't raalt.' zei dat boeren vrouwtje van haar zoon onder de wapenen.
Zo heb ik het ook wel eens tegen de Heere God gezegd; als het maar 'raalt' ben ik al wel gelukkig in uw dienst. (wel iets meer dan dorpelwachter a.u.b. :) Dat is geen hoge selectie, toch? Maar dat doet ook niet zo erg zeer. Neem mijn vrouw, die op morfine moet overleven, wat maar steeds tijdelijk werkt, maar toch tevreden met haar leven onder 's Heeren bestuur is. 't Is maar een voorbeeld dichtbij, zoals er velen zijn te noemen, toch?
En wat heb ik een rijk en mooi leven achter mij voor zover ik het zelf niet verprutste; al 70 jaar vrede (dat gaan jullie nog anders meemaken hoor), leuke baan gehad, met pensioen, wel >25 nazaten, mooie woonsituatie en een vrouw waar ik voorbije zondag nog een welgemeend valentijn kunstwerk van kreeg, terwijl ik er niet eens meer erg in had dat ze mij al meer dan 36 jaar liefhebbend trouw is.

Tot slot nog even inzake dat niveau van Bruid hebben, versus gewoon behouden zijn.
Behouden zijn is door het geloof (en in de grondtekst kunnen we nog lezen het geloof VAN Jezus ook) en dat is ook nog een genadegave (zie Gal.5:22, naamloos). Daar doen we in de kerken heel gewichtig over, want daar hebben we wel gratis eeuwig leven mee binnen gehaald.
Doch verder nog niks opgebouwd in het hiernamaals. Het zijn de werken, wat doen met onze gratis talenten, ons lenen voor goede activiteiten, liefde betonen en zo nog 12 boeken vol, waar we schatten mee in de hemel opbouwen, vergaderen.
Gewoon kerkelijk gelovige meelopers verwacht ik straks op de nieuwe aarde tegen te komen. (daarom is daar straks ook die ruimteverslindende zee niet meer). Waarom niet in de hemel? Bij onze grote gereformeerde denominatie weten we niet eens met de opname om te gaan, daar mag ook niet over gepreekt worden en die 'vergeestelijken' we dus maar. En wie zijn/haar Bijbel eerlijk leest, komt alleen bij de opname slechts die wonderlijke metamorfose tegen, benodigd om een lichamelijke hemelbewoner te kunnen worden, net als de Heere Jezus na Zijn opstanding Zelf!

En dan kan naamloos ergens stellen dat er zoveel andere teksten in de Bijbel staan, waardoor we tot andere conclusies komen (ze zal de bestaande 'theologische interpretaties' wel bedoelen, denk ik dan), maar Gods heilig Woord is niet verdeeld tegen Zichzelf hoor !
En onvergeestelijkt staat er rondom het nieuwe Jeruzalem wel een echte 66 (BGT) meter of zo hoge muur. En van de aardebewoners mogen alleen (?) de koningen hun heerlijkheden in de Godsstad aan komen bieden, begrijp ik uit vers 24.
Zelfs denk ik dat de ontelbare martelaren (bij ons de hoogste rangen) uit de grote verdrukking, geen hemelse toekomst in het nieuwe Jeruzalem hebben, omdat ze in het Vrederijk weer met hun lichaam worden verenigd; weer levend worden en op aarde mee regeren.(20:4)

Tot zo ver weer even. Wie gaat daar Bijbels op in?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 16 feb 2016 17:13

ben db bd schreef:Tot zo ver weer even. Wie gaat daar Bijbels op in?
Ik niet meer, want jij doet aan theologisch interpreteren van mijn post. =;
ben db bd schreef:En dan kan naamloos ergens stellen dat er zoveel andere teksten in de Bijbel staan, waardoor we tot andere conclusies komen (ze zal de bestaande 'theologische interpretaties' wel bedoelen, denk ik dan), maar Gods heilig Woord is niet verdeeld tegen Zichzelf hoor !
Zoals ik elders heb gezegd: ik wordt moe van mensen die voor mij denken en invullen.
Ik neem niet klakkeloos bestaande theologische interpretaties over, net zo min als ik klakkeloos de jouwe overneem.
ben db bd schreef:Behouden zijn is door het geloof (en in de grondtekst kunnen we nog lezen het geloof VAN Jezus ook) en dat is ook nog een genadegave (zie Gal.5:22, naamloos).
Waarom je mij hier noemt? Iets uit mijn post bennyologisch geïnterpreteerd waardoor je het nodig vind dit onder mn aandacht te brengen?
Overigens, Galaten 5: 22 is de vrucht van de Geest die alleen gelovigen die door de Geest leven voortbrengen. En gelovigen zijn al behouden weten we nog wel? Dus kan het in daar moeilijk gaan over het geloof van de behoudenis, want vrucht volgt op geloof-wedergeboorte.
ben db bd schreef:ja, zo blijk ik verschil van gedachte te hebben met naamloos bij het woord 'ongelovige'. Voor mij is iedereen die niet gelovig is een ongelovige.
''Nee'', zegt naamloos dan, dat zijn ze alleen als ze het geloof afwijzen. O, dan spreek ik over 'bewust ongelovigen'. (griezelig!)
Nee, zei naamloos dan, ''dat zijn zij die het evangelie (gewoon lezen wat er staat :mrgreen: ) afwijzen''. Verder is de term 'bewust ongelovig' in dit verband een contradictio in terminis. Maar je hebt gelijk hoor, het is hartstikke griezelig om geen antwoord van iemand te verwachten die de vraag niet kent, niet eens weet dat er iets gevraagd wordt. Maar goed, voor mij is een tekst als Markus 16: 16 dan ook geen enkel probleem.
ben db bd schreef:Tot zo ver weer even. Wie gaat daar Bijbels op in?
:neeschudden: needankiewel, nogmaals: =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 feb 2016 00:02

dit wordt zo geen prettige stijl van discussiëren, maar laat ik mijzelf daar ook aan schuldig achten, mijn stijl schijnt ook niet steeds 'gewijd' te zijn.
Overigens, Galaten 5: 22 is de vrucht van de Geest die alleen gelovigen die door de Geest leven voortbrengen. En gelovigen zijn al behouden weten we nog wel? Dus kan het in daar moeilijk gaan over het geloof van de behoudenis, want vrucht volgt op geloof-wedergeboorte.

Eerder heb ik m.i. al opgemerkt dat Gods Geest actief werkt via het geweten van mensen, (met ook verwijzing naar Rom 2).
Ook niet-christenen hebben een geweten. Zolang ze dat niet 'dichtschroeien', doden, buiten werking stellen, kan Gods Geest invloed op hen uitoefenen en kunnen ze zo zelfs een 'weltoebereide aarde' worden om tot een levend Geloof te kunnen komen, toch?
Maar u schreef een beetje meer waarbij het aandeel van de mens zo ongeveer nihil is namelijk: Dan is het geloof ook nog eens een gave Gods, zoals we weten, dus gaat het Evangelie logischerwijs langs de meeste mensen heen. Dat mag je ze m.i. nog niet eens kwalijk nemen, omdat de Heilige Geest Zelf het voorwerk moet doen.

Ja, voor de duidelijkheid; ik geloof in uitverkiezing, (dat werd bij ons Bijbels uitgelegd), hoewel ik zelf liever over voorkennis spreek, ik geloof in de benodigde werking van Gods Geest om tot een levend Geloof te kunnen komen, en ik geloof dat mensen welke niet als christen zijn geboren, opgevoed en zo kennis met het evangelie hebben gemaakt, niet op hun ongeloof kunnen worden afgerekend. Dat gaat dus niet over bewuste afwijzers van het aanbod van genade.

Zo blijft wel mijn idee dat 'het niveau van Bruid' een bepaalde zeer hoge selectie behelst. Mensen welke niet slechts 'genodigd' zijn op de bruiloft van het Lam, zoals m.i. ook de schare martelaren, na de opname onthoofden uit de grote verdrukking, die niemand nog tellen kan, 'slechts' genodigd zijn. Die worden immers in Op.20:4 weer 'gewoon' levend op aarde, wat m.i. gewoon lezend wat er staat, op een blijvende aardse bestemming slaat.
Ook de eerder aangehaalde teksten uit Johannes 6 duiden m.i. niet op een selectie op het niveau van bruid zoals 1 Thess. 4 en 1 Kor. 15 bedoelen.
Voorbeeld vers 39: "En dit is de wil van de Vader Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag." m.i. sta je dan ook in het boek des levens.
Nou, die laatste dag is m.i. als het grote oordeel voor de grote witte troon actueel zal zijn; zie Op.20:12 e.v. We lezen niet in de Bijbel dat daar verheerlijkte opstandingslichamen ontstaan, zoals bij de opname. Wel komen daarna de volken in beeld welke gezaligd zijn op de nieuwe aarde. Doch dáár is geen 'engelenlichaam' voor nodig.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 31 mar 2016 11:31

het maandblad Middernachtsroep - zelf lees ik het al decennia - verkondigt reeds 60 of 70 jaar dat het 5 voor twaalf is op de wereldklok.
Ach ja, denk ik dan, dr. Wim Malgo zal wellicht om 7 minuten voor twaalf met zijn zendingswerk zijn begonnen - hij was zijn tijd duidelijk herkenbaar vooruit ! - en dan is het nu misschien 2 min. voor twaalf of zo iets. (of een halve minuut?)

Voor mij helemaal in de geest van wat dit topic bedoelt, schreef evang. Ernst Kraft in het maartnummer een artikel wat ons oproept om ons op het hoogste geloofsniveau te beoefenen, als ik dat zo vertalen mag als het niveau van bruid. Het beslaat 3 blz., dus het wordt moeilijk om daar de korte bloemlezing van te geven welke de boodschap heel houdt, maar ik probeer er wat teksten uit te pikken:

' We zijn allemaal onderweg en de grote vraag is welk doel we tegemoet gaan. Rom.13:11-12 betuigt: "En dit temeer, omdat wij het beslissende tijdstip kennen, namelijk dat de tijd reeds is aangebroken dat wij uit de slaap ontwaken. (...) Laten wij dus de werken van de duisternis afleggen en de wapens van het licht aandoen". Het doel van de gelovigen is een onbeschrijfelijke heerlijkheid. (1Kor.2:9)
"Wij weten immers dat wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, eeuwig in de hemelen." (2Kor.5:1) U krijgt een heerlijk einde als Jezus Christus uw Heer en Heiland is.'

Dan brengt hij i.v.m. mensen 'die met een vals geloof onderweg zijn' de bekende tien meisjes met hun lampen uit Matth.25 ter sprake en concludeert dan: 'Ze hadden allemaal een lamp, wat laat zien dat ze aan de buitenkant gelijk en naar hetzelfde doel op weg waren. Degenen die olie bij zich hadden, kenden hier op aarde een innerlijk leven, d.w.z. gemeenschap met de Heere Jezus; daarom herkende Hij hen ook. Daarentegen hadden de anderen alleen de schijn mee; ze hadden geen innerlijke gemeenschap met de Heer en daarom herkende Hij hen ook niet. Tegen naamchristenen die geen innerlijke band met God hebben, zal Jezus Christus aan het einde zeggen: "Ik ken je niet".
"Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, de Heere Jezus Christus." (Fil.3:20)

"Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn." (2Kor.5:9)
Paulus spreekt een diepe waarheid uit: "Ja beslist, ik beschouw ook alles als schade vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus ... vergetend wat achter mij is, jaag ik naar het doel." (Fil.3:8, 13-14) Paulus zei dat toen hij 27 jaar met zijn Heer onderweg was.
Veel gelovigen zijn onderweg zonder te merken dat uiteindelijk niet Jezus hun doel is, maar het eigen trotse 'ik' (ik ben, ik heb).
In concreto: ze laten zich door de dingen van deze wereld gek maken en beheersen. Je kunt het een beetje vergelijken met een atleet die tijdens een hardloopwedstrijd naast de baan gaat zitten om een paar mooie bloemen te bewonderen (vgl. 1Kor.9:25-26).

'Wij zijn echt de rijkste mensen die er op aarde rondlopen. "... hetzij tegenwoordige dingen, hetzij toekomstige dingen, alles is van u. U echter bent van Christus en Christus is van God" (1Kor.3:22-23). "En als wij kinderen zijn, zijn wij ook erfgenamen; erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden" (Rom8:17).

'Bij de Heer zijn, dat is ons beloofd, is de grootste troost in alle situaties van het leven. Wachten we op de Opname tot de Heer? En is zijn wederkomst een troost voor ons? Deze troostrijke hoop op de toekomstige heerlijkheid behoort ons leven te beïnvloeden. In 2Kor.5:2 staat dat we er krachtens deze hoop vurig naar verlangen om het nieuwe opstandingslichaam als een kledingstuk aan te trekken. "Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heer in te wonen" vs. 8. In Hebr.11:16 wordt dezelfde geest openbaar: "Maar nu verlangen zij naar een beter, dat is naar een hemels vaderland". Onze kennis van de hoop der heerlijkheid behoort ons het verlangen naar Hem te doen toenemen.'

'Hoe staat het met ons begeren en verlangen naar Goddelijke dingen? In Openb.3:17 lezen we over zelfgenoegzaam verzadigd zijn: "U zegt: ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent".
Als kinderen voor het eten chocolade krijgen, kun je met het eten hun lievelingsgerecht op tafel zetten, maar je zult dan merken dat ze dat niet meer willen. 'Chocolade', dat zijn de lekkernijen van de wereld die het geestelijke verlangen van de gelovige kapotmaken.

'Paulus had een diep verlangen naar de Heer: "Ik jaag naar het doel". Dat vereiste wel volharding van hem. Hij beschouwde alles als schade omwille van de Heere Jezus, zelfs na tientallen jaren navolging, waarin hij heel wat klappen had opgelopen. Zijn verlangen om het doel te bereiken en bij de Heere te zijn brandde niet op een spaarvlammetje, maar was een laaiend vuur.'

Tot zover even broeder Kraft. M.i. is het niveau van Bruid in Gods Woord beduidend hoger dan dat van gewoon gelovig meelevend kerklidmaat.
M.i. behoort de bruidsgemeente bij de Heere Jezus in de hemel te wonen in het huis des Vaders en komt Hij hen spoedig ophalen naar Joh.14.
Paulus mag zien hoe dat tot stand zal komen en verklaart dat in 1Kor.15 en in 1Tess.4. Slechts daar kom ik in mijn Bijbel die wonderlijk overgang, die metamorfose tot een heel nieuw hemels opstandingslichaam tegen, aangepast aan een ruimtelijk 2200 km. hoog hemels Nieuw Jeruzalem, zoals behoren bij de nieuwe aarde welke ons in Gods Woord beloofd is.

Die opname verwacht ook ik kort voor de uitbraak van de grote verdrukking, naar Op.3:10. (een belofte voor alleen Filadelfia)
Als het straks herstelde Romeinse rijk een Euraziatisch soort kalifaat zal zijn, waar wij nu politiek aan het heensturen zijn, - en met aanstonds Turkije niet slechts in de NAVO doch ook (versneld) binnen de EU een boost zal krijgen - zal de antichrist o.i. daarvan de 'benodigde' wereldleider worden. (Op.13)
Naar het zich m.i. laat aanzien wordt het voor ons christenen voor die tijd reeds benauwd, zoals nu al in het M.O. geldt.
Christenen welke zich straks niet solidair zullen verklaren met die NWO en het bijbehorende teken niet zullen accepteren, zullen uitgeschakeld worden, waar onthoofding actueel bij is. Dat zullen er getuigende Openb.7 ontelbaren worden.
Die ontelbaren zullen naar ik vrees niet voorheen (voor de opname) allemaal ongelovigen zijn geweest, doch het niveau van Bruid gemist hebben.
Uit de in mijn denominatie verzwegen eerste verzen van Openb.20 leren we m.i. dan dat dezen uiteindelijk een aardse bestemming hebben.

Onze dominee stelde laatst dat de nieuwe aarde theologisch moet worden gezien als een vernieuwde aarde, wat ik gemakshalve over neem.
Uitgaande dat de aarde 510 miljoen km2 oppervlak heeft en het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel zal neerdalen ongeveer 5 miljoen km2 oppervlak, ligt het toch ook in de lijn der verwachting dat er veel meer mensen op de nieuwe aarde zullen verkeren dan in het hemelse Jeruzalem?
O, wat gunnen we hen dat toch niet!, :? maar zouden de JG dan toch gelijk krijgen met hun visie dat de gewone christen een paradijselijke toekomst op de nieuwe aarde moet verwachten en dat de hemelse echt voor een selecte Bruidsgroep bestemd is?
Wie kan daar wat zinnigs toe bijdragen?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 07 nov 2016 13:29

ik zie het ds. Van Mourik nu ook schrijven in een antwoord op de hier onder staande vraag:

Nu, dat geldt ook voor het komen in Gods heerlijkheid. Hetzij in de hemel, hetzij op de nieuwe aarde die eenmaal komt.


Ik mag door genade geloven dat ik een kind van de Heere God ben. Toch is er iets wat mij de laatste tijd bezighoudt, namelijk de wederkomst. Ik heb een 'zware' opvoeding gehad en heb hierin sterk meegekregen dat ik niet zomaar mezelf Gods kind mag noemen. Hiervoor zou ik aan veel eisen en voorwaarden moeten voldoen. Het heeft een lange tijd geduurd voordat ik kon zeggen dat het offer van de Heere Jezus ook voor mij was. Dit kwam o.a. door de angst die ik had dat ik het uit mezelf zou toe-eigenen. Toen ik tot geloof kwam heb ik dit aan mijn ouders verteld, maar helaas geloofden ze dit niet. Dit was erg pijnlijk en het heeft in het verleden bij mij ook voor veel twijfel gezorgd. Ik mag nu al geruime tijd de zekerheid hebben dat ik een kind van God ben. Toch zijn er voor mij vaak nog onzekerheden wat betreft de wederkomst. Als er aan mij gevraagd wordt of ik een kind van de Heere God ben, kan ik hier wel volmondig "ja" op zeggen, maar zodra de vraag gesteld wordt waar ik heen zal gaan als Jezus terugkomt, durf ik vaak niet goed te antwoorden. Dit vind ik zelf heel erg, omdat ik hiermee ook twijfel aan het werk wat de Heere Jezus in mij gedaan heeft. Ik ga hierdoor ook wel eens twijfelen of ik wel echt een kind van de Heere God ben. Hierdoor zijn er ook vaak momenten waarop ik niet naar de wederkomst verlang. Ik ben dan bij mezelf bang dat ik niet met Jezus mee zal mogen gaan naar de hemel als Hij terugkomt. Ik verlang er wel vaak naar om in de hemel te zijn. Dan zal ik eindelijk van deze zondige wereld en van alle zonden die ik zelf ook, doe verlost zijn. Op momenten dat de twijfel mij aanvliegt, denk ik dat dat het werk van de duivel is, die mij aan het twijfelen wil brengen, maar vaak is die gedachte alleen verstandelijk en komt mijn gevoel hier niet in mee. Mijn vraag aan u is eigenlijk: Kan het dat je als kind van de Heere Jezus toch vaak niet uitziet naar de wederkomst en hierover vaak onzekerheid hebt?


ja, denk ik dan, wij (sommigen onzer) neigen er naar om de drempel naar Gods eeuwig Koninkrijk hoger te maken dan gewoon de Heere Jezus aannemen en Hem dankbaar volgen met de ons geschonken gaven. Over die bekering; het je 'gewoon simpel omdraaien' naar de Heere toe, wordt in rechts gereformeerde kringen soms m.i. nog knap moeilijk gedaan. 'Verloren gaan met een 'gestolen' Christus', leeft dat nog? Een 'waan-geloof' i.p.v. een waar geloof ....... 't mot je maar gegeve worde... Ja, het zal je maar overkomen zijn :(
Maar wat ik wel in onze Bijbel tegenkom, is dat grote niveauverschil in mensen, binnen de zaligheid. Ook in het hiernamaals. Dat mogen we gewoon erkennen !! Dat heb je ook bij engelen. Dat zal ook in de eeuwigheid zo blijven, zelfs op de nieuwe aarde, zo lees ik (Op.21:24,26)

en ja, dat hoogste niveau voor mensen dat bereikt kan worden, dat is m.i. dat van Bruid. Daar is straks wel een verheerlijkt hemels (net als dat van engelen) opstandingslichaam voor nodig. En daar is dan die heerlijke metamorfose voor nodig, zoals m.i. slechts behorend bij de gereformeerd nog steeds breed 'kapot-vergeestelijkte' opname zoals in 1Tess.4 en 1Kor. 15 ons bekend gemaakt is. Die spanning loopt o.i. steeds hoger op, totdat wij straks om ons heen kijkende er wellicht achter komen dat we die dan toch gemist moeten hebben (zie Wake UP!) en ons nog slechts bij 'de schare die niemand tellen kan' aan mogen sluiten,...onthoofd uiteraard.

Voor de volledigheid; binnen de Maranatha-beweging erkennen wij dat de Heere Jezus terugkomt zoals in Openb.19 beschreven. Dan zal Hij zijn aardse wat we Vrederijk noemen vestigen, naar de profetieën (niet te 'vergeestelijken'.)
De opname van de bruidsstoet naar 'het huis des Vaders met de vele woningen' (zie ook Joh.14) geschiedt daar o.i. vóór. Daartoe is m.i. een hoge mate van heiliging nodig, waarbij er hier al zichtbaar weinig meer van het 'oude vlees' over wordt gelaten. Mensen welke dat meemaken (we kennen er wellicht enigen) hebben dan bepaald ook geen gemakkelijk leven gehad en komen op hun einde dan ook als zeer gelouterd op ons over.
Ach, dat zijn we echt niet allemaal hoor ! Daar zit m.i. toch echt een stuk uitverkiezing achter, waar je je wel voor beschikbaar moet stellen, doch daar uit jezelf liever niet voor kiest.
M.i. gebruikt de Heere daar ook een lijdensweg aan het einde van ons leven vaak nog voor ..... (als we die niet met een pil van Drion afbreken)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 16 dec 2016 13:49

we hadden gisteren bij ons in de kerk (bijgebouw) kerstlunch voor de ouderen; zéér gezellig, iedereen in het dorp mocht aanschuiven, want het ging uit van onze missionair werker. Hij hield ook nog een korte overdenking, waarbij de advent-verwachting van een bestemming op de nieuwe aarde ter sprake kwam. (vrederijk wordt bij ons normaliter overgeslagen)
Toen moest ik aan dit topic denken en vroeg hem daar later ook over. Onnozel als ik m.i. ben, verwonderde ik mij over zijn uitspraak dat hij geen hemelse verwachting heeft, maar gewoon heen te mogen leven naar een plaats op de nieuwe aarde.
ik vroeg hem of dat een logische achtergrond had. Of weet hij dat (bij gelijke grootte als nu) het immens grote nieuwe hemelse Jeruzalem van 5miljoen km2, (van hier tot Rome en van hier tot Moskou) qua oppervlak nog altijd niet meer dan 1% van het aardoppervlak zonder zee is? Dan is het ook logisch dat er veel meer mensen (zonder verheerlijkt hemels opstandingslichaam) op aarde hun plaats zullen innemen dan in het hemelse nieuwe Jeruzalem.
Maar nee, daar dacht hij niet aan en had ook geen behoeft daarmee bezig te zijn.
Nou dat is eerlijk, denk ik dan. ik zat ook naast een vriend die zelfs echt niet bezig wil zijn met heel het christendom, ondanks dat ik hem graag daartoe prikkel. En dat mag ook.
Maar de volgende vraag welke ik mijzelf stelde is wel; als deze theologisch opgeleide missionair werker totaal niet bezig is met die rare hobby van mij, om het laatste Bijbelboek chronologisch te lezen en gewoon profetisch zoals de Heere het liet opschrijven, zou dan praktisch gewoon heel de gereformeerde gezindte straks 'the meeting in the air' https://www.youtube.com/watch?v=xSE5PuX63vc met bijbehorende metamorfose missen? Geen Bijbels geloof daarin, geen interesse om zich daarop voor te bereiden met het brandend houden van de verwachtingslampen? Behoren wij zo gewoon bij de overige 6 gemeenten in 'klein Azië' ? Niet bij Filadelfia met bijbehorende belofte? (3:10)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2016 16:11

ben db bd schreef: (........)Onnozel als ik m.i. ben, verwonderde ik mij over zijn uitspraak dat hij geen hemelse verwachting heeft, maar gewoon heen te mogen leven naar een plaats op de nieuwe aarde.
ik vroeg hem of dat een logische achtergrond had. Of weet hij dat (bij gelijke grootte als nu) het immens grote nieuwe hemelse Jeruzalem van 5miljoen km2, (van hier tot Rome en van hier tot Moskou) qua oppervlak nog altijd niet meer dan 1% van het aardoppervlak zonder zee is? (........)


Ben, hoe weet u dat het 'hemelse Jeruzalem' 5miljoen km2 is?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten