het niveau van Bruid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 18 aug 2017 12:24

wow, wat spettert het hier heerlijk onder de 'bruiden' van Christus.
Waarom '...' ? Nou, wij behoren tot het lichaam van Christus, is aan te wijzen in Gods onversneden Woord, leerde ik.
Hoewel het woord Bruid ook te verdedigen is, immers? Ach, die 2 horen wel helemaal bij elkaar, toch?

Weet u, als ik genodigde zou mogen zijn op de Bruiloft van het Lam (Op.19:9), dan zou ik toch ook al eeuwig zalig dankbaar mogen zijn?!
De schare die niemand tellen kan; de kop afgehakten om het getuigenis van Christus, (nu reeds actueel) zullen daar toch ook wel bij behoren?

Zullen we ook samen toeleven naar de komende tijd van dit citaat ?:
‘De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over Zijn Koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor gravo » 20 aug 2017 11:32

bijwoner schreef:(...)
Niemand leert dit en ik vrees dat er grote paniek uitbreekt wanneer de mens der wetteloosheid, de zoon van het verderf, de antichrist zich binnen niet al te lange tijd na nu zal openbaren (ik verwacht dat dit over een paar jaren gaat plaatsvinden) en de gemeente zich dan ten onrechte realiseert dat ze al opgenomen moest zijn.(...)

Staat genoteerd (20-08-2017). Ik ben dol op dit soort concrete voorspellingen. Weliswaar met een marge van een paar jaar, maar toch. Eindelijk een zuivere toetssteen.

Het past overigens precies in het patroon dat ik heb ontdekt in alle voorspellingen van dien aard: ze voorspellen bijna zonder uitzondering dat een en ander zich op zeer korte termijn aandient. Je hoort nu nooit eens een concrete verwachting die spreekt over een termijn van een aantal generaties, over 10000 jaar of langer. Nee, het is altijd binnen afzienbare tijd. Snap ik ook wel: dan ben je d'r lekker zelf bij en kun je dus de zoete vruchten van je eigen gelijk meemaken. "Ik zei het toch?"

By the way, het zou ook wel eens interessant zijn om de geschiedenis van voorspellingen te onderzoeken op de vraag of er vroeger misschien wél voorspellingen werden gedaan die verder reikten dan 'binnen enkele jaren'. Is de voorspelling van bijwoner misschien ook al eens in de Middeleeuwen gedaan? "Het duurt nog even, maar let op, tussen het jaar 2017 en 2020 openbaart de antichrist zich en daarna wordt de gemeente uit (!) de 'ure der verzoeking' weggerukt (de opname van de gemeente)". Als je die voorspelling in middeleeuwse annalen terug kunt vinden, sta je natuurlijk nog veel sterker met je hedendaagse voorspelling.
Helaas heb ik van dergelijke ondersteuningen uit de historie nog nauwelijks (zeg maar gerust: nog nooit) gehoord.

2017 - 2020, daar richt ik me nu op. Doen jullie ook mee, jongens en meisjes?
Wel eerst even 23-09-2017 afwachten, natuurlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 20 aug 2017 23:02

o.a. in het boek Wake Up! meen ik dat aangetoond wordt dat er orde zit in het handelen Gods in de geschiedenis van Zijn volk. De Bijbelse hoogtijdagen zijn dienaangaande best spannend. Ook de bijzondere jaren hebben ons wat te zeggen, toch?
Eigenlijk vind ik het prachtig dat men door zijn voorzeggingen, in de dagen van Paulus reeds in die eindtijdspanning leefde. En nu staat de 'ballon zichtbaar weer op springen', a.h.w. Maar wat zijn er in de tussenliggende bijna 2000 jaar heerlijk veel mensen tot een levende relatie met onze God en Heere kunnen komen!, met wellicht een eeuwige hemelse bruidsbestemming als gevolg. Hoe langer de Heere Jezus vertoeft, hoe groter zal de oogst zijn. In Azië schijnen dagelijks duizenden mensen tot een levend geloof in Christus te komen, naar ik lees.
Zelf bid ik ook mee om uitstel van Apocalyps en daarmee dus ook om uitstel van de opname. Maar de eindtijd gaat wel door en niemand zal kunnen ontkennen dat dus mathematisch het einde daarvan oplopend spannend dichterbij komt.

bijwoner
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2017 01:41

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor bijwoner » 21 aug 2017 18:18

Als je die voorspelling in middeleeuwse annalen terug kunt vinden, sta je natuurlijk nog veel sterker met je hedendaagse voorspelling.
Helaas heb ik van dergelijke ondersteuningen uit de historie nog nauwelijks (zeg maar gerust: nog nooit) gehoord.

2017 - 2020, daar richt ik me nu op. Doen jullie ook mee, jongens en meisjes?


Beste gravo,

Je geeft te kennen dat je mening enkel afhangt van wat er in de middeleeuwen over iets is beweerd.
Maar daarna richt je je tot de 'jongens en meisjes' met een hoogmoed alsof je de wijsheid in pacht hebt?

Leg mij a.u.b. even uit wat voor een spirituele binding je hebt met de middeleeuwen, een binding waar je je klaarblijkelijk niet van kunt losmaken.
Zelf iets bestuderen valt je zwaar. Dat kan natuurlijk zo zijn en ik respecteer dat.

Maar hou je vast, ik heb een 'toegift' in de maak op wat ik eerder schreef en ook daarover is in de middeleeuwen geen uitspraak gedaan :-)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor gravo » 21 aug 2017 22:24

bijwoner schreef:Beste gravo,

Je geeft te kennen dat je mening enkel afhangt van wat er in de middeleeuwen over iets is beweerd.
Nee, dat heb je niet goed begrepen. Ik zeg alleen maar dat de vele, vele christelijke eindtijd-voorspellingen altijd zo verdacht vaak gericht zijn op de korte termijn. Het staat altijd pal voor de deur. Morgen misschien al (of op 23-09-2017). Hoe komt dat toch? Je zou van waarachtige en betrouwbare voorspellingen toch kunnen verwachten dat ze zowel in vroeger tijden, als ook in onze tijd kunnen worden gedaan en dat ze dan ook in overeenstemming met elkaar zijn!

Als je de toekomst gaat voorspellen, dan kan er maar één voorspelling de juiste zijn. Toch?
En die kun je dan met een gerust hart al ver van te voren voorspellen, want wat echt waar is, verandert nooit. Toch?
Dan is de enig juiste voorspelling toch de herhaling van een eerder gedane voorspelling?
Of zijn al die vorige voorspellingen toch vals geweest? En als dat zo is, wie garandeert mij dan dat de nieuwste voorspelling wél betrouwbaar is? Vragen, vragen.
(De werkelijkheid is uiteraard dat er door de tijd heen duizenden eindtijd-voorspellingen zijn gekomen en gegaan, alle in grote tegenstrijdigheid met elkaar en daarmee ook aantoonbaar volkomen onbetrouwbaar)
Het gaat me dus niet specifiek om de Middeleeuwen, maar om eender welke eeuw tussen het begin van het christendom tot op de dag van vandaag. Heeft jouw voorspelling oude papieren? Of is het een heel recent gevalletje? Dat is de vraag.

Maar daarna richt je je tot de 'jongens en meisjes' met een hoogmoed alsof je de wijsheid in pacht hebt?
De ironie is kennelijk niet aan jou / jullie besteed. Maar om je een geheimpje te verklappen: ik heb inderdaad de wijsheid in pacht. Prijzen op aanvraag.
Leg mij a.u.b. even uit wat voor een spirituele binding je hebt met de middeleeuwen, een binding waar je je klaarblijkelijk niet van kunt losmaken.
Weer diezelfde, vreemde, maar onjuiste suggestie. Zie boven.
Zelf iets bestuderen valt je zwaar. Dat kan natuurlijk zo zijn en ik respecteer dat. Ja joh, het valt niet mee, hoor.
Maar hou je vast, I have fastened my seatbelts, ik heb een 'toegift' in de maak op wat ik eerder schreef en ook daarover is in de middeleeuwen geen uitspraak gedaan :-) Reuze benieuwd, bis, bis.


gravo

PS 1. 'Middeleeuwen' met een hoofdletter a.u.b.
PS 2. Flauw natuurlijk om het uit te moeten leggen, maar ik bedoel met mijn reacties natuurlijk dat ik je concrete toekomstvoorspellingen totaal niet serieus neem, omdat het allemaal flauwekul is. Steeds weer opnieuw opduikende vrome verzinnerij, bekleed met een schijn van feitelijkheid. Dat het onzin is kan ik de komende jaren bewijzen aan de hand van jouw concrete uitspraken. Daarom ben ik altijd zo gelukkig als iemand zich weer eens vergaloppeert aan een enigszins controleerbare voorspelling. Dat versterkt mijn waarschuwing tegen de vruchteloze windhandel van de verleidelijke letterlijke Bijbelinterpretatie. Dus dank daarvoor.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 28 aug 2017 21:59

@ mijnheer Radical, als iemand welke reeds decennia terug leerde om Gods heilig Woord te lezen, gewoon zoals Hij het op liet schrijven, inclusief zich onderscheidende beeldspraak - anders zou ik de Almachtige Allerhoogste God zeker in staat geacht hebben om het anders op te laten schrijven als Hij iets anders had bedoeld als Hij op liet schrijven - heb ik uiteraard niet de behoefte om de Bijbel exegetisch cultureel filosofisch historisch wereldwijd contextueel hermeneutisch en zo academisch m.i. leuterend meer te gaan lezen en dus mogelijk terecht te komen bij wel grote vermoeiing des geestes, doch zeer waarschijnlijk niet dichter bij de bedoeling van onze lieve Heer.
Gaat u straks als eerste wél een voorbeeld van noodzaak (geen filosofische enz. verhandeling s.v.p.) geven?

Bent u preterist of zo? Daarvan overtroffen de weerleggingen de beweringen in een veelvoud, meen ik mij te herinneren uit eerdere topics.

Mijn boodschap op dit topic is wel dat een hemelse Bruidsbestemming mogelijk niet hetzelfde (doch méér) zou kunnen zijn als laat ik zeggen op grond van een kerklidmaatschap. Dat lijkt mij best 'ger. gemmerig' te zijn, meen ik. Edoch, dan rest altijd nog de mogelijkheid van een nieuwe aardse bestemming, waar complete volkeren deel van uit zullen maken, naar ik in Gods Woord chronologiegetrouw lees. Dat hoor ik nog niet eens in mijn KPN-kerk (of zoiets) gepredikt worden. Maar ook bij ons gelooft men niet zo erg in hst.20 van Openbaring, op het grote eindoordeel na tenminste. Maar dat oordeel schijnt slechts een regelrechte overstort naar de eeuwige poel des vuurs te zijn; de hel. Dat lees ik zelfs bij Maranatha-kringen.

Als mijn boodschap beangstigend klinkt - dat doet hij voor mijzelf niet minder, want gewoon Bijbels - dan vind ik dat prima, want ik wordt niet op mijn al of niet forum-populariteit pensioen-uitgekeerd. Daarbij vind ik het boek Wake Up! van hoge Bijbelgetrouwe kwaliteit en heel leerzaam. Las u het?

Uw advies om zelf eens Bijbel ( met een hoofdletter a.u.b.) te lezen moet de ontvangst ver vooruit geweest zijn, want dat doe ik al zo'n 70 jaar.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Jesaja40 » 28 aug 2017 22:46

ben db bd prijst ons het volgende boek aan:

Daarbij vind ik het boek Wake Up! van hoge Bijbelgetrouwe kwaliteit en heel leerzaam.


Ik heb een aantal pagina's van dit boek kunnen lezen. Wat mij daarbij opvalt is dat de samensteller van dit boek verwijst naar de Joodse Hermeneutiek van de Bijbel. Precies zoals ook in mijn synagoge wordt geleerd en onderwezen. Ik kan dus alleen een waardeoordeel geven over wat ik heb gelezen.

Zeer interessant zijn ook de verhandelingen die er zijn bij de Joodse bruiloft en de symboliek die daarbij hoort. Verscheidene malen heb ik een choepa bijgewoond.

Hier wordt de buitenstaander uitvoerig geïnformeerd en krijgt men een klein beetje inzicht hoe het Joodse denken is.

Voor wat ik heb gelezen kan ik dit boek van harte aanbevelen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 04 okt 2017 22:03

Maar doe je best om dit soort slechte boeken te verdedigen

@Radical, dit valt volgens de Nederlandse taal onder dom schelden. Kunt u ook Bijbels weerleggen?
In de Waarheidsvriend stond in 2015 een uitgebreide recensie van de hand van dr. Mart Jan Paul. (ik houd hem bij het boek).
Vanuit zijn cultuur had hij best een aantal zinnige bemerkingen, maar ook hij rekende Wake Up! niet onder de slechte boeken.
Zeer interessant zijn ook de verhandelingen die er zijn bij de Joodse bruiloft en de symboliek die daarbij hoort.
Hier wordt de buitenstaander uitvoerig geïnformeerd en krijgt men een klein beetje inzicht hoe het Joodse denken is.
Voor wat ik heb gelezen, kan ik dit boek van harte aanbevelen.

@Jesaja, heb dank voor uw constructieve bijdrage inzake het boek Wake Up!
Dit geeft mij moed om ook nog wat verder van de daarin aanwezige symboliek gebruik te maken.
Op dit topic vraag ik aandacht voor mijn veronderstelling dat alle christenen zomaar nog niet het geestelijk niveau hebben van Bruid en dat dit zich bij de opname van de Gemeente van Christus wellicht zal openbaren d.m.v. wat iemand noemde een 'partiële opname', een beduidend meer beperkte opname dan geldend voor iedere kerkganger, dooplid of zelfs ieder serieus belijdend lid dus, zou ik willen veronderstellen.

In het boek Wake Up! vind ik steun voor die gedachte bij de behandeling van de 4 opeenvolgende verbonden, waarbij slechts de laatste, het hoogste verbond, het Huwelijksverbond wordt genoemd en de volledige geestelijke eenheid vertegenwoordigt.
Alle andere verbonden daaronder blijven onder dat niveau van Bruid steken als wij niet geheel en al op de opeenvolgende uitnodigingen van de Heere Jezus zijn ingegaan. Er zit dus progressiviteit in het patroon, nadat de gelovige door Zijn genade alleen is gered.
Het eerste verbond noemen de schrijvers het Bloedverbond.
Dat sloot de Heere al via Mozes met Zijn volk en dat vereiste dierenoffers om de bevestiging te handhaven. Het stond in de identiteit van dienstknecht. Formeel is het de verhouding meester - slaaf (doulos= eigene).
Dit is het verbond dat de Heere Jezus ook uitsprak bij het laatste avondmaal, als het Nieuwe Verbond in Zijn bloed.

Maar de Bruid van Christus heeft een roeping die zoveel verder gaat dan het Bloedverbond. Zij is meer dan alleen eigene en daarom is het opvolgende verbond het Zoutverbond, wat niet steeds herbevestigd behoeft te worden en nooit verbroken kan worden. Dit verbond staat in het teken van vriendschap. Dit is een opwaardering van slaaf naar vriend op initiatief van God met beantwoording van de mens.
Heb erg dat een slaaf die ook vriend wordt, anders is dan een vriend die geen slaaf meer is. De liefdevolle gehoorzaamheid komt niet te vervallen. Dat toonde de Heere Jezus m.i. ook in heel Zijn leven aan, tot aan de voetenwassing toe.

Tegenwoordig vinden gelovigen een vriendschapsverhouding met God veel prettiger dan een slaaf - meester relatie. Die eerste relatie past veel beter bij het denken van de 21e eeuw. Maar beseffen we dat vriendschap met God van onze kant ook een toenemende toewijding vraagt?
Binnen het Zoutverbond past het dat Jacob 'met God worstelde', totdat hij verkreeg wat hij van God wilde. Ook hier weer ligt een verschil met het Bloedverbond: binnen een vriendschapsrelatie kan meer dan binnen een slaaf - meester verhouding.

Zo werd het koningschap aan David door God gegeven onder het Zoutverbond. Als wij 'het zout der aarde' worden genoemd, dan wijst God uitdrukkelijk op dit onverbrekelijke verbond. Op God kan vertrouwd worden en van de gelovige wordt dat ook verwacht.

Als vriendschap met God wordt doorleefd in ons dagelijks leven, dan roept God ons op tot een volgend niveau; het eeuwigdurend Sandaalverbond.
Dit verbond staat in het teken van erfenis. Met oude sandalen werden in Israël eigendomsgrenzen gemarkeerd.
In het boek Ruth geeft de eerste losser zijn sandaal aan Boaz waarbij de partijen verzegelden dat Boaz het erfdeel van Elimelech mocht overnemen, inclusief verplichting naar Ruth.
De erfgenaam is ook nog steeds vriend en slaaf, met daarbij behorende verhoudingen.
( Op dit punt botst het opnieuw met veel moderne theologische opvattingen).
De Heere Jezus zocht in de rijke jongeling niet alleen een dienstknecht (slaaf), wat hij wel was, maar ook een vriend en een erfgenaam.

Het hoogste verbond is dan uiteindelijk het Huwelijksverbond, de hoogste vorm van vertrouwelijkheid. Zij beheren straks de schepping door het Sandaalverbond als erfgenamen, maar leven ook in de hoogst mogelijke intimiteit met God in een liefdevolle relatie van aangezicht tot Aangezicht met hun Schepper.

Vraag van mij: wie herkent deze opklimmende m.i. volkomen logische reeks in eigen en andermans leven om hem/haar heen?
Dezer dagen ligt mijn schoonmoeder op sterven, in rust en vrede, ondanks dat ze niet kerkelijk meelevend was. Ook hier meen ik weer een aanwijzing te zien, dat niet verloren gaan een hele lage drempel is, omdat het verlossend werk van de Heere Jezus zo volkomen was.
Maar wat voor een heiligmakingsniveau nemen we bij onszelf en om ons heen waar?
Wat draagt de gemiddelde kanselboodschap daaraan bij? Wekelijkse oproep om 2x naar de kerk te komen en je te laten bekeren?
ik ben er van overtuigd dat verreweg de meesten bij ons een duidelijke keuze hebben gemaakt hoor. Behouden zijn we wel.
Maar Bruid? "Niet meer ik leef, maar Jezus leeft in mij"? 100%? Helemaal? Zelf haal ik de helft niet, na al best een lang leven, vind ik......

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 17 okt 2017 10:29

het heette 'De trappen des geestelijken levens', weten de ouderen onder ons nog? Mijn moeder zaliger las het. Theo van Brakel (en dat uiteraard 'vroom' verlatijnst) die schreef het. Daarin werd al geleerd dat het christenleven tot meerdere hoogten van heiliging kon opklimmen.
Dat is m.i. ook wat die vier verbonden naar het niveau van Bruid toe, uit de Joodse huwelijksleer in Wake Up! ons willen leren.

Bij geval las ik vanmorgen de brief aan de gemeente van Thyatira. (Niet die aan Filadelfia dus, waar wij zo graag mee aan de haal gaan).
Eigenlijk werden die gemeenteleden best geroemd: "Ik ken uw werken, de liefde, het dienstbetoon, het geloof, uw volharding en uw werken, en ook dat de laatste meer zijn dan de eerste." (Op.2:19)
Dan spring ik even door naar vers 25 e.v.: "Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom. En wie overwint en wie mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken. En hij zal hen hoeden met een ijzeren staf ...", enz.
Daar meen ik de situatie in het 1000jarig Vrederijk (Op. 20) in te herkennen, ook met die ijzeren staf (19:15); grote wereldvrede, maar niet de zoetsappigheid welke wij ons zo graag voorstellen, dus wel gestreng!

Waarom sla ik de verzen 20-24 bewust even over? Nou, dat is omwille van vers 24: "Maar Ik zeg tegen u en tegen de overigen in Thyatira, voor zover zij deze leer (uit de vorige verzen b) niet hebben enz., enz. (en dan volgt dus vers 25).
Zullen wij aan die valse leer gewoon ook eens niet mee doen? het er hier niet eens over willen hebben? even onder dit topic eens niet toe willen passen op onze tijd? Heerlijk wél Bijbelgetrouw blijven? Want reken er op dat dit wel een verhaal apart is.
Maar laten wij hier ons daar gewoon verre van houden en er dan ook niet mee bezig behoeven te zijn.

Waarom werd ik nou zo bepaald bij Thyatira? Weet u, binnen de Maranatha-beweging klemmen wij ons zo graag vast aan Filadelfia, want daar worden die beroemde woorden uit Op.3:10 tegen gezegd: "Omdat u het Woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, ..." enz. Dat verbinden wij graag met de opname, de wegrukking, linea recta naar de hemel toe, met een (benodigd) nieuw hemels opstandingslichaam, naar het huis des Vaders met de vele woningen. (1Tess.4, Joh.14)

Maar wie nou dat hoogste niveau van Bruid gewoon niet heeft, dat van zichzelf weet, zoals m.i. terecht duizenden leden van de Ger. Gemeente c.a., die lieve zuster bij wie ik gisteren op spreekuur kwam, en ikzelf wellicht zoals ik eerder erkende, ... ga je dan verloren?
Ach lieve mensen, tussen de aspirant hemelingen uit Filadelfia en de poel van vuur en sulfer, is binnen het Koninkrijk van God nog zoveel plaats in het Vrederijk, wellicht na het eindoordeel en vernieuwing als Koninkrijk eeuwig doorgaande op de nieuwe wereld.
En bij gelijke grootte als nu is het grondoppervlak van de nieuwe aarde, zonder zee, (21:1) nog altijd 100x zo groot als dat van het nieuwe hemelse Jeruzalem, weten we nog zonder te 'vergeestelijken' ?
Iemand die het m.i. zeer waard is om naar te luisteren zei: 'je moet zelfs moeite doen om verloren te gaan, weet je dat?!'

Gena van God, hoe loof ik u!
Ja, als dit hart (het mijne is zwaar gehavend b), dit vlees bezwijkt na deze levenstijd,
zal ik beërven in Gods rijk, de eeuwge zaligheid. (vs.4)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 18 okt 2017 12:20

zal ik beërven in Gods rijk, de eeuwige zaligheid.

Die zaligheid kent dus vele niveaus. Daar wordt m.i. zeer weinig over gesproken onder ons christenen.
Mijn schoonmoeder zaliger mocht op haar sterfbed een bed vol bloemen zien dat in de hemel voor haar gereed stond. Dat was ook voor mijn vrouw een zeer grote bemoediging, omdat het lieve mens in haar leven bar weinig van haar geloof heeft getuigd.
(nu vernemen we gelukkig dat zij wel met een vertrouwde vriendin daarover sprak).
Toen mijn vader op sterven lag en ik die situatie niet aankon, ziende hoe de oude lieve man het lag te verliezen van die gemene 'magere Hein met z'n zeis', "de laatste vijand", mocht ik visionair even een beeld zien van waar hij bezig was heen te gaan; vrede, rust, mooi, goed.
Een m.i. hemelse paradijs-situatie. Omdat mijn vader ook een weinig getuigend geloofsleven had, heeft mij dat enorm bemoedigd, zo zeer zelfs dat ik mij boven heel die situatie uit getild voelde worden.

Maar - ik heb dat zeker wel vaker verteld - het meeste heb ik geleerd van het grote verschil in zaligheidsniveau, toen ik een beeld ontving dienaangaande van een vriend en broeder in de Heere bij zijn begrafenis. We waren nog in de kerk en door het gebrandschilderde raam viel op die best sombere dag plotseling een prachtige zonnestraal precies op de houten kist.
'Een glimlach van 's Heeren gena' zo leerden we die vroeger te duiden, weten we nog van 'het angelus'?
Automatisch ging mijn blik langs die zonnestraal omhoog en ontwaarde ik in een visioen de heerlijkheid waarin Jan zich in de hemel bevond.
Die was zo groot dat ik die van geen kant aan kon om te verdragen en mij af moest wenden om niet te gaan gillen in de afscheidsdienst.
Jan had dan ook een bijzonder uitgesproken geheiligd christenleven geleden en eigenlijk griezelig veel in moeten leveren hier op aarde.
Daar kies je m.i. zomaar niet gemakkelijk voor.

Maar weet u, in het licht van de nimmer eindigende eeuwigheid kan een offer hier op aarde gebracht, mathematisch nooit te groot zijn geweest om niet duizendvoudig overtroffen te worden in de heerlijkheid van Gods eeuwige Koninkrijk, toch?
Daarom tot slot nog een leuk bericht van een visionair welke in de hemel een man in grote heerlijkheid ontmoette, vlak bij de Heere Jezus Zelf.
Ook dat heb ik vast wel vaker verteld, maar ik vind het zo'n steengoeie!; Die man behoorde dus zichtbaar tot in de hoogste regionen, waardoor de waarnemer benieuwd werd wat voor leven die man nou wel op aarde achter zich zou hebben gehad.
Dat mocht hij ook zien; de man was een soort straatevangelist geweest, een verschrikkelijk simpele, als een soort clochard of zo deelde hij op straat in weer en wind briefjes uit, uitnodigingen tot geloof. In 38 jaar of zo - het staat mij niet scherp meer voor de geest - had hij zeggen en schrijven één hele bekeerling gemaakt en dat was een stervende dronkaard, welke toch niets meer te verliezen had.
Mag hier voor mij toch wel een duidelijke prediking van uitgaan, los van het gebrek aan bewijs uit de derde hand?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor ben db bd » 03 jan 2019 15:12

wat een monoloog is dit geworden hè? Jammer eigenlijk. Maar ik moet zo vaak terug denken aan dit m.i. meest boeiende onderdeel van heel het christelijk geloof. Het blijft ook groeien in mijn denken, ondanks dat ik het als een soort postume beeldvorming beleef.

Als ik naar de globe op het ladekastje kijk, zie ik die in mijn beeldvorming als straks helemaal heerlijk paradijselijk groen.
Zei ik dat ik als bouwvakker de hoekpiketten voor het Bijbelse Nieuwe Jeruzalem had uitgezet op onze globe? En dat te Jeruzalem uiteraard.
(vroeger deed ik dat ook als opzichter met de uitvoerder mee. Het hele bouwraam trouwens, om verantwoord te zijn voor plaats en grootte.)
12000 x 185 m. vierkant op schaal 1: 38 600 000. Dat geeft 57,5 mm; van noord Soedan tot in de Zwarte zee en tot in Oman en onder Aralmeer.
Dat is altijd nog maar bijna 1% van het aardoppervlak, bij gelijke grootte als nu. >99% van de nieuwe aarde wordt geen hemel, wel paradijs.
Dat de muur maar - of wel - 60 meter hoog zal zijn, beleef ik ook als heel goed en evenwichtig in verhouding tot de scheidingsfunctie.
En de schoonheid van de stad als die van een bruid, (niet andersom hoor!, zoals ik ergens onzinnig lees) met de meest verrukkelijke bouwmaterialen en de gouden straten als glas, zo logisch als we bedenken dat deze lichtstad doorschijnend zal zijn.
Wat een heerlijk vergezicht hè?!

Jarenlang heb ik moeten leven met onze gereformeerde theologie dat wie niet in de hemel komt, - wie m.i. dus een niveau van bruid ontbeert, zoals m.i. ik zelf als wel blij gelovige - rechtsstatelijk het helse vuur wacht. Daar zit zo weinig heldere logica in, dat het voor een eerlijk denkend mens niet geloofd kán worden.
En de Allerhoogste doet natuurlijk ook geen onlogische, oneerlijke dingen. De Heere God gooit zomaar geen mensen weg omdat ze nog nooit van het heil in Christus hebben kunnen horen, waar wij versaagden met onze zending.
Hoe heerlijk is dan de wetenschap dat na het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, waar iedereen op werken, doen en laten dus, rechtvaardig zal worden geoordeeld, ook een nieuwe aarde is beloofd, waar vlot plaats is voor 200 000 000 000 mensen, - heidenvolken genoemd zelfs (zie Op.21:24)- die er zullen kúnnen wonen bij mensdichtheden welke onder die van ons land nu kunnen blijven.
Wat een genade Gods, zo groot en vrij in Christus hè?!

Fantasieën van mij? Niet als ik gewoon eerbiedig geloof zoals wat de Allerhoogste in Zijn heilig Woord, onze Bijbel, liet opschrijven hoor!
Durf ook maar.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het niveau van Bruid

Berichtdoor Jesaja40 » 03 jan 2019 19:46

Ben db bd citeert:
En de Allerhoogste doet natuurlijk ook geen onlogische, oneerlijke dingen. De Heere God gooit zomaar geen mensen weg omdat ze nog nooit van het heil in Christus hebben kunnen horen, waar wij versaagden met onze zending.


Wat de Eeuwige wel vraagt van iedereen die over Hem gehoord heeft of wij de blijde boodschap doorgegeven hebben aan anderen. Nee, ik bedoel niet het afschuifsysteem dat is voor zendelingen en voorgangers. Deze taak rust op iedere gelovige om zijn naaste te bereiken met het evangelie van hoop en bevrijding.

Het niveau van de bruid is toewijding en mededeelzaamheid naar de ander. Daarin mogen wij elkaar bemoedigen om het vooral vol te blijven houden. De wereld bied zoveel verlokkingen en verklaart ons als bruidsgemeente hopeloos ouderwets. Echter de wereld heeft niet in de gaten dat zij, met al hun moderne middelen, afglijd naar het meest primitieve: los van de Eeuwige.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten