het niveau van Bruid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 20 nov 2015 16:47

ben db bd schreef:Onder tevens verwijzing naar wat ik aan zuster mona schreef, zie ik slechts een heel klein haakje om mijn wellicht 'leeuwen en beren' aan op te hangen in uw slotzin. En wel misschien vanwege het woord 'logisch' daarin. Waar de opname wel met het woord 'wegrukking' wordt geduid, als voor een aanstormende trein of zo, verwachten wij geen lange tijdspanne tussen de opname van de gemeente en de grote verdrukking, waaruit de ontelbaar velen nog in de hemel zullen arriveren. Waar die grote verdrukking slechts 7 jaren belooft te duren, gaat het niet om veel mensen welke de aanloop daarheen niet meegemaakt zullen hebben, toch? Het gaat ook om gelovigen, zo duidelijk zelfs dat ze hun leven voor het geloof over hebben. Vanwaar dan de logica van het missen der opname??, en dat in zulke grote getale?
Ik zie het probleem niet, in 7 jaar kan er heel wat gebeuren, niet?

Ongetwijfeld zijn er geen tegenstrijdigheden in Gods woord, echter mijn verstand blijft zo af en toe wel eens met losse eindjes zitten.
Dan richt ik me maar weer op de grote lijn die ik wél duidelijk zie, en die in de Schrift steeds weer bevestigd wordt. Dan dan blijven we wel op koers denk ik zo.
Zo lees ik bijvoorbeeld in 2 Tess. 2 óók weer een bevestiging dat alle gelovigen bij de opname aanwezig zijn: 6 En u weet wat hem (de antichrist) nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt. 7 Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.
Er is dus 'iets' en 'iemand' die de antichrist nog tegenhoudt, pas als dat weggenomen is zal de wetteloze (antichrist) geopenbaard worden; vers 8.
Die tegenhouder moet dan natuurlijk wel sterker zijn dan de antichrist, en wie kan dat anders zijn dan de Heilige Geest.
Dat 'iets' is dan de Gemeente in wie de H.G. woont, en 'Iemand' is de H.G. zelf.
Johannes zegt in zijn eerste brief i.v.m. de antichrist dat Hij die in ons is groter is dan hij die in de wereld is: elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; maar dat is de geest van de antichrist, waarvan u gehoord hebt dat hij komt, en die nu al in de wereld is. Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.
Dus als de Gemeente (alle gelovigen) in wie de H.G. woont wordt opgenomen, is het 'iets' en 'Iemand' er niet meer om de antichrist tegen te houden.
Daarom is het naar mijn mening onmogelijk dat er iemand achter blijft, want de H.G. woont ook in alle gelovigen christenen: Ef. 1 :13, 1 Kor. 6:19 en 2 Kor 6:16. Hij woont ook in hen met een laag geestelijk niveau. Jezus heeft beloofd dat de H.G. bij ons zal blijven tot in eeuwigheid: En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 22 nov 2015 15:47

eerst even: we hadden eeuwigheidszondag in de kerk, einde van het kerkelijk jaar, met herdenking van de overledenen.
Zes overledenen waren er te herdenken; allemaal de leeftijd der zeer sterken behaald hebbende, allemaal vrouwen.
Bij begrafenissen leest onze dominee doorgaans ook de geloofsbelijdenis, zo ook deze zondag, H.C. zondag 22, vraag en antwoord 57:
' Welke troost biedt u de opstanding van het vlees? antw.: Dat niet alleen mijn ziel na dit leven terstond tot Christus, haar Hoofd opgenomen zal worden, maar dat ook mijn lichaam door de kracht van Christus opgewekt, weer met mijn ziel verenigd en aan het verheerlijkt ..., verheerlijkt dus, lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.'
Daar bleef ik ook nooit op hangen hoor. Totdat het mij zo opviel dat ik die metamorfose nergens anders dan bij de OPNAME van de gemeente tegen kom in Gods Woord.
Maar in die opname geloven 'wij' gereformeerden helemaal niet zoals het er staat in Gods Woord. Zo kwam vanmorgen (?) ook wel de wederkomst van de Heere Jezus voor in de geloofsbelijdenis, doch zoals we weten niet meer dan op de wolken en dat om te oordelen de levenden en de doden. Een samenvoeging van feiten die in mijn Bijbel overigens 1000 jaar ver uit elkaar liggen. (een duizend jaar, die we in onze theologie ook al verkrachten).

naamloos zegt:
Ik zie het probleem niet, in 7 jaar kan er heel wat gebeuren, niet?

Ja, er zal ook vreselijk veel gebeuren in de bedoelde 7 jaar, als we de Bijbel eerlijk lezen. Maar wij samen zullen moeten erkennen dat dit dan toch geldt voor hen welke de opname missen. En waar dat (heel die opname dus) binnen mijn denominatie niet actueel is, zien we bij ons ook het probleem niet. Maar bestaat een probleem wat we niet (in)zien daarom ook niet? Eigenlijk zoek ik naar mensen welke uit Gods Woord aan kunnen tonen dat weer levend worden bij de Heere altijd gelijk staat aan tevens een verheerlijkt hemels opstandingslichaam krijgen.

Dat komt ook omdat ik een groot verschil zie in de levensvorm op de nieuwe aarde t.o.v. de levensvorm in de hemel en dus ook in het nieuwe Jeruzalem dat eens vanuit de hemel op aarde zal nederdalen. Niet voor niets gaat de Bijbel zo uitgebreid op de verschijningsvorm van het nieuwe Jeruzalem in, waar ik vanuit de theologie hooguit iets 'geestelijks' van verneem. Onze theologie weet m.i. ook totaal geen raad met die ruim 2200 km hoogte van de Godsstad. Zelfs de mannen achter het boek 'Jezus komt' maken er maar een piramide van, omdat ze zich anders geen voorstelling kunnen maken.
Maar een piramide van 2200 meter hoog valt nog wel binnen menselijke maat voor te stellen, maar van een piramide van 2200 kilometer is toch helemaal niks menselijk voorstelbaars meer te maken? Op die hoogte kunnen gewone mensen niet eens meer bestaan; te hoog, te koud en te weinig lucht. Is ook niet te beklimmen natuurlijk, vandaar maar die vergeestelijking in de theologie?

Totdat ......................................................., totdat we zullen erkennen dat de volken die zalig worden op de nieuwe aarde, ten eerste in Openbaring 21 niet in het vrederijk meer leven, want dat was al in hst. 20 actueel en afgesloten, waar hst. 21 ook niet onduidelijk in is, en dat die mensen daar zoals door de Schepper beloofd was t.b.v. het grote eindoordeel weer 'gewoon' levend waren geworden, als ziel weer waren verenigd met hun lichaam. Meer zegt Gods onfeilbaar Woord er m.i. niet over en meer moeten we er volgens mij ook niet bij willen verzinnen.

Nou, dan blijf ik er bij dat het wel eens zou kunnen zijn dat wie de opname van de Gemeente mist, dus ook de metamorfose van het lichaam mogelijk mist en daarmee de mogelijkheid om in het nieuwe Jeruzalem te kunnen wonen. Slechts hun zielen worden (m.i. een klein beetje) later in de hemel aangetroffen onder het altaar.
Valt wonen op de nieuwe aarde dan niet onder het eeuwig zalig leven? Ja natuurlijk wel. Ook daar krijgt Gods Koninkrijk paradijselijk gestalte. Maar het hemelse nieuwe Jeruzalem is met een gouden (zéér maatvast dus) staf opgemeten, herkenbaar van een hogere orde dan de nieuwe aarde.
Wel geniet ik altijd bij de gedachte dat het bewoonbare deel van die nieuwe aarde (bij gelijke grootte) 3x zo groot zal zijn als nu hier.
Dat houdt dan dus in dat er ook 3x zoveel gezaligden kunnen wonen. Prijs de HEER Welke zó genadig kan zijn !!!

Waarom ben ik daar zo mee bezig in mijn denken? Een logisch antwoord daarop zou m.i. kunnen zijn dat het toch inmiddels knap actueel zou kunnen beginnen te worden (de wereldsituatie overziende) dat we in onze gereformeerde kerken toch op sommige punten weer wat Bijbelvaster zouden moeten gaan worden. Want de Bijbelse opname niet geloven en dus niet verwachten - of te laat voor de bruiloft (zie chronologie Op.19) - deze pas verwachten bij de wederkomst van Christus Jezus (zoals ik van enkelen op dit forum las) en denken t.z.t. toch wel opgenomen te worden, dat lijkt mij een 'hachelijk avontuur' te zijn.
Wake Up!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2015 20:22

O, maar ik geloof wel in de opname hoor. Maar ik geloof niet dat er gelovigen zijn die de opname missen.
In die 7 jaren ná de opname en vóór Zijn wederkomst om Zijn koninkrijk te vestigen zal er nog een grote schare mensen tot geloof komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 22 nov 2015 22:18

naamloos schreef:O, maar ik geloof wel in de opname hoor. Maar ik geloof niet dat er gelovigen zijn die de opname missen.
In die 7 jaren ná de opname en vóór Zijn wederkomst om Zijn koninkrijk te vestigen zal er nog een grote schare mensen tot geloof komen.
Hoe zal dat dan gaan wanneer de Heilige Geest er niet meer is?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2015 23:02

Cathy schreef:Hoe zal dat dan gaan wanneer de Heilige Geest er niet meer is?
Net als voor Handelingen 2. toen was de Geest er ook nog niet omdat Jezus nog niet verheerlijkt was. Joh 7 :39.
In het O.T. was de Geest er natuurlijk wel, maar op een andere manier. Hij woonde niet in mensen zoals na Jezus' verheerlijking in elke gelovige.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 23 nov 2015 12:16

naamloos schreef:Net als voor Handelingen 2. toen was de Geest er ook nog niet omdat Jezus nog niet verheerlijkt was. Joh 7 :39.
In het O.T. was de Geest er natuurlijk wel, maar op een andere manier. Hij woonde niet in mensen zoals na Jezus' verheerlijking in elke gelovige.

Waarop baseer je dat? Dat 'terug in de tijd'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 23 nov 2015 12:41

O, maar ik geloof wel in de opname hoor. Maar ik geloof niet dat er gelovigen zijn die de opname missen.
In die 7 jaren ná de opname en vóór Zijn wederkomst om Zijn koninkrijk te vestigen zal er nog een grote schare mensen tot geloof komen.

ik denk dat mensen welke bij de opname betrokken zijn, allemaal wel tot de Bruid van Christus (of zijn 'lichaam', verder off-topic) behoren.
Dat zult u met mij delen broeder naamloos. ik deel met u dat na de opname toch nog een (m.i. te) opvallend grote schare tot geloof komt. (te weten immers ontelbaar genoemd!)

Een deel van die grote schare (of allen) wordt onthoofd en hun zielen komen zo als martelaar in de hemel aan. Dat klopt met het gegeven dat ze de opname dus gemist hebben en DAARMEE de metamorfose welke nodig is om eeuwig een hemels leven als nieuwe verheerlijkte mensen te kunnen leven. (zoals de Eersteling Zelf)
Het is echter niet de bedoeling van de Schepper dat de doden eeuwig zonder lichaam blijven, getuigende de 'wederopstanding van het vlees', toch?
Ook u zult waarschijnlijk binnen de theologie geen verschil hebben geleerd tussen hemelse gezaligden en de volken welke op aarde zalig zullen worden. Heeft u ook niet (zoals onze gereformeerde voorgangers) geleerd dat ongelovigen allemaal verloren zijn en dus in de hel komen? (zie de vertaling van Op.21:8 in de SV en dus ook nog in de HSV). Dat zou wellicht een leeg boek der levenden moeten opleveren bij het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, zoals ook het boek Jezus Komt uitbeeldt. Wel eens over nagedacht? (m.i. rare vertoning dan zonder enige toekomstkans op leven)
Dat is voor mij dus een slordige theologie, passend bij het geen zicht hebben op het verschil tussen de nieuwe aarde en het nieuwe Jeruzalem. En dat heeft dan weer tot gevolg dat voor zover mijn ervaring reikt, ook in evangelische kring een deel van Openbaring 21 nog weer in het inmiddels achter liggende vrederijk wordt positioneert. Dat men daarmee de heldere chronologie in de Bijbel geweld aan doet, moeten we dan maar slikken.

Mijn Bijbel lezend voor wat er staat (sorry voor de theologie) kom ik dus tot de ontdekking dat er nogal wat niveauverschillen in de eeuwigheid zichtbaar zijn tussen hen welke het hemelse Jeruzalem bewonen en zij die het grote eindoordeel op grond van hun werken, wellicht vermeerderd met de genade van een wel toornend, doch ook liefhebbend God in Christus, hebben 'overleefd' en eeuwig op de paradijselijke nieuwe aarde mogen wonen.
Die hemelingen behoren m.i. tot de Bruid (of lichaam) van Jezus en die aardbewoners kunnen zelfs slechts 'arme Lazarussen' en andere slechts zielige slachtoffers van de uitbuitende elite zijn geweest. Nooit met het Geloof in aanraking gekomen ook. We weten immers dat in het grote eindoordeel heel het Geloof niet meer ter sprake komt?! Daarom geloven wij dat daar ook geen christenen meer bij aanwezig zijn, immers reeds >1000 jaar in heerlijkheid verblijvend.

Hoe ver zijn we met het begrip of op Bijbelse grond verschil van mening op deze draad? vr. gr., ben

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 13:03

Cathy schreef:Waarop baseer je dat? Dat 'terug in de tijd'.
De H.G. woont alleen in hen die geloven, als zij opgenomen zijn dan blijven er alleen mensen over in wie de Geest niet woont.
En wat ik al eerder zei: 2 Tess. 2: 6 En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7 Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 23 nov 2015 13:37

naamloos schreef:De H.G. woont alleen in hen die geloven, als zij opgenomen zijn dan blijven er alleen mensen over in wie de Geest niet woont.
En wat ik al eerder zei: 2 Tess. 2: 6 En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7 Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.

Ik begrijp de gedachtegang dat ‘de Weerhouder’ de Heilige Geest is die in mensen woont. Dus wanneer de ‘opname’ heeft plaatsgevonden dan is de Heilige Geest van deze aarde weg.
Hoe kunnen mensen dan nog tot geloof komen in die ‘zeven jaren’?
Waarom zouden mensen dan op die ‘oude manier’ tot geloof komen van vóór de tijd dat Jezus nog niet verheerlijkt was.
Dat snap ik niet. Waar baseer je dat op?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 13:48

ben db bd schreef:ik denk dat mensen welke bij de opname betrokken zijn, allemaal wel tot de Bruid van Christus (of zijn 'lichaam', verder off-topic) behoren.
Dat zult u met mij delen broeder zuster naamloos. ik deel met u dat na de opname toch nog een (m.i. te) opvallend grote schare tot geloof komt. (te weten immers ontelbaar genoemd!)
Nou ja, ik geloof dan gewoon dat die grote schare niet 'te' groot is, gewoon omdat het er staat. Vandaar dat ik zei: in 7 jaren kan er heel wat gebeuren.
ben db bd schreef:Een deel van die grote schare (of allen) wordt onthoofd en hun zielen komen zo als martelaar in de hemel aan. Dat klopt met het gegeven dat ze de opname dus gemist hebben en DAARMEE de metamorfose welke nodig is om eeuwig een hemels leven als nieuwe verheerlijkte mensen te kunnen leven. (zoals de Eersteling Zelf)
Het is echter niet de bedoeling van de Schepper dat de doden eeuwig zonder lichaam blijven, getuigende de 'wederopstanding van het vlees', toch?
Zij hebben de opname gemist omdat ze toen nog niet geloofden, en niet omdat hun geestelijk niveau te laag was. (naar mijn mening uiteraard)
Of ze hetzelfde opstandingslichaam krijgen als dat van hen bij de opname staat bij mijn weten nergens in de Bijbel.
Maar er staat van hen dat ze stonden vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.
15 Daarom zijn zij vóór de troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel. En Hij Die op de troon zit, zal Zijn tent over hen uitspreiden. 16 Zij zullen geen honger of dorst meer hebben, en geen zonnesteek of enige hitte zal hen treffen. 17 Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en zal hen geleiden naar de levende waterbronnen. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen.
Dat klinkt niet alsof ze zonder lichaam zijn, toch?
ben db bd schreef:Ook u zult waarschijnlijk binnen de theologie geen verschil hebben geleerd tussen hemelse gezaligden en de volken welke op aarde zalig zullen worden. Heeft u ook niet (zoals onze gereformeerde voorgangers) geleerd dat ongelovigen allemaal verloren zijn en dus in de hel komen? (zie de vertaling van Op.21:8 in de SV en dus ook nog in de HSV). Dat zou wellicht een leeg boek der levenden moeten opleveren bij het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, zoals ook het boek Jezus Komt uitbeeldt. Wel eens over nagedacht? (m.i. rare vertoning dan zonder enige toekomstkans op leven)
Dat is voor mij dus een slordige theologie, passend bij het geen zicht hebben op het verschil tussen de nieuwe aarde en het nieuwe Jeruzalem. En dat heeft dan weer tot gevolg dat voor zover mijn ervaring reikt, ook in evangelische kring een deel van Openbaring 21 nog weer in het inmiddels achter liggende vrederijk wordt positioneert. Dat men daarmee de heldere chronologie in de Bijbel geweld aan doet, moeten we dan maar slikken.
Och, wat men mij leert vind ik niet het belangrijkste. Ik ben gewoon om zelf na te gaan 'of deze dingen alzo zijn'.
ben db bd schreef:Mijn Bijbel lezend voor wat er staat (sorry voor de theologie) kom ik dus tot de ontdekking dat er nogal wat niveauverschillen in de eeuwigheid zichtbaar zijn tussen hen welke het hemelse Jeruzalem bewonen en zij die het grote eindoordeel op grond van hun werken, wellicht vermeerderd met de genade van een wel toornend, doch ook liefhebbend God in Christus, hebben 'overleefd' en eeuwig op de paradijselijke nieuwe aarde mogen wonen.
Die hemelingen behoren m.i. tot de Bruid (of lichaam) van Jezus en die aardbewoners kunnen zelfs slechts 'arme Lazarussen' en andere slechts zielige slachtoffers van de uitbuitende elite zijn geweest. Nooit met het Geloof in aanraking gekomen ook. We weten immers dat in het grote eindoordeel heel het Geloof niet meer ter sprake komt?! Daarom geloven wij dat daar ook geen christenen meer bij aanwezig zijn, immers reeds >1000 jaar in heerlijkheid verblijvend.
Uiteindelijk zal het toch worden dat God alles en in allen is: En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
ben db bd schreef:Hoe ver zijn we met het begrip of op Bijbelse grond verschil van mening op deze draad? vr. gr., ben
Eerlijk gezegd, ik ben nog net zo ver als toen ik begon. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 13:56

Cathy schreef:Ik begrijp de gedachtegang dat ‘de Weerhouder’ de Heilige Geest is die in mensen woont. Dus wanneer de ‘opname’ heeft plaatsgevonden dan is de Heilige Geest van deze aarde weg.
Hoe kunnen mensen dan nog tot geloof komen in die ‘zeven jaren’?
Waarom zouden mensen dan op die ‘oude manier’ tot geloof komen van vóór de tijd dat Jezus nog niet verheerlijkt was.
Dat snap ik niet. Waar baseer je dat op?
Als de Gemeente is opgenomen dan zijn er nog genoeg Bijbels waardoor men tot geloof kan komen, de 144000 verzegelden, de twee getuigen die het evangelie verkondigen en Openbaring 14: 6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 23 nov 2015 16:50

naamloos schreef:Als de Gemeente is opgenomen dan zijn er nog genoeg Bijbels waardoor men tot geloof kan komen, de 144000 verzegelden, de twee getuigen die het evangelie verkondigen en Openbaring 14: 6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal.

Wat doe jij dan met een uitspraak van Jezus zoals: 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit vlees geboren is enz.. ' (Joh 3: 5,6)
Of heeft deze 'voorwaar, voorwaar uitspraak' ook maar beperkte waarde?
In Titus 3 staat ook dat het zalig worden niet buiten de Geest om gaat.
En als de Geest er niet meer is....
Zie ik iets over het hoofd?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 18:40

Cathy schreef:Wat doe jij dan met een uitspraak van Jezus zoals: 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit vlees geboren is enz.. ' (Joh 3: 5,6)
Of heeft deze 'voorwaar, voorwaar uitspraak' ook maar beperkte waarde?
In Titus 3 staat ook dat het zalig worden niet buiten de Geest om gaat.
En als de Geest er niet meer is....
Zie ik iets over het hoofd?
Toen Jezus zei dat de Geest er nog niet was Joh. 7 betekende dat toch ook niet dat er voordien niets van de Geest was.
In het O.T. lees je vaak dat de Geest op of over iemand kwam, en bij bijzondere bedieningen werd je gezalfd.
De Geest werkte wel op aarde en in mensen, maar hij woonde niet in mensen. Gelovigen na Handelingen hebben de belofte dat de Geest bij hen zal blijven tot in eeuwigheid, dat was vóór Hand. 2 niet zo. Anders had David ook niet hoeven bidden 'neem Uw H.G. niet van mij.
Aan de Gemeente is de belofte van de Geest gedaan, die had Abraham nooit ontvangen: Galaten 3: 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Cathy » 24 nov 2015 12:12

naamloos schreef:Toen Jezus zei dat de Geest er nog niet was Joh. 7 betekende dat toch ook niet dat er voordien niets van de Geest was.
In het O.T. lees je vaak dat de Geest op of over iemand kwam, en bij bijzondere bedieningen werd je gezalfd.
De Geest werkte wel op aarde en in mensen, maar hij woonde niet in mensen. Gelovigen na Handelingen hebben de belofte dat de Geest bij hen zal blijven tot in eeuwigheid, dat was vóór Hand. 2 niet zo. Anders had David ook niet hoeven bidden 'neem Uw H.G. niet van mij.
Aan de Gemeente is de belofte van de Geest gedaan, die had Abraham nooit ontvangen: Galaten 3: 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

Dat in het OT de Geest op aarde werkte ontken ik niet maar ik vraag mij af waarom jij denkt dat we zo'n 'terugval' gaan beleven. Waarom zou de Geest weer gaan werken zoals eerder in het OT?
Bij mijn weten staat er nergens zoiets. Als de Weerhouder weg is dan is Hij weg en volgens mij kan dan niemand meer tot geloof komen.
Ik heb het idee dat het jouw eigen invulling is maar die is naar mijn idee niet logisch.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 24 nov 2015 12:36

Cathy schreef:Dat in het OT de Geest op aarde werkte ontken ik niet maar ik vraag mij af waarom jij denkt dat we zo'n 'terugval' gaan beleven. Waarom zou de Geest weer gaan werken zoals eerder in het OT?
Bij mijn weten staat er nergens zoiets. Als de Weerhouder weg is dan is Hij weg en volgens mij kan dan niemand meer tot geloof komen.
Ik heb het idee dat het jouw eigen invulling is maar die is naar mijn idee niet logisch.
Dan zou er vóór Hand. 2 ook niemand tot geloof hebben kunnen komen, dat is naar mijn idee een logische gevolgtrekking.
En dat kan niet want: Abraham geloofde God en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend. Abraham had de belofte van de Geest nooit gehad.
Wie en wat is volgens jou dan de weerhouder, en dat wat weerhoudt?
Overigens heb ik die invulling niet zelf verzonnen hoor, ik heb alle verklaringen erover gelezen die ik vinden kon.
Alleen deze klopt met de rest van mijn interpretatie van de Bijbel.
Belangrijk voor mijn interpretatie is het onderscheid tussen de drie groepen mensen: Joden, Grieken (ongelovigen) en de Gemeente. 1 Kor. 10:32
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten