Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor meiske » 17 jun 2015 08:51

Hoe ervaren jullie de opbouw van jullie geloof als jullie avondmaal hebben gehouden?
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

Anoniem_89

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jun 2015 22:25

Voor mij is het om mij eraan te herinneren wat Jezus voor mij gedaan heeft, samen met broers en zussen.
Wetend dat Hij mij steeds weer opnieuw wilt vergeven wanneer ik oprecht berouw heb van mijn zonde.

e

Dies

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Dies » 20 dec 2015 20:26

Het is nog niet druk geweest op dit topic. Toch vind ik het een interessante vraag en ik wil daar wel mijn mening over geven.
Ik vind de gedachte als zodanig - tot opbouw van het (persoonlijk) geloof - veel te individualistisch. Ik heb avondmaal nog nooit op die manier ervaren en ik denk dat dit ook helemaal niet de bijbelse idee is achter het avondmaal. Het Avondmaal is een gemeenschappelijke maaltijd. De betekenis moet daar dus recht aan doen. Daar past dus niet een individualistische strekking bij.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor benefietdiner » 20 dec 2015 21:38

Dies schreef:Het is nog niet druk geweest op dit topic. Toch vind ik het een interessante vraag en ik wil daar wel mijn mening over geven.
Ik vind de gedachte als zodanig - tot opbouw van het (persoonlijk) geloof - veel te individualistisch. Ik heb avondmaal nog nooit op die manier ervaren en ik denk dat dit ook helemaal niet de bijbelse idee is achter het avondmaal. Het Avondmaal is een gemeenschappelijke maaltijd. De betekenis moet daar dus recht aan doen. Daar past dus niet een individualistische strekking bij.

Dan is het ‘Formulier om het heilig avondmaal te houden’ ook individualistisch want dat zegt hoe je als individu avondmaal houd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Teus » 20 dec 2015 22:14

Ik ervaar het wel als een persoonlijk gebeuren met de Heere Jezus. De herinnering aan wat Hij voor me gedaan heeft en de positie waarin Hij mij geplaatst heeft. Door dit steeds meer en meer te mogen beseffen kan ik alleen maar roemen in Hem en groeien in het geloof, in relatie tot Hem.
Zeker doe je dat met je deelgenoten maar de relatie met de Bruidegom is voor een ieder persoonlijk, het feest hou je met allen die in Hem geborgen zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Dies

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Dies » 21 dec 2015 11:14

benefietdiner schreef:Dan is het ‘Formulier om het heilig avondmaal te houden’ ook individualistisch want dat zegt hoe je als individu avondmaal houd.

Inderdaad. En dat vind ik dus een nogal eenzijdige focus. Dat je aan het avondmaal het brood en de wijn aan elkaar doorgeeft krijgt dus helemaal geen geestelijke betekenis. Bij ons kerkelijke avondmaal zit iedereen voor zichzelf te mediteren. Dat was niet zo tijdens de maaltijd die Jezus hield met Zijn discipelen. En van die maaltijd is ons protestantse avondmaal afgeleid.

Teus schreef:...de relatie met de Bruidegom is voor een ieder persoonlijk, het feest hou je met allen die in Hem geborgen zijn.

Dat individualistische samenzijn kan ik dus moeilijk een feest noemen. En ik ervaar dat ook niet op die manier.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2015 11:27

Ik vind het een mooie discussie. Ik vind het Avondmaal ook mooi om te bedenken wat Jezus voor je heeft gedaan, je te richten op Hem, onze verlosser. Tegelijkertijd ben ik het er mee eens dat het avondmaal vaak vrij persoonlijk is en daardoor wat individualistisch kan zijn. Maar hoe, beste Dies, wordt dat anders? Hoe wordt het meer een gezamelijke maaltijd ipv een individuele aangelegenheid? Heb jij daar ideeen over?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Nina » 21 dec 2015 11:33

Bij mij in de gemeente wordt er (soms, niet altijd) door gemeenteleden hardop gedankt. Ook zingen we met elkaar een aantal liederen. Ik vind dat altijd erg mooi, het geeft een gevoel van verbondenheid en de Heer wordt geprezen.

Dies

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Dies » 21 dec 2015 11:54

Marnix schreef:Ik vind het een mooie discussie. Ik vind het Avondmaal ook mooi om te bedenken wat Jezus voor je heeft gedaan, je te richten op Hem, onze verlosser. Tegelijkertijd ben ik het er mee eens dat het avondmaal vaak vrij persoonlijk is en daardoor wat individualistisch kan zijn. Maar hoe, beste Dies, wordt dat anders? Hoe wordt het meer een gezamelijke maaltijd ipv een individuele aangelegenheid? Heb jij daar ideeen over?

Tijdens de seideravondmaaltijd van Jezus met Zijn discipelen werden gesprekken gevoerd. Lees bijvoorbeeld Lukas 22:24vv. In vers 29 noemt Jezus het Koninkrijk als typologie van de maaltijd. Hoe je dat doorvertaalt naar onze avondmaalviering hangt natuurlijk sterk af van de vraag welke 'theologie van het Koninkrijk' je aanhangt. Ik zie er in elk geval een invalshoek in om tijdens het avondmaal de voorbede te doen en dat niet alleen voor de kerkleden die ziek zijn of in de problemen zitten maar ook voor de nood in de wereld. Op die manier kan je zelfs op een passende manier de actualiteit betrekken in de avondmaalviering.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Teus » 24 dec 2015 12:46

Dies schreef:
Tijdens de seideravondmaaltijd van Jezus met Zijn discipelen werden gesprekken gevoerd. Lees bijvoorbeeld Lukas 22:24vv. In vers 29 noemt Jezus het Koninkrijk als typologie van de maaltijd. Hoe je dat doorvertaalt naar onze avondmaalviering hangt natuurlijk sterk af van de vraag welke 'theologie van het Koninkrijk' je aanhangt. Ik zie er in elk geval een invalshoek in om tijdens het avondmaal de voorbede te doen en dat niet alleen voor de kerkleden die ziek zijn of in de problemen zitten maar ook voor de nood in de wereld. Op die manier kan je zelfs op een passende manier de actualiteit betrekken in de avondmaalviering.


Het gaat om het besef door de Heilige Geest wat Jezus voor je gedaan heeft, de herinnering daaraan en de vreugde daaruit.
Heeft niet met theologie te maken het gaat niet om het middelpunt van onze belangstelling maar om Het Middelpunt van ons leven.
Ja je kunt overal voor bidden maar dan gaat het weer meer om mensen terwijl het avondmaal om de Heere Jezus gaat.
Voorbede lijkt mij beter voor het avondmaal te doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor hananja » 27 jun 2016 13:50

Voor mij is het avondmaal zeker tot opbouw van mijn geloof en tegelijk ook voor het besef dat je niet alleen gelooft. Je zit (in de meeste gemeenten) samen rond de tafel en kan elkaar aankijken terwijl we het offer van Christus gedenken. Wat het Hem heeft gekost en waarom dat nodig was. Dat komt tijdens het avondmaal extra binnen omdat al je zintuigen er bij gebruikt worden.
Het is me wel eens uitgelegd als een tegemoetkoming door God naar ons ongeloof toe. Als je moeite hebt om het alleen op gehoor te geloven krijg je nog eens extra verzekering door het brood en de wijn. Net zo zeker als je het brood en de wijn proeft heeft Jezus voor de zonden van de wereld aan het kruis gehangen én is Hij weer opgestaan.
Dat is niet alleen voor jou, maar ook voor de persoon naast je in de kerk. Misschien ook wel de persoon waarvan jij weet dat hij of zij zondig is, net als jij. Je zit naast elkaar en niemand is ook maar een haar beter dan de ander. Dat belijd je ook naar God en elkaar toe als je aan het avondmaal komt. Daarom is het ook niet individueel, maar juist iets om samen te doen in de gemeente. Daarom vieren we het in gemeenteverband en niet in je eentje thuis.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 08:39

hananja schreef:Daarom vieren we het in gemeenteverband en niet in je eentje thuis.


Denk je dat je het zowel thuis, met een klein groepje gelovigen, als in gemeenteverband kunt of mag vieren? Waar stelde Jezus het avondmaal in?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2016 14:18

krid schreef:
Denk je dat je het zowel thuis, met een klein groepje gelovigen, als in gemeenteverband kunt of mag vieren? Waar stelde Jezus het avondmaal in?

Nee, het is de gemeenschap der Heiligen. D.w.z. de andere gemeenteleden.
De Heere Jezus was met Zijn discipelen in een bovenzaal van een gebouw.
Er waren immers geen kerken zoals we die nu hebben.
Opmerkelijk is ook wel dat het alleen Zijn volgelingen waren en geen andere mensen, zoals Jozef, Maria (Zijn moeder) Maria Magdalena, Martha.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 14:31

Chaya schreef:Nee, het is de gemeenschap der Heiligen. D.w.z. de andere gemeenteleden. De Heere Jezus was met Zijn discipelen in een bovenzaal van een gebouw.
Er waren immers geen kerken zoals we die nu hebben. Opmerkelijk is ook wel dat het alleen Zijn volgelingen waren en geen andere mensen, zoals Jozef, Maria (Zijn moeder) Maria Magdalena, Martha.


Inderdaad opmerkelijk dat zij er niet bij waren. Waarom denk jij dat ze niet uitgenodigd waren?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2016 14:54

krid schreef:Inderdaad opmerkelijk dat zij er niet bij waren. Waarom denk jij dat ze niet uitgenodigd waren?

In het O.T., maar ook wel in het Nieuwe, was de vrouw in de man "besloten".
(jongetjes werden besneden, meisjes niet, maar toch vielen zij in het verbond)
Jezus hield het avondmaal alleen met Zijn discipelen, het waarom staat nergens.
Na de uitstorting van de Heilige Geest waren er wel vrouwen in de opperzaal bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten