Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 05 sep 2020 14:23

Avondmaal aangaan. Tja, dat is iets waar men toch niet licht aangaat zitten. Daar volg je ten eerste toch belijdeniscatechisatie voor. Maar he, wij leven in 2020. Dat gedoe van vroeger is toch nergens voor nodig? Dat doen toch alleen nog maar die "zwaren".
Toch na het lezen van een stukje in het kerkblad van een PKN gemeente maar weer eens in de pen geschoten.
Elburger is toch "controversieel". Dus gooi ik maar weer eens olie op het vuur, of toch niet?
Een studente die een semester in Zweden verbleef sloot zich daar aan bij een internationale kerk. Ongeveer eens per 3 weken vierde men daar avondmaal. Iedereen mocht aangaan. Gedachte achter deze gang van zaken is, Lucas 22:19 " doe dit, telkens opnieuw om mij te gedenken".
Nu 2 jaar later gaat deze studente toch maar naar belijdeniscatechisatie.
Durf hier hardop te vragen of die gewoonte uit Zweden hier binnenkort of misschien zelfs nu al gemeengoed is.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor MoesTuin » 05 sep 2020 20:42

Aan de tafel zijn welkom allen die honger en dorst hebben.

Bekeerd zijn, is niet een elitekorps.
Bekeerd zijn is beseffen dat de Heere Jezus de bron van mijn redding is.

Honger en dorst naar de Heere Jezus?
Van harte welkom!

Ben je dan volmaakt?
Als ik dan lees wie er bij de Heere Jezus aan tafel aanlagen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor hans0166 » 06 sep 2020 06:11

elburger schreef:Avondmaal aangaan. Tja, dat is iets waar men toch niet licht aangaat zitten. Daar volg je ten eerste toch belijdeniscatechisatie voor. Maar he, wij leven in 2020. Dat gedoe van vroeger is toch nergens voor nodig? Dat doen toch alleen nog maar die "zwaren".


Terwijl die "zwaren" met hun tradities betrekkelijk modern zijn. Het deelnemen aan het avondmaal was vroeger veel algemener gebruik.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Prisma23 » 07 sep 2020 10:35

Spreken over "vroeger" zonder te zeggen over wanneer het gaat is zinloos. Gaat over 3, 30 of 300 jaar geleden?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor hans0166 » 07 sep 2020 11:08

Prisma23 schreef:Spreken over "vroeger" zonder te zeggen over wanneer het gaat is zinloos. Gaat over 3, 30 of 300 jaar geleden?



Als je ook maar iets van de reformatorische jonge geschiedenis weet, ongeveer de laatste 100 jaar, zou je die vraag niet stellen.
De rechtse houding zoals tegenwoordig gevonden is nooit een hoofdstroom geweest, maar velen schijnen dat wel te denken. Grote gebieden in bijv. Zeeland/bijbelbelt die nu uiterst rechts in de PKN zijn (of HHK) zijn pas vanaf de laat 50 ér /60ér jaren sterk verrechtst als reactie op de bewegingen in de NHK.
De beweging naar rechts betekend een afname van de avondmaalgangers.
Zelfs Calvijn en de andere reformatoren hebben nooit voorgestaan om het avondmaal voor een uiterst selectief gezelschap te reserveren...of zelfs maar te reduceren tot een laag frequente mogelijkheid het te vieren.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Prisma23 » 07 sep 2020 22:21

hans0166 schreef:Als je ook maar iets van de reformatorische jonge geschiedenis weet, ongeveer de laatste 100 jaar, zou je die vraag niet stellen.
De rechtse houding zoals tegenwoordig gevonden is nooit een hoofdstroom geweest, maar velen schijnen dat wel te denken. Grote gebieden in bijv. Zeeland/bijbelbelt die nu uiterst rechts in de PKN zijn (of HHK) zijn pas vanaf de laat 50 ér /60ér jaren sterk verrechtst als reactie op de bewegingen in de NHK.
De beweging naar rechts betekend een afname van de avondmaalgangers.
Zelfs Calvijn en de andere reformatoren hebben nooit voorgestaan om het avondmaal voor een uiterst selectief gezelschap te reserveren...of zelfs maar te reduceren tot een laag frequente mogelijkheid het te vieren.


Dat is precies waar ik op doelde Hans0166, zomaar praten over "vroeger" zegt niets. Vaak wordt er dan gesuggereerd dat iets er dan al is sinds de (nadere) reformatie. Wat jij zegt, de verharding/versmalling/verrechtsing is pas van de laatste ~40-50 jaar. Mijn overgrootvader, als hij nog zou leven zou hij nu 120 jaar zijn geweest, was zeer actief binnen de GerGem in de jaren 40-50-60. Het begrip "refo" bestond toen nog niet. Wat ik van hem gehoord en gelezen hebt is geheel anders dan wat ik nu hoor/lees. Ik heb het idee dat de refo-verzuiling met komst van het RD (1971) begonnen is en dat men voor die tijd veel opener naar de wereld en mensen die hun geloof wat anders beleefden stond.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2020 20:14

elburger schreef:Avondmaal aangaan. Tja, dat is iets waar men toch niet licht aangaat zitten. Daar volg je ten eerste toch belijdeniscatechisatie voor. Maar he, wij leven in 2020. Dat gedoe van vroeger is toch nergens voor nodig? Dat doen toch alleen nog maar die "zwaren".
Toch na het lezen van een stukje in het kerkblad van een PKN gemeente maar weer eens in de pen geschoten.
Elburger is toch "controversieel". Dus gooi ik maar weer eens olie op het vuur, of toch niet?
Een studente die een semester in Zweden verbleef sloot zich daar aan bij een internationale kerk. Ongeveer eens per 3 weken vierde men daar avondmaal. Iedereen mocht aangaan. Gedachte achter deze gang van zaken is, Lucas 22:19 " doe dit, telkens opnieuw om mij te gedenken".
Nu 2 jaar later gaat deze studente toch maar naar belijdeniscatechisatie.
Durf hier hardop te vragen of die gewoonte uit Zweden hier binnenkort of misschien zelfs nu al gemeengoed is.


Laten we dit eens in Bijbels licht en niet dat van de traditie van 50-100 jaar geleden bekijken.

- Belijdeniscatechisatie is bijbels gezien niet nodig. Mensen kwamen tot geloof, lieten zich dopen en gingen het avondmaal vieren met andere gelovigen. Dat belijdeniscatechisatie in de weg naar het belijden van je geloof prima is voor jongeren die opgroeien in een gemeente, zeker. Maar je kan het bijbels gezien niet als verplichting stellen: eerst belijdeniscatechisatie, dan pas avondmaal.

- wat de frequentie van het avondmaal betreft is het ronduit in de lijn van de Bijbel om te streven naar meer vieringen en je ziet dat in veel gemeenten de frequentie ook omhoog gaat

- in de meeste gemeenten waar ik kom is iedereen welkom aan het avondmaal, mits ze van harte geloven en belijden dat Jezus Christus hun Heer en zaligmaker is. Dat wordt iedere keer benoemd, plus de zelfbeproeving. Dat is ook de lijn die de Bijbel leert: beproef jezelf en vier de maaltijd van de Heer als je gelooft dat Hij ook voor jou stierf om je te redden en je Hem wil volgen.

Kortom, wat je aanhaalt gebeurt al veel en is heel bijbels. Veel bijbelser dan een cultuur waarin nauwelijks mensen in de kerk aan durven te gaan. Wat ook niet in de lijn van de reformatie is zoals hier al is genoemd. En er wordt wel eens gedaan alsof het verschrikkelijk is als er iemand aangaat die niet aanhoort (maar de Bijbel leert dat dat alleen voor die persoon een probleem is) maar nooit dat het verschrikkelijk is als je uit voorzorg hele groepen mensen aan het avondmaal weigert terwijl Christus ze wel nodigt. Daarom is de bijbelse weg die van ZELFbeproeving en niet preventief christenen die van een andere gemeente zijn en hun geloofsbrieven niet mee hebben of die van andere verbanden maar allemaal weigeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 11 sep 2020 12:43

elburger schreef:Avondmaal aangaan. Tja, dat is iets waar men toch niet licht aangaat zitten. Daar volg je ten eerste toch belijdeniscatechisatie voor. Maar he, wij leven in 2020. Dat gedoe van vroeger is toch nergens voor nodig? Dat doen toch alleen nog maar die "zwaren".
Toch na het lezen van een stukje in het kerkblad van een PKN gemeente maar weer eens in de pen geschoten.
Elburger is toch "controversieel". Dus gooi ik maar weer eens olie op het vuur, of toch niet?
Een studente die een semester in Zweden verbleef sloot zich daar aan bij een internationale kerk. Ongeveer eens per 3 weken vierde men daar avondmaal. Iedereen mocht aangaan. Gedachte achter deze gang van zaken is, Lucas 22:19 " doe dit, telkens opnieuw om mij te gedenken".
Nu 2 jaar later gaat deze studente toch maar naar belijdeniscatechisatie.
Durf hier hardop te vragen of die gewoonte uit Zweden hier binnenkort of misschien zelfs nu al gemeengoed is.

Dat je belijdend lid moet zijn, is gelieerd aan de kerkelijke regels.
Echter, je kunt belijdenis afgelegd hebben maar toch onbekeerd zijn.
En hoe kun je de dood van Jezus gedenken als je niet deelachtig bent aan Zijn lijden?

Ik weet het, afhoudend wordt er niet meer alom gepreekt, wel nodigend. Zoveel mogelijk.
Of men is niet eens aanwezig bij de voorbereidingsdienst, of die wordt niet eens meer gehouden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Nina » 11 sep 2020 14:51

Chaya schreef:Dat je belijdend lid moet zijn, is gelieerd aan de kerkelijke regels.
Echter, je kunt belijdenis afgelegd hebben maar toch onbekeerd zijn.
En hoe kun je de dood van Jezus gedenken als je niet deelachtig bent aan Zijn lijden?

Ik weet het, afhoudend wordt er niet meer alom gepreekt, wel nodigend. Zoveel mogelijk.
Of men is niet eens aanwezig bij de voorbereidingsdienst, of die wordt niet eens meer gehouden.


Bij mij in mijn gemeente hoeft men geen lid van de kerk te zijn. De gedachte er achter is (en daar kan ik mij in vinden) het is de Maaltijd des Heren, en niet de Maaltijd van deze Evangelische Gemeente. Er wordt altijd nadrukkelijk gezegd dat deelnemers verzoend moeten zijn met God, door het offer van de Here Jezus en zich een kind van Hem weten te zijn.

Een voorbereidende dienst, noch een 'nabetrachting' wordt er bij ons gehouden, wel wordt er aandacht (of onderwijs) besteed aan de betekenis van de Maaltijd tijdens de dienst. Er zijn ook geen 'tafelwachters', ieder moet zichzelf onderzoeken, dat kan je niet bij een ander neerleggen.
Laatst gewijzigd door Nina op 11 sep 2020 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2020 15:10

Precies. Dat is men vaak vergeten, dat het de maaltijd van de Heer is en niet die van een kerkverband. Dat je belijdend lid bent van een gemeente is wat anders dan dat je belijdend lid van een bepaald verband moet zijn. Zeker als je in deze tijd van versplintering van de kerk is dat niet vol te houden.

Er wordt somd heel terughoudend gedaan want wie eet en drinkt doet dat tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Maar als je zelf als gastheer op gaat treden op basis van eigen regels ipv van de echte Gastheer, Jezus Christus en het avondmaal gaat limiteren tot eigen verband, is er dan nog wel onderscheid van het lichaam van Christus?

Een voorbereidingsdienst is prima maar kan je niet als voorwaarde stellen, het heeft geen bijbelse grond. Waarmee het niet verkeerd is maar als je de week voor viering van het avondmaal elders bent is dat geen probleem voor deelname.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten