het niveau van Bruid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 12 nov 2015 12:31

hier zou ik mij weleens zwaar aan kunnen gaan vertillen, vrees ik, maar jullie helpen wellicht in de waarheidsvinding.
Voor mijzelf heb ik vooralsnog niet het gevoel op het niveau van Bruid van Christus te functioneren, mag ik dat eerlijk zeggen?
Mijn vrome moeder zaliger zong heel veel. Zo zong ze o.a.: 'Als God mijn God maar voor mij is, wie is er mij dan tegen?' Een heerlijk lied!
Daar komt ook de strofe in voor: 'ik heb mijn God dat is genoeg, ik wens mij niets daar neven.'
Is dat echt zo? Wens ik mij echt niets daar naast? Heel mijn rijke luxe leventje, met vrouw, kinderen, kleinkinderen, vrij huis, grote natuurtuin in de heerlijke ruimte .......?

Bij ons in de kerk hebben we onlangs weer het Lutherlied gezongen. Daarin dagen we de satan uit: 'Delf vrouw en kind'ren 't graf, neem goed en bloed ons af, het brengt u geen gewin: wij gaan ten hemel in en erven koninkrijken!'
Dan hoor ik iedereen om mij heen zingen, maar mezelf echt niet hoor, een beetje wetende wat voor een monster de duivel is.

Nou reken ik mijzelf heus niet tot de lauwe randgelovigen, maar de opdracht van de Heere Jezus: "heb God lief boven alles, met heel uw hart, met heel uw verstand, met al uw kracht," zeg maar met al wat in u is. ....... Haal ik dat niveau? Dat is toch het allerhoogste wat bestaat?
ik zing wel graag mee: 'och of nu al wat in mij is Hem prees !!' Maar dan zit ik nog steeds op het niveau van een wens, toch?

Hoe kom ik daar nu zo aan? Nou, jullie weten wellicht van mij dat ik Gods Woord gewoon lees voor wat er staat. Als ik in het Bijbelboek Openbaring lees over de bruiloft van het Lam, dan valt het mij zo op dat de Heere het goed vond om aan te laten tekenen: "Schrijf: 'Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam.'" (19:9) Daar staat toch niet dat die geroepenen zelf de Bruid zijn?
We mogen ons niet rijker rekenen dan we zijn, toch?

Wie zijn er in de tijd van Openbaring 19 in de hemel? Nou in elk geval natuurlijk zij die de opname in het Vaderhuis met de vele woningen (Joh.14) niet gemist hebben; die vol verwachting waren, dag en nacht gereed om de Bruidegom te verwelkomen, hun lampen brandende, maar niet minder met 'reserveolie' in de fles, toch?
Overigens als ik daar aan denk, die tien maagden waren nog steeds niet zelf de Bruid hè? Die behoorden nog tot de genodigden.
Maar binnen mijn kerk geloven ze niet eens zo heel erg in de opname zoals die in 1 Tess.4 en 1 Kor.15 wordt beloofd. Daar wordt nog tamelijk veel aan 'vergeestelijkt', geloof ik. (wordt ook niet over gepreekt). Kan je dan wel gereed zijn?

Wie zijn daar dan nog meer? Dat zijn de de vervolgden, de martelaren, de onthoofden (wat nu al is begonnen) om het getuigenis van hun Geloof in de Heere Jezus Christus als de komende Messias. (zie Op.6:9 e.v. en hst. 7:9 e.v.) Dat schijnen er vreselijk veel te zijn, want de Schrift noemt het een schare die niemand tellen kan.
Maar let eens op, daarvan zijn alleen de zielen in de hemel, zo lees ik. Hun ontzielde lichamen zijn dus op aarde achter gebleven, hun hoofden misschien wel op een staak, zoals ik reeds enkele malen zag op internet.
En de Heere Jezus trouwt m.i. niet met slechts zielen, doch met complete nieuwe scheppingen met een verheerlijkt hemels opstandingslichaam, zoals Hij zelf heeft en zoals bij de metamorfose bij de genoemde opname van de Gemeente van Christus hoort, in 1 Kor.15:42 e.v. genoemd en in een ondeelbaar ogenblik verwezenlijkt.

Daar komt nog iets bij; als de zielen welke onthoofd waren om hun getuigenis in Op.20:4 weer levend worden, krijgen zij wel hoge functies op aarde, maar behoren zij kennelijk dus niet bij de hemelingen, zoals ik het lees zonder inlegkunde. Dan staat er in mijn HSV duidelijk en onmiskenbaar in vers 5: "Dit is de eerste opstanding." Raar dat dit overigens niet wordt erkend door veel gereformeerden. Want er staat ook gewoon: "Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren." Mag Gods heilig Woord a.u.b. gelijk krijgen?!

Zo blijft voor mij die ernstige vraag van dit topic: wat moet ons niveau zijn om bij de Bruid van het Lam te mogen behoren?
"niet dat ik het alreeds gewonnen heb, maar ik jaag er naar", hoor ik Paulus in de verte roepen. Ging dat niet over die begeerde eerste prijs? Liepen we niet allemaal best hard, maar behaalden we die prijs niet allemaal? 't Blijft voor mij toch een open vraag .......

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 12 nov 2015 16:32

ben db bd schreef:
Zo blijft voor mij die ernstige vraag van dit topic: wat moet ons niveau zijn om bij de Bruid van het Lam te mogen behoren?
"niet dat ik het alreeds gewonnen heb, maar ik jaag er naar", hoor ik Paulus in de verte roepen. Ging dat niet over die begeerde eerste prijs? Liepen we niet allemaal best hard, maar behaalden we die prijs niet allemaal? 't Blijft voor mij toch een open vraag .......

Ha Ben,
mooi dat je je moeder zo herinnert (al gebruik je nu wel een roomse uitdrukking :wink: )
ben db bd schreef:Daar komt ook de strofe in voor: 'ik heb mijn God dat is genoeg, ik wens mij niets daar neven.'
Is dat echt zo? Wens ik mij echt niets daar naast? Heel mijn rijke luxe leventje, met vrouw, kinderen, kleinkinderen, vrij huis, grote natuurtuin in de heerlijke ruimte .......?

Dit heb je van jezelf niet, want we zijn uit de aarde aards, zoals dat heet. Tot onze laatste snik blijven we vaak met elke vezel aan onze aardse dingen vastzitten, al hoeven dat geen goederen te zijn, maar de geliefden.
Een mens moet "losgemaakt" worden.

Je vraagt welk niveau je moet hebben. Geen niveau, maar de verzekering gekregen hebbende van de Heilige Geest dat je mag horen tot diegenen die zalig worden.
ben db bd schreef:k zing wel graag mee: 'och of nu al wat in mij is Hem prees !!' Maar dan zit ik nog steeds op het niveau van een wens, toch?

Ik las laatst in een verhaal van een jonge jongen die bij de rabbi kwam om opgeleid te worden.
Heb je de Heere Jezus lief? vroeg de rabbi.
Maar de jongen kende in zichzelf geen zekerheid, maar antwoordde: Ik verlang er naar om het verlangen te hebben om God lief te hebben.
Het verhaal is in verschillende varianten bekend, maar ze komen op hetzelfde neer.

Niet uit onszelf ben, maar het is God Zelf die het verlangen in ons hart legt. En dan hoeven we niet, nee, kunnen we niet eens, een niveau bereiken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2015 16:54

Volgens mij gaat het er niet om dat je de rest onbelangrijk vindt maar om wat je het belangrijkst vindt. God meer liefhebben dan je vrouw, kinderen, familie en allerlei andere zaken. Aan Hem genoeg hebben. Dat houdt echter totaal niet in dat je anderen onbelangrijk vindt, integendeel. Hoe kan de wet dan samengevat zijn in God liefhebben met je hele hart, ziel, verstand en krachten.... maar ook je naaste als jezelf? Dat laatste wordt juist groter als je Hem als de de Grootste ziet. Dan wordt dat juist belangrijker. Dat over personen. Bezittingen zijn een geschenk van God, daar mag je van genieten, zolang je er maar niet aan vast zit en het niet allemaal voor jezelf houdt maar er van deelt. Ben je liever rijk zonder God of arm met Hem? Als iets tussen jou en hem staat, doe het dan weg. Hem liefhebben is het vereiste niveau. Meer is niet nodig. En de groei en het verlangen naar volmaaktheid komt dan ook wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 12 nov 2015 17:26

Chaya schreef:Dit heb je van jezelf niet, want we zijn uit de aarde aards, zoals dat heet. Tot onze laatste snik blijven we vaak met elke vezel aan onze aardse dingen vastzitten, al hoeven dat geen goederen te zijn, maar de geliefden.
Een mens moet "losgemaakt" worden.
Hmm, waarom moet je losgemaakt worden? Dan ga je soort van zweverig leven leiden, toch?
Uit de aarde aards, maar zo heeft God ons nou eenmaal gemaakt. Hij vind het oke als we van het goede genieten: Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten.
Stel er je vertrouwen niet op en wordt niet hoogmoedig en gierig, Maar verder zou het ondankbaar zijn als we van zijn goede gaven niet blij en dankbaar genieten.
Wie zichzelf aan God heeft overgegeven doet alles met Hem. Met God geniet je van het goede, en met Hem kun je ook de beproevingen aan.
En mocht Hij je alles afnemen, nou dan heb je toch nog alles wat je nodig hebt: Hijzelf!

Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 15 nov 2015 21:55

lieve mensen, heb dank voor de fijne reacties. Jullie hebben m.i. allemaal gelijk: de Heere moet het Zelf geven; we mogen ons naar Hem uitstrekken en we mogen onze toekomst blij in Zijn hand weten.
Edoch, die 'maren' in mijn denken hè! Het gaat niet buiten onze wil en overgave om. "Hebt gij ten bloede toe gestreden?" en "Bewerk uw zaligheid met vreze en beven." Hoe hard heb ik gewerkt voor de eerste prijs? ik ben natuurlijk gereformeerd genoeg om te weten dat het allemaal pure genade is.

Maar die status van 1Kor.15:42 e.v., dat net als de Heere Jezus zelf worden met een hemels opstandingslichaam, dat kom ik alleen bij die binnen mijn eigen kerk al betwijfelde opname van Zijn Gemeente tegen. Dát zijn m.i. Bruiden, tenminste als dat niet weer te veel strijdig is met het reeds Lichaam van Christus zijn, immers ook een Bijbelse kwaliteit.
En dan die schare die niemand tellen kan, reeds in Op.6 genoemd, amper waar de zegelgerichten begonnen zijn (en in 7:9 nader geduid).
Hun uiteindelijke bestemming is m.i. toch aards (zie Op.20:4)
En de mensen welke in het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon gelukkig in het boek der levenden zullen blijken te staan en dus niet in het helse vuur belanden, die kom ik wel op de nieuwe aarde tegen bij de volken die zalig worden, maar slechts hun koningen mogen hun geschenken in het nieuwe Jeruzalem brengen. (Op.20:24) En die zullen daar echt geen kilometers hoog klimmen, dunkt mij.

Hoe select is de groep welke zo 'magnetisch' voor de hemel geworden, zo volkomen los gemaakt van alles wat ons hier op aarde bindt, dat ze in een punt des tijds weggerukt kunnen worden, onderwijl veranderd tot een nieuwe schepping; What a meeting in the air? Kennen jullie dat lied?
https://www.youtube.com/watch?v=dW89et5mKxs

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2015 01:33

Dus je gelooft dat er genade voor jenis maar je bent jaloers op hen die daar meer voor gaven dan de gemiddelde volgeling van Christus? Wat houdt je tegen om in hun voetsporen te treden dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2015 10:23

ben db bd schreef:lieve mensen, heb dank voor de fijne reacties. Jullie hebben m.i. allemaal gelijk: de Heere moet het Zelf geven; we mogen ons naar Hem uitstrekken en we mogen onze toekomst blij in Zijn hand weten.
Edoch, die 'maren' in mijn denken hè! Het gaat niet buiten onze wil en overgave om. "Hebt gij ten bloede toe gestreden?" en "Bewerk uw zaligheid met vreze en beven." Hoe hard heb ik gewerkt voor de eerste prijs? ik ben natuurlijk gereformeerd genoeg om te weten dat het allemaal pure genade is.

Het tegenstrijdige is dat we er juist niet voor hoeven te werken, maar dat "met lege handen" komen is juist het allermoeilijkste. Want van nature hebben we veel mee te nemen voor de Heere, onze goede werken, onze vroomheid, trouwe kerkgang wellicht en dat moet ons nu allemaal worden afgenomen Ben.
Het enige dat over moet blijven is de Heere Jezus en Zijn bloed vergoten aan het kruis.
Zo slecht is het nog niet om je eens af te vragen, "bedrieg ik mezelf niet". Gods volk kent daar ogenblikken van, dat alles verzinkt en de hemel ver weg is. (dan kom ik toch weer bij de oudvaders terug en hun korte kernachtige uitspraken, daar zit alles in)
God eist van ons bekering. Dat het onmogelijk is om dat uit onszelf te verwerkelijken moet ons niet alleen in de verlegenheid, maar in de schuld brengen. (citaat van ds Vergunst)

Ben: ik zag zonet een antwoord van ds Paul in de vragenrubriek, ik weet niet of je daar wel eens kijkt?

Met belangstelling heb ik je vraag gelezen. In Joh. 1:1b ligt het antwoord. Je worstelingen richten zich op jezelf en op de al of niet gelukte levensverbeteringen. Maar zo kom je nooit verder. Gods Woord geeft je een beter adres. In de Heere Jezus alleen ligt de grond van de zaligheid en Hij is de Bron van alle goed. Met jouzelf wordt het nooit wat!

Houd aan in het gebed en vraag de Heere of Hij Hem wil leren kennen, Die de Bewerker en de Voleinder van het geloof en van de zaligheid is. Want de rechtvaardige zal door het geloof leven. Dat is niet het geloof in je bekering, maar in Christus. Dat leert de Heilige Geest in en door het Woord. Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2015 00:54

Het tegenstrijdige is dat we er juist niet voor hoeven te werken, maar dat "met lege handen" komen is juist het allermoeilijkste. Want van nature hebben we veel mee te nemen voor de Heere, onze goede werken, onze vroomheid, trouwe kerkgang wellicht en dat moet ons nu allemaal worden afgenomen Ben. Het enige dat over moet blijven is de Heere Jezus en Zijn bloed vergoten aan het kruis

Hier zit m.i. (uiteraard m.i.) een afwijking van het probleem in. Die kant bedoel ik niet op te gaan. Vergun mij ds. Arie Kleine er eens bij te halen, waar hij het in 'Jezus Komt' heeft over de rechterstoel van Christus, , t.w. het oordeel over de gelovigen, naar 2Kor.5:10:
"Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in het lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad."
Zo ook 1Kor.3:13-15.:
"Ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14. Indien het werk dat hij erop gebouwd heeft standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15. maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen."

Kleijne schrijft er volledigheidshalve (voor ons gereformeerden wellicht) nog bij: 'Alleen bestemd voor de geredden, de gelovigen, de gemeente van Jezus Christus. "Wij allen" zullen daar beoordeeld worden, voor wat betreft onze werken als christen. We zijn 100% door genade behouden, door het geloof, niet door werken. Daarom wordt voor deze gerichtstroon niet bepaald wie behouden is en wie niet, maar voor de geredden wordt het loon bepaald, ook naar werken.' (vindt plaats bij de opname, voor de Grote Verdrukking).

M.i. zijn wij gereformeerden veel te veel bezig met bekering, waarmee we doorgaans trouwens wedergeboorte bedoelen. Dan is het ook nog vaak zo dat we vinden dat we ons zelf niet kunnen bekeren, wat natuurlijk alleen opgaat voor de wedergeboorte. Ieder mens kan zich omdraaien en op het kruis van Christus richten. Dat men dat niet wil is een andere zaak. Maar niemand kan zichzelf geboren laten worden. Dat is Gods werk, dus ook niet onze zorg.

Er is voor mij grote verscheidenheid bij christenen in geestelijk niveau, in heiliging. Dat heeft duidelijk invloed op onze toekomst. Voor mij is het dan de vraag: is er een geestelijk niveau nodig om opgenomen te kunnen worden bij de opname zoals in 1Kor.15 uitgebeeld? Een schare die niemand tellen kan schijnt (blijkt?!) die opname, welke volgens velen onzer niet ver weg meer is, te missen.

ik zal wellicht wel eens eerder verteld hebben over die 2 visioenen die ik kreeg inzake de eeuwigheid: mijn vader zaliger heeft de gezegende leeftijd van 92 jaar mogen bereiken. Hij is een zorgzame goede vader voor ons geweest. Maar hij kwam uit een spiritistisch nest en heeft in het geloof nooit het niveau van onze vrome moeder bereikt. Mijn broer zegt dat hij zelfs ernstig met vader gebeden heeft omdat het niet helemaal goed zat om de Heere te kunnen ontmoeten. Zijn sterven greep mij zozeer aan dat ik uit balans dreigde te geraken. Nog dank ik de Heere dat Hij mij toen liet zien waar vader bezig was heen te gaan. Het was daar heel goed; mooi, vredig en foutloos. Dat heb ik altijd als de paradijssituatie gezien.

Ook heb ik een vriend gehad, waarvan de Heere mij ook in een visioen liet zien waar hij vertoefde na zijn overlijden. Ooit hadden we samen de SOW-kerk verlaten waar we ouderling waren, doch waar men ' het algemeen betwijfeld christelijk geloof ' van Harry Kuitert binnen wilden halen, alwaar wij ons uiteraard tegen keerden. Hij was een vroom man met een zeer moeilijk einde middels kanker. De avond voor zijn dood heb ik hem nog mogen zegenen en bemoedigen. Hij liet een jong gezin met vrouw en 4 opgroeiende kinderen achter, waar wij bijzonder veel moeite mee hadden, na alle Bijbelse 'hemelbestormingen' welke wij met velen uitgevoerd hadden. Maar de Heere heeft dus anders toegelaten.
Toen tijdens de uitvaartdienst op een gure dag opeens een heldere zonnestraal door de gebrandschilderde ramen op de kist viel en ik deze omhoog volgde, opende zich een visioen van zo'n grote heerlijkheid waarin zijn ziel zich bevond, dat ik dat absoluut niet kon verdragen en mij derhalve af moest wenden om binnen de orde van de dienst te kunnen blijven in de kerk.

Lieve mensen, wat zouden wij anders met het verscheiden van onze dierbaren omgaan als we ons meer bewust zouden zijn van de heerlijkheid waarin zij als christenen opgenomen worden. Maar die heerlijkheid is wel verschillend, zo ook de kronen welke ons wachten.
Een interessante les dienaangaande las ik eens van iemand welke visionair in de hemel vertoefde en daar een man in grote heerlijkheid op een plaats dicht bij de Heere Jezus ontmoette. Hij was in het leven evangelist geweest, maar van maatschappelijk zeer laag niveau; 38 jaar of zo foldertjes op straat uitgedeeld en nog als dakloze ook meen ik. Hij had slechts één bekeerling op zijn naam staan; een stervende clochard, een verslaafde welke toch niets meer te verliezen had. Begrijpen wij die les ook?

Nou, daar gaat het mij dus om. Niet om onze behoudenis, die zo eenvoudig kan zijn als van de moordenaar aan het kruis, maar hoe ver kan de Heere ons tot Zijn bedoelde bestemming brengen, met onze medewerking of tegen onze tegenwerking in? En laten we daarin een valse voorwending van onbekwaamheid van ons werpen, want de Heere God wil ons helpen en Zelf geven wat we nodig hebben.
't mot je maer gegeve worde dominee' zei een corpulente man tegen wijlen ds. Jac. van Dijk. Maar de predikant wees naar 's mans dikke buik en merkte scherpzinnig op: 'hebben ze je dat ook moeten voeren dan?' of w.v.g.s.

Vraag nogmaals: een hemels verheerlijkt opstandingslichaam, vrij van tijd en plaats, net als de Eersteling Zelf, m.i. net als de engelen, ik lees het slechts voor degenen welke de opstanding vanuit het graf, of zo uit het leven mee zullen maken (1Kor.15). Nergens lees ik het verder voor hen welke de nieuwe aarde zullen bewonen. Die hebben het ook m.i. niet nodig, want die hemelse dimensie behoort slechts bij het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel nederdalen zal op aarde. Het niveau behorend bij de Bruid?
Er bestaan ook genodigden voor de bruiloft van het Lam en zelfs misgrijpers, met te weinig 'olie' in hun lampen .......

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2015 01:49

Dus je gelooft dat er genade voor je is maar je bent jaloers op hen die daar meer voor gaven dan de gemiddelde volgeling van Christus? Wat houdt je tegen om in hun voetsporen te treden dan?

Marnix, dat ligt best moeilijk voor mij. ik zie ons als volk, ook als christenen best decadent geworden. Ook in het geloof hebben we m.i. de tijd van 'houten schepen, maar stalen mannen' ver achter ons. Het kalifaat wacht ons m.i. bepaald niet toevallig. Onze weerstand is ver ondermaats.
En neem nou martelaren, welke naar verluid hoge 'rangen' krijgen in de hemel. Maar daar kies je niet voor, daar loop je tegenaan. Ga ook niet de held uit lopen hangen als de Heere je daar niet voor verkiest, toch?
Voor mijn werk heb ik l-, m- en hbo (++) gedaan en nooit spijt van gehad. Wat is onze geestelijke voorbereiding op de volgende driemiljard jaar? Gewoon door geboorte lid van een christelijke kerk geweest? Keurig meegedaan met alles? Het is voor mij inmiddels hoog bedtijd, maar daar zou m.i. veel over te zeggen kunnen zijn. Hoeveel 'talenten zilver' (was dat geen 30 kilo?) zijn mij verleend en hoeveel heb ik er bij gewonnen? Zijn wij als gereformeerden niet altijd slechts met het voor ons gratis 'lidmaatschap van de zaligheid' bezig? ................................................?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor mona » 20 nov 2015 10:11

ben db bd schreef:Voor mijzelf heb ik vooralsnog niet het gevoel op het niveau van Bruid van Christus te functioneren, mag ik dat eerlijk zeggen?
Zeker mag je dat zeggen, het is goed om je dat te realiseren. Maar niet om het daar bij te laten. Ik zou zeggen: Vertel het aan God. Een topic hierover openen is mooi (vind ik echt, een geweldig onderwerp dit). Maar daarmee zal je niveau niet omhoog gaan.

Volgens mij is de Bruid van het Lam: allen die de verschijning van de Heere Jezus liefgehad hebben. Van wie de zonden vergeven zijn en die gereinigd en geheiligd zijn. De geroepenen (en die dus daaraan gehoor gaven) zijn de Bruid. Alle genodigden die gehoor hebben gegeven, zijn samen de bruid van Christus.

ben db bd schreef:ik zing wel graag mee: 'och of nu al wat in mij is Hem prees !!' Maar dan zit ik nog steeds op het niveau van een wens, toch?
Met die wens is niets mis, maar als je alleen de woorden zingt en verder niet, dan is er wel iets mis. Als het goed is moet meer verlangen naar meer aanbidding, en meer heiliging zijn bij de Bruid. Omdat de Bruidegom dat waard is. Als zij dit niet heeft, is zij nog erg vleselijk.

Als we kijken naar het leven van Petrus bijvoorbeeld, dan zie je een groot verschil in zijn leven vóór de uitstorting van de Heilige Geest, en daarna.
Toch was hij gered, en was hij in het Vaderhuis gekomen als Petrus voor Pinksteren was overleden.
Maar na Pinksteren is zijn leven door de Heilige Geest, meer geheiligd en meer gericht geworden op Christus. Door het werk van de Heilige Geest zie je een verschil in niveau. Ik ben er van overtuigd dat dat heden te dage nog zo is bij christenen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor naamloos » 20 nov 2015 12:29

ben db bd schreef:Er is voor mij grote verscheidenheid bij christenen in geestelijk niveau, in heiliging. Dat heeft duidelijk invloed op onze toekomst. Voor mij is het dan de vraag: is er een geestelijk niveau nodig om opgenomen te kunnen worden bij de opname zoals in 1Kor.15 uitgebeeld? Een schare die niemand tellen kan schijnt (blijkt?!) die opname, welke volgens velen onzer niet ver weg meer is, te missen.
Geheel met je eens dat het geestelijk niveau van christenen verschilt, daarom ontvangt de één meer loon, de ander minder, en op zn slechtst worden al zn werken verbrand als hout hooi en stoppels.
Zo'n vleselijke christen redt alleen het vege lijf als door vuur heen, daar is Lot een type van.
Echter geloof ik niet dat een christen de opname kan missen omdat zijn niveau te laag is. Het gaat om geloof, niet om niveau.
Die niveau-variaties waren er ook onder christenen die al gestorven zijn.
Paulus zegt dat zij die in Christus ontslapen zijn (dat zijn dus alle gelovigen, want elke gelovige is in Hem) als eerste opgewekt zullen worden bij de komst van de Heer. Er wordt niets gezegd over het geestelijk niveau van zowel de doden als de levenden, niemand wordt uitgesloten.
1 Tess. 4: 13 Maar ik wil niet, broeders, dat u onwetend bent ten aanzien van hen die ontslapen zijn, opdat u niet bedroefd bent zoals ook de anderen, die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem. 15 Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. 16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. 17 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.

Ook in 1 Korinthe 15 wordt niemand uitgesloten, Paulus heeft het tegen zijn broeders-gelovigen: 50 Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. 51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.

De schare die niemand tellen kan, uit alle volken, stammen, talen en naties komt uit de grote verdrukking. Openbaring 7.
En de grote verdrukking komt naar mijn begrip ná de opname, dus is het logisch dat zij de opname missen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2015 13:28

@ mona, daar treft u m.i. heel duidelijk de verschillen in heiliging, afhankelijk van hoe geestelijk of nog hoe vleselijk een mens is.
als u dan echter schrijft:
Volgens mij is de Bruid van het Lam: allen die de verschijning van de Heere Jezus liefgehad hebben. Van wie de zonden vergeven zijn en die gereinigd en geheiligd zijn. De geroepenen (en die dus daaraan gehoor gaven) zijn de Bruid. Alle genodigden die gehoor hebben gegeven, zijn samen de bruid van Christus.

ja, dan denk ik ook: moeilijker is het niet. Maar zoals met alles in het leven is er toch een niveaucijfer aan te geven? Op een 4 blijf je zitten, op een 8 ga je jubelend over. Op 'te weinig olie in je lamp' blijf je achter. Denk ik dan aan die wonderlijke opname van de gemeente van Christus, dan is dat geen geringe zaak. Daar is m.i. intense verwachting voor nodig, vrij gemaakt zijn van alles wat ons hier bindt en al helemaal geen ontkenning d.m.v. 'vergeestelijking', wat m.i. een 'religieus vrome' vorm van ontkenning is.

Nogmaals, het gaat mij hier niet om de zaligheid, die is voor 100% afhankelijk van het geloof en ligt niet zo zwaar voor ons. Die lag 'onhaalbaar' zwaar (menselijkerwijs gesproken) voor de Heere Jezus. Daar kunnen wij zelf geen verdere bijdrage aan leveren dan daar eerbiedig voor te knielen. En dat is dan nog een genadegave ook, toch?
Het gaat mij om die slechts één van de zeven gemeenten in Klein Azië, waar de Heer aan beloofde dat Hij hen zal bewaren voor "het uur van de verzoeking, die over de hele wereld komen zal" (HSV) of zoals de BGT het zegt: "Er komt een tijd van grote ellende op aarde, een tijd dat alle mensen het heel moeilijk zullen hebben. Maar jullie zal Ik beschermen. Want Ik heb gezegd dat jullie Mij trouw moesten blijven, en daar hebben jullie naar geluisterd. Ik zal snel komen." enz. De verklaring dat het hier over de verderop beschreven Apocalyps gaat, is m.i. zeer aannemelijk.

De tijd trekt zichtbaar voor wie daar op let zeer aan. De islam is m.i. niet meer uit ons werelddeel terug te dringen. De toestroom wordt zelfs een politiek links welkom toegeroepen, ondanks het meeliften der jihadisten. Dat duidt o.i. op ook bij ons aanstormende christen vervolging, zoals overal in het M.O. en Noord Afrika en delen van Azië. Dat correleert o.i. (de Maranatha-beweging) met de zegelgerichten, waarvan aan de ruiter op het eerste paard binnen mijn denominatie zelfs een christelijke functie wordt toegedacht, vanwege de kleur van dat paard.
Hoe verleidelijk kan de satan werken?!
Hoeveel christenen zullen nog bij die schare die niemand tellen kan worden gevonden, komende uit de Grote Verdrukking, waarvan 'slechts' de zielen onder het altaar zichtbaar zijn, terwijl hun ontzielde lichamen wellicht aan een touw achter de auto van een terrorist (Abdelhamid Abaaoud of zo. Zag u hem?) door het stof gesleurd worden? ... Wake Up!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor mona » 20 nov 2015 13:46

ben db bd schreef:Maar zoals met alles in het leven is er toch een niveaucijfer aan te geven? Op een 4 blijf je zitten, op een 8 ga je jubelend over. Op 'te weinig olie in je lamp' blijf je achter. Denk ik dan aan die wonderlijke opname van de gemeente van Christus, dan is dat geen geringe zaak. Daar is m.i. intense verwachting voor nodig, vrij gemaakt zijn van alles wat ons hier bindt en al helemaal geen ontkenning d.m.v. 'vergeestelijking', wat m.i. een 'religieus vrome' vorm van ontkenning is.

Dus als ik het goed begrijp:
Hoe meer en intenser je de Heere Jezus verwacht, des te meer kans maak je om bij de opname aanwezig te zijn?
Als je niveau 2 hebt wordt je dan achter gelaten?
Ik vind het een beetje verwarrend wat je schrijft, maar het kan ook zijn dat ik het gewoon niet goed begrijp.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2015 14:15

En de grote verdrukking komt naar mijn begrip ná de opname, dus is het logisch dat zij de opname missen.

een oersterk betoog van u, mijnheer naamloos.
(ik ben benieuwd wat ooit uw nieuwe echte naam zal zijn. De eeuwigheid zal het openbaren, toch?)
Onder tevens verwijzing naar wat ik aan zuster mona schreef, zie ik slechts een heel klein haakje om mijn wellicht 'leeuwen en beren' aan op te hangen in uw slotzin. En wel misschien vanwege het woord 'logisch' daarin. Waar de opname wel met het woord 'wegrukking' wordt geduid, als voor een aanstormende trein of zo, verwachten wij geen lange tijdspanne tussen de opname van de gemeente en de grote verdrukking, waaruit de ontelbaar velen nog in de hemel zullen arriveren. Waar die grote verdrukking slechts 7 jaren belooft te duren, gaat het niet om veel mensen welke de aanloop daarheen niet meegemaakt zullen hebben, toch? Het gaat ook om gelovigen, zo duidelijk zelfs dat ze hun leven voor het geloof over hebben. Vanwaar dan de logica van het missen der opname??, en dat in zulke grote getale?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2015 16:34

mona schreef:Dus als ik het goed begrijp:
Hoe meer en intenser je de Heere Jezus verwacht, des te meer kans maak je om bij de opname aanwezig te zijn?
Als je niveau 2 hebt wordt je dan achter gelaten?
Ik vind het een beetje verwarrend wat je schrijft, maar het kan ook zijn dat ik het gewoon niet goed begrijp.


Hmm. De wijze maagden waren voorbereid. De dwazen niet. Maar alle tien waren ze in slaap gevallen. In feite scoren ze dus allemaal een onvoldoende. Ben db bd, je wordt niet aangenomen op grond van iets in jou, op basis van wat jij doet, wat je niveau is. Het is genade. Dat als eerste.

Als tweede: De vijf wijze maagden komen wel op het bruiloftsfeest. De 5 dwaze maagden niet. En dat heeft wel te maken met hun voorbereiding. Met hoe ze uitkeken naar het feest. Mona, je verwachtingsniveau speelt dus wel een rol. Jezus waarschuwt ons om er klaar voor te zijn. Gefocust op Zijn komst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten