het niveau van Bruid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 26 nov 2015 13:46

naamloos schreef:Wie en wat is volgens jou dan de weerhouder, en dat wat weerhoudt?
Overigens heb ik die invulling niet zelf verzonnen hoor, ik heb alle verklaringen erover gelezen die ik vinden kon.
Alleen deze klopt met de rest van mijn interpretatie van de Bijbel.

Ik denk ook dat de weerhouder de Heilige Geest is. Maar zoals ik al zei: als Hij weg is kan niemand meer tot geloof komen.
Verder heb ik niet van die vastomlijnde theorieën over de eindtijd. Ik heb nog nooit een verklaring gevonden die voor mijn idee 'klopt als een cryptogram'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 27 nov 2015 13:07

Ik denk ook dat de weerhouder de Heilige Geest is. Maar zoals ik al zei: als Hij weg is kan niemand meer tot geloof komen.

Cathy, mijn vrouw heeft een boekje, maar het zal uitgeleend zijn, van een schrijver welke stelt dat de Heilige Geest normaliter werkt middels ons geweten. Het is niet mogelijk om dat boekje te lezen zonder een 'zee' van herkenning.
Persoonlijk heb ik toen gedacht: ieder mens heeft in principe binnen de scheppingsordonnantie een geweten. Want alle mensen zullen ooit voor Gods grote witte troon als rechterstoel moeten verschijnen om verantwoording af te leggen van hun doen en laten. Zoals eerder gezegd, daar gaat het niet meer over al of niet gelovig, daar gaat het over hun werken zoals in de boeken opgeschreven. (Op.20)

Mocht je Bijbelse steun voor mijn redenering zoeken, vergeet dan even onze theologie en lees eerlijk Romeinen 2.
Op grond van het voorgaande ben ik er voor mijzelf van overtuigd dat Gods Heilige Geest zich absoluut niet beperkt tot slechts gelovigen. Dat is voor mij de arrogantie van de kerk, welke ons dat wel leert. Merk ook maar gewoon op, wat je om je heen waarneemt aan wel goede opstelling van seculiere mensen.
Is er dan geen verschil? nou, zoals naamloos al zei, waarschijnlijk ligt het verschil tussen in ons werken en in ons wonen van Gods Geest.
Overigens, als we tot een levend Geloof komen, heeft de HG reeds het voorwerk in ons gedaan hè, toch? (Een weltoebereide aarde gemaakt.)

Iedereen welke zijn geweten 'dicht heeft geschroeid', zoals we dat noemen, er niet meer naar luistert dus, is in staat tot het doen van duivelse daden. Erger fout kan je volgens mij niet maken in je leven !! Desastreuzer kan de uitkomst daarvan m.i. niet zijn: het helse vuur!
Binnen de financiële elite bijvoorbeeld, moet je op een bepaald niveau absoluut niet meer naar je geweten luisteren, anders kan je niet meer tussen de grote graaiers functioneren. Als je op internet buiten de massamedia, de mainstreammedia dus, zoekt naar eerlijke deskundigen, dan schaam je je als je er achter komt hoe rot de top van Goldman Sachs bijvoorbeeld is en hoeveel schade die de wereld (zie o.a. Griekenland) al hebben berokkend.

ik heb de neiging om naamloos na te praten, met 'ik zie het probleem niet', maar we weten samen dat anderen de problemen wél willen inzien.
Als nou de gelovige Gemeente van Christus, welke ik als Bruid zie, een geheiligde selectie, weg is genomen, is natuurlijk niet de Heilige Geest weg van de aarde. Dat wordt vaak zo te slordig gezegd binnen de Maranathabeweging. Maar omdat die Goede Geest krachtig werken kon binnen die Gemeente, zodat die mensen op aarde goed bezig waren en maatschappelijk en politiek en sociaal hun aandeel hadden in het bijsturen van processen en dát dus weg zal zijn, 'de kurken waar ons land op blijft drijven', ja dan stort heel het kaartenhuis in hoor en kan de duivel zijn slaven wereldwijd aan een satanische overwinning helpen.

Maar Cathy en alle meelezers, daar hoog boven die apocalyps blijft de Allerhoogste, de Eeuwige het alles volkomen in handen houden hoor en zal uit de dan ontstane puinhoop een heerlijk Vrederijk doen overblijven met Zijn Messias Zelf aan het hoofd in Jeruzalem. Dat is natuurlijk nog niet het nieuwe Jeruzalem, dat zweeft er ook niet boven in Gods Woord (wel in afwijkende theologie?), dat NJ komt pas op de nieuwe aarde zonder zee, als de hemel daarmee letterlijk naar de aarde neder zal dalen en eeuwig de Goddelijke heerlijkheid met Zijn Bruid bij ons zal wonen.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Jerommel » 27 nov 2015 13:48

...maar Israël is de Bruid. 8-[

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 01 dec 2015 12:55

...maar Israël is de Bruid. 8-[

Je rommel :wink: ik las eens wel 4 Bijbelse aanwijzingen welke dat onderbouwen. En er stonden slechts 2 Bijbelse aanwijzingen welke de stelling dat de Gemeente de Bruid is verdedigen. Die aanwijzingen kan ik echt niet meer oplepelen als vom en db bd en misschien moest je wel eerst 'vervangen' om het zo te kunnen lezen, ik weet het niet meer.

Maar ....... las ik zeer onlangs, omdat wij zeker het Lichaam van Christus zijn, waarvan Hij het Hoofd is, behoeven we niet te zeuren en behoren we als zodanig zeker ook bij de hemelse Bruiloft van het Lam (Op.19), toch? :D :D :D

En zelfs als we mogelijk niet het niveau van Lichaam van Christus zouden hebben, om zo bij dit topic te blijven en zo de opname met bijbehorende metamorfosering, gedaanteverandering dus, zouden missen en slechts als door onthoofding van het lichaam gescheiden zielen in de hemel aanwezig zijn, waren we toch als geroepenen (HSV) of uitgenodigden (BGT, NBV, KBS) m.i. verzekerd van een plaatsje op het feest.

Is dit nou zo'n theologisch achtergebleven onderwerp als ik denk dat het is?
Persoonlijk vind ik Bijbelse toekomst namelijk altijd nog weer interessanter dan al 1000x (overdrachtelijk gesproken) gehoorde geschiedenis.

Vergun mij nog één mijmering tot slot: van de Israëlieten weten we dat er volgens Gods Woord best veel af zullen vallen. Als we lezen dat 'gans Israël behouden zal worden', dan weten we ook dat het dan nog slechts een geheiligde rest betreft. Daar lees ik uit dat niet iedere Jood zomaar Christus' Bruid is. We lezen ook dat de Bruiloft van het Lam een hemelse aangelegenheid is en de Heere Jezus pas daarna terug komt naar de aarde om zich bij Zijn volk als Koning te voegen. (Op.19)
Weet je hè, vroeger reed ik motor, dus kwam ik ooit in het ziekenhuis terecht, omdat je altijd zelf de klap van een aanrijding moet opvangen.
Daar hebben ze een poosje (in gedachten) met een zaag boven m'n been gestaan, waar ze dat zouden afzetten, vanwege de schade. Mijn jonge a.s. lieve vrouw aanziende, zijn ze toch maar aan het repareren gegaan, zodat ik nu uiteraard wel een verminderd functionerend been heb. (fibula niet gereponeerd en dat soort jargon)
Als ik die gedachte nu over zet op 'het lichaam van Christus', dan veronderstel ik zo, wellicht ondeugend vrijmoedig, dat Hij wellicht minder snel voor amputatie van ons kiest dan een stukje huwelijk afkeurt. Want Gelovig in Hem zijn we helemaal (we snappen Gods heil in Christus gewoon helemaal, toch?!!) Maar ons vruchtdragen komt wellicht zo ver tekort dat het een onvoldoende oplevert. Zelfs schrijven op dit forum schijnt daar niet onder te mogen worden gerekend, las ik hier vóór ergens, dus laat ik het hier maar weer even bij :( :( :wink:

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 29 dec 2015 15:47

Op het topic ‘theologisch interpreteren versus gewoon lezen’ zal dit de 600ste bijdrage worden, met tot nu toe >24000 keer naar gekeken. (best veel, lijkt mij)
Het is mijn bedoeling dat deze posting ook voldoet aan de Bijbelgetrouwheid; ‘wel verklaren, niet verdraaien’. Waar ik zelf van die regel afwijk, verdien ik dus kritiek. Bij dezen gevraagd!

Vergun mij een poging tot recapitulatie van het door mij gestelde inzake het niveau van Bruid van Christus, i.v.m. de bruiloft van het Lam zoals we lezen in Openbaring 19.
Dan erken ik dat wij als christenen wellicht ook (buiten de vervangingstheologie) mogelijk meer moeten worden gezien als Zijn lichaam, waarvan Hij het hoofd is, dan als Bruid. Doch waar beiden onderwerp zijn van de bruiloft, mag dat m.i. geen struikelblok zijn binnen deze discussie. Beiden zijn immers nauw aan Hem verbonden.

Erkennende de chronologie van de Openbaring, - (als de theologie daar moeite mee heeft, moet m.i. ‘het huiswerk’ over worden gedaan, niet dat van de Bijbelschrijver) – komt de bruiloft vóór de wederkomst van Christus met de Zijnen op aarde.
Die bruiloft is in de hemel, waar ook allen zijn waarvoor de Heere Jezus plaats heeft bereid in het huis des Vaders met de vele woningen, zoals Hij heeft beloofd in Joh. 14 en dus ook dientengevolge opgenomen heeft zoals Paulus nader uitwerkte in 1Kor.15 en 1 Tess.4.

Het lijkt ons binnen de Maranathabeweging logisch dat de belofte van Christus in Op.3:10 aan de gemeente van Filadelfia gedaan inzake bewaring voor de volgende Apocalyptische tijden, een opname vóór de grote verdrukking inhoudt. Maar ik zie zelf geen aanwijzing dat alle verdrukking binnen die laatste jaarweek van de profetie moet vallen. Ziet iemand van u dat op Bijbelse grond wel?

De huidige tijd aanziende, - lees maar alle door de mainstreammedia voor de linkse lieve vrede verzwegen actuele gebeurtenissen – weten we m.i. binnen een paar jaar zeker of de eerste ruiter op het witte paard uit Openb.6 reeds is losgelaten; overwinnende en om te overwinnen.
En ja, daar zullen bij het er op uit trekken van het tweede (rode) paard, grote slachtingen op worden gevolgd. Worden de voorbereidingen daarvoor niet juist nu getroffen? Of denken we dat de huidige ontwikkelingen nog gestopt kunnen worden? Wie durft te spreken?

Voor de opname van de gemeente is intense verwachting nodig en grote waakzaamheid (gedenk de 10 maagden). Wie niet eens in de opname gelooft – m.i. mag die boodschap binnen onze gereformeerde gezindte ook niet vanaf de kansels uitgedragen worden! Is dat zo ? – hoe kunnen we dan oplettend blijven?

En dan kom ik aan de m.i. grote ernst van deze tijd: wie de opname mist, mist nog niet de bruiloft als genodigde, maar komt wel slechts als ziel in de hemel aan, met het afgehakte hoofd op aarde wellicht op een staak gespietst achtergelaten. Ook reeds in Openb.6 (en hst.7) vermeld.
En wie van ons gelooft er dat de Heere Jezus met slechts zielen zal trouwen? Wetende dat wie wakende en Gelovig de opname mee zal maken, daarbij in de metamorfose een hemels verheerlijkt opstandingslichaam zal bekomen, net als de Heere Jezus Zelf.

En ja, houd ik dan mijzelf die spiegel voor met de vraag: is mijn betrokkenheid op en verbondenheid aan de Heere Jezus persoonlijk echt zo volkomen dat Hij mij ieder ogenblik weg kan rukken uit het aardse bestaan, naar die ontzaglijke ‘meeting in the air’ – het was maar aan één van de zeven gemeenten, dat Hij dat beloofde hè?! Op.3) – dan overzie ik dat als wel keurig belijdend en gelovend kerkganger vooralsnog niet echt.
Dat houdt Bijbels gezien dan wel in, dat ik het kalifaat met vervolging tegemoet moet zien en bij die vermoorde schare die niet te tellen is gevonden zal worden, de opperste aansluiting gemist hebbend.

O ja, van Openb.20:4 leer ik dat ik dan op aarde weer levend zal worden (geen hemelse toekomst dus? Dat lees ik nergens hoor!!) en zelfs mee mag regeren in het Vrederijk, 1000 jaar lang. Maar als gewoon mens heb ik ook niet het verheerlijkte lichaam om later in het ruimtelijke nieuwe Jeruzalem te kunnen wonen zoals de engelen en de bruiden, toch?
Voor mij is de opname echt vooralsnog voor een zeer selecte groep volkomen geheiligden .......

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2015 17:12

ben db bd schreef:Voor mij is de opname echt vooralsnog voor een zeer selecte groep volkomen geheiligden .......
Zouden allen die in Christus ontslapen zijn, en bij de opname weer worden opgewekt, ook stuk voor stuk bij de elite gelovigen gehoord hebben?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 01 jan 2016 14:32

het hoort bij de liederen hammaaloth, toch?, pelgrimsliederen, 'een lied voor de reis naar Jeruzalem' staat er boven psalm 121.
Het was de tekst voor de preek vanmorgen in onze kerk. Een voor mij persoonlijk best ernstige preek.
Wij zijn als pelgrims op weg naar het nieuw Jeruzalem, zei de dominee. (ds. Alfred Post in z'n eerste gemeente. 'k hoop dat jullie hem niet zullen beroepen! ;-(
Wij horen hier niet thuis. Wij zijn als groep op doortocht. Wij zijn sterk gericht op dat uiteindelijke Doel.

Valt best mee, zat ik te denken. Uit het raam kijk ik nu achter een lekkere mok koffie met tick en oliebol, door onze grote natuurtuin naar de 103 schapen in de wijde wei van de overbuurman. Het is hier heerlijk rustig in de polder, de zon schijnt 'bright', we hebben een leuke zelf ontworpen en gebouwde aanleunbejaarden stulp, naast onze kleindochter welke vandaag haar 5e halfjaardag viert. En ik ben zeer geïnteresseerd in de Bijbelse toekomst, waarin alles goed zal komen wat nu kapot is.
Zelf had de dominee een keer heimwee gehad, vertelde hij. Zo behoren wij ook heimwee te hebben naar de hemel en de Heere God en Jezus.
Enfin u kunt het naluisteren op Kerkomroep.nl, Nieuw-Beijerland.

Maar ik zit niet te smachten naar God, als een hert naar water, (ps.42) als een pelgrim opziende naar de Godsstad als einddoel van psalm 121.
Mijn vrouw véél meer. Maar die overleeft op pure morfine welke steeds veel te kort werkt. Die is ook niet geboren met zoals ik 'de engeltjes op de rand van het bed', doch na onze kennismaking tot overtuigd geloof gekomen. Mijn geloof is ook geen strijd, want daar zie ik uiteraard de grote logica van in.

Heb ik dan het niveau van Bruid? Dat beleef ik niet zo.
En nu kom ik aan een antwoord @ naamloos:
Ja, dat denk ik wel, anders worden ze m.i. pas opgewekt aan het einde van de wereldtijd, zoals in Openb.20:11e.v. wordt uitgelegd.
Maar laten we ons wel realiseren dat de meeste doden een stervensproces hebben meegemaakt, wat hen heel sterk bij de eeuwigheid heeft bepaald, als het goed is. Dat is vaak lijden. En lijden drijft ons uit naar de Heere en maakt ons ook los van deze wereld. En als de Heere ons tijdens dat lijdensproces ook nog beelden van de hemelse heerlijkheid laat zien, waar veel voorbeelden van zijn, dan kan ons dat natuurlijk bijzonder helpen om los van de aarde te komen en Hem alleen over te houden. Zou dat dan niet het niveau van Bruid kunnen zijn?
Noemen ze dat in de ger. gem. niet: 'een benauwd leven, maar een ruim sterven' ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2016 10:48

ben db bd schreef:Ja, dat denk ik wel, anders worden ze m.i. pas opgewekt aan het einde van de wereldtijd, zoals in Openb.20:11e.v. wordt uitgelegd.
Maar laten we ons wel realiseren dat de meeste doden een stervensproces hebben meegemaakt, wat hen heel sterk bij de eeuwigheid heeft bepaald, als het goed is. Dat is vaak lijden. En lijden drijft ons uit naar de Heere en maakt ons ook los van deze wereld. En als de Heere ons tijdens dat lijdensproces ook nog beelden van de hemelse heerlijkheid laat zien, waar veel voorbeelden van zijn, dan kan ons dat natuurlijk bijzonder helpen om los van de aarde te komen en Hem alleen over te houden. Zou dat dan niet het niveau van Bruid kunnen zijn?
Noemen ze dat in de ger. gem. niet: 'een benauwd leven, maar een ruim sterven' ?

Ik denk dat het iets anders ligt ben.
Niet iedereen krijgt een lijdensweg, terwijl ze toch een benauwd leven hebben. Maar er is verschil tussen een nauw en een benauwd leven!

Lees eens wat wijlen ds. Sneep hierover schreef (digibron) Bileam's wens,

Mijn ziel sterve de dood des oprechten en mijn uiterste zij gelijk het zijne' Num. 23:10b

Bileam stond op de hoogte Baäls. Vandaar zag hij het volk Israël gelegerd in de vlakke velden van Moab. En overweldigd door Gods Geest ziet hij dat volk in zijn opkomst, uitbreiding en einde. Hij ziet het als een door God gezegend volk en inplaats van vervloekingen, vloeien dan de zegeningen hem van de lippen. Ook die wens: Mijn ziel sterve de dood des oprechten....

Een voortreffelijke wens zouden we zeggen. Nader beschouwd getuigt zij toch van diepe zorgeloosheid en onbedachtzaamheid. Hoe kan Bileam toch wensen met Gods volk te sterven, terwijl hij het loon der ongerechtigheid lief heeft en voor Balaks geschenken bereid was Israël te vloeken. Hoe kan hij aan zijn zondig leven zulk een einde verbinden? Wil hij zo sterven als de oprechten, die stervende Gods lof mogen verkondigen?

Immers neen, hij is een vijand van God en Zijn volk. Het is slechts een opwelling, welke niet eens voorkomt uit heilige jaloersheid. Een voorbijgaande indruk, die niet voortkomt uit een vernieuwd gemoed.

Veel indrukken zijn als het opschietende zaad dat snel verdort. We weten dat de mens moet sterven. Wie zal zijn ziel redden van het graf? Oude mensen moeten sterven, jonge mensen kunnen sterven. Het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur. Staan we er wel eens bij stil? En hoe zal het einde zijn? Dat is bij alle mensen niet gelijk. Hoe anders is de dood des oprechten, dan die der goddelozen.

Voor Gods kinderen is de prikkel uit de dood weggenomen; hun sterven is een doorgang tot het eeuwige leven. Christus heeft de dood overwonnen. Hij zal de laatste vijand voor de Zijnen te niet doen. Maar vreselijk zal het zijn te vallen in de Handen van een levende God.

Hoe leven wij? Er is zo''n nauw verband tussen leven en sterven. Hebben we reeds leren sterven? Gods volk leert bekennen de dood te hebben verdiend. Paulus zegt: als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. De zonde is hem de dood geworden, maar door genade mocht hij ook uitroepen: hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.

Wie de dood des oprechten wil sterven, zal eerst het leven der oprechten moeten leven. Dat is een stervend leven, maar ook een leven des geloofs in Christus, de Zoon van God.

Men zegt: een nauw leven geeft een ruim sterven. Een nauw leven betekent dichtbij de Heere leven. Het is niet wat velen er van maken. Dat is gebod op gebod en regel op regel stellen. Hier een weinig en daar een weinig. Dat is geen nauw leven, doch een benauwd leven. Een leven in wettische werkheiligheid.

Maar dat heeft de Heere Jezus steeds veroordeeld. Uit de werken der wet zal geen vlees voor God gerechtvaardigd worden. Daarmee kan men de eeuwigheid niet aandoen. Alleen Christus'' gerechtigheid redt van de dood. Hij stierf de dood des oprechten voor Zijn ganse Kerk. En daarvan schenkt Hij de toepassing door Zijn Geest in het dodelijk tijdsgewricht, als de zondaar zichzelf leert vonnissen en God rechtvaardigen. David zegt ervan: ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost. (Ps. 116:6).

Welzalig die dicht bij de Heere leven. Dat is een nauw leven uit Zijn volheid, in Zijn bediening en Zijn bloed. En dan is het sterven gewin. Maar wie zulk leven mist: de toorn Gods blijft op hem. Arme Bileam met al zijn geestverwanten. O dat ge nog zoeken zoudt het loon der genade. De versmaadheid van Christus is meerdere rijkdom dan al het goed van de wereld. Laat ons toch bedenken dat Bileams wens niet in vervulling zal gaan, maar dit is het eeuwige leven, dat zij u kennen, de enige en waarachtige God en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
=================================================

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2016 12:18

ben db bd schreef:En nu kom ik aan een antwoord @ naamloos:
Ja, dat denk ik wel, anders worden ze m.i. pas opgewekt aan het einde van de wereldtijd, zoals in Openb.20:11e.v. wordt uitgelegd.
Dat geloof ik dus niet. Paulus zegt dat allen die geloven in Christus zijn, en dat allen die in Christus ontslapen zijn worden opgewekt en een nieuw opstandigslichaam krijgen. De doden uit Op. 20 die opgewekt worden, zijn zij die tot geloof gekomen en gestorven zijn ná de opname.
ben db bd schreef:Maar laten we ons wel realiseren dat de meeste doden een stervensproces hebben meegemaakt, wat hen heel sterk bij de eeuwigheid heeft bepaald, als het goed is. Dat is vaak lijden. En lijden drijft ons uit naar de Heere en maakt ons ook los van deze wereld. En als de Heere ons tijdens dat lijdensproces ook nog beelden van de hemelse heerlijkheid laat zien, waar veel voorbeelden van zijn, dan kan ons dat natuurlijk bijzonder helpen om los van de aarde te komen en Hem alleen over te houden. Zou dat dan niet het niveau van Bruid kunnen zijn?
Noemen ze dat in de ger. gem. niet: 'een benauwd leven, maar een ruim sterven' ?
Hmm, los van de aarde komen vanwege lijden komt bij ongelovigen natuurlijk evengoed voor. Ook zij kunnen prachtige dromen hebben over een hiernamaals, dus op zich hoeft dat nog niets te zeggen. Het lijkt me ook niet zo moeilijk alles los te laten als je weet dat je einde nabij is, je hebt het toch niet meer nodig. En het einde houdt tevens verlossing van je lijden in.
Mooi hoor als op het eind toch een bepaald 'niveau' bereikt wordt (ik zou het geen niveau willen noemen, meer een toestand waarvan nog maar moet blijken wat ervan overblijft als het lijden weg zou gaan).
Ik maak uit de hele Bijbel op dat het over je leven gaat en niet over je einde.
Kijk naar het leven van de gemeente van Filadelfia. Het blijkt ook heel duidelijk uit de gelijkenis van de ponden Lucas 19.
Verschillende niveau's verschillende beloningen, echter wel in Zijn koninkrijk: http://www.herschepping.nl/04jz/jgel_19 ... ponden.php

Bovendien zijn er ook veel mensen die geen stervensproces meemaken. Natuurrampen, ongelukken, hartfalen ... ect.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2016 12:22

Chaya schreef:Mijn ziel sterve de dood des oprechten en mijn uiterste zij gelijk het zijne' Num. 23:10b

Bileam stond op de hoogte Baäls. Vandaar zag hij het volk Israël gelegerd in de vlakke velden van Moab. En overweldigd door Gods Geest ziet hij dat volk in zijn opkomst, uitbreiding en einde. Hij ziet het als een door God gezegend volk en inplaats van vervloekingen, vloeien dan de zegeningen hem van de lippen. Ook die wens: Mijn ziel sterve de dood des oprechten....
Het gaat in dit topic over het niveau van de Bruid. Dat gaat over gelovige mensen die Jezus hebben aangenomen, en hun vruchten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2016 13:36

naamloos schreef:Het gaat in dit topic over het niveau van de Bruid. Dat gaat over gelovige mensen die Jezus hebben aangenomen, en hun vruchten.

Ben stelde deze vraag:
ben db bd schreef:Noemen ze dat in de ger. gem. niet: 'een benauwd leven, maar een ruim sterven' ?

Niet alleen in de GerGem trouwens.
En hier gaf ik een antwoord op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 02 jan 2016 14:15

Maar er is verschil tussen een nauw en een benauwd leven!

Eerlijk gezegd, zou dat voor mij al voldoende antwoord geweest zijn hoor.
Maar ik kerk in een dorp, net zo zwaer als Staphorst, leren de onderzoekcijfers. En ach, wat hebben veel mensen daar geen zekerheid des geloofs, maar komt het toch nog op hun sterfbed goed, zoals ze mogen getuigen en zoals we dan erkennen.
En inzake Bileam; ach, denk ik dan, door Gods Geest overgenomen zei hij uiteraard heel andere dingen dan in zijn eigen vlees.
(de slang in het paradijs had zijn tekst ook niet van zichzelf, meen ik.)

Het is ook niet dat ik geloof in mensen welke maar half wedergeboren zijn hoor. (half bekeerd, [half omgedraaid] natuurlijk wel). Ik geloof wel in mensen welke wellicht te weinig heiligmaking hebben verworven en mogelijk nog te veel vleselijk zijn bij de wegrukking. Ze zijn op hun 80ste nog 'zuigelingen in het geloof'. En die éénmaligheid van de opname is voor mij wel een waarschuwing voor hen die dán leven.
En het gereformeerde ongeloof, keurig theologisch verwoord in 'vergeestelijking', maakt mij angstig voor de afloop.

Paulus zegt dat allen die geloven in Christus zijn, en dat allen die in Christus ontslapen zijn worden opgewekt en een nieuw opstandingslichaam krijgen

Ja, daar ligt de discussie voor mij; kan je ook slechts gedeeltelijk in Christus zijn? En dan niet 'magnetisch' genoeg voor de wegrukking?
Voor hen welke ontslapen zijn is 'de teerling wel geworpen', dunkt mij.
Maar de 5 dwaze maagden waren ook allemaal lid van de vriendenclub van de Bruidegom, toch?

Voor de duidelijkheid weer even de BGT, Matt.24:40 e.v.: "Als de Mensenzoon komt, mag niet iedereen met Hem mee. Als er bijvoorbeeld twee mannen aan het werk zijn op het land, mag maar één van hen met de Mensenzoon mee. De ander moet achterblijven. Of als er twee vrouwen aan het graan malen zijn, mag maar één van hen met de Mensenzoon mee. De ander moet achterblijven.
Blijf opletten! Want jullie weten niet wanneer jullie HEER zal komen."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2016 14:28

ben db bd schreef:Maar ik kerk in een dorp, net zo zwaer als Staphorst, leren de onderzoekcijfers. En ach, wat hebben veel mensen daar geen zekerheid des geloofs, maar komt het toch nog op hun sterfbed goed, zoals ze mogen getuigen en zoals we dan erkennen.

Ik weet niet of dat nu persé aan een dorp ligt, het zou de volksaard kunnen zijn. Dat zie je in de gemeentes terug. De ligging is op Urk anders dan in Twente bijvoorbeeld.
Maar zelfs in Brabant - waar de volksaard in de regel gemoedelijk en gezellig is - zijn er ook bekommerde mensen in de rechterflank.
ben db bd schreef:Maar de 5 dwaze maagden waren ook allemaal lid van de vriendenclub van de Bruidegom, toch?

Je zegt het grappig, maar dit betreft de onbekeerde kerkganger.
Oftewel: je kunt een kerkbank verslijten, maar toch..., verloren gaan.
Het Woord kan het ene oor in en het andere oor uit gaan.
Als het goed is bidt de predikant daar ook voor in het grote gebed. Of de duivel geen plaats mag hebben om ons af te leiden en hoe gemakkelijk gebeurt dat soms niet. Onze gedachten kunnen alle kanten op dwalen en soms al met de volgende werkweek bezet zijn.

Het is goed om na de kerk te bidden of de Heere Zelf de naprediker wil zijn en het Woord wil toepassen in ons hart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 08 jan 2016 14:51

Je zegt het grappig, maar dit betreft de onbekeerde kerkganger.
Oftewel: je kunt een kerkbank verslijten, maar toch..., verloren gaan.
Het Woord kan het ene oor in en het andere oor uit gaan.
Als het goed is bidt de predikant daar ook voor in het grote gebed. Of de duivel geen plaats mag hebben om ons af te leiden en hoe gemakkelijk gebeurt dat soms niet. Onze gedachten kunnen alle kanten op dwalen en soms al met de volgende werkweek bezet zijn.
Het is goed om na de kerk te bidden of de Heere Zelf de naprediker wil zijn en het Woord wil toepassen in ons hart.

ja, laten we Gods heilzaam Woord vooral niet met de koffie wegspoelen !

En ja, kerkgang was voorheen natuurlijk voor velen een maatschappelijke verplichting en stond voor sommigen los van Gelovig zijn.
Maar die groep is volgens mij nu wel zo onderhand weg gelopen.
En ach, ik zie zelfs in het leven zwaar overbelaste ouderlingen soms wel eens even wegzakken onder de preek. Als pensionado consumeer ik altijd nog wel drie pepermuntjes (tegen de slaap) met drie dropjes er op (tegen hoesten), Want niet iedere spreker is altijd even boeiend hoor, en ik wil graag nog wat leren in de kerk.

Dan ben ik sterk van mening dat onze theologie het verloren gaan enerzijds te zwaar en anderzijds te licht beschouwt (te ongenuanceerd): te zwaar, omdat wie niet gelooft verloren gaat en dus in de hel komt en anderzijds dat wie wel gelooft te veel als gearriveerd wordt gezien.
Omdat geloven niet buiten de mens om gaat, maar wel als een gave Gods moet worden gezien, mogen we dat m.i. nog niet te zwaar roemen. Uiteindelijk bepaalt de heiligmaking, met als gevolg een vruchtbaar leven het niveau waarop we de hemel verwerven. Anderzijds lees ik alleen in Op.22:8 gereformeerde vertaling, dat ongelovigen in het helse vuur worden geworpen. Voor bewust gekozen ongelovigen durf ik daar niks vanaf te halen; de weg geweten en niet bewandeld hebben; dodelijk griezelig! Maar voor geboren en getogen ongelovigen mag je dat natuurlijk nooit zo cru stellen, weshalve dat in de meeste andere vertalingen ook niet wordt gedaan. Wie niet in de Heere Jezus geborgen is, komt gewoon in het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon om beoordeeld te worden op zijn/haar werken. Daar wordt wel de scheiding gemaakt tussen eeuwig verloren in de poel van vuur of toegelaten worden tot de volken, natiën (HSV) welke zalig worden op de nieuwe aarde.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2016 15:43

ben db bd schreef:Dan ben ik sterk van mening dat onze theologie het verloren gaan enerzijds te zwaar en anderzijds te licht beschouwt (te ongenuanceerd): te zwaar, omdat wie niet gelooft verloren gaat en dus in de hel komt en anderzijds dat wie wel gelooft te veel als gearriveerd wordt gezien.
Omdat geloven niet buiten de mens om gaat, maar wel als een gave Gods moet worden gezien, mogen we dat m.i. nog niet te zwaar roemen. Uiteindelijk bepaalt de heiligmaking, met als gevolg een vruchtbaar leven het niveau waarop we de hemel verwerven. Anderzijds lees ik alleen in Op.22:8 gereformeerde vertaling, dat ongelovigen in het helse vuur worden geworpen. Voor bewust gekozen ongelovigen durf ik daar niks vanaf te halen; de weg geweten en niet bewandeld hebben; dodelijk griezelig! Maar voor geboren en getogen ongelovigen mag je dat natuurlijk nooit zo cru stellen, weshalve dat in de meeste andere vertalingen ook niet wordt gedaan. Wie niet in de Heere Jezus geborgen is, komt gewoon in het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon om beoordeeld te worden op zijn/haar werken. Daar wordt wel de scheiding gemaakt tussen eeuwig verloren in de poel van vuur of toegelaten worden tot de volken, natiën (HSV) welke zalig worden op de nieuwe aarde.

Dit wordt niet allerwegen meer gepredikt ben.
In veel kerken komt de term "verloren liggen en verloren gaan" nauwelijks nog aan bod. Het bestaan van de hel wordt zelfs ontkend.
Anno 2016 wil men er niet aan dat God iemand verloren laat gaan, zo wreed kan Hij toch niet zijn?
Daarmee wordt God vermenselijkt naar onze waarden en normen, die notabene met zonden bevlekt zijn.
God is volmaakt, hoe zouden wij ook maar enigszins Zijn gedachten kunnen raden?

De weg geweten en niet bewandeld, geldt voor diegenen die met een gedoopt voorhoofd - geboren op het erf van het Verbond - het geloof van hun vaderen verachten en eigen gekozen wegen wandelen.
En luister die mensen maar eens op. Vaak zijn ze zo verhard, dat terugkeer niet meer mogelijk is.
De hel verschrikt niet meer. Ze zien het wel als ze dood gaan.

God heeft eindeloos geduld met ons. Maar vertrap en veracht het niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten